Конспект уроку з української літератури на тему: "А.Дімаров "Блакитна дитина."Добро і любов, розуміння, взаємопідтримка в українській родині "

Про матеріал

Конспект уроку з української літератури для учнів 7-го класу на тему:"А.Дімаров "Блакитна дитина."Добро і любов,розуміння, взаємопідтримка в українській родині "

Перегляд файлу

7 клас                                                                                                                

Тема. А.Дімаров «Блакитна дитина». Добро і любов, розуміння, взаємопідтримка в українській родині.

Мета: аналізуючи ідейний зміст розділів повісті А.Дімарова «Блакитна дитина», дослідіть, як у творі зображені взаємостосунки в українській родині, на чому вони ґрунтуються; розвивати уміння виразно й усвідомлено читати художні твори, вміти виділяти  головну думку і коментувати її, пояснювати і обґрунтовувати поведінку і вчинки героїв; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття любові до батьків, родинних звичаїв, риси доброти, взаєморозуміння, чесності, порядності.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Дімарова, фотокартки учнів «Моя родина», дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

                                                                                          Шануй батька свого і матір свою.

                                                                                                                                           Біблія

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.                                                                              

ІІ. Актуалізація опорних знань.                                                                             

Бліц-диктант. (Індивідуальне опитування біографії А.Дімарова).

  1.                            Батьківщина А.Дімарова. (Полтавщина)
  2.                            Ким за професією були батьки А. Дімарова? (Учителями)
  3.                            Де навчався А. Дімаров? (Літ-му інст. ім. М.Горького, Львівськ. Пед. інст.)
  4.                            Назва першої виданої книжки? («Гості з Волині»)
  5.                            У якому році А.Дімаров прийшов у літературу? (1944р.)
  6.                            Найулюбленіший жанр письменника в роки творчої зрілості? (історії – сільські, містечкові, міські)

Бесіда за питаннями.

  1.                            Дайте визначення літературному терміну «повість».
  2.                            Що таке тетралогія?
  3.                            Назвіть  героїв повісті.

4.   Який епізод повісті вам найбільше сподобався.(Представлення ілюстрацій . )

Технологія «Знайди помилку». (Робота на знання тексту. Учні знаходять недоречності у реченнях, виправляють їх).

«І тиче пальцем у сторінку щоденника, де стоїть «двійка» або навіть «трійка», схожа на чорного лебедя…» (правильно – на «злющого шершня»).

«Я, може, і не наважився б полізти в сад до дядька Матвія, якби не друг Ванька» («однокласниця Оля з чудернацьким прізвищем - Чровжова»).

«Учителька розтулила рота, збираючись, мабуть, запитати, що то за Микитка такий,  як собака (вуж), почувши своє ім’я, сам виставив до неї цікаву голівку».

«З усіх сил намагаюся притримати язиком жабеня і – випльовую (ковтаю) його разом із слиною».

«Пам’ятаю, як восени (взимку), на великій перерві, наш сьомий (п’ятий) «Б» воював із шостим «А» .

«Ще заздалегідь по всьому селу розклеїли величезні афіші, в яких повідомлялося, що буде показана п’єса В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон» (Івана Франка «Украдене щастя»).

«Мене аж кинуло в жар од горя (щастя). Бо хто ж з нас не мріяв хоч раз у житті пройтись попереду шкільної колони з прапором у руках…!»

 

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1.                            Що ви розумієте під значенням слова «родина»?
  2.                            Від чого залежить її міцність?
  3.                            Складіть сенкан до слова «родина».

На дошці фотокартки учнівських родин, учні роблять стислий коментар про свою сім’ю, її особливості, умови життя, атмосферу.

ІV. Опрацювання нового матеріалу.

1. Прес-конференція з журналістами. (Одні учні виконують ролі журналістів, інші – героїв твору).

А) Запитання до Галини Іванівни.

 - Як ви думаєте, чому учні так завмирали, коли ви заходили до класу?

 - Як діти виражали своє захоплення вами?

  - Чи подобався їм ваш предмет?

 - Що найбільше вам подобалося у Федорі Бурлаці?

 - Чи тільки прикрий випадок з Бурлакою змінив ваше ставлення до Віктора Михайловича?

Б) Запитання на вигадку.

 - Якими методами ви будете виховувати власних дітей?

 

А)  Запитання до Віктора Михайловича.

 - Класним керівником якого класу ви були?

 - Чому діти жити без вас не могли?

 - Чи здогадувалися ви, що діти знають про кожен ваш крок?

 - Чому ви стали таким худим і змарнілим? Чи мали учні право втручатися у ваше особисте життя та ще й такими методами?

Б) Запитання гумористичне.(Від Віктора Михайловича до учнів).

Як можна охарактеризувати випадок із бовтунами? Він трагічний, смішний, безвідповідальний, жорстокий, чи…(ваша версія).

 

2.Спостереження за стосунками у родині.

У творі розкриваються взаємини батьків і дітей, про котрі з гумором Дімаров пише, що якби за одного битого двох небитих давали, то їхні батьки отримували б при обміні по десятку нащадків. Але відчуваємо, що основи сімейного виховання базувалися на повазі до праці, до старших.

 

Робота з підручником.Читання уривка від слів: «Мама почала сварити мене за те, що  я біс його знає де тиняюся…» до слів: «… і зараз лози переводять не менше, аніж    колись… »

 

Гронування  «Батьки».

Скупі на ласку

Обережні на похвалу

Маломовні

Виснажлива праця

Частіше лаяли, аніж хвалили

Добрі

Милосердні

 

В Анатолія Дімарові є дуже цікава автобіографічна повість «Прожити й розповісти». Головний герой цього твору Толя був дуже неслухняною дитиною. Хлопчикові часто перепадало від матері, та батько виховував сина словом, учив робити добро, слухатися своєї совісті і серця: «… Татусь, посадивши мене на коліна, повів мову про двох янголів, які сидять у кожного з нас на плечах від народження до самої смерті. Білий янгол – на правому плечі, а чорний – на лівому. Білий підказує нам добрі вчинки, чорний – злі. І від кожного з нас залежить, якого ангела слухатися.

 - А якого, татусю?...

… - Треба завжди, синку, слухатись янгола білого. Що учить нас тільки добру… »

На початку повісті автор «Блакитної дитини» дає змогу зрозуміти, що батьки часто вичитують своїм малим нащадкам за те, за що у дитинстві перепадало їм самим. Що поробиш – дорослі й дитячі погляди на світ суттєво відрізняються.

 

V. Узагальнення вивченого матеріалу.

 

Проведення тестового опитування.

 

VІ. Підсумок уроку.

  •                                                         Які методи виховання батьків та вчителів здаються вам ефективними?

-     Як ви розумієте епіграф нашого уроку? Як він пов’язаний з темою уроку?  

VІІ. Домашнє завдання.

1.Скласти коротку гумористичну розповідь про ваші стосунки з батьками або вчителями.

2. Скласти кросворд до твору А. Дімарова «Блакитна дитина».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
18 жовтня 2018
Переглядів
2304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку