Конспект уроку з української літератури у 6 класі "Т. Шевченко. Вірш "Думка

Про матеріал
Мета --закріпити знання учнів про життя і творчість великого українського поета Т.Г.Шевченка; розвивати уяву, креативне мислення, навички виразного читання ліричних творів, вміння пояснювати роль художніх засобів, уміння коментувати прочитане й висловлювати своє ставлення до нього; виховувати в учнів почуття патріотизму, відчуття духовного зв’язку з історичним минулим рідного краю.
Перегляд файлу

Тема: Тарас Шевченко. «Думка» («Тече вода в синє море…»). Провідний  мотив  вірша

Мета: закріпити знання учнів про життя і творчість великого українського поета Т.Г.Шевченка; розвивати уяву, креативне мислення, навички виразного читання ліричних творів, вміння пояснювати роль художніх засобів, уміння коментувати прочитане й висловлювати своє ставлення до нього; виховувати в учнів почуття патріотизму, відчуття духовного зв’язку з історичним минулим рідного краю.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: портрет Т. Шевченка,  виставка творів про Т. Шевченка, Кобзар,  презентація, відеоролики про Кобзаря, роздатковий матеріал ,

Хід уроку

І. Організаційний  момент. Мотивація  навчання

1. Прочитати  вислів  та  налаштуватися  на  роботу  на  уроці. 

ІІ. Актуалізація опорних знань слайд 2  (портрет)

Учитель. Загляньмо в очі ці сумні..

З них випромінюється сяйво

Любові, ніжності струни

Тієї скрипки, що так грає справно.

Чоло відкрите… Мудрість і краса

Переплітаються в душі поета.

Не згасне свічка – пам’яті роса –

В серцях людей на всій планеті.

Важка доля  дісталася  поетові.  Свого часу Т.Г.Шевченко  писав: слайд 3 (епіграф)

 

Епіграф: «У кожного своя доля   і свій шлях широкий».

                                                                                  Т.Г.Шевченко

   І сьогодні ми ще раз перегорнемо сторінки життя і творчості Великого Кобзаря, неперевершеного поета і великого художника, пригадаємо про період його  перебування в Петербурзі.

 

  1. Літературний  листопад. Слайд  4

На  дошці  приховані  вислови, які  стосуються  життя  і  творчості  поета. Розкрити  їх.

1814  рік; село  Моринці, вуглинка  і  папір; пан  Енгельгардт; майстер  Ширяєв; Петербург; Літній  сад; Іван  Сошенко, Карл  Брюллов  і  Василь  Жуковський; 2500  рублів; 22  квітня  1838  рік; Академія  мистецтв; 1840  рік  «Кобзар»; 1861  рік; місто  Канів; канал  «1+1».

 

Як ви гадаєте, яке місце займає петербурзький період у житті поета? (головне – викуп із кріпацтва і вихід «Кобзаря»)

 

  1. Творчість Кобзаря  не нова для вас, тому ви  гарно  справилися  з  завданням. Слайд  5. А  тапер  складемо  інформативне  гроно  до  постаті  Т.Г.Шевченка.

Т. Шевченко – кріпак, поет, художник, громадський  діяч, пророк, геній, Кобзар.

 

ІІІ. Оголошення теми  уроку. (слайд 6  «Тема уроку»)

     Шевченко приходить у життя кожного із нас із самого дитинства і вже не залишає нас до останнього подиху.

     Ми вчимося у Шевченка любити свою землю, ми вчимося шанувати свою історію, своє минуле, вчимося бути справжніми українцями. Адже Шевченко – це совість кожного, хто живе на українській землі. І місця, пов’язані з життям і творчістю Великого Кобзаря, мусять бути для нас святими. 

ІV. Основний зміст уроку

  1. Слово вчителя

Сьогодні Тараса Шевченка читає весь світ. Перекладений багатьма мовами, він щиро розповів всім про Україну, її чарівну природу, про її знедолений, але нескорений народ.

Пропоную вам  познайомитися ще з однією поезією Тараса Григоровича, яка називається «Думка» («Тече вода в синє море»). слайд 7 (Думка)

А що таке думка, по вашому? (відповіді дітей)

 

Слайд  8. Тлумачний  словник.

ДУ́МКА, и, жін. 

1.     Те, що з'явилося в результаті міркування, продукт мислення.

2.      Припущення, передбачення.

3.       Намір, замисел, задум.

 

Слайд 9. Теорія  літератури.

В літературі  Думка (дума) – жанр(вид) невеликої медитативно – елегійної(журливої поезії), іноді баладного змісту, який був поширений у творчості українських письменників – романтиків першої половини XIX століття.

Слайд 10. Вірш «Думка» написаний у 1838 році у Санкт-Петербурзі. Тарасу здавна подобались народні пісні про пошуки молодим козаком своєї долі: «Ой зелений дубе, чого нахилився..», «Ой не шуми,луже, зелений байраче».

Очевидно, вони нагадували поетові власну долю, яка закинула його далеко від рідної України, до північної столиці Росії. Ось така історична основа поезії.

 

3. Виразне читання напам’ять поезії учителем.

4. Аналіз  поезії  за  схемою  «Паспорт  ліричного  твору»  Слайд  11.  

Назва: «Думка»

Автор: Т.Г.Шевченко

Літературний  рід: лірика

Жанр: вірш

Вид  лірики: філософська

Тема: пошуки  долі  молодим  козаком

Ідея: співчуття  молодому  козаку, який  закинутий  долею  далеко  від  рідної  землі.

Основна  думка: у  чужій сторонці  навіть  не  звідти  сходить  сонце.

Головний  герой: козак

Художні  засоби: епітети, метафори, риторичне  запитання, риторичний  оклик, паралелізм.  

 Визначення жанру твору. ТЛ.

Словничок  з теорії літератури

«На допомогу шестикласнику: ліричний твір»

Лірика – це літературний рід, предметом зображення якого є внутрішній світ людини, її почуття,  настрої,переживання і думки, породжені певними життєвими обставинами.

За змістом розрізняють лірику

-       громадсько- політичну

-       філософську

-       інтимну

-       пейзажну

Основні жанри лірики:

-       гімн

-       ода

-       послання

-       балада

-       сонет

-       вірш

-       думка

Ліричний твір – художній твір, у якому через образ ліричного героя висловлюються авторські думки, емоції, почуття.

Основні ознаки вірша:

-       рима

-       наявність тропів і риторичних фігур

-       ритм

-       мелодика

 

5. Методичний прийом «Словесне  малювання». Слайд  12

(Учні заплющують очі, слухають поезію-пісню, Описують зорові картини, що постали в їхній уяві).

 

6.  Методичний прийом «Мозковий штурм».

-         Хто головний герой твору? (козак)

-         Хто такі козаки? Якими ви їх уявляєте? Слайд 13 (запорожець)

-         До образу козаків зверталися не тільки майстри художнього слова, а й художники. Тож перегляньте репродукцію картини А.Монастирського «Запорожець».          Чи таким , на вашу думку, зобразив козака у своєму творі Т.Шевченко?

-         Який настрій у козака? (Зневіра, розпач, пригнічення).

-         Чому?

-         Що шукає козак? Як зрозуміти значення слова «доля»?

-         Доля  поняття, яке позначає наперед визначений перебіг подій в житті людини або розвитку суспільства. В українській мові слово доля використовується також для опису історії життя людини, того, що їй судилося пережити. 

-         Яку ж долю хотів зустріти козак? Чи зустрів він її? Через що? (Цитують)

-         Як ви розумієте вислів із поезії: «Пішов козак світ за очі»?

Фразеологізм  піти  світ  за  очі  означає  піти  так  далеко, звідки  немає  вороття. 

-         Як зрозуміти останні рядки твору?

-         Чому для нас рідний край – наймиліший?

А  що таке патріотизм?

 

7.     Складання асоціативного куща до слова «патріотизм» слайд  14

 

V. Закріплення вивченого

1. Інтерактивна вправа «Рефлексія». Слайд  15

– Прочитайте епіграф до уроку. Як  ви  його  розумієте?

Чим духовно збагатила нас поезія «Думка»?

2. Технологія «Незакінчене речення». Слайд 16-17

Т. Шевченко для мене -  це…

VІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.

VІІ. Диференційоване домашнє завдання. Слайд 18

С. 43-45 читати.

Поезію «Думка» Т. Г. Шевченка вивчити напам’ять.

Випереджувальне завдання – підготувати інформацію про Івана Підкову.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Словничок  з теорії літератури

«На допомогу шестикласнику: ліричний твір»

Лірика – це літературний рід, предметом зображення якого є внутрішній світ людини, її почуття,  настрої,переживання і думки, породжені певними життєвими обставинами.

За змістом розрізняють лірику

-       громадсько- політичну

-       філософську

-       інтимну

-       пейзажну

Основні жанри лірики:

-       гімн

-       ода

-       послання

-       балада

-       сонет

-       вірш

-       думка

Ліричний твір – художній твір, у якому через образ ліричного героя висловлюються авторські думки, емоції, почуття.

Основні ознаки вірша:

-       рима

-       наявність тропів і риторичних фігур

-       ритм

-       мелодика

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1814  рік;        село  Моринці,     вуглинка  і  папір;

пан  Енгельгардт;       майстер  Ширяєв;        Петербург; 

Літній  сад;     Іван  Сошенко,     

Карл  Брюллов  і  Василь  Жуковський;

2500  рублів;              22  квітня  1838  рік;

Академія  мистецтв;      1840  рік  «Кобзар»;

1861  рік;         місто  Канів;           канал  «1+1».

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Троценко Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Суховерська Ольга Мар'янівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 лютого 2019
Переглядів
16451
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку