Поданий матеріал - конспекти уроків української літератури для учнів 6 класу за творчістю Володимира Винниченка з теми "Я і світ". Запропоновані розробки містять елементи нестандартних підходів, інтерактивних методик.
Конспекти уроків з теми «Я і світ»
(творчість Володимира Винниченка)
Тема: Володимир Винниченко. «Федько-халамидник».
Мета: ознайомити учнів із цікавими сторінками життя письменника В. Винниченка; учити виразно та вдумливо читати найбільш вражаючі епізоди з твору «Федько-халамидник», аналізувати його зміст; розпочати роботу щодо характеристики образу Федька; розвивати логічне мислення учнів, культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, робити висновки; виховувати почуття пошани до творчості В. Винниченка; прищеплювати учням риси щедрості на добро, порядність, чесність, повагу до людини.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1.1. Психологічна настанова
– Доброго дня! Рада вас бачити. Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя долонею та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.
– Зобразіть на обличчі позитивну емоцію, «подаруйте» її своєму товаришеві.
– Тепер розпочнемо плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
- Сьогодні на уроці ми намагатимемось усвідомити найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою, щедрою на добро, порядність, чесність. «Вечорами я слухав, як співали журавлі біля криниць у ярах, а удень ширина степів навівала сум безкрайності. В тих теплих степах вироблялась кров моя і душа моя.» Ці слова належать Володимиру Винниченку, із творчістю якого ми сьогодні познайомимось на уроці, та попрацюємо над його оповіданням «Федько-халамидник».
Отож, давайте відкриємо для себе світ Володимира Винниченка.
Біографія цієї людини цікава і складна. Винниченко пережив славу і забуття, тріумф і вигнання, ганьбу і посмертне визнання. Був звичайним: мав 174 см зросту, носив взуття 42 розміру. Та було щось у цій людині особливе, неповторне… а все починалося з дитинства.
Доповнення вчителя: спадщина: 50 оповідань
15 романів і повістей
20 п’єс
За радянських часів твори заборонялися, вилучалися з бібліотек і тільки на початку ХХІ століття твори повертаються до своїх читачів.
А в 20-ті роки видатний український письменник М. Коцюбинський у листі до В. Винниченка писав: Ви маєте найкращого читача, якого можна мати, - молодь! Кого у нас читають? Винниченка. Про кого скрізь йдуть розмови, як тільки річ торкається літератури?.. Про Винниченка. Кого купують ? Знов Винниченка…
Через політичні переслідування письменнику довелося покинути Батьківщину, виїхати за кордон. До кінця свого життя він змушений був жити у Франції
Чого ми всі такі жорстокі, І злішаємо з кожним днем. І, загубивши власний спокій, Спокою іншим не даєм. Чого забули милосердя І заповідь святих небес? А перед вищим оком смерті Чим зможем виправдать себе? Душа з начинкою лихою Втрачає людяне тепло, Ніяк не стане добротою Зло, перемножене на зло. Хіба ми будемо багатші, Коли розпустим люті дим? Хай краще серце вже заплаче, Ніж в грудях стане кам’яним.
Саме у творі , який ми будемо читати, порушуються питання добра і зла, боягузтва і сміливості, зради і правдолюбства, підступності і справедливості.
А які ще слова вам були незрозумілі у творі?
Батько Федька Толя батько Толі
Мати Федька Федько мати Толі
Стьопка Васько Спірка
Це схема головних та другорядних героїв оповідання. Федько знаходиться в центрі розповіді, його характер розвивається у стосунках із другорядними героями. Отже, Федько є головним героєм твору.)
Запишіть у зошити цей розподіл літературних героїв.
Розбишака-халамидник – поведінка Федька на вулиці – покарання за вчинки – повчання батька – Толя-син хазяїна – поведінка хлопців під час дощу – Федько знову покараний.
Підсумки та висновки уроку
Підсумок уроку. «Мікрофон»
Домашнє завдання. Дочитати твір
***********************************************************
Тема. Володимир Винниченко «Федько – халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками
Мета: продовжити роботу щодо аналізу твору Володимира Винниченка «Федько-халамидник»; розвивати навички виразного читання, логічне та образне мислення, висловлювати своє ставлення до зображуваного; виховувати високі моральні якості та духовні цінності.
Хід уроку
Життя дане на добрі справи
І. Організація класу. Вітання
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Тести
ІІІ. Слово вчителя.
Сьогодні у нас звичайний урок української літератури, звичний уже для нас кабінет, звичне оточення . Проте, сподіваюсь, незвичним є ваш настрій перед заняттям…
- Чи змінилось упродовж оповідання ваше ставлення до Федька і Толі?
1. Бесіда:
2. Робота в парі. Складання ланцюжка подій у творі.
3. Робота з текстом.
Визначення теми та основної думки твору. Робота в зошиті.
- Пригадайте зміст твору та сформулюйте тему. (Трагічна доля дітей у
несправедливому світі.)
- Яка основна думка твору? (Возвеличення чесності, незрадливості, почуття власної гідності, винахідливості (Федько) і водночас засудження бешкетливості, схильності до нерозважливих вчинків, показної вихованості, манірності, лицемірства, егоїзму (Толя).
4. Проблемне питання:
Щоб ви сказали Федькові і Толі, щоб застерегти їх від тих дій на річці?
Вчитель розповідає про небезпеку ходіння по льоду та про рятувальників, демонструючи фото.
5. Творче завдання.
Чи подобається вам закінчення оповідання. Запропонуйте свій варіант кінцівки твору.
Домашнє завдання. Підібрати цитати для характеристики героїв. Зробити ілюстрації до твору.
Підсумок уроку. «Закінчи речення»
Робота з епіграфом твору.
Вчитель розповідає притчу.
Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець.
Слава про його мудрість розійшлась далеко за межі міста. Та жив у тому місті
один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика , заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий» я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав: «Який метелик у мене: живий чи мертвий?»
І мудрець, який і справді був дуже розумною людиною відповів: «Усе в твоїх руках, чоловіче».
Учитель: Як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець?
— Від вибору чоловіка залежатиме життя метелика.
Учитель: Який прихований зміст цієї легенди?
— Від людини залежить, чого у світі стане більше – добра чи зла. Тому я бажаю вам, щоб ви творили лише добро.
Тема: Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Добро і зло, благородство і підлість у творі. Федько як особистість
Мета уроку: вчити учнів характеризувати героїв оповідання, розрізняти у їхніх
вчинках добро і зло, правду і брехню, милосердя і черствість,
бездушність; розвивати навички виразного читання, висловлення
власного ставлення до прочитаного, логічне та образне мислення; сприяти
вихованню високих моральних якостей та духовних цінностей.
Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, портрет письменника, фото та
ілюстрації
Хід уроку
У лиху годину пізнаєш людину.
Народна творчість
І. Організаційний момент.
Забезпечення емоційної готовності до уроку. Учні записують побажання однокласникам.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Порушена послідовність.
А. Пригода з повітряним змієм.
Б. Смерть Федька.
В. Толя хоче повторити «подвиг» Федька.
Г. Поведінка хлопців під час дощу.
Ґ. Порятунок Толі.
Д. Байдужість Толі до чужого горя.
Е. Події на льодоході.
ІІІ. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань
Завдання: розмістити малюнки послідовно за подіями у творі. Представники груп презентують свої малюнки, переказуючи зображене за змістом тексту, після чого створюють скрапбукінг, доповнюючи своїми малюнками (домашнє завдання)
ФЕДЬКО – ХАЛАМИДНИК
|
Федько: чесний, не любить видавати товаришів, добрий, мужній, відчайдушний, альтруїст, добро світло, спритний, надійний, правдивий, симпатія.
Толя: брехливий, боягузливий, делікатний, негідний чорний, бездушний , егоїст, підлий, скритий, зло, антипатія, темрява. (якщо учні не знають значення слова, наприклад альтруїст, вчитель пояснює)
- Слово вчителя. Що вам нагадують ці кольори, на яких написані слова, що характеризують хлопців. Дійсно, це кольори світлофора. Червоний колір, на якому слова-характеристика Толі, начебто застерігає нас, промовляє, що не можна чинити так, як Толя. А зелений, як світло світлофора, відкриває нам дорогу до доброти, чесності, благородства, дружби.
А зараз уважно подивіться на слова на зеленому і жовтому листках і знайдіть пари (добро-зло, альтруїст-егоїст, симпатія-антипатія…), як такі слова називаються у мові.
Учні списують з дошки правило і розповідають один одному.
П Р О Т И С Т А В Л Е Н Н Я
А Н Т И Т Е З А
К О Н Т Р А С Т
Різко окреслена протилежність у чомусь: рисах характеру, у властивостях предметів чи явищ.
перша група – «ФЕДЬКО»
друга – «ТОЛЯ»
Хто винен в смерті Федька.
А чи хотіли б ви мати такого друга як Федько? Чому?
Про кого з персонажів ці прислів’я?
Домашнє завдання: Написати твір-мініатюру «Моє ставлення до Федька і Толі», підготуватися до контрольної роботи.
Підсумок уроку. Перехресне опитування (учні задають один одному питання)
Слово вчителя.
Ось ми і зрозуміли, що Федько-особистість. Він сміливий, чесний, правдивий, ладен взяти на себе вину, аби захистити слабших. І хоч має він безліч вад і недоліків, є у нього чому вчитися не лише дітям, а й дорослим.
Оповідання «Федько-халамидник» є зараз дуже актуальне. У нашому жорстокому світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалося.
Бажаю, щоб ваше життя було гідним і повноцінним, як у Федька, і щоб добро ви робили, не очікуючи нагород і подяк.
Давайте прочитаємо разом слова Шалви Амонашвілі.
«Незалежно від того, чекають від тебе добро чи не чекають –Твори добро.
Незалежно від того, помітять твоє добро чи не помітять –Твори добро.
Незалежно від того, приймають твоє добри чи відкидають –Твори добро.
Незалежно від того, чим будуть платить тобі за добро: добром чи злом –Твори добро.
Твори добро і ні у кого не питай дозволу, бо ніхто не може бути володарем твого добра».