Тема: Л. Костенко «Крила»
Мета: на прикладі поезії «Крила» розкрити духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально, звертаючи увагу на духовне багатство як найбільший скарб у її житті; розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки (зокрема, про духовне наповнення кожної людини в реальному сучасному житті), логічно мислити, співставляти, узагальнювати; формувати світогляд, кругозір школярів; виховувати почуття поваги, пошани до людини, її творчих та індивідуальних здібностей, прищеплювати любов до мистецтва слова.
Тип уроку: комбінований.
Мета: на прикладі поезії «Крила» розкрити духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально, звертаючи увагу на духовне багатство як найбільший скарб у її житті; розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки (зокрема, про духовне наповнення кожної людини в реальному сучасному житті), логічно мислити, співставляти, узагальнювати; формувати світогляд, кругозір школярів; виховувати почуття поваги, пошани до людини, її творчих та індивідуальних здібностей, прищеплювати любов до мистецтва слова.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Л. Костенко, бібліотечка її творів, музичне супроводження, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Учні під музичне супроводження розповідають найулюбленіший вірш напам’ять з поеми «Чайка на крижині». Визначаються найкращі виконавці поезії.
2. Заслуховування учнівських усних міні-творів на тему «Людські крила».
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Літературний диктант «Життя і творчість Л. Костенко»
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
Розгадайте кросворд за твором Л. Костенко «Чайка на крижині».
По вертикалі: 1. На думку Л. Костенко «...дівчата й чайки в далекому плаванні — це... (Екзотика). 2. Річка, на якій можна було побачити, як ломається лід навесні. (Одра) 3. Кораблі до причалів... (Прихилились) 4. Перша частина поеми («Надбережжя») 5. З чого зроблені крила людські? (Правди) 6. Назва портового міста. (Щецін) 7. Країна, в якій поетеса гостювала. (Польща)
По вертикалі: 1. Місце перебування самотньої чайки. (Крижина)
ІV. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів
V. Основний зміст уроку
Буть гідним імені людини,
Народу й людськості служить!
М. Рильський
1. Вступне слово вчителя про глибоке духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально
Читаючи поезію «Крила» Л. Костенко, кожний із вас, мабуть, звернув увагу на символічне значення людських крил. Чим дорослішою стає людина, тим і крила її стають більшими.
Для чого людині потрібні крила? Хіба вона літає? Так. Людина літає не тільки уві сні. Крила для кожного є тим глибоким духовним наповненням, що проявляється індивідуально.
Чому людина має крила, а не може полетіти? Це залежить у більшій мірі від неї самої, її прагнення, бажання, цілеспрямованості, наполегливості, старанності.
Тому кожен повинен прагнути до самоствердження, подолання життєвих труднощів у сучасному житті, а цьому допоможуть наші крила.
2. Робота над поезією Л. Костенко «Крила». Прослуховування поезії
2.1. Бесіда за питаннями.
2.2. «Мікрофон». Відповідь на питання: «Як би ви скористалися крилами, якщо мали б їх?»
2.3. Складіть інформаційне ґроно про людські крила (робота в парах)
2.4. Застосовуючи метод кубування, визначте призначення крила як частини організму.
Крило:
Визначити тему, ідею поезії (самостійна робота учнів)
Художні засоби твору.
VІ. Закріплення опрацьованого матеріалу
1. Проведення тестового опитування
1. З чого, на думку, поетеси, зроблені крила у людини?
а) Зі сміливості; б) з пуху; в) з чесності.
2. За що з повагою ставиться героїня твору до країни, де вона гостює (Л. Костенко «Чайка на крижині»)?
а) Звичаї давні; б) увагу і шану; в) душевність і доброту.
3. Той край є найкращим для поетеси, де:
а) виросли у неї крила; б) найкращі люди;
в) відбулося багато історичних подій.
4. Перебуваючи в гостях, поетеса сумує за рідним краєм і часто дивиться на... (Л. Костенко «Чайка на крижині»):
а) північ; б) схід; в) захід.
5. Тільки тоді можна вирушати в політ, як вважає поетеса, коли маєш... (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) освіту і досвід; б) ґрунт під ногами; в) батьківське благословення.
6. Зазначаючи про портові кораблі, письменниця говорить, що треті з них (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) втомлені, працьовиті; б) швидкі, неспокійні, хвацькі;
в) величезні, охайні і гордовиті.
7. Між кораблями можна було побачити (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) безліч крижинок; б) суденця рибальські; в) маленькі хвилі морські.
8. Казку про мандри шепочуть зорі... (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) мові; б) чайки; в) прапори;
9. Прапора якого кольору не було на кораблях, що перебували у порту (Л. Костенко «Чайка на крижані»)?
а) Фіолетового; б) зеленого; в) жовтого.
10. Корабель, який мав червоний прапор, плив, наче (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) велетень; б) айсберг; в) казковий.
11. Рідний корабель для поетеси асоціюється з (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) шматком рідної землі; б) традиціями українського народу; в) батьківською домівкою.
12. Лірична героїня сповнена великого бажання кинути матросу-земляку, який перебував на кораблі з рідного краю (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) поцілунок; б) квітку троянди; в) серце своє.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
2. Робота на картках
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів
ІХ. Домашнє завдання