Конспект уроку з української мови для 1 класу на тему: "Звук [х], буква Хх"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Звук [х], буква Хх“. Метою уроку є: ознайомити учнів зі звуками [х], [х’], буквою Х, х («ха»), що їх позначає на письмі; виробляти навички читання складів, слів з буквою х («ха»); розвивати увагу, фонематичний слух, мислення, зв’язне мовлення учнів. Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.
Перегляд файлу

Українська мова

Тема: Звук [х], буква Хх

Мета: ознайомити учнів зі звуками [х], [х’], буквою Х, х («ха»), що їх позначає на письмі; виробляти навички читання складів, слів з буквою х («ха»); розвивати увагу, фонематичний слух, мислення, зв’язне мовлення учнів; виховувати наполегливість, бажання пізнавати нове.

Обладнання: таблиця для читання складів; таблиця з друкованою буквоб Х; предметні малюнки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Повторення вивчених звуків і букв

— Подивіться на букви, надруковані на дошці. Порахуйте, скільки літер ми вже вивчили. (23)

а е и і о у б в г ґ д з й к л м н п р с т ч ь

— Назвіть літери, що позначають голосні звуки, приголосні звуки.

— Яка буква не позначає жодного звука? (ь)

— Яка буква позначає один приголосний м’який звук? (й)

2. Вправа «Читалочки-складалочки»

— Прочитайте слова, які заховалися у полі.

(Річка, чайка, майка, ручка, лапка, лайка, булка, білка, казка, качка)

3. Читання стовпчиків слів

— Прочитайте чітко і швидко слова у стовпчику.

Котити

Роса

Сум

Булка

Катати

Коса

Сім

Білка

Капати

Кора

Сом

Балка

Казати

Нора

Сам

Байка

4. Читання речень

— Прочитайте речення, вставляючи букви, яких не вистачає.

За..чик стрибав по березовому га..очку.

Він зустрів зна..ому лисоньку у старі.. норі.

Співучи.. солове..ко сидів на калиновому гіллі.

— Яку літеру ви додавали в слова?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на уроці ми вивчимо ще одну букву. Це допоможе нам наблизитися до мети — вивчити всю українську абетку і навчитися самостійно читати.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Виділення нових звуків

— Послухайте і скажіть, який звук найчастіше зустрічається у вірші.

Хом’ячок наш захворів —

Хтось холодним напоїв.

Хом’ячкові нудно в ліжку,

Ходить в гості сіра мишка.

— Чи знайома вам така тваринка хом’як? А ховрах?

— Послухайте про пригоду хомяка і ховраха.

Одного разу Хом’ячок і Ховрашок збирали зерна в полі. Вони старанно засовували за щічки зернятко за зернятком. Довго трудилися друзі. Нарешті зібралися нести зерна до своїх хаток. Але раптом звірятка подивилися одне на одного. І такі вони були кумедні з напханими щоками, що не втрималися друзі і почали сміятися.

— Ха-ха-ха! — сміявся Ховрашок.

— Хі-хі-хі! — вторив йому Хом’ячок.

І всі зерна в них розсипалися. Довелося друзям знову братися до роботи.

— Чому звірятка розсипали зерна? Як сміявся Ховрашок? Який перший звук він вимовляв при цьому?

— А як сміявся Хом’ячок? Чим його перший звук відрізняється від того, що вимовляв Ховрашок?

2. Артикуляція звуків [х], [х’]

— Вимовте парами звуки [г] — [х], [г’] — [х’]. Прослідкуйте за роботою язика і губ.

Діти уточнюють, що приголосні звуки [х] — [х’] творяться так само, як і звуки [г] — [г’], тільки вимовляються без участі голосу, глухо.

3. Вправи на впізнавання звуків [х], [х’] у заданих учителем словах (на початку, в середині, у кінці слова). Виявлення слів, у яких відсутні ці звуки

— Приготуйте долоні, я називатиму слова. Якщо ви почуєте звук [х] на початку слова, то плескає перший ряд, якщо в середині слова — то другий ряд, а якщо в кінці — третій ряд.

Холод, муха, тепло, хліб, сміх, сніговик, Херсон, схема, вихід, горіх, голодний, хижак, гріх, вхід, ховрах.

4. Колективне складання звукових схем слів-відгадок

• Заповзята трудівниця,

Вона праці не боїться.

Дуже сильна ця комаха

Називається... (мураха).

• Він такий гіркий один

На городі виріс... (хрін).

• Є у зайця і лисиці,

У корови і куниці,

Навіть у дворі кота

Не зустрінеш без... (хвоста).

5. Самостійне добирання учнями слів зі звуком [х] в різних позиціях — на початку, в середині, у кінці слова

Тепер ви називайте слова, в яких є звуки [х] або [х’].

6. Ознайомлення учнів з буквою Хх («ха»)

Приголосні звуки [х], [х’] на письмі позначаються великою і малою буквами х. Назва букви нібито теж сміється.

— Роздивіться букви. Чим вони схожі, а чим відрізняються? (Однакові за формою, різні за розміром.)

— Порівняйте букви Х і К, Х і М. Що між ними спільного?

— На що схожа буква Х? Послухайте, як про це говориться у вірші. Уявіть собі малюнки до них.

Хрестиком хустинку

Мама вишивала.

Букву ха Христинка

Вишиту впізнала.

Фізкультхвилинка

Хом’як тягнув пір’їну,

Хом’ячиха теж пушину.

Так по крихті позбирали

Та й на зиму ковдру мали.

7. Вправи з читання

1) Читання складів з буквою х («ха»)

— Утворіть всі можливі склади із буквою х («ха»).

2) Читання слів, поданих в аналітико-синтетичній формі

3) Вправа «Чарівні квадрати»

— Прочитайте чітко слова у стовпчиках та рядочках.

4) Вправа «Ланцюжки»

— Прочитайте слова, утворені з двох складів, ланцюжком.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота за Букварем

1) Читання стовпчиків слів за Букварем

2) Словникова робота

Хоровий — виконаний групою співців.

Хустка — шматок тканини, переважно квадратної форми, який пов’язують на голову, шию.

Мухомор — отруйний гриб на високій тонкій ніжці, з великою червоною шапкою, вкритий білими цятками.

Ховрах — невелика тварина з роду гризунів.

3) Читання «ланцюжком» (учні по черзі читають по одному слову)

4) Самостійне напівголосне читання

Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)

5) Вибіркове читання

— Прочитайте слово, яке є назвою грибочка.

— Знайдіть на сторінці звукову модель цього слова. Користуючись схемою, назвіть голосні звуки; приголосні звуки.

— Назвіть слова, якими можна замінити слово будинок.

— Чи є слова хата, хатина, хатинка, хатинонька словами-родичами?

— Чому? (Мають спільну частину і спільне значення.)

— Складіть речення про хатинку за такою схемою:

(У лісі стоїть хатинка. На хатині лелечине гніздо. Біля хати виросло дерево.)

— Чи є ще слова родичі?

— Прочитайте їх.

— Прочитайте слова, які є назвою тварин.

— Прочитайте «смачні» слова.

— Прочитайте імена хлопчиків.

— Прочитайте імена дівчаток.

VІ. Підведення підсумків уроку

— З якою літерою ознайомилися на уроці?

— Які звуки вона позначає на письмі?

— Які завдання ви виконували на уроці?

— Спробуйте назвати якомога більше слів зі спільною частинкою — словом хліб. (Хлібний, хлібець, хлібороб, хлібопекарня, хліборізка, хлібосол.)

— Відгадайте ребуси.

 

doc
Додано
27 жовтня
Переглядів
166
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку