Цілі
Учні знатимуть ідейно-художній зміст оповідання О.Стороженка «Скарб», символічне значення образу-скарбу, особливості гумористичного змалювання образу головного героя, його поведінки.
Учні вмітимуть складати цитатний план, висловлювати власні міркування про сенс людського життя, обстоювати свою думку.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок.
Обладнання: текст твору, дидактичний матеріал (картки),
проектор, презентація.
Методи, форми, прийоми роботи на уроці: інтерв'ю з письменником, словникова робота, складання схем, ментальної карти, щоденника подвійних нотаток.
Тема. Олекса Стороженко. Короткі відомості про автора та його твори. «Скарб». Морально-етичні проблеми оповідання.
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Олекси Стороженка; дослідити жанр твору «Скарб», фольклорну основу, коло проблем, порушених у творі; розвивати навички дослідницької роботи учнів, усного мовлення; вдосконалювати вміння аналізувати прозові твори; сприяти вихованню кращих рис характеру на основі загальнолюдських моральних цінностей.
Цілі
Учні знатимуть ідейно-художній зміст оповідання О.Стороженка «Скарб», символічне значення образу-скарбу, особливості гумористичного змалювання образу головного героя, його поведінки.
Учні вмітимуть складати цитатний план, висловлювати власні міркування про сенс людського життя, обстоювати свою думку.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок.
Обладнання: текст твору, дидактичний матеріал (картки),
проектор, презентація.
Методи, форми, прийоми роботи на уроці: інтерв’ю з письменником, словникова робота, складання схем, ментальної карти, щоденника подвійних нотаток.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Вітання з учнями (емоційне налаштування на позитивну співпрацю).
Демотиватори (або мотивацiйнi постери) пропоную учням обрати картку-демотиватор, яка стане своєрідним девізом уроку, що позитивно налаштує на урок.
II. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель:
- Урок у нас сьогодні незвичайний, тим, що ми застосували для роботи проектні технології.
Проблемні питання:
III. Повідомлення теми і мети уроку
IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
(Завдання: дослідити життя й творчість О.П.Стороженка і відобразити його у формі інтерв’ю з письменником)
Сьогоднішній наш гість - нащадок давнього козацького роду, військовий, письменник, музикант, художник, скульптор Олекса Петрович Стороженко.
Вчитель:
О. Стороженко останні роки життя провів на хуторі поблизу м. Бреста (Білорусь), де й помер 18 листопада 1874 року. Літературна спадщина О. Стороженка за обсягом невелика. Значна її частина – це твори російською мовою. 1863 видано двотомник його творів: «Українські оповідання». Одним з таких оповідань є «Скарб», яке ввійшло до збірки «З народних уст»
Чи замислювалися ви колись над тим, що таке щастя? На це непросте запитання намагаються відповісти багато письменників різних епох і народів. Мабуть, і ви ставили собі не раз таке запитання. А чи був щасливий герой оповідання «Скарб» Павлусь, давайте поміркуємо про це. Спочатку нам необхідно звернутися до писемного джерела, безпосередньо до твору. Пропоную пригадати зміст прочитаного оповідання
(Завдання: познайомити із ідейно-художнім змістом твору О.Стороженка «Скарб» і відобразити результат у вигляді схеми)
Учитель: З прочитаного оповідання ми бачимо, як легко Павлусеві дістався скарб. Яке цікаве слово? Кожна людина його сприймає по-різному, але водночас - це щось цінне, корисне, велике…Як би ми його не трактували, але воно має конкретне значення, про яке ми можемо дізнатися із тлумачного словника.
(Завдання:провести словникову роботу за текстом і відобразити у вигляді запису на слайді)
1.Словникова робота
Скарб-це…
1. Коштовності, гроші, цінні речі// Коштовності, гроші та ін., сховані в потаємному місці, закопані в землю.
2. Духовні та культурні цінності, що їх створила людина. Мовні скарби.
3. Хто- ,що-небудь надзвичайної цінності з винятковими достоїнствами, якостями// Багатство розуму, почуттів…// Пестливе звертання до дорогої, любої людини.
4. Господарські речі; пожитки, майно.
Учитель: Твори Стороженка засновані на використанні українського фольклору. Фантастичні елементи в них поєднуються із зображенням селянського побуту, народних звичаїв. Присутній в оповіданнях образ оповідача, що робить морально-етичні акценти в зображуваних ситуаціях, спонукає читача до роздумів і оцінок
(Завдання: виявити проблематику тексту і відобразити у вигляді ментальної карти)
Мати Павлуся своєю любов'ю не дає подорослішати сину. Вона не хоче бачити в ньому особистість, а хлопець радіє такому піклуванню, бо завдяки цьому може займатися улюбленими справами: їсти, пити, лежати.
Учитель: Що ж таке щастя? Щось матеріальне чи навпаки, ефірне та гнучке, незвичайне і повсякденне водночас? Для багатьох щастя — це мрія, що не має форми та матерії.
А мрії іноді бувають настільки вибагливими, що стають божевільними. Та якими б оригінальними не були б людські думки, зрештою всі бажають бути щасливими. Не завжди успіх — це щось конкретне. І коли мрія отримує форму, то іноді виявляється зовсім не тим, що людина намагається уявити
(Завдання: з'ясувати, чи може сучасник зрозуміти з твору О.Стороженка “Скарб” чиї судження про щастя були правильними матері, батька, парубків, автора і відобразити у вигляді щоденника подвійних нотаток)
Мати: «...Як Бог милосердний пошле йому щастя, то без нас житиме ще лучче, як теперечки!»)
Батько:!.. На яку радість ми його вигодували? Який з нього хазяїн буде? Що з ним станеться, як ми помремо? Останеться він на світі, мов сліпий без поводатаря!»
1.6.Соціологи
(Завдання: з'ясувати, чи був щасливий герой оповідання «Скарб» і відобразити у вигляді інтерв'ю)
Нас зацікавило питання, чи був щасливий герой оповідання «Скарб»? Для учнів нашого класу було змодельовано такі ситуації: «Якби вам дісталися такі гроші, як Павлусеві, на що б ви їх витратили?», «Якби ви були справжнім другом Павлуся, які поради надали стосовно того, щоб змінити його пасивний спосіб життя?», «Павлусь XXIстоліття» За допомогою інтерв'ю я продемонструю результати
* Якби вам дісталися такі гроші, як Павлусеві, на що б ви їх витратили?
( )
* Якби ви були справжнім другом Павлуся, які поради надали стосовно того, щоб змінити його пасивний спосіб життя?
- Уяви собі на хвилину, що у тебе немає друзів, з якими можна було б про щось безтурботно потеревенити; тобі навіть нічого згадати, бо ви не висовували носа далі своєї хатини; про те, як виглядають рослини і тварини, дізнаєшся лише з розповідей... Стає сумно?
* Павлусь XXIстоліття
- Є люди, до яких фортуна уважна? Тому вони мають усе.
- Та чи є вони щасливими? Наприклад, мажори (діти багатіїв). Вони хоча і мають гроші та великі можливості, але по суті нещасні люди.
- Так, бо, по-перше, здебільшого обділені батьківською увагою, адже треба заробляти гроші.
- По-друге, реалізовують нездійснені мрії батьків, зокрема обирають престижну професію, а не те, що подобається самому;
- А одружуються за домовленістю з наближеного до багатіїв кола.
- Одним словом, не можуть бути собою.
- А потім стають зарозумілими, пихатими, усім не задоволеними.
- Таким людям складно жити в цьому світі...
Рефлексія.
1