Прислів'я та приказки.Народне уявлення про довколишній світ та оцінка його в прислів’ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості.

Про матеріал

Розробка уроку містить інтерактивні методи з елементи критичного мислення.

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів зі світом прислів'їв та приказок як фольклорних творів, в яких втілено народні уявлення про довколишній світ та дана його оцінка. Вчити називати види прислів'їв і приказок; розуміти їхню дотепність і мудрість; формувати вміння відрізняти прислів'я від приказки та пояснювати їх, проектуючи на ситуації сучасного життя.

Виховна: розкрити красу і мудрість цього жанру усної народної творчості, формувати емоційно-ціннісне ставлення до фольклору як літературної спадщини українського народу, виховувати шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу.

Розвивальна: розвивати логічне мислення, допитливість, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь.

Обладнання, наочність: дидактичний матеріал, підручник, презентація.

Перегляд файлу

 

ЗАПОРІЗЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 38

ЗАПОРІЗЬКОЇ  МІСЬКОЇ  РАДИ

ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

Конкурс «Учитель року»

 

 

Українська література

5 клас

 

Тема:    Прислів’я та приказки.

Народне уявлення про довколишній світ та оцінка його в прислів’ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості.

 

 

              Учитель

                                         Гринь Наталія Олегівна,

 спеціаліст першої категорії

 

 

 

 

 

2017-2018 н.р

 

 

Тема.           Прислів’я та приказки.

Народне уявлення про довколишній світ та оцінка його в прислів’ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості.

 

Мета:

Навчальна:   ознайомити учнів зі світом прислів'їв та приказок як фольклорних творів, в яких втілено народні уявлення про довколишній світ та  дана його оцінка. Вчити називати види прислів’їв і приказок; розуміти їхню дотепність і мудрість; формувати вміння відрізняти прислів’я від приказки та пояснювати їх, проектуючи на ситуації сучасного життя.

 

Виховна:    розкрити красу і мудрість цього жанру усної народної творчості, формувати емоційно-ціннісне ставлення до фольклору як літературної спадщини українського народу, виховувати шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу.

 

Розвивальна: розвивати логічне мислення, допитливість, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.

 

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь.

Обладнання, наочність: дидактичний матеріал, підручник, презентація.

 

 

План-конспект уроку

 

Слайд 1.

Учитель:

-  Людина може відчувати колір та підбирати його для зображення свого настрою. Вибір кольору тісно пов’язаний із особливостями людтни, станом її здоров’я. Якщо ви відчуваєте сум, втому розчарування, то плідна робота завжди допоможе вам позбутися переживань, і ви відчуєте впевненість і бажання працювати.

 

Діагностична вправа «Квітка-семиквітка»

Мета: визначення емоційного стану дитини відповідно до кольорової гами: Якого кольору ви уявляєте свій настрій?

жовтий – радість, задоволення,

червоний – щастя, активність,

синій – образа;

зелений – спокій, задумливість,

сірий – сум;

помаранчевий – здивування;

коричневий – втома,

фіолетовий – сум та тривога

 

Слайд 2.

Притча - короткий фольклорний або літературний розповідний твір повчального характеру.

Учитель:

  • Послухайте притчу і скажіть,чому були різні відповіді? (Бо кожен по-різному ставився до своєї праці)

Тачка

Троє чоловіків, щосили напружуючись, везли важкі тачки з камінням. Перехожий поставив кожному з них те саме запитання:

— Що ти робиш?

 Перший відповів:

— Везу цю кляту тачку.

Другий відповів:

— Заробляю собі на хліб.

Третій сказав:

— Будую місто.

 

Слайд 3..

Тепер я хочу запитати Вас:

  • Для чого ви ходите в школу?

(Здобувати знання, стати розумними, зробити світ кращим, ….)

 

Актуалізація опорних знань

 

Слайд 4.

 Клоуз – тест за варіантами

 

1 варіант

Прислів'я — мала форма народної поетичної творчості, короткий, ритмізований вислів, що несе узагальнену думку, висновок «Життя прожити — не поле перейти».

Особливості народних прислів'їв:

-   узагальнення народного досвіду;

-  повчальність;

- стислість і ємність висловленої думки;

-   влучність і поетичність;

-  використання слів у прямому й переносному значеннях;

-  малий обсяг.

2 варіант

Приказка — стійкий вислів, у якому дається образна характеристика певного явища.

 

Особливості приказок:

  • зміст не має повчального характеру,
  •  - їй властива синтаксична незавершеність.
  •  часто це вкорочене прислів’я,

-   не має рими.

 

 

 

Слайд 5.

 Завдання: розмежувати прислів’я і приказки

 

  • праця чоловіка годує, а лінь марнує;
  • хочеш їсти калачі - не сиди на печі;
  • собака на сіні: собі не гам і другому не дам;
  • за двома зайцями поженешся — жодного не здогониш.
  • бити байдики,
  • кіт наплакав,
  • ведмежа послуга,
  • гнатися за двома зайцями.

 

 

Робота з підручником

  • Відкрийте свої підручники на стор. 146.

Назвіть тематичні групи прислів’в:

1. про гроші

2. про стосунки між сусідами

3. народні прикмети

4. про дружбу

5. про рідну землю

6. про лінощі

 

Слайд 6.

  • У вас на партах є картки з  прислів’ями.  Визначити, який художній засіб лежить в його основі і й підійти до відповідної назви художнього засобу, вказаного на дошці.

( учні визначають, підходять до своїх груп,  зачитують свої прислів’я з метою, визначають, чи вірно вони визначили художній засіб)

 

 

Епітети

 

-Руса коса — дівоча краса.

-Чорна земля білий хліб родить.

 -Де красна молодиця, там ясна світлиця.

 

 

Порівняння

 

-Як печений рак.

-Не кидай словами, як пес хвостом.

-Пропав, як у воду канув.

-Гарна дівка, як маківка.

-Потрібне, як п'яте колесо до воза.

 

Метафори

 

-Дивиться псом, а думає вовком.

-Орел не ловить мух.

-Серце нудьгує, і плаче воно.

-Ходить осінь по траві.

-Вкриє мудрість голову сріблом.

 

 

Гіперболи

 

Вола б з'їв.

 

 

 

Оголошення теми уроку

Слайд 7.

 Тема. Прислів’я та приказки.

Народне уявлення про довколишній світ та оцінка його в прислів’ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості.

 

Епіграф уроку

Прислів’я і приказки – окраса нашої мови  Народна мудрість

 

Учитель: 

І.Франко назвав прислів’я і приказки «багатим і важким скарбом…у скарбівні нашої мови…її коштовними перлами»

Чому прислів’я і приказки – є скарбом і окрасою нашої мови?

На це питання ми сьогодні будемо шукати відповідь.

У своїй сумі прислів’я та приказки становлять начебто звід правил, якими людина має керуватися у повсякденному житті. Вони рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь нашого народу.

 

Слайд 8.

 Вони живуть разом з народом його турботами і болями, радістю й успіхами, захищають добро і нещадно карають зло.

Тематика прислів’їв і приказок різноманітна, але завжди для людини найдорожчим у світі була і буде її родина, людина прив’язана до рідної домівки, до своєї Батьківщини, і завжди людина спостерігала за навколишнім світом. Тому саме ці теми учні убрали для дослідження.

  1. Уявлення про довколишній світ
  2. Про Батьківщину
  3. Про родину і виховання.

 

І група  -  Уявлення про довколишній світ

Слайд 9

Учень 1

- Коли востаннє Ви милувалися сходом  сонця або нічним небом? Чи спостерігали, як вітер грається з листочками дерев, а ті – ніби кружляють у танку? Або ж розгадували незвичайні картини у хмаринках?

На жаль, сучасні люди перестали помічати всю красу природи. А от в давнину люди постійно спостерігали за сонцем, хмарами, рослинами, поведінкою тварин і птахів, в – так виникли народний календар і народні прикмети, а ще –  з'явилося багато прислів'їв і приказок про природу.

  • Сонце гріє, сонце сяє – вся природа воскресає.
  • Весна багата на квітки, а осінь – на сніпки.
  • Де срібліє вербиця – там здорова водиця.

 

Слайд 9

 Учень 2.

  •       Яка пора року тобі найбільше подобається? (Учні дають відповідь). Друзі, а як Ви любите відпочивати: засмагати на пляжі й бавитися морськими хвилями чи стрімко спускатися з гірки на санчатах і ліпити снігову бабу? А можливо, міряти чобітками калюжі чи прогулюватися осіннім парком і прислухатися до шурхоту золотистого листя під ногами?

Природа така різна і така прекрасна – не важливо, літо це чи зима, весна чи осінь. А якими їх бачать люди – дізнавайся із прислів'їв і приказок про природу в різні пори року.

  • Як листя жовтіє, то поле смутніє.
  • Влітку один тиждень рік годує.
  • Садок літом – як кожух зимою.
  • Море – рибальське поле.

 

Слайд 10

Учень 3.

  •       Землероби, рибалки, мисливці, чумаки постійно перебували просто неба, а тому для них важливо було знати, як змінюватиметься погода. Вони пильно спостерігали за найдрібнішими змінами у природі. А переконатися в цьому нам допоможе наступна добірка прислів'їв і приказок про погоду
  • Готуй літом сани, а взимку воза.
  • Зимою сонце світить, та не гріє.
  • Грім гримить –  хліб буде родить
  • Весною горшки порожніють, а восени – повніють.
  • Літо дає коріння, а осінь – насіння.
  • Покрова землю листом покрива.

 

Слайд 11

Учень 4.

  •  Мені дуже подобається весна.

Весною все ожива, танцює й співа.

Спочатку прокинулося сонечко. Піднялося в небо, розправило свої промінчики, розсипало золото серед густих гілок. За сонечком одна за одною почали прокидатися пташки, примушуючи своїм співом прокинутись все лісове царство. Пташиний щебет поступово порозбуркував тварин та комах. Вони заметушилися, затурбувалися. Найпізніше прокинулися дерева. Вони довго стояли наче у напівсні, а потім, скинувши з себе дрімоту, зашелестіли, затріпотіли всіма своїми гілочками. Усі прокинулися, і почався звичайний для мешканців лісу день.

  • Сподіваюсь, вам вдалося уявити ранок у лісі? Весна саме та пора року від якої залежить весь рік.

 

Учитель:

Дякую . Чи є питання до нашої групи доповідачів.

  • Який висновок ви зробили працюючи над цією темою?

(Природа прекрасна, ми стали більше вдивлятися у небо, слухати вітер, спостерігати за явищами природи).

 

      Завдання:   «Знайди пару»

Зараз у вас на парті частини прислів’їв. Ваше завдання: знайти собі пару і представити своє прислів’я.

(учні знаходять пару,  визначають тему і коротко пояснюють зміст прислів’я)

 

  1. Чисте небо не боїться (ні блискавки, ні грому).
  2. Де високі гори, (там глибокі доли).
  3. Весняне сонце, (як дівчини серце).
  4. Сонце іде на літо, (а зима на мороз).
  5. Хоч річка і невеличка, (а береги ламає).
  6. Погода: один день блисне, (а сім день кисне).
  7. Куди хилить вітер, (туди й гілля гнеться).
  8. З'явилися опеньки — (літо закінчилося).

 

Друга група. -  Прислів’я про Батьківщину.

Слайд 12.

 Учень1

  •       Любов до Батьківщини починається з перших маминих казкок, з мудрих слів тата, з дотепної приказки бабусі, калини у саду. Ллється вона через край і з прислів’їв та приказок про рідну землю.
  • Без верби і калини немає України.
  • Вкраїна – мати, за неї треба головою стояти.
  • На чужій стороні Вітчизна удвічі миліша.
  • Жити – Вітчизні служити.
  • Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.

 

Слайд 12.

 Учень 2

  •       Кожному наймиліша та країна, де він народився та виріс. Люди шанують свою батьківщину, якою б вона не була. Тут можна згадати хорошу аналогію з батьками. Адже їх, як відомо, не вибирають. Адже інших їм доля все одно не дасть. Мабуть, тому так багато прекрасних слів написано на честь рідної всім українцям землі — України.
  • Та земля мила, де мати родила.
  • Всюди на світі добре, а вдома найкраще.

Слайд 13

Учень 3

  •       Слово Батьківщина має той самий корінь, що й слово батько. Недарма кажуть, «жменька рідної землі дорожча від золота». Може, тому невеличкий вузлик з землею матері давали козакам, коли ті вирушали в далеку дорогу. Ґрунт із батьківського саду служив оберегом та нагадував воїну, що вдома його люблять і чекають.
  • Без верби і калини немає України.
  • Вкраїна – мати, за неї треба головою стояти.
  • На чужій стороні Вітчизна удвічі миліша.
  • Жити – Вітчизні служити.
  • Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.

 

Учитель:

  •  Чи є питання до цієї групи?

Учні:

  • Як проявляється Ваша любов до Батьківщини?

(Можлива відповідь: Моя любов проявляється у повазі до батьків, старших людей за віком, я завжди допоможу тому, хто цього потребує, я завжди прибирає сміття після відпочинку і не кидаю його на вулиці.)

 

Розважальна пауза

Учитель:

  •  Прошу зараз перепочити, відгадавши прислів’я за малюнками.

 

Слайд 13 – 15

 Відгадати  прислів’я за слайдами і за малюнками, які підготували учні.

 

Третя група. - Прислів’я про родину

 

Слайд 17

Учень 1

  •       Мама – найкраща, найдобріша. Батько – найдужчий, найсміливіший. Хоч би якими вони не виглядали в очах інших, у дитини свій власний погляд. Найближчі, найрідніші – і найкращі. Кожна сім'я докладає зусиль, аби виростили порядними,розумними дітей , які б  продовжили рід, бо «Без роду немає народу».

У сім’ї однаково важлива роль належить як батькові та і матері. Про силу виховного впливу батьків говорять такі українські народні прислів’я і приказки:

  • Шануй батька і неньку, то буде тобі скрізь гладенько.
  • Найдорожчий скарб, як в родині лад.
  • Без матки бджілки – пропащі дітки.
  • Який кущ, така й хворостина, який батько, така й дитина.

 

Учень 3

  •       Немає рідніших на землі людей, ніж батьки. З самого нашого народження вони піклуються про нас, люблять більше за все на світі. Вони ладні зробити все, аби ми були здорові та щаслив. Батьки для нас — найкращі друзі на все життя. Вони живуть нашими проблемами, радощами та успіхами. Вони все роблять заради нас. І відплатити їм ми можемо тільки своєю безоглядною любов’ю та турботою.

А тому в прислів’ях ми можемо знайти цінні поради, як виховати всебічно розвинену особистість.

 

Слайд 18

 Про виховання

  • Діти як квіти: поливай, то ростимуть;
  • Тни дерево, доки молоде, вчи дитя, поки мале;
  • Посієш вчинок — пожнеш звичку, посієш звичку — пожнеш характер, посієш характер — пожнеш долю.

Слайд 19.

 Про розвиток і формування особистості

  • Яке коріння — таке й насіння;
  • Мудрим ніхто не родиться;
  • По одягу зустрічають, по розуму проводжають.

Слайд 20.

 Методи й засоби виховання

  • Хто б'є дитину, той не виховує добру людину;
  • Добрим словом мур проб'єш, а лихим і в двері не ввійдеш;
  •  Добрий приклад кращий за сто слів.

Слайд 21.

  Розумове виховання

  • У кого розум — у того й щастя;
  • Що в мудрого на гадці, те в дурного на язиці;
  • Не краса красить, а розум;
  • По одягу зустрічають, по розуму проводжають.

Слайд 22.

 Фізичне виховання

  • Без здоров'я немає щастя;
  • Найбільше багатство в світі — то здоров'я;
  • Здоров'я людини — багатство країни;
  • Як дитина бігає і грається, то й здоров'я усміхається.

 

Завдання: прослухати діалог, висловити власну думку з приводу прослуханого.

                         Учні розігрують діалог.

  •  Добрий день.
  • Здрастуйте, дівчата.
  •  Доброго здоров'я.
  •  Де ж ви так забарилися?
  •  Здоров'я шукали.
  •  І знайшли?
  •  Здоров'я на дорозі не валяється. Ми добре знаємо, що здоров'я найбільша цінність, яку, на жаль, багато людей починають цінувати та берегти, вже втративши значну частину цього скарбу.
  • Так, я згодна. Мало народитися здоровим. Кожен повинен свідомо ставитися до здоров'я, берегти найдорожчий скарб у житті – своє власне здоров'я.
  • Ти маєш рацію. Недарма ж у народі кажуть, що здоров'я за гроші не купиш. За нього необхідно боротися.

 

Запитання до учнів:

  • А Ви як вважаєте?

 

Учитель:

  •  Яке питання можна поставити цій групі?

Учні:

  • Що значить бути хорошими дітьми?

(Це допомагати батькам, не засмучувати їх. Бути відповідальними за свої вчинки. Думати про наслідки своїх дій.)

 

Інтелектуальна розминка «Зрозумій»

Слайд 23.

1. Яким прислів’ям оцінюють вашу працю, якщо ви швидко й добре відремонтуєте стілець, радіоприймач тощо? (Діло майстра величає)

2. Яке прислів’я ви згадаєте, якщо довго не могли відгадати загадку, а разом з товаришем зробили це швидко? (Одна голова добре, а дві краще.)

3. Що скаже вчитель тому, хто першим здав самостійну роботу, виконану неправильно? (Поспішиш – людей насмішиш.)

4. Якщо ти постійно усім цікавишся, втручаєшся з питаннями в розмову старших, що тобі можуть сказати? (Багато будеш знати – швидко постарієш.)

5. Якщо з тобою трапиться біда і до тебе на допомогу прийдуть друзі, яке прислів’я ти згадаєш? (Друзі пізнаються  в біді.)

6. Яке прислів’я допоможе тобі відшукати дорогу в незнайомому місті? (Друзі пізнаються  в біді.)

 

Слайд 7.

Учитель:

Пропоную повернутися до епіграфа і прокоментувати  його у вигляді синквейну.

Прислів’я і приказки – окраса нашої мови  Народна мудрість

Учні складають синквейни за темою уроку.

Слайд 24

Синквейн

 

Слайд 25

Метод «Мікрофон»

- Сьогодні на уроці я навчився (навчилася…) - -

- Найбільше мені запам'яталося…

- Я зробив (зробила) для себе такі висновки…

- Найбільше мені сподобалося…

 

Заключне слово учителя

  •       До безцінних коштовностей фольклору будь-якого народу, а відтак і українського, належать прислів’я та приказки. Вони є пам’яттю народу та результатом його спостережень над життям і явищами природи, що дає змогу нам з вами формувати правильні погляди на етику, мораль, історію нашого народу.

 

 Слайд 25.

 Давайте з вами поглянемо на нашу квітку з кольорами. Підніміть руки у кого змінився настрій після роботи на уроці?

 

 Домашнє завдання

Вивчити напам’ять 10 прислів’їв. Використовуючи прислів’я складіть діалог або складіть твір, в якому  поясніть значення прислів’я.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Роздатковий матеріал

Клоуз – тест

1 варіант

Допишіть речення

1. Прислів'я — мала форма народної поетичної творчості,___________, ритмізований вислів, що несе ___________________________.

2. Особливості народних прислів'їв:

-узагальнення народного досвіду;

-_____________________;

-стислість висловленої думки;

-влучність і _____________;

-використання слів у _____________

_________________________значеннях;

- _____________________ обсяг.

-має___________________________

 

2 варіант

1.Приказка — стійкий вислів, у якому дається _________________________

__________________________________________________________________________.

2. Особливості :

-Зміст її ________________________ характеру,

-їй властива синтаксична _______________________,

-досить часто це __________________ прислів’я,

-немає_________________________.

 

 

 Розмежуйте  стрілочками прислів’я і приказки.

прислів’я

1 варіант

 

Приказки

2 варіант

 

  • кіт наплакав;
  • праця чоловіка годує, а лінь марнує;
  • бити байдики;
  • хочеш їсти калачі - не сиди на печі;
  • собака на сіні: собі не гам і другому не дам; 
  • ведмежа послуга ;
  • за двома зайцями поженешся — жодного не здогониш;
  • гнатися за двома зайцями.

 

 

Визначте теми прислів’їв

1 варіант стор.. 146,    2 варіант стор. 147

1______________________________________________

2______________________________________________

3______________________________________________

 

5.Складіть синквейн на тему «Прислів’я»

____________________________________________________________

_____________________________________________________________

___________________________________________________________

________________________________________________________________

doc
Додано
21 січня 2018
Переглядів
11304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку