" Конспект уроку з української літератури для 9 - го класу на тему " Г. Сковорода - філософ..."

Про матеріал

Тема уроку: ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом Г. Сковороди – філософа, просвітителя, поета, висвітлити яскраві сторінки життя, ідеї, пошуки та прагнення одного з найкращих синів України.

Перегляд файлу

Урок української літератури в 9 класі

Тема: Г. С. Сковорода. Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Загальна характеристика поглядів Сковороди як просвітителя -  демократа

Мета: ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом Г. Сковороди – філософа, просвітителя, поета, висвітлити яскраві сторінки життя, ідеї, пошуки та прагнення  одного з найкращих синів України; формувати усвідомлене розуміння учнями понят­тя «життя», його унікальності, цінності, значу­щості для кожної особистості; визначити своє місце в ньому; спонукати їх до роздумів над важливими життєвими проблемами; ставлення до власного життя та життя інших лю­дей, як до найвищої цінності ; розвивати вміння коментувати зміст афоризмів, уміння грамотно висловлювати власні думки ; виховувати пошану до народної моралі, прагнення дотримуватися її норм.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форма роботи: урок – дослідження

Обладнання: портрет Г. Сковороди, збірки видань творів, епіграф, вислови на плакатах, квітка( пелюстки до квітки), відео пісні Д. Науменко, кубик Рорі

Пам'ятай! Життя є дар,

Великий дар.

І той, хто його не цінує,

Цього не заслуговує.

              Леонардо да Вінчі

 

                                                            Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Слово вчителя

  

Юність — це пік вашого життя. Зараз ви робите найвеличніше своє відкриття — відкриваєте самих себе. А відкриття самого себе — найпрекрасніше, що може відчувати людина. У цих пошуках — глибокий зміст: кожен може розкрити свої реальні, досі незнані можливості. Щоб виявити і розкрити їх, щоб знайти себе, треба себе пізнати, тобто вивчити і змогти оцінити. А це дасть можливість будувати, творити своє «Я».

Вдумаймося у слова славетного Леонардо да Вінчі, який повчав, що життя є великий дар, і хто його не цінує, цього дарунка не заслуговує. А щоб цінувати життя, треба знати і розуміти своє місце в ньому. Звичайно, нікому не дано з цілковитою точністю визначити, своє майбутнє. Та все ж, кож­ному під силу намітити власний шлях самотворення, кожному слід знати, що він спроможний підсилити в собі, а що відкинути, чи хоча б, пом’якшити.

 

2.«Асоціативний кущ»

          - Тож, давайте доберемо слова до терміну  «життя»

 

 

 

 

                                                турбота

                                                  філософія

Життя                                           пізнання

                                                  цінність

 

                                              свобода

 

Учитель: Людське життя... Неповторне і звичне, радісне і сумне, сповнене глибоких переживань, со­лодке, як мед, і гірке, як полин, переплетене червоними і чорними тонами, як у цій пісні «червоне — то любов, а чорне — то журба» ...

Людина — найбільша цінність на Землі.

  • Що людина цінує понад усе? Чому?

(Відповіді дітей).

                                            Життя людини - це найвища цінність

                                                                        Притча

В одного батька було двоє синів. І ось настав час, коли кожен з них мав піти власною дорогою. Покликав їх батько до себе і каже: «Віддаю я вам усе своє багатство. Кожному даю коштовності, землі та все, що є на цих землях. Розпоряджайтеся ними, примножуйте та пам'ятайте мою настанову: найвища цінність - це життя людини. Обіцяйте мені, що будете берегти життя, як найдорожчий скарб». Сини пообіцяли та й розійшлися своїми дорогами. 
           Старший син, прийшовши у свої землі, одразу найняв собі найкращу охорону та велику кількість прислуги. Звелів побудувати найміцніший палац і не зводити з нього очей ні вдень, ні вночі, щоб його дорогоцінному життю нічого не загрожувало. Слуги приносили йому найкращу їжу та напої, виконували всі його забаганки. Відокремився він від усього світу, щоб ніяка хвороба чи тривожна звістка не турбували його життя - батькові ж обіцяв. 
           Молодший син часом обходив свої землі. Однак невдовзі побачив велике скупчення людей, що збиралися воювати між собою. Він запитав у них: «Навіщо ви вирішуєте свої проблеми насиллям? Ви ж маєте змогу все обговорити та домовитись». «А ми про це ніколи не думали. Бійкою все вирішували наші батьки, діди і прадіди, тому й ми так робимо. А й справді, чому не домовитись». Війна скінчилась, навіть не розпочавшись, а вдячні матері та жінки кинулись до ніг молодшого сина, дякуючи за збережене життя їхніх синів і чоловіків. 
           Попрямував він далі. Незабаром його очам відкрилася жахлива картинка. Змарнілі, обідрані люди жебракували на дорозі, ведучи за собою малих, немічних, голодних дітей. «Що змусило вас так жити?», - запитав їх. І люди розповіли, як жили вони колись у прекрасному місті, поряд з яким була повновода ріка, зеленів чудовий ліс, повний різноманітної живності. Та сталось так, що для своїх потреб люди вирубали всі дерева. Кудись зникла вся живність, мисливці вже нічого не приносили з полювання. Згодом пересохла й річка, що витікала десь із лісу. На місто весь час обрушувався буревій, родючі землі перетворились на пустирі. Не стало ні їжі, ні води. Прекрасне місто почало перетворюватись на пустелю, в якій люди не змогли б жити.     

         «Спробуймо всі разом відродити ліс і річку, та і все місто!» - вигукнув молодший син. За його прикладом люди почали насаджувати дерева, пізніше туди повернулися тварини і птахи. Десь у глибині лісу задзюрчав струмок, поступово перетворюючись у річку, переповнену рибою. Ожила природа навколо міста, щедро обдаровуючи всіх своїми плодами. Повернулось до людей життя, не боялись вони вже за майбутнє своїх дітей. 
             З того часу в цих землях усі живуть у мирі, любові, достатку, бо молодший син й інших навчив батьківської мудрості. 
            Докотилася звістка про долю синів до самого батька. «Лише один з моїх синочків правильно зрозумів мою настанову», - із жалем промовив він. 
            А люди й досі в тих землях пам'ятають про життя одного із синів, ще й своїм дітям переказують, а про життя іншого й згадки не лишилося.

 

3. Бесіда за прослуханим текстом

 

 - Про кого йшлось у притчі? (Про двох синів та їхнього батька.) 
- Кого ж із синів люди й досі пам'ятають, а про кого і згадки не лишилось? Чому? (Пам'ятають молодшого, бо він присвятив своє життя іншим людям.) 
- Як ви вважаєте, чиє життя можна назвати найціннішим скарбом? 
-А яку цінність має життя старшого сина? Чому? 
-На кого ви б хотіли бути схожими? 
-Що для цього необхідно? 
-Наведіть приклади життя таких людей - наших сучасників. 
- Продовжіть речення: «Життя людини найцінніший скарб, якщо...»

 

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

 

ІІІ. Основний зміст уроку

 

4.Розповідь учителя.

Постать Сковороди у давній українській літературі – одна з найпомітніших, письменник, філософ, композитор, співак, знавець багатьох мов, Сковорода дивував сучасників різностороннім талантом, енциклопедичними знаннями. У нього вчилися Котляревський і Шевченко. Доброта, чуйність, любов Сковороди до людей передавалися з покоління в покоління. Життя поета було взірцем не тільки для його сучасників. Багато чого можемо повчитися й ми. Бо ж такі риси його, як сміливість думки, несхитність ідеалів, вірність інтересам простих людей, душевна щедрість завжди спонукають людину до самовдосконалення.

Щоб краще усвідомити і зрозуміти світ Григорія Савича , потрібно заглибитись у світ його життєвих пригод.

      На сьогоднішньому уроці ми заслухаємо ваші повідомлення (група біографів), які допоможуть вам відкрити велич його місії не лише в українському, а й загальноєвропейському контексті.

                                             ( Ознайомлення з планом уроку)

 

5. Перевірка домашнього завдання

 

- Вашим о завданням було підготувати розповідь про Г.С. Сковороду. Отож, спочатку ми ознайомимося з:

1.Г. Сковорода – звичайна людина.

2.Дитинство. Роки навчання.

3.Останні роки навчання Сковороди в академії, його подальша діяльність.

4. Мандрівний спосіб життя.

5. Сковорода і музика.

6. Творча спадщина митця.

7. Сковорода – просвітитель, філософ.

 

                                                      ( Виступи учнів)

 

6.Робота в парах. « Доміно»

 

- Створити  асоціативний ряд «Риси характеру письменника Сковороди»

 

(Г.Сковорода – прямий, правдивий,щедрий,справедливий, безкорисливий, допитливий,вдумливий,стриманий і аскетичний в побуті, добродушний,терплячий,  працелюбний, простий…)

 

(Г. Сковорода – філософ – просвітитель – поет – педагог – науковець – перекладач – музикант – естет-гуманіст – мандрівний вчитель – демократ)

 

7. Складання сенкану. Робота в групах

 

     Сковорода                                                        Мандрівний учитель

Щирий, чесний                                                  Непокірливий, добродушний 

Спостерігав, боровся, творив                          Шукав, знаходив, допомагав

Захищав інтереси народу                               Переможець у життєвій боротьбі

Філософ                                                            Гуманіст – демократ

 

8. Хвилина релаксації

 

( Перегляд відеокліпу Д. Науменко « Цінуй життя!»)

 

9.«Квітка життя»

 

Учитель: Життя — це шанс кожного. Доля прихильна до тих, хто здатний триматися на плаву, навіть потрапляючи у вир. Г. Сковорода цінував кожну мить свого життя. За його життєвою філософією можна утворити « квітку життя»

(Кожному учню дається по одній пелюстці квітки. Діти повинні написати свою думку про життя, тільки одну. Потім збирається квітка. Усі разом обговорюють, що вийшло. Учитель підводить учнів до думки про необхідність знань, здорового способу життя).

 

Життя — це шанс. Скористайся ним.

http://www.abc-color.com/image/coloring/flowers/003/flower-005/flower-005-raster-coloring.pngЖиття — це краса. Милуйся нею...

Життя — це мрія. Здійсни її.

Життя — це виклик. Прийми його.

Життя — це обов’язок. Виконай його.

Життя — це цінність. Цінуй його.

Життя — це любов. Насолоджуйся нею.

Життя — це тайна. Пізнай її.

Життя — це удача. Шукай цю мить.

Життя таке чудове. Не марнуй його.

Це твоє життя. Борони його.

 

 

 

10.Робота з висловами «Мої улюблені афоризми Г. Сковороди»

 

                         ( Пояснити значення висловів)

Любов. Любов виникає з любові, коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю.

              Все минає, а любов після всього зостається.

 

Час. З усіх утрат утрата часу найтяжча.

         Тоді лише пізнається цінність часу, коли він утрачений.

 

Праця. Ні про що не турбуватись, ні за чим не турбуватись – значить. Не жити, а бути  

             Мертвим, адже турбота – рух душі, а життя – це рух.

 

Щастя. Щастя твоє в тобі самому: пізнавши себе, пізнаєш усе, а не пізнаєш себе –  

               Ходитимеш у темряві і боятимешся там, де страху й не бувало.

               Шукаймо щастя на своїй землі, а не за морями.

 

IV. Підсумок уроку

 

11.Рефлексія. « Мікрофон»

 

1.Чим зацікавив вас життєвий приклад Сковороди?

2.Як розумієте вислів «Світ ловив мене , та не впіймав»?

3.Чи є актуальною на сьогодні для вас проблема щастя і проблема життєвого вибору?

4.Як знайомство з життям і творчістю Г. Сковороди допомогло вам зрозуміти поняття «щастя»?

5.Яке визначення поняття щастя Г. Сковородою вам імпонує?

 Учитель. Кажуть щасливими не народжуються, а стають.

6.Як ви думаєте, чи був щасливим філософ? Що ж треба робити, щоб    стати щасливим?

7.Зверніть увагу на вислів про щастя Г. Сковороди на дошці. Як ви його розумієте?

«Шукаємо щастя по країнах, століттях, а воно скрізь і завжди з нами; як риба в воді, так і ми в ньому, і воно біля нас шукає нас самих. Нема його ніде від того, що воно скрізь. Воно схоже до сонячного сяйва — відхили лише вхід у душу свою.» (Г. Сковорода)

 

12. . « Кубик Рорі»

Підсумки уроку ми підіб’ємо за допомогою прийому «Кубик Рорі».

 

  Чи досягнуто мети уроку?

  Я дізнався (-лася) …

  Я навчився (-лася) …

  Мені сподобалося…

  Мене зацікавило…

  Я зрозумів(-ла), що мені треба:

 

V. Домашнє завдання

 

- Прочитати байки зі збірки «Байки харківські»(«Бджола та Шершень», «Собака і Вовк») ( усім рівням)

- Скласти пам’ятку «У праці людина відчуває радість буття, а в безділлі -  деградує» (високий і достатній рівні)

 

VI. Оцінювання учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   Додатки

 

      

 

 

docx
Додано
3 лютого 2018
Переглядів
13055
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку