Конспект уроку з української літератури для 7 класу "В. Симоненко. Вірші «Гей, нові Колумби й Магеллани», «Ти знаєш, що ти — людина?»" (2 урок з теми)

Про матеріал

У розробці на заявлену тему вміщено літературний диктант для перевірки знань учнів щодо біографії письменника, запитання для ідейно-художнього аналізу творів, аудіоматеріали із записом голосу В.Симоненка та пісні на слова поета у виконанні гурту "Піккардійська терція"

 Симоненка
Перегляд файлу

 

В. Симоненко. Вірші «Гей, нові Колумби й Магеллани», «Ти знаєш, що ти — людина?»

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст, романтичний пафос поезій
В. Симоненка; розвивати навички виразного читання віршів напам’ять, їх аналізу, висловлювання власних думок із приводу прочитаного, виховувати почуття власної гідності, активну життєву позицію, прагнення до самореалізації

Очікувані результати: учні виразно і вдумливо читають поезії «Гей, нові Колумби й Магеллани», «Ти знаєш, що ти — людина?», аналізують їх, визначають провідні мотиви та ідеї, коментують особливості художніх засобів, висловлюють власні роздуми про сенс людського буття, романтичний максималізм.

Теорія літератури: ліричний вірш; образи; виразне читання; художні засоби.

Обладнання: підручник, портрет письменника, видання творів, ілюстрації до них; презентації про видатних мандрівників Магеллана та Колумба, ілюстративні матеріали, відео-, аудіо матеріали із ЮТУБ – читання Симоненком вірша «Ти знаєш, що ти людинпа», запис пісні «Ти знаєш, що ти людина» у виконанні гурту «Піккардійська терція»

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

Сенс життя в тому, щоб іти вперед.

Англійське прислів’я

Люди, як і дні, не бувають однаковими.

Португальське прислів’я

 

І. Мотивація навчальної діяльності

ІІ. Актуалізація опорних знань

            Літературний диктант «Життя і творчість В. Симоненка»

1. Хто назвав В. Симоненка «витязем молодої української поезії»? (О. Гончар)

2. Про кого поет говорив, що «любив... читати історію та географію, а ще Шевченка та Горького»? Він був для Василя Андрійовича за батька. (Дід Федір Трохимович)

3. Який фах отримав В. Симоненко після закінчення Київського університету? (Журналіста)

4. Газета, в якій працює Василь Андрійович після закінчення університету. («Черкаська правда», «Молодь Черкащини»)

5. Назва і рік видання першої книжки поезії В. Симоненка. («Тиша і грім», 1962 р.)

6. Жанр поезії «Лебеді материнства». (Колискова)

7. Символічні образи вірша «Лебеді материнства». (Лебеді, тополі, верба)

8. Чого навчає мати сина, ліричного героя твору «Лебеді материнства»?

(Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тільки Батьківщину)

9. Композитор, який поклав поезію «Лебеді материнства» на музику. (А. Пашкевич)

10. Назва збірки, за яку Василю Андрійовичу присуджено Державну премію України ім. Т.Г. Шевченка. («Лебеді материнства»)

11. Скільки років прожив поет? (28 років)

12. Місцевість, де похований поет. (Черкащина)

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюються 1 бал. (взаємоперевірка)

 

ІІ. Оголошення теми, мети, епіграфів уроку

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу.

1. Робота з епіграфами.

Поясніть зміст епіграфів до уроку.

2. Вступне слово вчителя.

«Хто сказав, що все уже відкрито? Нащо ж ми народжені тоді?»,— із покоління в поко-ління повторюють молоді мрійники, романтики думку поета Василя Симоненка. Багато що відкрито вже на землі, у космосі, а ще більше — залишилося незвіданим. І, як не дивно, найбільшою загадкою є сама людина, її неповторність, внутрішній, духовний світ, вибір нею пріоритетів та цінностей. Пропоную поміркувати про це сьогодні на уроці.

3. Ідейно-художній аналіз поезії «Гей, нові Колумби й Магеллани»

- презентації-розповіді про Колумба й Магеллана (заздалегідь підготовлені учні)

- виразне читання поезії учнями

- словнкова робота

Вітрила — паруси.

Жага — сильне бажання, пристрасть.

Нидіє — не знаходить собі місця, сумує.

Тужаві — міцні, чіпкі.

Каравела — корабель.

Шкварити — смажити

- обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда, пошуково-дослідницькі завдання.

А) Чи сподобався вам вірш? Чим саме?

Б) Чому мрійники, романтики названі Колумбами й Магелланами? Яка різниця між відкриттями знаменитих мандрівників і тих, про кого говорить В. Симоненко? Які відкриття, на вашу думку, має на увазі автор? І чому ці прізвища стоять у множині?

(Знамениті мандрівники відкрили нові землі, нові шляхи; має на увазі духовні відкриття, мрії, пошуки справжніх цінностей у житті людини.)

В)Що таке «духовні острови»? (Духовність, культура, людські цінності.)

Г) Чому поет називає рідний народ океаном?

Ґ) Поясніть зміст метафори «нидіє на якорі душа»?

Д) Чому поет, говорячи про Україну, залучає космічні поняття- Землю,Сонце?

Е) Як, на вашу думку, можна ідкривати вже давно відоме, відкрите?

Є) Яку людську риу характеру поет закликає випалювати вогнем? Чи вважаєте ви цю рису страшною, небезпечною, негативною? Свою думку обґрунтуйте.

Ж) У чому пафос цього вірша, яка його основна ідея?

З) Які художні засоби використаніу цьому творі?

4. Ідейно-художній аналіз поезії «Ти знаєш, що ти людина?»

- слово вчителя

А чи замислювалися ви, хто ж така людина? Людина — найяскравіше створіння на Землі.

Homo sapiens — людина розумна. Саме властивість думати, мріяти, відчувати, творити робить людину унікальною.

Щирість, людяність, любов — ось ключі до серця кожної людини. Якщо ці почуття будуть панувати під час спілкування, діяльності, то ми досягнемо найвищого інтелектуального рівня.

Саме тоді нам відкриється справжнє людське серце — невичерпна криниця світлих почуттів. Поринувши в неї — забудеш про кривду, зло, брехню, будеш відчувати себе щасливим.

Ти — цілий світ. «На світі безліч таких, як я, але я, їй-богу, один», «Ми — це не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних»,— утверджував В. Симоненко в своїх творах.

Пояснення слова «людина». (Тлумачний словник)

Людина, -и. ж. 1.      Одиничне до люди. 1.         // Будь-яка особа; кожний. // Людська постать. // Уживається у значенні одиниці ліку людей. 2. Особа як утілення високих інтелектуальних і моральних властивостей. 3. Уживається у значенні особового чи неозначено-особового займенника. // Уживається у значенні узагальненого або займенникового звертання (часто з означенням).

  • Історія написання поезії

В.Симоненко жив у таку добу, коли зовсім не цінувалася людини, людська індивідуальність. Усе робилося «для держави», «для світлого майбутнього», і було не важливо, якою ціною. Але ж держава – це не якесь міфічне поняття, держава – це в першу чергу люди, які у ній живуть. І саме для них вона має працювати, про них дбати і їх цінувати. Під впливом тогочасної ідеологічної пропаганди й самі люди перестали себе поважати, розуміти свою неповторність та швидкоплинність людського життя.

Василь Симоненко сміливо ламав стереотипи , оспівуючи у своїх творах не полковників, керівників, героїв, а простих людей, які щодня здійснюють подвиг, як наприклад, баба Онися, чиїх синів забрала війна, мудрий дід, жінки, які тяжко працювали біля курної печі, щоденно дбаючи про свою родину.

Особливо емоційним, з глибоким філософським підтекстом та широким узагальненням є вірш Василя Симоненка «Ти знаєш, що ти людина?»

  • Перше читання вчителем вірша
  • Звучить поезія «Ти знаєш що ти — людина?» в аудиозапису у виконанні В.Симоненка
  • Ідейно-художній аналіз поезії «Ти знаєш що ти — людина?»ъ
  • Обмін враженнями щодо прочитаного та прослуханого
  • Бесіда за змістом твору

А) Як ви розумієте зміст першої строфи? (Нема на світі двох однакових людей, навіть серед близнят)

Б) Про що говорять останні рядки другої строфи? (Поет не ідеалізує світ, людину, реально ставиться до життя)

В) Розкрийте підтекст рядків:

Сьогодні усе для тебе -

Озера, гаї, степи…

(щастя не лише в матеріальних благах, достатку; людина має розуміти красу природи, прагнути жити в гармонії з природою та самим собою, цінувати все, що її оточує)

Г) Як ви розумієте слова «гляди ж, не проспи»? (є люди, які думають, що у них все попереду, не поспішають робити добро іншим, любити)

  • Визначення теми, ідеї твору, художніх засобів.

Тема: роздуми письменника про швидкоплинність життя, протягом якого кожний повинен встигнути покохати, зробити добрі справи.

 Ідея: заклик раціонально використовувати час, відведений на життя, поспішати жити.

    Основна думка: людина — велике створення на землі, вмій з гордістю носити це ім’я, кожна людина неповторна.

Художні особливості поезії (повтори, риторичні запитання, риторичний оклик, епітети, анафора)

ІV. Закріплення вивченого підведення підсумків.

1. Бесіда

  • Висловлення вражень від творчості В.Симонка.
  • Що змінилось у вашому світосприйятті після прочитання поезій.

2. Прослуховування пісні «Ти знаєш, що ти людина» у виконанні «Піккардійської терції»

V. Домашнє завдання.

Вивчити поезію «Ти знаєш, що ти людина» напамять, скласти асоціативний кущ до слова «людина».

 

Використана література

  1. Авраменко О.М. Українська література. Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл.- К.: Грамота, 2015. – 264 с.
  2. ЮТУБ
  3. Паращич В.В. Українська література. 7 клас: Плани-конспекти уроків. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2007. – 272 с.

 

zip
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
4834
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку