Тема: Леся Українка «Тиша морська». Життєрадісний погляд дівчини на світ, вільнолюбство, впевненість, розвинена уява. (Урок вивчення поезії «Тиша морська» у 6 класі)
Епіграф: Море, воно змиває все погане, що встигло налипнути на суші
Олена Гордєєва
Мета: ознайомити учнів зі змістом поезії, допомогти зрозуміти сенс символічних образів і умовність зображеної ситуації, навчати школярів аналізувати поетичний твір, зокрема знаходити образні вислови, які надають мовленню краси, незвичайності, дають змогу уявити змальоване автором; виховувати повагу до творчої особистості, плекати захоплення поетичним словом, формувати чуття мови, прищеплювати літературний смак.
Тип уроку: урок вивчення лірики
Методи і прийоми: слово вчителя, конспектування, демонстрування, евристична бесіда.
Обладнання: портрет Лесі Українки, комп’ютер з презентацією ілюстрацій картин українських художників-мариністів, звукозапис морського шуму, тестові завдання, картки з літерами, таблиця «Художній паспорт поезії»/
Література:
План уроку
I. Організація класу.
1. Перевірка готовності учнів до уроку.
2. Перевірка відсутніх.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Слово вчителя.
2. Розгляд та обговорення ілюстрацій картин українських художників-мариністів.
IV. Оголошення теми та епіграфа уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
2. Читання вірша вчителем.
3. Повторне читання вірша учнями вголос.
4. Бесіда за змістом прочитаного.
5. Гра «Морська хвиля».
VІ. Закріплення нового матеріалу.
1. Гра «літературна ігротека».
VІI. Підсумки.
1.Слово вчителя.
2. Обговорення епіграфа.
3. Повторне читання вірша учнями.
VIІI. Оцінювання з коментарем.
IХ. Домашнє завдання та інструктаж до нього.
Хід роботи
I. Організація класу
Слово вчителя: Добрий день, діти. Сідайте, будь ласка. Перевіримо присутніх. Хто черговий?
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання.
Слово вчителя: Перед тим, як ми почнемо розглядати нову тему, перевіримо домашнє завдання. Щоб це було швидко, ми з вами напишемо тест по тому, що вам було задано вивчити дома. Так я зможу перевірити кожного, і кожен отримаєте оцінку.
(діти пишуть тест).
IІI. Мотивація навчальної діяльності
1. Слово вчителя
Поезія народилася разом з мовою. Вигадуючи слова для називання предметів, ознак дій, людина передавала в них власне бачення світу. Сприймаючи довкілля в повноті відтінків, барв, тонів, людина прагла передати їх у красі слова. Всяке мистецтво –
це поштовх до нової творчості, яка розвиває душу людини, робить її багатою і красивою. У слушності цієї думки ви зможете переконатися, розглянувши ілюстрації картин видатних українських художників-мариністів.
2. Розгляд та обговорення ілюстрацій картин українських художників-мариністів.
Слово вчителя: Давайте подивимось на ілюстрації картин. (Діти дивляться презентацію) На цих картинах ви можете побачити зображення моря в різних тонах. Скажіть, яке враження на вас справили переглянуті ілюстрації?
IV. Оголошення теми та епіграфа уроку
Слово вчителя: Ви вже напевно здогадалися, що тема нашого уроку має щось спільне з морем. Сьогодні ми ознайомимось з ще однією поезією Лесі Українки, яка називається «Тиша морська». І слова, які будуть супроводжувати нас весь урок такі: «Море, воно змиває все погане, що встигло налипнути на суші.» Тож, відкрийте свої зошити, запишіть дату, класна робота, тему та епіграф уроку.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Слово вчителя: Як ви знаєте Леся Українка хворіла, тому лікарі радили їй частіше перебувати в місцевостях із теплим сухим кліматом. Таким благодатним краєм є Крим. Саме там, у Євпаторії, видатна поетеса проводила багато часу. Вона писала: «Коли я вперше побачила море, я полюбила його назавжди. Люблю сидіти на високому березі і вдивлятися у безкрайній синій простір. Воно приваблювало її своєю мінливістю, величчю, красою. Поетеса називає море «Країною світла та золотистої блакиті».
2. Читання вірша вчителем
Слово вчителя: Саме тоді поетеса і написала вірш «Тиша морська». Тож, я вам його зачитаю.
(вчитель читає вірш в голос)
Слово вчителя: Леся Українка говорила: «На березі моря чомусь завжди хочеться вирушити у далеку-далеку подорож:
Як би я тепер хотіла
У мале човенце сісти
І далеко на схід сонця,
Золотим шляхом поплисти!»
Так образно і яскраво описала Леся Українка схід сонця над морем. Але її вірш — не лише опис морського пейзажу. Роздуми поетеси характеризують її як сміливу і мужню жінку:
Не страшні для мене вітри.
Ні підводнії каміння, —
Я про них би й не згадала
В краю вічного проміння.
Готовність поетеси вирушити у морську подорож означає намір і в житті рухатися вперед, не зважаючи на шторми і підводне каміння. Вона не боїться труднощів. Вона готова їх долати і боротися за свою щасливу долю.
3. Повторне читання вірша учнями вголос
Слово вчителя: А зараз _________________________ ще раз прочитає всім нам виразно вірш.
4. Бесіда за змістом вірша
Слово вчителя: Діти, тепер трохи попрацюємо:
Слово вчителя: Тепер давайте з вами зіграємо в гру. У кожного з вас на парті лежить папірець, на якому надруковано безліч літер, які не мають ніякого сенсу. Але серед цих літер приховане одне особливе слово. Ваше завдання знайти це слово. А потім ми по черзі зачитаємо ці слова. А ці слова утворять один цікавий вислів. І коли ви будете зачитувати ці слова по черзі, це буде виглядати як морська хвиля, яка набирає сили та зустрічаються одна з одною. Тому коли ви будете зачитувати свої слова по черзі, вам не можна робити пауз.
(Діти шукають слова та зачитують по черзі).
Кажуть, що море безкінечне. Якщо на мить у нього вдивитись, всі сумніви одразу зникають. Безкрайній горизонт такий неосяжний, такий далекий. Люблю прогулянки біля моря. Вони ніколи мені не набриднуть, адже завжди різні. Саме море не буває однаковим. Воно мінливе за своєю природою. Скільки краси таїть у собі море.
VІ. Закріплення нового матеріалу
Слово вчителя: тепер ми з вами пограємо в гру, яка пов’язана зі змістом поезії.
1.Римування: Добери риму з поезій
2. Знайди продовження
VІI. Підсумки
1.Слово вчителя
Не зважаючи на труднощі, які мала Леся Українка, не можна сказати, що її життя було тяжким і сповненим болю. Те, як вона дивилася на світ, яким його бачила, її вільнолюбство, впевненість, сила волі та підтримка рідни, допомогло лесі прожити щасливе життя. І це ми можемо побачити, прочитавши лише перші строки її поезії.
Слово вчителя: Тепер давайте повернемось до слів Олени Гордєєвої, які супроводжували нас весь урок. Давайте його ще раз прочитаємо і поміркуємо над цими словами.
Слово вчителя: А тепер давайте ще раз зачитаємо цей прекрасний вірш Лесі Українки, аби ще більше поринути в його глибину.
VIІI. Оцінювання з коментарем
ІХ. Оголошення домашнього завдання та інструктаж до нього.
Прочитати вірш; скласти художній паспорт поезії, заповнивши таблицю.
Назва поезії |
"Тиша морська" |
Історія написання |
Перебування у Криму |
Тема |
Зображення казкової краси морської тиші, коли в морі ледве хлюпочуть хвилі і сяє сонечко. |
Художні образи |
Лірична героїня - вразлива, має поетичну душу, романтична, чутлива до краси світу,рішуча, смілива, волелюбна |
Художні засоби |
епітети — час полудневий, ясне небо, ясне сонце, злотиста блакить, світла країна (яскраво характеризують явища та предмети) метафори — не колишуться вітрила, колихає море, золото спадає (малюють романтичну картину морського пейзажу) повтори — ясне, ледве-ледве (привернення уваги) ласкаво-зменшувальні слова — хвилечка, човенце, весельце, віконце(надання задушевності) риторичні оклики: «Що бува негода в світі!»; «Золотим шляхом поплисти!» |
Віршовий розмір |
4-стопний ямб |
Головна думка (ідея) |
треба долати всілякі життєві труднощі, бути оптимістом
|
Мої враження від поезії |
|
1