Допомогти учням творчо осмислити морально-етичний пафос новели, символіку, історію написання, значення назви твору;
учити працювати над текстом художнього твору, аналізувати зміст прочитаного, уміти визначати головне;
розвивати критичне мислення,інформативно-цифрову компетентність, естетичний смак, уміння висловлювати власні роздуми про поведінку героїв і проблеми, порушені у творі;
виховувати моральну чистоту, відповідальність, толерантність, повагу до почуттів інших людей.
Урок-дослідження
Методи і прийоми: евристична бесіда, мозковий штурм, установлення відповідності, рольова гра, індивідуальна робота, гронування, робота в парах, групова робота, лінгвістична хвилинка, «Кола Вена», прийом «Фішбоун», мікрофон, сенкан, скрапбукінг.
Григір Тютюнник . Глибина одвічної любові (за новелою "Три зозулі з поклоном")
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: урок-дослідження.
Методи і прийоми: евристична бесіда, мозковий штурм, установлення відповідності, рольова гра, індивідуальна робота, гронування, робота в парах, групова робота, лінгвістична хвилинка, «Кола Вена», прийом «Фішбоун», мікрофон, сенкан, скрапбукінг.
Обладнання: портрет письменника, тексти твору, опорні схеми, роздатковий матеріал, технічні засоби.
Перебіг уроку
І. Організаційна частина. Мотивація роботи на уроці
Не говори печальними очима
те, що не можуть вимовить слова.
Так виникає ніжність самочинна.
Так виникає тиша грозова.
Чи ти мій сон, чи ти моя уява,
чи просто чорна магія чола...
Яка між нами райдуга стояла!
Яка між нами прірва пролягла!
Я не скажу і в пам'яті - коханий.
І все-таки, згадай мене колись.
Ішли дві долі різними шляхами.
На роздоріжжі долі обнялись.
Ліна Костенко
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель: «На роздоріжжі долі обнялись…» Кохання… Це почуття оспіване поетами усіх віків і поколінь, проте й сьогодні залишається загадкою людської душі
Мозковий штурм
Кохання наділяє силою і робить немічним, окрилює і сковує, надає простір, забирає волю. Колись і вам життя запропонує зробити вибір. І від того, як ви це зробите, що оберете, буде залежати, можливо, не тільки ваша доля, а й доля інших людей. Отже, про це і багато інше ми поговоримо сьогодні. Записуємо тему уроку. Яку мету ви поставите перед собою?
Учні формулюють мету уроку.
ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку
VІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
Установити відповідність
М. Коцюбинський «Три зозулі з поклоном»
В. Стефаник «Intermezzo»
Г.Тютюнник «За мить щастя»
Олесь Гончар «Камінний хрест»
- Що об’єднує ці твори? (жанр новела)
Індивідуальне завдання ( вибрати із запропонованих ознаки новели)
-епічний прозовий твір;
-великий за обсягом, складний за будовою епічний твір;
-невеликі розміри вимагають нерозгалуженого, як правило, однолінійного, чіткого за побудовою сюжету;
-невеликий за обсягом твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом,напруженою та яскраво вимальованою дією.
Учитель:Отже, новела – це (перевіряємо індивідуальну роботу на дошці )
Щоб зрозуміти новелу, творчо осмислити її, нам потрібно з’ясувати історію написання. Як виник задум створити такий твір?
Рольова гра
Під мелодію української народної пісні «Летіла зозуля через мою хату…» Григір Тютюнник, тримаючи в руках книжку «Три зозулі з поклоном», розповідає:
Поштовхом стала незначна подія: у 1976 р. до Ірпінського будинку творчості завітав сліпий бандурист, який виконував народні пісні. Особливо вразила мене пісня «Летіла зозуля через мою хату…» . Ішлося про нещасливе кохання та вічне, непереборне ніким і нічим страждання людини. Ще не стихли звуки бандури, як я схопився з місця й побіг у свою кімнату. Так народилася новела «Три зозулі з поклоном» — одна з найчарівніших перлин української літератури XX ст. Безперечно, в її основі автобіографічні моменти. Образ Михайла асоціюється з моїм батьком , свого часу також репресованого. Навіть ім’я не змінено, хоча про самі репресії в новелі не йдеться: у 70-х рр. ці події замовчувалися, були забороненою темою. А образ оповідача, хлопця-студента, нагадує мене самого.
Учитель: Григір Тютюнник - людина великого серця. Для нього ідеалом завжди були "доброта, самовідданість і милосердя людської душі"... Герої його творів звичайні люди, чуйні й добрі, зі щедрою душею, здатні на глибоке, вірне кохання. «Немає загадки таланту. Є вічна загадка любові»
Гронування
На дошці зображений трикутник.
Марфа Яркова Михайло
Софія
Учитель:Скажіть, які асоціації виникають у вашій уяві, коли ви бачите трикутник?
Як ви думаєте, що він може символізувати, як стосується нашого уроку? (вислуховую варіанти відповідей, прикріплюю імена героїв новели).
Робота в парах ( текст на партах )
Упорядкуйте події за змістом, визначити композиційні елементи твору:
ВІДПОВІДЬ: 4-2 зав’язка-3 кульмінація-1 розв’язка
Оповідь ведеться від І особи — сина-студента.
Студент повертається з міста в новому костюмі (заробив гроші, розвантажуючи вагони) — його проводжає поглядом Марфа Яркова, бо він схожий на батька — студент питає у матері Софії про Марфу (пролог-обрамлення) — мати розповідає: та любила його батька Михайла (зав'язка) й завжди відчувала прихід листів від нього із заслання, поштар дозволяв їй потримати ці листи; в останньому листі з каторги Михайло жаліється Софії, що десь поряд із ним ходить Марфина душа (своєрідна кульмінація), не даючи йому спокою, і просить дружину передати їй від нього «три зозулі з поклоном», які «чи перелетять через Сибір неісходиму» (розв'язка) — син питає себе «Як вони чули одне одного — Марфа і тато?», «Чому вони не одружилися, так одне одного чуючи?», на що чує відповідь великої «татової» сосни: «Тоді не було б тебе» (епілог-обрамлення).)
Учень читає лист
Групова робота
Скласти по три запитання, що починалися б словами:
1 група – що?
2 група – чому?
3 група – навіщо?
Учитель: Три долі – Марфи, Михайла та Софії – пов’язані тугою і стражданням та освячені любов’ю «Всевишньою».
Новела має епілог: «Любові Всевишній присвячується». Це є присвята . Хочеться підкреслити Всевишній, бо саме таким, чистим, без підлості і душевного кривляння є кохання, яке показано через стосунки головних героїв: Михайла, Марфи, Софії. Їхні імена також не є випадковими.
Лінгвістична хвилинка
Михайло –(давньоєвр.) «рівний, подібний до Бога». Михайлові властивий логічний склад розуму. Робить все добре та вчасно, любить співати.
Софія –(грецьк.) «мудрість, розум». Софія - ніжна, добра, вона здатна виявити співчуття до слабкої й беззахисної істоти й надати посильну допомогу людині, що потрапила в скрутне становище.
Марфа – (арамійськ.) «пані, господиня, володарка». Здавна вважалось, що дівчина на ім’я Марфа простодушна й мила. Їй не властива хитрість і злість, вона приємна й легка в спілкуванні. Добродушна, готова прийти на допомогу, доброзичлива й невимоглива.
Імена відповідають персонажам і допомагають розкрити їхні образи, внутрішній світ.
Інтерактивна вправа «Кола Вена»
( Учень біля дошки, усі решта записують у зошити)
Міні-дослідження
Учитель: Чому твір носить таку назву? (В українського народу існує віра не лише у приворотне зілля, а і у відворотні замовляння. Коли закоханій людині не могли відповісти взаємністю, щоб позбавити страждань, через малу дитину або старця передавали їй «три зозулі з поклоном», що означало: забудь, покинь, відпусти. Зозуля гнізда не мостить, тож людина повинна була зрозуміти, що її кохання приречене, не матиме у відповідь такого ж почуття. Тому коли Григір почув пісню від старця, тоді виникло бажання створити новелу про віддане кохання, людську чесність і порядність. )
-символічне число 3: три зозулі з поклоном посилає Михайло Марфі. Можливо, це позначає побажання щастя, спокою, любові. Для автора - це підказка назви твору, для читача – ключ для розуміння непростого плетива трагічного й високого в долях героїв. Три – християнський символ. У цьому творі це число безпосередньо пов’язано з епіграфом «любов Всевишня», а значить вчить не засуджувати, розуміти, прощати;
- сосна - цар-дерево, вічнозелене, шишки сосни символізують плодючість, багатство. Недарма, булочки, якими запрошували на весілля випікали в формі шишок. Це дерево вважають також і надгробним. Тому «татова сосна» - натяк на те, що чекає батька в майбутньому і спроба лишити щось по собі на землі. Смола сосни – живиця - гоїть рани, а значить допоможе з’ясувати болючі для сина питання;
- Зачитайте опис сосни на початку твору і в кінці.
-чорна хустина – символ жалю, туги, горя;
Всім нам добре відомо, що ромашка є символом кохання, бо частенько дівчата, відриваючи пелюсточки, питають: "Любить, не любить". Марфа ж, відриваючи пелюсточки, шепче: "Є, нема, є, нема, є…" (лист для Софії від Михайла).
А річка? Річка – це час, тече річка – спливає час.
ІІІ. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу.
*** Індивідуальна робота.
Застосування прийому фішбоун (прийом критичного мислення, метод вивчення, порівняння, дослідження)
Учитель: Проблемою буде саме цей любовний трикутниик, що виник між героями твору. Заповніть, будь ласка, «скелет», систематизувавши все сказане, і зробіть висновок
Учитель:
-Повернімося до початку нашого уроку. До якого висновку автор підводить читача? Чим є любов для людини?
Чи маємо ми право засуджувати це високе почуття?
Складання сенкану
Звучить мелодія української народної пісні «Летіла зозуля через мою хату…»
- Спробуйте викласти своє розуміння любові в сенкані .
Любов
Безмежна, Всевишня
Возвеличує, надихає, змушує страждати
Має право на існування
Щастя
ІV. Підбиття підсумків уроку
Рефлексія «Вільний мікрофон»
Продовжте речення:
• Сьогодні на уроці я зрозумів…
• Уперше відчув…
• Переконався в тому…
V. Домашнє завдання
Назва «скрапбукінг» - це похідне від двох англійських слів scrap - вирізка та book - книга. Технологія скрапбукінгу спочатку використовувалася для прикраси фотоальбомів, надання їм оригінальності, унікальності. За своєю ж суттю скрапбукінг це - втілення єдиної думки яскравими виразними візуальними засобами.
Додаток: кола Вена, «Фішбоун», скрапбукінг
Скрапбукінг