Тема: Б. Лепкий. Коротко про письменника. «Цвіт щастя». Прагнення кожної людини бути щасливою
Мета: ознайомити школярів із життєвим і творчим шляхом Б. Лепкого, проаналізувати твір «Цвіт щастя», дослідити реальне й уявне в новелі; схарактеризувати образ хлопчика, його внутрішній стан; розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, культуру мовлення, вміння переказувати сюжет творів, виділяти головну думку, грамотно висловлювати свої думки; формувати світогляд, кругозір; виховувати пізнавальний інтерес, почуття пошани, поваги до життя і творчості Б. Лепкого, прищеплювати риси доброти, чуйності, щирості.
Тема: Б. Лепкий. Коротко про письменника. «Цвіт щастя». Прагнення кожної людини бути щасливою
Мета: ознайомити школярів із життєвим і творчим шляхом Б. Лепкого, проаналізувати твір «Цвіт щастя», дослідити реальне й уявне в новелі; схарактеризувати образ хлопчика, його внутрішній стан; розвивати логічне мислення, пам’ять, творчу уяву, культуру мовлення, вміння переказувати сюжет творів, виділяти головну думку, грамотно висловлювати свої думки; формувати світогляд, кругозір; виховувати пізнавальний інтерес, почуття пошани, поваги до життя і творчості Б. Лепкого, прищеплювати риси доброти, чуйності, щирості.
Тип уроку: урок позакласного читання
Обладнання: портрет Б. Лепкого, бібліотечка його творів, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за питаннями
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Богдан Лепкий прагнув допомогти дитині пізнати,
що таке добро, правда і справедливість.
Федір Погребенник
Народне прислів’я
1. Життєвий і творчий шлях Б. Лепкого. Перегляд відеоролика про Б.Лепкого. Робота з підручником
2. Опрацювання твору Б. Лепкого «Цвіт щастя»
2.1. Виразне і вдумливе читання цікавих епізодів твору, переказування їх змісту.
2.2. Тема: прагнення хлопчика знайти квітку щастя.
2.3. Ідея: возвеличення цілеспрямованості, наполегливості, бажання бути щасливим.
2.4. Жанр: новела з елементами фантастики.
2.5. Композиція (самостійна робота учнів)
Експозиція: розповідь матері своєму синові про щастя і долю людську.
Зав’язка: бажання хлопця знайти цвіт щастя.
Розвиток дії: вранці рано хлопчик намагається потрапити на інший берег ставка.
Кульмінація: хвороба хлопчика.
Розв’язка: продовження вже дорослого хлопчика пошуків квітки щастя.
2.6. Сюжет.
Малий хлопчик поцікавився у мами про смисл слів «щастя», «доля», які він часто чув у мові дорослих. Мати розповіла сину про чарівний цвіт щастя. Саме цього цвіту хлоп’я вирішило дістати. Тому він, дочекавшись коли мати заснула, пішов до ставка. Хлопець зайшов у воду і ніби відчув, як його несе хвиля. «Вже він по груди пірнув у глибоку воду, вже лиш головку видно, лиш руки, лиш волосся сплило...»
Незабаром хлопець опиняється вдома, біля його ліжка сидів лікар. Хворий хлопець марив квіткою щастя.
Багато часу минуло. Маленький кучерявий хлопець виріс і пізнав усі квіти на світі. І хоча він знає, що немає справжньої квітки щастя, але не припиняє її пошуки.
2.7. Обговорення змісту твору за питаннями:
2.8. Характеристика образу хлопчика ( робота в групах)
2.8.1. Цитатна характеристика героя - І група
2.8.2. Орієнтовний план до характеристики образу хлопчика - ІІ група
1) Хлопчик, який шукає квітку-щастя.
2) Портрет і зовнішність героя.
3) Риси характеру хлопчика: а) допитливий; б) цілеспрямований; в) наполегливий; г) здатний до глибоких почуттів і співпереживань;
д) мрійник і фантазер.
4) Сприйняття квітки-щастя хлопчика вже дорослим.
2.8.3. Бесіда за питаннями - ІІІ група
2.9. Творче завдання: намалюйте в зошиті квітку-щастя. На кожній пелюстці зазначте, на ваш погляд, складові щастя.
Порівняйте власне розуміння й уявлення квітки-щастя і своїх товаришів.
V. Додатковий матеріал ( робота учнів-рошуковців)
1. Народні прислів’я про щастя, долю
2. Значення щастя у тлумачному словнику ( робота зі словником)
2.1. Щастя — 1. Стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості, яких зазнає хто-небудь // Зовнішній вияв цього відчуття. 2. Досягнення, успіх, удача. 3. Доля, талан // Добробут, щасливе життя.
2.2. Щасливий.— 1. Який має щастя, який зазнав щастя, радості // Люди, яким щастить // Дуже радий чому-небудь // Задоволений чим-небудь, радісний з приводу чогось // Дуже охочий, радий що-небудь робити // Сповнений радості. Щастя (про почуття). 2. Який приносить або приніс щастя, успіх, удачу; винятково сприятливий, радісний // Який сприяє щастю, радості.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Проведення тестового опитування
1. На питання дитини «Що таке щастя?», мати відповіла, що це:
а) радість і задоволення; б) гармонія з оточуючим тебе світом;
в) доля.
2. Хата, де жила жінка з дитиною, знаходилася:
а) неподалік від смерекового лісу; б) на горбочку;
в) поруч з панським маєтком.
3. Який художній засіб використав Б. Лепкий у фразі: «...за хвилину виплив місяць»?
а) Епітет; б) порівняння; в) метафору.
4. Коли хлопчик був у ліжку, приготувавшись до сну, то мати йому:
а) проспівала колискової; б) розповіла цікаву казочку;
в) прочитала молитву.
5. Під вікном хати вночі співав:
а) жайворонок; б) соловей; в) невідомий птах.
6. Хлопчик сподівався, що дістати той чарівний цвіт щастя йому допоможе:
а) мати; б) вода ставу; в) добрий дідусь.
7. Квітку щастя Б. Лепкий у творі називає:
а) пахучою і променистою; б) яскравою і привабливою;
в) ніжною і сяючою.
8. Щоб переплисти на інший берег ставка, хлопець звернувся до:
а) лебедя; б) хвилі; в) чарівного човника.
9. Під час ранішньої мандрівки хлопчик відчув з лісу пахощі:
а) м’яти; б) живиці; в) бузку.
10. Ранішня прогулянка для героя закінчилась:
а) його хворобою; б) неприємною сутичкою зі сторожем;
в) тим, що він знайшов квітку-щастя.
11. Завдяки кому вже дорослий хлопець пізнав «усі цвіти на світі»?
а) Матусі; б) старому вчителеві ботаніки; в) професору університету.
12. Твір «Цвіт щастя» закінчується риторичним запитанням, яке стосується пошуку хлопцем квітки-щастя:
а) «Та чи дістане її? Хто знає?»;
б) «А чи ви знайшли цей чарівний цвіт?»;
в) «Для чого ж шукав він цей цвіт? Як ви вважаєте?»
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
ІХ. Домашнє завдання