Конспект уроку з української літератури за темою «І. Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я». Реалізм твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей»

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури за темою «І. Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я». Реалізм твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей»
Перегляд файлу

Павленко Інна Володимирівна,

учитель української мови та літератури

Слов’янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Слов’янської міської ради

Донецької області

 

Конспект уроку з української літератури за темою

«І. Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я». Реалізм твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей»

 

Мета: формувати гуманістичний світогляд старшокласників, залучати їх засобами художньої літератури до загальнолюдських і національних цінностей; виховувати національно свідомих громадян України; розвивати естетичний смак, підвищувати їхній загальний культурний рівень та розширювати культурно-пізнавальні інтереси; сприяти всебічному розвитку школярів, їхньому духовному збагаченню, активному становленню й самореалізації в сучасному світі.

Формування компетентностей

Предметні: навчати характеризувати в загальних рисах суспільно-культурні умови розвитку літератури 1870-1890 рр.; коментувати проблематику повісті; характеризувати образи-персонажі, засоби їх зображення; порівнювати образи дійових осіб; пояснювати авторську позицію.

Ключові: навчати установлювати причинно-наслідкові зв’язки між подіями твору; висловлювати власну думку про українську ментальність, національний характер, народну мораль і етику; визначати роль і місце української літератури у світовому контексті.

Форми й методи: асоціативний диктант, інтерактивна вправа «Повітряні кулі», кластер, мозковий штурм, формула, кроссенс, «Незакінчене речення», «Мікрофон», «Діагностична роза».

Тип уроку: урок набуття нових знань

Обладнання: портрети І. Нечуя-Левицького, текст твору, кластер «Характерні риси українців», відеокліп до пісні «Сік землі» (музика – Владислав Толмачов, вірші – Володимир Вихрущ; виконавець – Раїса Кириченко); фрагменти кінострічки «Кайдашева сім’я» (Кіностудія / кінокомпанія: кінооб’єднання «Консорціум Козак», режисер Володимир Городько, 1993 р.).

Основні терміни та поняття: реалізм.

Завдання на випередження: скласти кластер «Характерні риси українців».

 

Дитина – дзеркало родини; як у краплі води відбивається сонце,

так у дітях відбивається моральна чистота матері і батька.

В. Сухомлинський

 

Перебіг уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНО-ВСТУПНА ЧАСТИНА.

Учитель. Доброго дня, шановні десятикласники! А чи добрий для вас день? Із яким настроєм ви прийшли на урок? Я вам обіцяю, що сьогодні на уроці ваш настрій не зіпсується, а навпаки – покращиться!

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

Відеокліп до пісні «Сік землі» (музика Владислав Толмачов, вірші Володимир Вихрущ. Виконавець Раїса Кириченко).

https://www.youtube.com/watch?v=N0IGZC3jWvY

Учитель. (на фоні відеокліпу). Родина, рід, рідний… Святі та мудрі слова, бо в них прадавнє коріння сімейної спільності, глибоке й чисте джерело народного буття, народної моралі. «Із родини йде життя людини»,  говорить народна мудрість. Як із струмочка починається ріка, так і життя починається з родини. Виховання в сім’ї є першоосновою розвитку дитини. Духовні основи, закладені в ній, створять основу особистості, яка буде шанувати свій рід, свою землю, берегти пам’ять свого роду.

Сьогодні на уроці ми будемо говорити  про родину, ставлення до батьків, домашнього затишку, про порозуміння між ближніми, почуття гідності, ладу як основи родини. Адже продовжуємо знайомство з твором Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».

Робота з епіграфом

Звернімось до епіграфу уроку!

 

Епіграф:

Дитина – дзеркало родини; як у краплі води відбивається сонце,

так у дітях відбивається моральна чистота матері і батька.  

В. Сухомлинський                                                                                                                                           

(Учні коментують епіграф)

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Вправа 1. «Асоціативний диктант»

Учитель називає певні поняття, які мають відношення до автора, його біографії. Треба розшифрувати ці поняття (усно).

Стеблів, «Дві московки», Дегтярівська богадільня, картина «Українська ніч» А. Куїнджі, «Appasionata» Л. ван Бетховена, священник, викладач.

Інтерактивна вправа 2. «Повітряні кулі» (за змістом твору «Кайдашева сім’я»).

Завдання: знайти відповідник до цитати, події, що записані на потязі, із запропонованих на повітряних кулях, вчасно натискаючи.

 

https://wordwall.net/uk/resource/3160484

https://wordwall.net/resourceajax/qr?resourceType=activity&id=3160484&imagetype=png&pixels=410

 

                                                                                     

 

ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ,  МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Вправа «Незакінчене речення»

 «Чого я очікую від сьогоднішнього уроку?»

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель. «Кайдашева сім'я» І. Нечуя-Левицького – один із найпопулярніших творів української класичної літератури. Секрет цієї популярності, на мій погляд, полягає, насамперед, у художній майстерності автора та його реалістичності. Більше ніж століття віддаляє нас від часу написання повісті «Кайдашева сім'я», але письменник настільки правдиво зобразив буденне сімейне життя Кайдашів, реально змалював характери своїх героїв, що їхні вчинки та поведінка хвилюють нас і сьогодні.

Робота з теорією літератури

Завдання: використовуючи наданий теоретичний матеріал, випишіть у зошити визначення поняття «реалізм» і його ознаки.

Реалізм — мистецький напрям XIX століття, що зображував типові характери в типових обставинах, прагнучи до глибокого й панорамного змалювання життя в його закономірностях і суперечностях. Його основні ознаки:

 соціальна зумовленість характеру людини, змалювання згубного впливу антигуманного світу на вчинки й долю героїв;

 історизм у відтворенні явищ дійсності (бачення історичної перспективи, взаємодія минулого, теперішнього та майбутнього);

 психологізм – відтворення внутрішнього світу героїв; гуманізм – співчуття та протест проти всіх форм соціального й духовного поневолення людини.

Інтерактивна вправа 1. «Прес»

(позиція – обґрунтування – приклад – висновки).

Учитель. Доведіть, що повість І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» реалістична? (Відповіді учнів)

Повість І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» є глибоко реалістичним твором, тому що на прикладі родини Кайдашів, типової для українського суспільства ХІХ століття, письменник показав руйнування традиційних підвалин життя українського селянства, моральний занепад і духовну деградацію поневоленого народу.

Вправа 2. Кластер «Характерні риси українців»

Учитель. Як бачимо, здавна в пошані українського народу були міцні родини, де шанували старших, поважали батьків, де всі члени сім’ї були працьовитими, любили землю. Ще в «Повісті врем’яних літ» ми зустрічаємо опис полянської родини: «Поляни мали звичай своїх предків, тихий і лагідний, і поштивість до невісток своїх, і до сестер, і до матерів своїх, а невістки до свекрів своїх і до діверів велику пошану мали». І. Нечуй-Левицький у повісті вміщує у свою картину життя однієї селянської родини, зображує в хронологічній послідовності події, що відбуваються в цій сім’ї за умов пореформеної дійсності, розкриваючи причини непорозумінь і сварок у сім’ї Омелька Кайдаша. Тож давайте сьогодні визначимо проблематику твору.

Перегляд фрагментів 1, 2 з фільму «Взаємовідносини Кайдашихи з невістками». «Сутичка Карпа з батьком».

https://www.youtube.com/watch?v=4CAylvCndk4

Бесіда за відеофрагментами

  • У чому ви вбачаєте провину свекрухи в стосунках із невістками?
  •  Як ставилися до свекрухи невістки? Чи вплинуло це на синівське ставлення до батьків?
  •  Скажіть,  як зреагував Омелько на те, що син підняв на нього руку? Що відчув після цього Карпо?

Перегляд фрагменту 3 з фільму «Побачення Мелашки й Лавріна». https://www.youtube.com/watch?v=4CAylvCndk4

  • Порівняйте їхню любов із Карповою та Мотриною.
  • Чому Кайдашиха так тяжко заповзялася на молодшу невістку?
  • Як сприйняла Кайдашиха те, що Мелашка пішла з дому?
  • Як ви розумієте слова Омелька, що діти «загнали його на піч»? Хто саме з синів це зробив?
  •  Чия провина більша: Карпова, який вдарив батька, чи Лаврінова, який змусив старого зрозуміти, що той уже не є господарем власного майна?
  • Чи відчувала Мотря муки совісті, скалічивши свекруху? А Карпо, коли загнав матір у ставок?
  •  Чи однаково ставилася Маруся до внуків від Лавріна й  від Карпа? Про що це свідчить? Як Мотря підмовляла своїх дітей проти баби? Чи виростуть ці діти порядними людьми.

Учитель. Через показ конкретних буденних ситуацій автор змальовує здрібніння людської душі. Духовна роз’єднаність, спричинена відсутністю прагнення зрозуміти одне одного, – це те лихо, яке отруює життя  батьків, їхніх синів та невісток.

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Вправа 1. Кроссенс «Вічна проблема батьків і дітей»

Доступ до кроссенсу за покликанням https://docs.google.com/drawings/d/16yH1aOIni8G7MkQIR1Nd8NkS3l7D87U7R19pGcxN_5E/edit?usp=sharing або за Qr-кодом C:\Users\user\Downloads\qr-code.png

Учитель. Зображення в цьому кроссенсі є символічними, прихованими, вам необхідно встановити асоціативні зв’язки для розв’язання.

(Учні пропонують свої варіанти взаємозв’язків між частинами кроссенсу).

Учитель. Не можна визначити однієї причини, що породила конфлікт між батьками й дітьми, який призвів до руйнації  родини Кайдашів. Ці причини треба розглядати комплексно. Безперечно, джерелом порушення традиційних родинних звичаїв були соціальні причини, але не можна обійти увагою моральні аспекти проблеми. Люди залежать від навколишніх обставин, проте, з іншого боку, вони самі здатні впливати на них. На жаль, часто людина не знаходить у собі сили стати мудрою, сильною духом і «живиться» загальними настроями, що панують у суспільстві.

Приклад розв’язання кроссенсу за повістю І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»

По периметру:

1-2 – темою твору є зображення українського села (село Семигори) в пореформену добу на прикладі однієї родини (Кайдашів) – очолюють родину Омелько й Маруся Кайдаші, які повинні бути авторитетом для своїх дітей та онуків та зберігати цілісність сім’ї;

2-3 – зав’язкою повісті є одруження Карпа з Мотрею, поява молодої сім’ї;

3-6 – наростання конфлікту між свекрухою та невістками;

6-9 – одна з причин постійних сварок – боротьба за майно, спадок;

9-8 – наростання ворожнечі, у сварки втягуються всі члени родини;

8-7 – кульмінаційний момент повісті – Мотря в бійці виколола око свекрусі;

7-4 – груша на межі – ще одна причина розбрату, що ділить родину;

4-1 – вічно актуальна проблема батьків і дітей.

 По хресту:

5-2 – проблема батьків і дітей – батьки плекають родинне дерево;

5-6 – проблема батьків і дітей – стосунки свекрухи та невісток;

5-8 – проблема батьків і дітей – Карпо та Лаврін ;

5-4 – проблема батьків і дітей – груша, що розколола родину, 2 варіанти закінчення повісті.

Вправа 2. «Мозковий штурм»

Визначення проблематики твору.

 Стосунки батьків із дітьми

 Виховання дітей

 Віра в Бога й моральні цінності

 Добро та зло

 Людська гідність та свобода

 Авторитет у громаді та самореалізація

 Злиденне життя селян, їхня темнота, неосвіченість

 Кохання та сімейне щастя

Учитель. Як розкривається проблема кохання та сімейного щастя? У чому типовість героїв «Кайдашевої сім’ї»?

Вправа 3. Творче завдання

Скласти формулу щасливої родини (…+…+…+…+…+…+…+…)

VІІ. РЕФЛЕКСІЙНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

Вправа 1. «Мікрофон»

Продовжити речення.

На мій погляд, повість актуальна й сьогодні, тому що…

Сьогодні на уроці я зрозумів (зрозуміла), що…

Повість І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» є реалістичним твором тому, що…

Вправа 2. «Діагностична роза»

Креативні методи навчання( намалювати «розу вітрів», оцінивши відповіді на питання від 1 до 4 балів та позначивши їх на графіку)

 Чи тема була цікава?

 Чи будуть потрібні знання з цієї теми в житті?

 Чи дізналися щось нове?

 Хотілося б дізнатися з цієї теми більше?

Учитель. Родина– це найголовніше, що ми маємо. Саме тут нас зрозуміють, підтримають, вислухають. На сьогоднішній день ця проблема актуальна, бо ми часто не чуємо наших батьків, а вони – нас. У змалюванні Кайдашевої сім’ї І. Нечуй-Левицький виступає вихователем, мудрим учителем, даючи зрозуміти вдумливому читачеві: якщо старші учасники великої родинно-побутової війни, що їй не видно кінця-краю, не припинять словесні й фізичні баталії, неминучим стане домінування егоїстичного в характері дітей, відсутність у них глибоких життєвих думок і почуттів, поглинання високих прагнень побутом.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підібрати цитатний матеріал до завдання «Чий це портрет?»

2. Прочитайте поради психологів щодо уникнення конфліктів і додайте до них власні. Ви конфліктна людина чи ні?

Як уникати конфліктів

1. Не згадуйте старі образи, їх час уже пішов. Якщо Ви не знайшли в собі сил обговорити їх відразу, то зараз це вже недоречно. Забудьте про них! Концентруйся на сьогоденні.

2. Не викликайте в іншому відчуття провини. Звинувачуючи інших, Ви підірвете в них упевненість у собі, але ні на крок не наблизитеся до вирішення конфлікту. Це звичайна маніпуляція!

3. Не робіть те, за що потім буде соромно. Коли охоплює гнів, образливі слова так і крутяться на язиці. І краще його прикусити.

4. Не сперечайтеся заради суперечки. Завжди пам'ятайте про свою мету: чого Ви, власне, хочете?

5. Не виносьте конфлікт на люди. Усе, що відбувається в родині, між друзями чи коханими, стосується тільки їх. Будь-які проблеми з'ясовуйте наодинці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел:

 

  1. Крутікова Н. Іван Нечуй-Левицький // Історія української літератури ХІХ ст.: У 2 кн. К., 2006. Кн. 2: Підручник. С. 381-413.
  2. Погрібний А. «Всевидяще око України» // Літературні явища і з’яви. К., 2007.С. 467-476.
  3. Телехова О.П. Українська література. Методичні матеріали до вивчення шкільного курсу: Посібник для вчителів. Харків: Ранок, 2000. 112 с. / Упоряд. О.М. Чхайло Х.: Вид. група «Основа», 2010. 128 с.
  4.  Віртуальна бібліотека «Bookland». URL: http://www.bookland.net.ua/book/83023+Kaydasheva+simya.html (дата звернення: 08.02.2023).
  5. Інтерактивна вправа. URL: https://wordwall.net/uk/resource/3160484 (дата звернення: 09.02.2023).
  6. Кінострічки «Кайдашева сім’я» (Кіностудія / кінокомпанія: кінооб’єднання «Консорціум Козак», режисер Володимир Городько, 1993 р.). URL: https://www.youtube.com/watch?v=4CAylvCndk4 (дата звернення: 09.02.2023).
  7. Доступ до кроссенсу. URL:  https://docs.google.com/drawings/d/16yH1aOIni8G7MkQIR1Nd8NkS3l7D87U7R19pGcxN_5E/edit?usp=sharing (дата звернення: 09.01.2023).
  8. Відеокліп до пісні «Сік землі» (музика – Владислав Толмачов, вірші Володимир Вихрущ. Виконавець Раїса Кириченко). https://www.youtube.com/watch?v=N0IGZC3jWvY (дата звернення: 09.02.2023).

 

docx
Додано
17 лютого 2023
Переглядів
4005
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку