Звичайний навчальний урок повинен бути цікавим для учнів. Різні нестандартні завдання, які виконуються в групах, індивідуально, фронтально: проблемні ситуації, хвилинки фантазії, кросворди, мовні цікавинки забезпечують успішне засвоєння навчального матеріалу.
Тема. Займенники 1-ї особи однини і множини. Роздільне написання займенників з прикметниками. (Вправи 45-51.)
Мета. Закріплювати знання про вживання особових займенників. Виробляти вміння змінювати займенники 1-ї особи, визначати їх роль у реченні. Формувати навички роздільного написання займенників з іменниками.
Обладнання. Текст на дошці, кросворди.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу до уроку
II. Повторення вивченого матеріалу.
1. Мовна розминка-цікавинка.
- Який займенник складається з двох звуків, але з однієї букви? (Я).
- Назвати слово, у якому сім займенників. (Сім ’я.)
Додавши до займенника першої особи одну букву, перетворити його на антонім до слова «»війна». (Ми-р.)
2. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 44.)
- Прочитайте речення, у яких є особові займенники.
Яку із згаданих українських пісень ви чули або можете заспівати? Назвіть слова із домашньої вправи, у яких звуків більше, ніж букв.
(Я, вечірняя, щоб, щасливі, ще, як, заспіваю, гаєм.)
Назвіть слова, в яких букв більше, ніж звуків. (Зіронько, зелененький, козаченьку, молоденький.)
Прочитайте спільнокореневі слова, дібрані до слів ночувати, щасливі.
III. Робота над вивченням нового матеріалу.
1. Фронтальне опитування.
- Яка частина мови називається займенником?
- Назвіть займенники 1-ї особи однини і множини. (Я, ми.) Складіть з ними речення.
На сьогоднішньому уроці ми навчимося змінювати займенники першої особи за відмінками.
2. Колективне виконання вправи 45.
а) Розгляд таблиці відмінювання займенників 1-ї особи однини і множини (с.28.)
б) Уточнення особливості відмінюваних займенників 1-ї особи однини і множини (с.28, правило).
Висновок. Мені, мене, мною і ін. - це не різні займенники, а відмінкові форми особового займенника я.
Так само нас, нам, нами, (на) нас - це не різні займенники, а відмінкові форми особового займенника ми.
3. Списування з дошки із завданням.
(Текст заздалегідь записаний на дошці.)
Замість крапок поставити в потрібних відмінках особові займенники, названі на початку ряду.
Я До ... прийшов товариш.
Тато купив ... книжку.
Старший брат пишається ....
Сьогодні ... похвалили.
МИ
У ... дружний клас.
З ... весело працювати,
Усім ... подобаються рухливі ігри.
4. Закріплення вивченого про відмінювання займенників першої особи однини і множини. (На матеріалі вправи 46.)
а) Читання тексту, з’ясування значень невідомих слів.
б) Відшукування в тексті займенників 1-ї особи однини і множини, визначення їх числа і відмінка.
в) Хвилинка фантазії.
Усно продовжіть розповідь краплинки про її подальші мандри.
г) Дослідження в тексті особливості написання займенників з прийменниками.
5. Вивчення правила про правопис займенників і прийменників (с.29.)
6. Каліграфічна хвилинка.
зі мною, на мені, з нами, у нас, серед нас, на нас.
Хто на нас зазіхав, той собі голову зламав.
Фізкультхвилинка.
7. Списування з граматичним завданням. (За вправою 47).
а) Читання тексту, з’ясування значень невідомих слів.
б) Висловлення почуттів від прочитаного.
в) Проблемна ситуація.
Чого не вистачає в тексті? Усуньте цей недолік. (Заголовок і кінцівка.)
г) Коментоване списування тексту з наступним відшукуванням у тексті особових
займенників 1-ї особи, підкреслення їх відповідно до того, яким членом речення
виступають. (Підметом чи другорядним членом.) ґ) Самостійне визначення числа і відмінка виділених займенників, а також роду, числа і відмінка виділених іменників.
Горобця - ч.р., однина, Р.в.
Дріт - ч.р., однина, З.в.
Очі - множина, З.в.
8. Вправа-загадка (за вправою 48).
а) Відгадування загадок.
1. Коноплі.
2. Горіх.
б) Спишіть одне речення (на вибір), підкресліть займенники, визначте їх особу і
число.
в) Проблемне завдання.
Знайдіть у вправі числівники і визначте їх відмінок. (Половину - З.в.)
9. Списування за зразком (за вправою 49).
10. «Перевір себе» (за вправою 50).
Відповідь: 3-й рядок
IV. Підсумок уроку.
- Як пишуться прийменники з іменниками?
Проблемне запитання.
- Скільки різних займенників записано на дошці? Доведіть.
мене, мною, я, на мені.
(Це не різні займенники, а відмінкові форми одного особового займенника Я)
II.
До особових займенників я, ми додайте букви, яких не вистачає, і прочитає слова.
1. Провалля. (Яр.)
2. Заглибина в землі. (Яма.)
3. Орган у порожнині рота. (Язик.)
4. Хижа тварина. (Ягуар.)
5. Плід. (Яблуко.)
6. Житель Японії. (Японець.)
Частина суші, що гострим кутом врізається в море. (Мис.) Предмет туалету і гігієни. (Мило.)
Посуд. (Миска.)
Художник. (Митець.)
Людина, що варить мило. (Миловар.)
Синонім до слова думання. (Мислення.)
V. Домашнє завдання з інструктажем.
С. 28, 29, правила, вправа 51.