Розробка уроку містить інтерактивні методи з елементи критичного мислення.
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів зі світом прислів'їв та приказок як фольклорних творів, в яких втілено народні уявлення про довколишній світ та дана його оцінка. Вчити називати види прислів'їв і приказок; розуміти їхню дотепність і мудрість; формувати вміння відрізняти прислів'я від приказки та пояснювати їх, проектуючи на ситуації сучасного життя.
Виховна: розкрити красу і мудрість цього жанру усної народної творчості, формувати емоційно-ціннісне ставлення до фольклору як літературної спадщини українського народу, виховувати шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу.
Розвивальна: розвивати логічне мислення, допитливість, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання, наочність: дидактичний матеріал, підручник, презентація.
ЗАПОРІЗЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 38
ЗАПОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
Конкурс «Учитель року»
Українська література
5 клас
Тема: Прислів’я та приказки.
Народне уявлення про довколишній світ та оцінка його в прислів’ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості.
Учитель
Гринь Наталія Олегівна,
спеціаліст першої категорії
2017-2018 н.р
Тема. Прислів’я та приказки.
Народне уявлення про довколишній світ та оцінка його в прислів’ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості.
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів зі світом прислів'їв та приказок як фольклорних творів, в яких втілено народні уявлення про довколишній світ та дана його оцінка. Вчити називати види прислів’їв і приказок; розуміти їхню дотепність і мудрість; формувати вміння відрізняти прислів’я від приказки та пояснювати їх, проектуючи на ситуації сучасного життя.
Виховна: розкрити красу і мудрість цього жанру усної народної творчості, формувати емоційно-ціннісне ставлення до фольклору як літературної спадщини українського народу, виховувати шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу.
Розвивальна: розвивати логічне мислення, допитливість, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання, наочність: дидактичний матеріал, підручник, презентація.
План-конспект уроку
Слайд 1.
Учитель:
- Людина може відчувати колір та підбирати його для зображення свого настрою. Вибір кольору тісно пов’язаний із особливостями людтни, станом її здоров’я. Якщо ви відчуваєте сум, втому розчарування, то плідна робота завжди допоможе вам позбутися переживань, і ви відчуєте впевненість і бажання працювати.
Діагностична вправа «Квітка-семиквітка»
Мета: визначення емоційного стану дитини відповідно до кольорової гами: Якого кольору ви уявляєте свій настрій?
жовтий – радість, задоволення,
червоний – щастя, активність,
синій – образа;
зелений – спокій, задумливість,
сірий – сум;
помаранчевий – здивування;
коричневий – втома,
фіолетовий – сум та тривога
Слайд 2.
Притча - короткий фольклорний або літературний розповідний твір повчального характеру.
Учитель:
Тачка
Троє чоловіків, щосили напружуючись, везли важкі тачки з камінням. Перехожий поставив кожному з них те саме запитання:
— Що ти робиш?
Перший відповів:
— Везу цю кляту тачку.
Другий відповів:
— Заробляю собі на хліб.
Третій сказав:
— Будую місто.
Слайд 3..
Тепер я хочу запитати Вас:
(Здобувати знання, стати розумними, зробити світ кращим, ….)
Актуалізація опорних знань
Слайд 4.
Клоуз – тест за варіантами
1 варіант Прислів'я — мала форма народної поетичної творчості, короткий, ритмізований вислів, що несе узагальнену думку, висновок «Життя прожити — не поле перейти». Особливості народних прислів'їв: - узагальнення народного досвіду; - повчальність; - стислість і ємність висловленої думки; - влучність і поетичність; - використання слів у прямому й переносному значеннях; - малий обсяг. |
2 варіант Приказка — стійкий вислів, у якому дається образна характеристика певного явища.
Особливості приказок:
- не має рими.
|
Слайд 5.
Завдання: розмежувати прислів’я і приказки
|
|
Робота з підручником
Назвіть тематичні групи прислів’в:
1. про гроші
2. про стосунки між сусідами
3. народні прикмети
4. про дружбу
5. про рідну землю
6. про лінощі
Слайд 6.
( учні визначають, підходять до своїх груп, зачитують свої прислів’я з метою, визначають, чи вірно вони визначили художній засіб)
Епітети
-Руса коса — дівоча краса. -Чорна земля білий хліб родить. -Де красна молодиця, там ясна світлиця.
|
Порівняння
-Як печений рак. -Не кидай словами, як пес хвостом. -Пропав, як у воду канув. -Гарна дівка, як маківка. -Потрібне, як п'яте колесо до воза. |
Метафори
-Дивиться псом, а думає вовком. -Орел не ловить мух. -Серце нудьгує, і плаче воно. -Ходить осінь по траві. -Вкриє мудрість голову сріблом.
|
Гіперболи
Вола б з'їв.
|
Оголошення теми уроку
Слайд 7.
Тема. Прислів’я та приказки.
Народне уявлення про довколишній світ та оцінка його в прислів’ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості.
Епіграф уроку
Прислів’я і приказки – окраса нашої мови Народна мудрість
Учитель:
І.Франко назвав прислів’я і приказки «багатим і важким скарбом…у скарбівні нашої мови…її коштовними перлами»
Чому прислів’я і приказки – є скарбом і окрасою нашої мови?
На це питання ми сьогодні будемо шукати відповідь.
У своїй сумі прислів’я та приказки становлять начебто звід правил, якими людина має керуватися у повсякденному житті. Вони рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь нашого народу.
Слайд 8.
Вони живуть разом з народом його турботами і болями, радістю й успіхами, захищають добро і нещадно карають зло.
Тематика прислів’їв і приказок різноманітна, але завжди для людини найдорожчим у світі була і буде її родина, людина прив’язана до рідної домівки, до своєї Батьківщини, і завжди людина спостерігала за навколишнім світом. Тому саме ці теми учні убрали для дослідження.
І група - Уявлення про довколишній світ
Слайд 9
Учень 1
- Коли востаннє Ви милувалися сходом сонця або нічним небом? Чи спостерігали, як вітер грається з листочками дерев, а ті – ніби кружляють у танку? Або ж розгадували незвичайні картини у хмаринках?
На жаль, сучасні люди перестали помічати всю красу природи. А от в давнину люди постійно спостерігали за сонцем, хмарами, рослинами, поведінкою тварин і птахів, в – так виникли народний календар і народні прикмети, а ще – з'явилося багато прислів'їв і приказок про природу.
Слайд 9
Учень 2.
Природа така різна і така прекрасна – не важливо, літо це чи зима, весна чи осінь. А якими їх бачать люди – дізнавайся із прислів'їв і приказок про природу в різні пори року.
Слайд 10
Учень 3.
Слайд 11
Учень 4.
Весною все ожива, танцює й співа.
Спочатку прокинулося сонечко. Піднялося в небо, розправило свої промінчики, розсипало золото серед густих гілок. За сонечком одна за одною почали прокидатися пташки, примушуючи своїм співом прокинутись все лісове царство. Пташиний щебет поступово порозбуркував тварин та комах. Вони заметушилися, затурбувалися. Найпізніше прокинулися дерева. Вони довго стояли наче у напівсні, а потім, скинувши з себе дрімоту, зашелестіли, затріпотіли всіма своїми гілочками. Усі прокинулися, і почався звичайний для мешканців лісу день.
Учитель:
Дякую . Чи є питання до нашої групи доповідачів.
(Природа прекрасна, ми стали більше вдивлятися у небо, слухати вітер, спостерігати за явищами природи).
Завдання: «Знайди пару»
Зараз у вас на парті частини прислів’їв. Ваше завдання: знайти собі пару і представити своє прислів’я.
(учні знаходять пару, визначають тему і коротко пояснюють зміст прислів’я)
Друга група. - Прислів’я про Батьківщину.
Слайд 12.
Учень1
Слайд 12.
Учень 2
Слайд 13
Учень 3
Учитель:
Учні:
(Можлива відповідь: Моя любов проявляється у повазі до батьків, старших людей за віком, я завжди допоможу тому, хто цього потребує, я завжди прибирає сміття після відпочинку і не кидаю його на вулиці.)
Розважальна пауза
Учитель:
Слайд 13 – 15
Відгадати прислів’я за слайдами і за малюнками, які підготували учні.
Третя група. - Прислів’я про родину
Слайд 17
Учень 1
У сім’ї однаково важлива роль належить як батькові та і матері. Про силу виховного впливу батьків говорять такі українські народні прислів’я і приказки:
Учень 3
А тому в прислів’ях ми можемо знайти цінні поради, як виховати всебічно розвинену особистість.
Слайд 18
Про виховання
Слайд 19.
Про розвиток і формування особистості
Слайд 20.
Методи й засоби виховання
Слайд 21.
Розумове виховання
Слайд 22.
Фізичне виховання
Завдання: прослухати діалог, висловити власну думку з приводу прослуханого.
Учні розігрують діалог.
Запитання до учнів:
Учитель:
Учні:
(Це допомагати батькам, не засмучувати їх. Бути відповідальними за свої вчинки. Думати про наслідки своїх дій.)
Інтелектуальна розминка «Зрозумій»
Слайд 23.
1. Яким прислів’ям оцінюють вашу працю, якщо ви швидко й добре відремонтуєте стілець, радіоприймач тощо? (Діло майстра величає)
2. Яке прислів’я ви згадаєте, якщо довго не могли відгадати загадку, а разом з товаришем зробили це швидко? (Одна голова добре, а дві краще.)
3. Що скаже вчитель тому, хто першим здав самостійну роботу, виконану неправильно? (Поспішиш – людей насмішиш.)
4. Якщо ти постійно усім цікавишся, втручаєшся з питаннями в розмову старших, що тобі можуть сказати? (Багато будеш знати – швидко постарієш.)
5. Якщо з тобою трапиться біда і до тебе на допомогу прийдуть друзі, яке прислів’я ти згадаєш? (Друзі пізнаються в біді.)
6. Яке прислів’я допоможе тобі відшукати дорогу в незнайомому місті? (Друзі пізнаються в біді.)
Слайд 7.
Учитель:
Пропоную повернутися до епіграфа і прокоментувати його у вигляді синквейну.
Прислів’я і приказки – окраса нашої мови Народна мудрість
Учні складають синквейни за темою уроку.
Слайд 24
Синквейн
Слайд 25
Метод «Мікрофон»
- Сьогодні на уроці я навчився (навчилася…) - -
- Найбільше мені запам'яталося…
- Я зробив (зробила) для себе такі висновки…
- Найбільше мені сподобалося…
Заключне слово учителя
Слайд 25.
Давайте з вами поглянемо на нашу квітку з кольорами. Підніміть руки у кого змінився настрій після роботи на уроці?
Домашнє завдання
Вивчити напам’ять 10 прислів’їв. Використовуючи прислів’я складіть діалог або складіть твір, в якому поясніть значення прислів’я.
Роздатковий матеріал
Клоуз – тест
1 варіант Допишіть речення 1. Прислів'я — мала форма народної поетичної творчості,___________, ритмізований вислів, що несе ___________________________. 2. Особливості народних прислів'їв: -узагальнення народного досвіду; -_____________________; -стислість висловленої думки; -влучність і _____________; -використання слів у _____________ _________________________значеннях; - _____________________ обсяг. -має___________________________
|
2 варіант 1.Приказка — стійкий вислів, у якому дається _________________________ __________________________________________________________________________. 2. Особливості : -Зміст її ________________________ характеру, -їй властива синтаксична _______________________, -досить часто це __________________ прислів’я, -немає_________________________.
|
Розмежуйте стрілочками прислів’я і приказки.
прислів’я 1 варіант |
|
Приказки 2 варіант |
|
|
|
Визначте теми прислів’їв
1 варіант стор.. 146, 2 варіант стор. 147
1______________________________________________
2______________________________________________
3______________________________________________
5.Складіть синквейн на тему «Прислів’я»
____________________________________________________________
_____________________________________________________________
___________________________________________________________
________________________________________________________________