Конспект уроку з української літератури для учнів 7-го класу на тему:"А.Дімаров "Блакитна дитина."Добро і любов,розуміння, взаємопідтримка в українській родині "
7 клас
Тема. А.Дімаров «Блакитна дитина». Добро і любов, розуміння, взаємопідтримка в українській родині.
Мета: аналізуючи ідейний зміст розділів повісті А.Дімарова «Блакитна дитина», дослідіть, як у творі зображені взаємостосунки в українській родині, на чому вони ґрунтуються; розвивати уміння виразно й усвідомлено читати художні твори, вміти виділяти головну думку і коментувати її, пояснювати і обґрунтовувати поведінку і вчинки героїв; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття любові до батьків, родинних звичаїв, риси доброти, взаєморозуміння, чесності, порядності.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Дімарова, фотокартки учнів «Моя родина», дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
Шануй батька свого і матір свою.
Біблія
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бліц-диктант. (Індивідуальне опитування біографії А.Дімарова).
Бесіда за питаннями.
4. Який епізод повісті вам найбільше сподобався.(Представлення ілюстрацій . )
Технологія «Знайди помилку». (Робота на знання тексту. Учні знаходять недоречності у реченнях, виправляють їх).
«І тиче пальцем у сторінку щоденника, де стоїть «двійка» або навіть «трійка», схожа на чорного лебедя…» (правильно – на «злющого шершня»).
«Я, може, і не наважився б полізти в сад до дядька Матвія, якби не друг Ванька» («однокласниця Оля з чудернацьким прізвищем - Чровжова»).
«Учителька розтулила рота, збираючись, мабуть, запитати, що то за Микитка такий, як собака (вуж), почувши своє ім’я, сам виставив до неї цікаву голівку».
«З усіх сил намагаюся притримати язиком жабеня і – випльовую (ковтаю) його разом із слиною».
«Пам’ятаю, як восени (взимку), на великій перерві, наш сьомий (п’ятий) «Б» воював із шостим «А» .
«Ще заздалегідь по всьому селу розклеїли величезні афіші, в яких повідомлялося, що буде показана п’єса В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон» (Івана Франка «Украдене щастя»).
«Мене аж кинуло в жар од горя (щастя). Бо хто ж з нас не мріяв хоч раз у житті пройтись попереду шкільної колони з прапором у руках…!»
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.
На дошці фотокартки учнівських родин, учні роблять стислий коментар про свою сім’ю, її особливості, умови життя, атмосферу.
ІV. Опрацювання нового матеріалу.
1. Прес-конференція з журналістами. (Одні учні виконують ролі журналістів, інші – героїв твору).
А) Запитання до Галини Іванівни.
- Як ви думаєте, чому учні так завмирали, коли ви заходили до класу?
- Як діти виражали своє захоплення вами?
- Чи подобався їм ваш предмет?
- Що найбільше вам подобалося у Федорі Бурлаці?
- Чи тільки прикрий випадок з Бурлакою змінив ваше ставлення до Віктора Михайловича?
Б) Запитання на вигадку.
- Якими методами ви будете виховувати власних дітей?
А) Запитання до Віктора Михайловича.
- Класним керівником якого класу ви були?
- Чому діти жити без вас не могли?
- Чи здогадувалися ви, що діти знають про кожен ваш крок?
- Чому ви стали таким худим і змарнілим? Чи мали учні право втручатися у ваше особисте життя та ще й такими методами?
Б) Запитання гумористичне.(Від Віктора Михайловича до учнів).
Як можна охарактеризувати випадок із бовтунами? Він трагічний, смішний, безвідповідальний, жорстокий, чи…(ваша версія).
2.Спостереження за стосунками у родині.
У творі розкриваються взаємини батьків і дітей, про котрі з гумором Дімаров пише, що якби за одного битого двох небитих давали, то їхні батьки отримували б при обміні по десятку нащадків. Але відчуваємо, що основи сімейного виховання базувалися на повазі до праці, до старших.
Робота з підручником.Читання уривка від слів: «Мама почала сварити мене за те, що я біс його знає де тиняюся…» до слів: «… і зараз лози переводять не менше, аніж колись… »
Гронування «Батьки».
Скупі на ласку
Обережні на похвалу
Маломовні
Виснажлива праця
Частіше лаяли, аніж хвалили
Добрі
Милосердні
В Анатолія Дімарові є дуже цікава автобіографічна повість «Прожити й розповісти». Головний герой цього твору Толя був дуже неслухняною дитиною. Хлопчикові часто перепадало від матері, та батько виховував сина словом, учив робити добро, слухатися своєї совісті і серця: «… Татусь, посадивши мене на коліна, повів мову про двох янголів, які сидять у кожного з нас на плечах від народження до самої смерті. Білий янгол – на правому плечі, а чорний – на лівому. Білий підказує нам добрі вчинки, чорний – злі. І від кожного з нас залежить, якого ангела слухатися.
- А якого, татусю?...
… - Треба завжди, синку, слухатись янгола білого. Що учить нас тільки добру… »
На початку повісті автор «Блакитної дитини» дає змогу зрозуміти, що батьки часто вичитують своїм малим нащадкам за те, за що у дитинстві перепадало їм самим. Що поробиш – дорослі й дитячі погляди на світ суттєво відрізняються.
V. Узагальнення вивченого матеріалу.
Проведення тестового опитування.
VІ. Підсумок уроку.
- Як ви розумієте епіграф нашого уроку? Як він пов’язаний з темою уроку?
VІІ. Домашнє завдання.
1.Скласти коротку гумористичну розповідь про ваші стосунки з батьками або вчителями.
2. Скласти кросворд до твору А. Дімарова «Блакитна дитина».