Урок піїтики. Складання віршів на тему “Перший сніг”

Про матеріал
Крім узвичаєних типів уроків літератури, сучасна практика викладання створила ще чимало різновидів. Цікавий, на мій погляд, є урок піїтики. Сама назва уроку уже зацікавлює учнів. Мету такого уроку не треба плутати з поетичною творчістю на літературному гуртку, який відвідують обдаровані діти. Уроки піїтики потрібні, але не для того, щоб плекати юних поетів, а щоб сформувати в учнів відчуття ритму, мелодію рими.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                               УРОК                                             ПІЇТИКИ

 

 

 

 

 

 Вступ

 

 Крім узвичаєних типів уроків літератури, сучасна практика викладання створила ще чимало різновидів: урок-діалог, урок-дискусія, урок-дослідження. Цікавий, на мій погляд, є урок піїтики.

Сама назва уроку уже зацікавлює учнів.

 Мету такого уроку не треба плутати з поетичною творчістю на літературному гуртку, який відвідують обдаровані діти. Уроки

піїтики потрібні, але не для того, щоб плекати юних поетів, а щоб сформувати в учнів відчуття  ритму, мелодію рими.

 Пропоную розробку уроку піїтики, який проводжу в 6 класі.

 

Тема      РЗМ. Урок піїтики. Складання віршів на тему

                                  Перший сніг

Мета         Навчити учнів складати вірші на задану тему.

                   Розвивати творчу діяльність учнів, розвивати

                  словниковий запас школярів, виробляти естетичні 

                   відчуття під час роботи з словом.

                    Виховувати любов до поезії.

Обладнання     Збірки поезії В.Кравчука Мамин день

                          Полонь (випуск другий)

                                      

                                Хід роботи

 

  1. Оголошення теми, мети уроку
  • Сьогодні, друзі, у нас незвичайний урок. Урок піїтики. На цьому уроці ви будете складати вірші, добирати риму, створювати ритм.
  1. Коротке повідомлення одного учня, що заздалегідь

 підготувався, про піїтику

     Піїтика – поетика (застосування книжне)

                      Піїт – поет.

  1. Бесіда з елементами розповіді
  •  Які вірші ви знаєте ?
  • Хто їх  написав ?
  • Назвіть прізвища поетів, твори яких ви читали.
  • Зачитайте напам’ять вірш, який вам подобається

           (1-2 учні читають вірші)

  -   Як ви гадаєте, чи легко складати вірші?

  -  Так , складання віршів – цікава справа, але важка. Тому не всім вона під силу. Наш Подільський багатий не тільки широкими полями, луками, найбільше багатство – люди, які наш край роблять кращим, які оспівують його красу у віршах.

 IV. Розгляд збірок 

        а) Вік поетів

        б) Тематика поезій

       в)  Зачитують учні поезії.

 

V. Бесіда

- На які дві групи  поділяються твори? (На віршовані і прозові)

- Чим відрізняється віршований твір від прозового? (Ритм, рима)

- Що таке рима?

- А як створюється ритм?

(Впорядковане чергування наголошених і ненаголошених  складів).

Але найголовнішою ознакою віршованої мови є ритм. Ось тому вірш легше запам’ятовується.

  • Які мовні засоби використовуються у віршах?
  •  А що ще треба пам’ятати, коли складаєш вірш?
  • Звичайно, кожен вірш має зміст.

 

VI.  ГраДобери риму

  Сніг – до ніг, поріг, приліг.

  Спиться – пшениця.

  Квіти – діти, віти.

  Неозорі – простори.

  Груди – будить.

VII. Тренувальні вправи

а)  На місці трьох крапок поставити пропущені слова, вибравши їх  з дужок

   Потік  . . . вільно ллється.

   Краплистий . . . іде.

   Уся земля . . . сміється,

   В одмову грім гуде.

( Синій, голубий, блакитний, ультрамариновий; злива, гроза, дощ, мжичка; наче, неначе, мов, немов; чудовий, пишний)

  • Як називаються групи слів, записані в дужках? (Синоніми)

Словникова робота

Ультрамариновий, мжичка.

  • Про що розповідається в цій строфі?
  • То який заголовок  можна дати? (Дощ)
  • Так , це і є вірш Дощ М. Рильського

б) Виявіть рядки, в яких порушено ритм. Відновіть вірш.

      В гаю дрімали сині квіти.

      Світили ніжно їм зірки…

      Але діти прибігли удень

      І стали плести вінки з квіт.

в)  Доберіть самостійно слова , що римуються

            Словникова робота

 Заливний луг, гаряча година, стайня, оберемок, жолоб, духмяне, буркун, рута.

                                 Прощання з другом

                                                                 (А.Малишко)

                           З заливного вертаємо лугу,

                           Возим сіно в гарячу годину.

                           Я на стайні коневі, як …(другу),

                           Оберемок у жолоб … (кину).

                             Пожує він те сіно духмяне

                            З буркуном та із запахом рути

                            І очима великими …(гляне) –

                            Їх ніколи не можна (забути)

 

VIII  Підготовча робота до написання вірша

а) Розгляньте ілюстрації, фотографія.

- Що на них зображено? (Зима)

- Яка земля? Сніг?

- Що роблять діти? – Який в них вираз обличчя? Чому?

б) Складіть твір-мініатюру “Перший сніг”

в)   -А тепер, діти, спробуємо скласти вірш на цю ж тему. Почнемо складати разом. Доберіть другу стрічку до початку вірша.

              Вчора випав перший сніг

  Діти добирають другу стрічку

    (  Притрусив він наш поріг.

      Він на чорну землю ліг.

      Ковдру кинув нам до ніг.

      Залунав дитячий сміх)

  1. Самостійна робота

(Учні продовжують складати вірш самостійно)

 

Учні читають складені ними вірші. Проводимо короткий аналіз. Визначаємо кращий вірш. Виставляємо оцінки за найкращі вірші.

 

В ході такої роботи на уроці учень 6-А класу склав вірш.

               Вчора випав білий сніг,

               Він на чорну землю ліг.

               Вкрив поля, ліси, луги –

               Стало біло навкруги.

 

               Швидко діти за санчата,

               Малі хлопчики й дівчатка!

               Сміх лунав на все село,

               Так любо й весело було.

  1. Підсумок уроку
  • Назвіть ознаку віршованої мови.

                            ( Ритм і рима)

- Яке значення має поезія в житті людини ? 

XI.   Домашнє завдання

  • Складіть вірш на вільну тему. Кращі вірші ввійдуть до збірочки Юні поети 

 

 

 

 

   

 

 

 

                                 

 

 

doc
Додано
21 лютого 2019
Переглядів
1493
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку