Тема: О. Стороженко «Скарб». Скарб — узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання
Мета: продовжувати опрацьовувати ідейно-художній зміст твору О. Стороженко «Скарб», звертаючи при цьому увагу на скарб як узагальнений образ щастя, з'ясовуючи повчальний характер оповідання; розвивати культуру зв'язного мовлення, увагу, пам'ять, логічне мислення, вміння грамотно висловлювати власні думки, співставляти, робити висновки; виховувати пошану до звичаїв українського народу, його традицій; прищеплювати риси доброти, працьовитості, гуманного ставлення до оточуючих.
Тип уроку: комбінований.
Тема: О. Стороженко «Скарб». Скарб — узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет О. Стороженка, текст твору, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Конкурс «Інтелектуал»
Учні розподіляються на дві команди, обираються капітани. За 5–7 хвилин необхідно розгадати кросворд «О. Стороженко. Життя і творчість. Оповідання “Скарб”».
Завдання для першої команди.
По горизонталі: 1. Парубки хотіли взяти Павлуся із собою для пошуків скарбу на... (Щастя) 2. Батько Павлуся хотів, щоб його син навчався у... (Школі) 3. Руки у Павлуся були як у... (Панночки) 4. Місце, де Павлусь іноді так кричав, «буцім з його чортяка лика дере». (Церква) 5. Ті, хто закинули хорта через вікно Павлусевої хати. (Парубки)
По вертикалі: 6. Назва твору О. Стороженка. («Скарб»)
По горизонталі: 1. Область, де народився О. Стороженко. (Чернігівщина) 2. Хто із українських письменників назвав О. Стороженка «талановитим оповідачем». (Франко) 3. Назва журналу, в якому друкувалися більшість українських творів О. Стороженка. («Основа») 4. Після смерті батьків за Павлусем доглядали... (Наймити) 5. «За один сільничок меду» мати пообіцяла подарувати попу... (Теля)
По вертикалі: 6. «Скарб» для О. Стороженка це... (Щастя)
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів
ІV. Основний зміст уроку
Наше щастя чи наше нещастя залежить тільки від нас самих.
Монтень
1. Скарб — узагальнений образ щастя.
Розповідь учителя
Яке цікаве слово «скарб»! Кожна людина по-різному його сприймає але водночас — це щось цінне, корисне, велике...
Так і герої нашого твору, розшукуючи скарб, прагнули бути не тільки багатими, але й щасливими. Дуже цікаво автор розповідає про особливості пошуку скарбу. Для цього він звертається до народних уявлень, прикмет. Так, О. Стороженко говорить, що «...часом скарби і самі вилазять наверх землі, перекинувшись у яку-небудь пакость...». Таким чином, письменник намагається звернути увагу читача не на самі пошуки скарба, а на те, що скарб має символічне (приховане) значення.
Розмірковуючи над смислом життя людини, автор зазначає, що скарбом для кожного є його щасливе життя. Тож люди повсякчас і шукають свій скарб — щастя.
Наприкінці твору О. Стороженко запитує у читача: «Чи є щасливим Павлусь?» «Чи хотіли б ви мати таке щастя, як герой твору?»
Отже, кожному надається право визначитися у виборі щасливого шляху. Протягом життя люди шукають свій скарб, своє щастя.
Як ви розумієте слово «скарб»?
1.2. Тлумачний словник містить таке пояснення цього слова:
1. Коштовності, гроші, цінні речі. // Коштовності, гроші і т. ін., сховані в потаємному місці, закопані в землю.
2. Духовні та культурні цінності, що їх створила людина. Мовні скарби.
3. Хто-, що-небудь надзвичайної цінності, з винятковими достоїнствами. Якостями і т. ін. // Людина або річ, особливо потрібна, дорога для когось. // Багатство розуму, почуттів і т. ін. // Пестливе звертання до дорогої, любої людини.
4. Господарські речі; пожитки, майно. Хатній скарб.
5. заст. Кошти.
6. заст. Скарбниця.
7. заст. Поміщицьке володіння, маєток на Правобережній Україні.
1.3. Завдання: оберіть для себе визначення поняття «скарб», прокоментувавши його.
1.4. Складіть «доміно»: «Для мене скарб — це...» (робота в парах)
2. Повчальний характер оповідання «Скарб» О. Стороженка
2.1. Бесіда за питаннями.
Так, у творі автор зазначає:
1) «Глянеш на того щасливого, а він тобі показує на другого, а сам жалується на свою недолю».
2) «Зовуть щасливими і тих, що увесь свій вік нічого не дбають, як мій Павлусь. Бог їм усе дає, а вони нудяться світом, не знають, що у них є і чого їм треба».
3) «Зовуть і скупого щасливим, бо у його багацько грошей; а він, неборак, увесь свій вік стереже тих грошей, як Рябко на ланцюгу, ніякої користі з них не має — і голодний, і холодний, ще гірше од якого-небудь бідолахи».
4) «...Той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Бога за те, що він йому послав...»
5) «Не той тільки щасливий, що сам натріскається і виспиться, а той, що й другого нагадує і заспокоїть...»
Чи погоджуєтеся ви з думкою автора?
Додайте до вже зазначених висловів власні твердження, висловлювання, міркування.
3. Характеристика образу Павлуся за складеним на дошці планом
3.1. Цитатна характеристика героя.
3.2. Орієнтовний план до характеристики образу Павлуся.
1) Єдиний синок у заможніх батьків.
2) Зовнішність і портрет героя.
3) Автор про Павлуся.
4) Риси характеру героя:
а) ледачий; б) примхливий; в) байдужий; г) егоїстичний.
5) Інші риси Павлуся: а) любов смачно поїсти і поспати; б) відсутність друзів, постійна самотність; в) ставлення до батьків, наймитів, парубків, дружини, дітей.
6) Чи щасливий Павлусь? Значення цього образу.
3.3. Бесіда за питаннями.
4. Орієнтовний цитатний план оповідання О. Стороженка «Скарб»
1) «Послав... Господь на втіху одного тільки синка — Павлусем звали».
2) «Доріс Павлусь до парубка».
3) «...Як Бог милосердний пошле йому щастя, то без нас житиме не лучче...»
4) «...Занедужала небога (мати) та й померла. За нею вслід батько ноги простяг...»
5) «Наймичка доглядала за Павлусем, як рідна мати».
6) «Раз на Зелені свята зібралось парубоцтво шукати скарба».
7) «Павлусь розпластався на перині і хропе на всю хату».
8) «Розказують люди, що часом скарби і самі вилазять на верх землі».
9) «...До Павлусевої хати, розмахали хорта й шпурнули у вікно».
10) «…Позбирав наймит гарненько дукати і сховав їх у скриню».
11) «Щаслива нитка до смерті не вірвалась Павлусеві».
12) «Що таке на світі щастя?»
V. Закріплення опрацьованого матеріалу
1. Проведення тестового опитування
1. На яке народне свято вирішило парубоцтво шукати скарб?
а) Великдень; б) Зелені свята; в) Івана Купала.
2. Як парубки називали Павлуся?
а) Ненажерою; б) Поликом; в) Лежнем.
3. Парубки на пошуки скарбу вирішили взяти із собою Павлуся, бо:
а) хотіли посміятися над ним; б) намагалися виманити його з хати;
в) він був щасливим.
4. Вирушаючи на пошуки скарбу, хлопці заспівали:
а) козацької; б) стрілецької; в) чумацької.
5. «Розказують люди, що часом скарби і самі вилазять на верх землі, перекинувшись у яку-небудь пакость»:
а) велику ворону; б) худу кішку; в) миршавеньке козеня.
6. Парубки через вікно Павлусевої хати кинули дохлого хорта, який вдарився об поміст і розсипався:
а) грошима; б) смарагдами; в) дукатами.
7. Якою «зброєю» захищав наймит Павлуся від парубків?
а) Рогачем; б) лопатою; в) ціпком.
8. Зібравши цінності від хорта, наймит сховав їх у:
а) таємну схованку; б) скриню; в) хліву.
9. У фразі: «сам скарб його знайде» О. Стороженко використав такий художній засіб, як:
а) епітет; б) порівняння; в) метафору.
10. Господь послав Павлусю діточок:
а) таких, як він сам; б) слухняних і працьовитих;
в) улесливих і підступних.
11. Розмірковуючи над смислом поняття «щастя» стосовно героя, О. Стороженко вважає, що той його має, хто:
а) працює з раннього ранку до пізньої ніченьки;
б) увесь свій вік нічого не дбає; в) кмітливий, рухливий і винахідливий.
12. Ім’я якої собаки згадується у творі, що стереже гроші скупого?
а) Кузько; б) Рябко; в) Найда.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
VІ. Підсумок уроку. Відповіді на питання
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів
VІІІ. Домашнє завдання