Конспект уроку з української літератури для 7 класу на тему «Григір Тютюнник «Климко». Воєнне дитинство в повісті. Самопожертва. Турбота про ближнього»

Про матеріал

Уперше конспект було опубліковано на авторському блозі «КВІТКА» 18.10.2011 р.- Режим доступу: https://milacsvit.blogspot.com/2011/10/7.html, вільний.

Перегляд файлу

 

Українська  література, 7клас

( урок - блок  із використанням мультимедійних технологій)

Тема : Григір Тютюнник «Климко». Воєнне дитинство в повісті.

            Самопожертва. Турбота про  ближнього.

Мета : продовжити опрацьовувати  зміст твору Г.Тютюнника «Климко»;

             дослідити,  як у творі відображено воєнне дитинство; через художнє слово осмислити та сприйняти морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про ближнього, самопожертви на прикладі взаємостосунків героїв твору Г.Тютюнника «Климко»;  висловлювати власні роздуми про значення доброти і чуйності в людському житті; розвивати культуру зв’язного  мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять, вміння грамотно висловлювати  власну думку; навички аналізу епічного твору; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати важливі гуманні якості людини : чуйність, доброту, турботу про ближнього, здатність співпереживати.

Тип уроку : урок засвоєння знань і формування вмінь з використанням     мультимедійних  технологій.

Обладнання :1. О.М.Авраменко «Українська література , 7 клас», Київ

                         «Грамота», 2007.

                         2. О.І. Міщенко «Українська література , 7 клас», Київ

                         «Генеза», 2007.

            3. Комп’ютер, екран.

            4. Портрет Г.Тютюнника.

             5. Дидактичний матеріал  ( картки зі значенням слів, картки       оцінювання роботи учня в групі,    схеми,  слайди – ілюстрації  до твору ).                         

                         6. Музичний супровід.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

       З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. « Мозковий штурм»:

  • З яким  автором і  яким твором ми познайомилися на попередньому уроці ?
  • Чому так названо твір ?
  • Коли розгортаються події , про які  йдеться у творі?

    2.Поетична хвилинка :

Війна – не свято.

Сльози, кров  і горе.

Танок жорстокості,

Убивств пекельний шал.

Т. Нещерет -

 запорізька  авторка, на долю якої випало воєнне дитинство.

   3.Творче завдання в групах.

Скласти сенкан (слайд №1) до слова війна.   ( Перегляд галереї слайдів №2« Діти війни»).

 

ІІІ.  Оголошення теми, мети уроку,  цілепокладання ( слайд №3).    

Технологія «Обмін побажаннями». Висловлювання очікуваних результатів.

     Проблемне  запитання : про що варто пам’ятати  сучасному  поколінню для того, щоб   дитинство завжди було  таким, яким  ми зобразили на  КТС «Дитинство», що виконували на виховній годині ?       

  Результат  роботи на уроці : представити  відповідь на проблемне запитання у вигляді  дружньої   поради сучасному поколінню.

ІУ. Основний зміст уроку.

  1. Робота з текстом  у групах:

Завдання №1

  - І група  -  дослідити на прикладі життя Климка, як  у творі зображено воєнне дитинство,  й представити  у вигляді ґронування;

  - ІІ група  -  дослідити на прикладі життя Климка, як  у творі зображено воєнне дитинство,  та, дібравши епітети,  представити  у вигляді схеми;

 - ІІІ група  -   робота з ілюстрацією №1  (слайд №4)

  (О.М.Авраменко «Українська література , 7 клас», Київ , ст. 135):

 опишіть, як художник відтворив епізод воєнного дитинства Климка.

         Доберіть заголовок до ілюстрації.

Відповіді груп :

  • презентація результатів дослідження.

Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А

          Висновок учителя: Ми дослідили воєнне дитинство Климка, але знаємо, що в основі твору лежать дитячі враження Г. Тютюнника від  походу тяжкими дорогами війни в дитинстві. На сторінках повісті ми зустрічаємося ще з дітьми.

- Хто вони ?

- Що їх об’єднує?

- На прикладі кого із згаданих героїв-дітей  автор  найбільш глибше показав складність воєнного дитинства?

Климко – узагальнюючий образ дітей війни.

        Технологія «Мікрофон». Гості – діти війни діляться спогадами про воєнне дитинство.

 Узагальнена характеристика воєнного дитинства:  слайд №5 « Ґронування  «Воєнне дитинство».  

       Слово вчителя : Війна – жахливе слово. Лихоліття ламає долі людей. Як у такі важкі роки не втратити людської гідності?! Лише сильні духом люди гідно витримують труднощі й випробовування  долі. І в усі часи цінуються найкращі риси людини.

        Прислухайтесь до слів  автора повісті: « …ідеалом для мене завжди були і залишаються доброта, самовідданість і милосердя людської душі в найрізноманітніших проявах».

      Проаналізувавши твір, ми  дослідили, як у творі відображено воєнне дитинство. Наступне завдання -  дослідити поведінку, вчинки  людей у воєнний період, з’ясувати,  хто  з персонажів виявляє турботу про ближнього та здатний на самопожертву.  

Завдання  №2

випереджуюче домашнє завдання - словникова робота : зясувати за тлумачним словником лексичне значення слова :

  • І група   -   самопожертва  ( слайд № 6);
  • ІІ група  -  турбота  ( слайд № 6);
  • ІІІ група -   ближній ( слайд № 6);

                                                Завдання  №3

  • І група - дослідити на прикладі взаємостосунків героїв твору Г.Тютюнника «Климко», в яких ситуаціях і хто з персонажів виявляє самопожертву.
  • ІІ група  - дослідити на прикладі взаємостосунків героїв твору Г.Тютюнника «Климко», у яких ситуаціях і хто з персонажів виявляє турботу про ближнього.
  •   ІІІ група -   робота з ілюстрацією  № 2  ( слайд № 7) 

(О.М.Авраменко «Українська література , 7 клас», Київ , ст. 165:

знайдіть і прочитайте уривок, якому відповідає ілюстрація. Як називається цей сюжетний елемент ?  Чи вдалося, на вашу думку, художникові передати весь біль і гіркоту за Климка ? Аргументуйте відповідь.

  Відповіді груп :

  • словникова робота : ІІ,  ІІІ, І  групи - турбота, ближній, самопожертва;
  • презентація результатів дослідження  - ІІ, І, ІІІ групи.

Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А

              Узагальнення вчителя: маленькі громадяни нашої країни – діти війни –    виявляли такі високі почуття:  турботу, безкорисливість, милосердя, чуйність, самопожертву - які й дорослим  інколи не до снаги.

 2. Поетична хвилинка :

  ( Перегляд галереї слайдів № 2« Діти війни»).

     Мелодекламація поезії В.Симоненка «Земля кричить» (дитячі враження поета про війну):

Це все було…Були німі кургани,

І  війни йшли не на життя – на смерть,

Гриміли залпи, і ятрились рани,

І світ ішов, здавалось, шкереберть.

 

І вся планета ніби очманіла,

Людина в землю заривалася, мов кріт,

А над землею бомби стугоніли,

І падали тіла на рваний дріт.

 

Це все було…О, не забудьте, люди,

Своїх братів, що  нині неживі,

Що руйнували світ тиранства і облуди

І нищили  в’язниці  вікові.

 

О, не забудьте тих, що рвались крізь багнети,

В степах поклали голови свої,

Щоб  більше нашу голубу планету

Не шарпали розбійницькі бої.

 

Щоб не здригався всесвіт малярійно

І небо не стогнало від заграв,

Щоб нам годинник радісно й спокійно

Віки ясної дружби рахував!  

У. Підсумок уроку. 

Робота в групах:

    Бесіда: завдяки чому, на вашу думку, у тяжкі воєнні часи наш народ зміг вистояти проти фашистської навали та вибороти мирне життя ?

     Проблемне  запитання :    

 про що варто пам’ятати  сучасному  поколінню для того, щоб   дитинство завжди було  таким, яким  ми зобразили на  КТС «Дитинство», що виконували на виховній годині ?   Відповідь - дружня порада  сучасному поколінню.
    Висновок учителя: Якщо людство буде дотримуватися  ваших дружніх порад, то небо завжди буде мирним, і дитинство завжди буде таким,  яким  ми зобразили на   КТС «Дитинство» . (  Перегляд  ґронування  (слайд №8), галереї слайдів

№ 9 « Мирне дитинство»  ).

    Адже,  як сказав Франсуа  Рабле : « Людина створена природою для миру, а не  для війни, народжена для щастя, любові, гармонії, краси, для насолоди всіма радощами життя.»

 УІ. Рефлексія навчальної діяльності .

        Бесіда:

- Що нового дізналися ?

- Що найбільш вразило ?

- Що запамяталося?

- Чи досягнули ми поставлених цілей ?

       З’ясування емоційного стану учнів .

УІІ. Оцінювання.

Заповнення картки оцінювання роботи учня в групі.  

УІІІ. Домашнє завдання ( Слайд № 10).

Високий рівень :

    Підготувати міні-твір на тему :  «Моя турбота про рідних і друзів»;

Достатній рівень:

     Навести приклади самопожертви  у мирний час.

Середній рівень:

     Навести приклади  турботи  про ближнього  у мирний час.

Початковий рівень :

      Переказ  найбільш вражаючого епізоду з повісті.

 

Підготувала Носаченко Л.М., учитель української мови та літератури.

     Уперше  конспект  було опубліковано на  авторському блозі «Квітка» 18.10.2011 р.-  Режим доступу: https://milacsvit.blogspot.com/2011/10/7.html, вільний.

 

1

 

doc
Додано
12 липня 2020
Переглядів
1518
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку