На конкурс розробок "Вчительська десятка". Матеріал містить конспект уроку з української літератури на тему: "Друзі пізнаються в біді . За оповіданням В.Винниченка «Федько-халамидник». 6 клас.
|
Урок за оповіданням В.Винниченка «Федько-халамидник»(6клас)
Підготувала вчитель
української мови та літератури
ЗЗОШ№49
Мальцева Вероніка
Олександрівна
Друзі пізнаються в біді
Урок за оповіданням В.Винниченка «Федько-халамидник».
Мета: допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв оповідання;розвивати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей, висловлення власного ставлення до прочитаного, обґрунтування своєї думки; виховувати прагнення до добра й справедливості, чесності та порядності.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого за методом проектів.
Обладнання: операційні картки з розробкою тематичних питань проекту; записи симфонічної класичної музики, ілюстрації пейзажів.
План уроку
Етапи методу проектів |
Етапи уроку (навчальні ситуації) |
Етапи особистісно-зорієнтованого уроку |
Постановка проблеми-задачі |
1. Притча про двох вовків. |
Етап орієнтації |
2. З´ясування результатів аналізу твору (актуалізація опорних знань). |
||
3. Мотивація (місце знань з теми – життя). Актуалізація чуттєвого досвіду учнів. Покладання мети. |
Етап покладання мети |
|
4. Проектування: - назва проекту; - ключове питання; - матеріальне вираження проекту. |
Етап проектування |
|
Самостійна дослід-ницька робота |
5. Тематичні питання. |
Етап організації виконання плану діяльності |
6. Группова робота над створенням проекту (робота з операційними картами за тематичними питаннями). |
||
Оцінка поетапних результатів |
7. Звіт груп про результати роботи з тематичних питань. |
Етап контрольно-оцінювальний |
8. Коригування думок учнів. |
||
9. Оцінювання. |
||
Створення проекту та його захист |
10. Домашнє завдання (завдання для індивідуальної дослідницької роботи учнів над створенням проекту). |
|
11. Підсумки уроку. |
Хід уроку
(перебіг навчальних ситуацій)
1Притча про двох вовків.
Колись давно старий відкрив своєму онукові одну життєву істину:
— В кожній людині йде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк представляє зло: заздрість, ревнощі, жаль, егоїзм, амбіції, брехню. Інший вовк представляє добро: світ, любов, надію, істину, доброту і вірність.
Онук, зворушений до глибини душі словами діда, замислився, а потім запитав:
— А який вовк в кінці перемагає?
Старий посміхнувся і відповів:
— Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.
2.Актуалізація опорних знань учнів.
З’ясування результатів аналізу оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник», який був здійснений на попередніх уроках:
3.Мотивація навчальної діяльності (актуалізація чуттєвого досвіду учнів).
Чи потрібні вам отримані знання?
Навіщо? Де їх можна застосувати?
(висновок: місце знань з теми – життя).
4. Проектування.
Назва проекту (тема уроку): « Друзі пізнаються в біді».
Ключове питання: Людяність і байдужість. Які вони?
Форма вираження проекту: твір.
5.Структурні питання:1 Що таке дружба?
2 Кого можна назвати другом?
6. Тематичні питання:1 Назвіть риси характеру Федька
2 Зробити порівняльну характеристику Федька і Толі.
3 Доберіть прислів’я та приказки про дружбу.
(учитель спрямовує учнів думати і говорити не те, що, як вони вважають, від них хочуть почути, а те, що диктує їм власна свідомість).
7. Групова робота над створенням проекту.
Самостійна дослідницька робота учнів у групах з операційними картами з
розробки тематичних питань.
(операційні карти подані в додатках до уроку)
8. Звіт груп про результати роботи з операційними картами.
9. Коригування думок учнів.
Учні обговорюють аспекти тематичних питань. Висловлюються різні думки.
Суть обговорення не в організації дискусії. Головне – розкрити різні погляди на проблему. Перший етап роботи над проектом – пошуковий. Учитель створює умови не для того, щоб дати відповіді на питання, а для того, щоб стимулювати активні роздуми учнів. Учитель уважно спостерігає за ходом думок дітей, коригує розумову діяльність вихованців.
Робота в групах на уроці.
1група. Заповнити схему «Головні та другорядні герої оповідання «Федько-халамидник»».
2 група Записати у 1 колонку слова, що асоціюються із Федьком, у другу – із Толею.
Покірний, спритний, чесний, черствий,безсердечний, бешкетливий, ласкавий,ніжний, делікатний, підлий, правдивий, справедливий,пихатий, вірний у дружбі, боягузливий, мужній, сміливий, відчайдушний, добрий, милосердний,непередбачуваний, лицемірний,необережний, плаксивий, неслухняний, прагне до лідерства, веселий.
3 група. Запишіть ставлення інших героїв до Федька.
Робота з текстом оповідання.
1 Знайдіть і прочитайте пейзажі, які є в оповіданні, визначіть їхню роль у творі.
2 Фізхвилинка.
3 Знайдіть і прочитайте опис зовнішності (портрет) Толі.
4 Зачитайте, як ставиться Федько до порівняння з його батьком.
Бесіда з учнями.
Висновок.
Друзі пізнаються в біді, але не кожного можна назвати другом.
10. Оцінювання.
Учитель залучає учнів до оцінювання один одного, сам висловлює думку про роботу дітей за такими критеріями: - активність;
- аргументованість тверджень;
- нестандартність мислення;
- сміливість у висловленні думок.
11. Домашнє завдання.
Спираючись на життєвий досвід, підсумувати своє розуміння поняття дружби, створивши проект “Друзі пізнаються в біді ” у вигляді твору
12. Підсумки уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
- Чи сподобався урок?
- Що взяли нового для себе?
Додатки до уроку
Операційна карта з розробки тематичного питання
Характеристика персонажа |
|
соціальне походження |
риси характеру (типові та індивідуальні), як формувалися |
світогляд, |
вчинки і поведінка, їх мотиви |
місце в системі образів |
роль у розкритті ідейного змісту |
ставлення автора до героя твору |
пізнавальне і виховне значення образу |
Операційна карта з розробки тематичного питання
Поведінка Федька
|
|
Під час гри в піску |
Грається з усіма дітьми, потім повалить усе - і своє, й чуже; хто розсердиться чи заплаче, поб’є. |
Під час запуску змія дітьми |
Федько кричить – попереджає про напад – і йде віднімати іграшку; поборе всіх. Хто захищається; потім може повернути змія, ще й своїх ниток віддати. |
Коли батьки карають його за провину |
Ставиться з розумінням, терпляче зносить побиття, не плаче й не просить , товаришів не видає. |
1