Т.Шевченко "Іван Підкова". Історична основа твору. Патріотичні мотиви твору Шевченка, його героїчний пафос, зображення історичного минулого

Про матеріал
Матеріал уроку допоможе розкрити історичну основу та ознайомити учнів зі змістом поеми "Іван Підкова"; формувати вміння аналізувати вчинки героїв твору; розвивати логічне та образне мислення; формувати усвідомлення, що героїзм і мужність – ознаки лицарських чеснот українських козаків; вчити аналізувати художні особливості поеми.
Перегляд файлу

Тема. Т.Г. Шевченко. "Іван Підкова". Історична основа твору. Патріотичні мотиви твору Шевченка, його героїчний пафос, зображення історичного минулого.

Мета: розкрити історичну основу та ознайомити учнів зі змістом поеми "Іван Підкова"; формувати вміння аналізувати вчинки героїв твору; розвивати логічне та образне мислення; формувати усвідомлення, що героїзм і мужність – ознаки лицарських чеснот українських козаків; вчити аналізувати художні особливості поеми.

Цілі:.

Учні знатимуть: зміст поеми «Іван Підкова»; історичну основу твору, художні особливості поеми.

Учні вмітимуть: довести жанрову приналежність твору; усно характеризувати головного героя; висловлювати власне ставлення до прочитаного; аналізувати вчинки героїв твору; визначати патріотичні мотиви та аналізувати художні особливості поеми; пояснити, у чому полягає героїзм та мужність українських козаків; роль ужитих художніх засобів.

Тип уроку:   комбінований урок.

Обладнання: портрет Т.Шевченка, бібліотечка творів Кобзаря, картина Л.Жемчужнікова «Кобзар на шляху», дидактичний матеріал, виставка малюнків на тему «Минувщина у творах Кобзаря».

Форми  роботи:  евристична бесіда, метод «Незакінчене речення», обмін думками, робота в групах, словесне малювання, вільне письмо, прийом «Доміно».

Випереджувальні  завдання:  намалювати ілюстрації до поеми; прочитати поему «Іван Підкова»; .підготувати повідомлення про Івана Підкову.

                                              Хід уроку

        Епіграф

        Коли читаєш Шевченка, серце обливається кров’ю і стискається від болю за горе людське…Коли читаєш Шевченка, почуваєш, як виростають крила…

                                                                                                                      С.Петлюра

І.  Формування емпатійної здатності (емоційного настрою)

Вправа «Усмішка по колу»

Діти, перш, як ми розпочнемо урок, посміхніться один одному, щоб нам було приємно співпрацювати. Усі беруться за руки. Перший учень повертається до свого сусіда й усміхається йому і так по колу. Потім бажають один одному чогось доброго та світлого.

ІІ. Актуалізація суб'єктного досвіду й опорних знань

          Асоціативний диктант

        На дошці записані опорні поняття (прізвища, дати тощо), учні мають підготувати зв’язну розповідь про кожне з них: пан Енгельгардт, Іван Сошенко, Академія мистецтв, 2500 карбованців, 1840 рік, патріотизм).

ІІІ. Цілевизначення та планування

          Робота з епіграфом   

          Слово вчителя

           Тема уроку звучить так «Тарас Шевченко. «Іван Підкова». Історична основа твору. Патріотичні мотиви твору Шевченка, його героїчний пафос, зображення історичного минулого». Прочитайте її ще раз і дайте відповідь на запитання:

  • Про що ж ми з вами будемо говорити на цьому уроці? (Відповіді учнів)
  • Подумайте, які цілі ви поставите перед собою на сьогоднішній урок?

Запишіть їх до таблички «Мої цілі на урок». (Учні записують власні цілі до таблички «Мої цілі на урок», яка лежить перед ними).

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

          Словесне малювання ("Яким я уявляю Івана Підкову").

Ознайомлення з учнівськими повідомленнями про Івана Підкову.

Словникова робота

 Китайка – різновид тканини.

 Лиман – озеро на півдні України.

 Байдак – великий човен; козацька назва – чайка.

 Рибалка – тут: птах, який живиться рибою.

 Синоп – турецьке місто на південному березі Чорного моря.

Аналізування поеми "Іван Підкова"

Виразне читання твору

Обговорення змісту твору за питаннями:

  • Про яку бувальщину згадується в творі?
  • Що ви відчули, коли слухали поему?
  • Хто такий Іван Підкова?

Прийом «Доміно»

(Іван Підкова - козак - патріот - впевнений у собі - відважний - хоробрий - рішучий – толерантний - цілеспрямований - його називають батьком – приклад для інших).

Евристична бесіда

- Кого поет називає «німими свідками давнини»? Чому?

- Що свідчить про те, що козаки підтримували отамана?

- А як ви думаєте, до якого жанру належить цей твір?

Теорія літератури

Ліричний твір – один із трьох основних родів літератури (поряд з епосом і драмою), що відображає життя, показуючи окремі переживання людини, її думки, почуття, викликані певними життєвими обставинами.

Аналіз художніх особливостей поеми

Робота в групах

І група шукає епітети в творі;

ІІ група -  звертання;

ІІІ група - порівняння;

ІV група - метафори.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

          Аналіз досягнення визначених цілей

Учитель. На початку уроку ми ставили перед собою цілі. Подивіться на свої таблички та зробіть на них позначки, чого вдалося досягти, а над чим необхідно буде попрацювати на наступному уроці.

Метод «Незакінчене речення»:

  •    Тарас Шевченко для мене…
  •    Мені найбільше запам’яталось…
  •    Для мене патріот – це…
  •    На сьогоднішньому уроці я…
  •    «Для мене сьогодні важливим було…
  •    Найбільше мені запам’яталося з поеми…

V. Домашнє завдання

Скласти цитатний план до поеми «Іван Підкова».

 

 

 

 

docx
Додано
1 жовтня
Переглядів
388
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку