Українська мова, 2 клас
Тема. Написання службових слів окремо від інших слів. Олександр Олесь «Весна! Весна!».
Мета: навчальна: ознайомити з віршем Олександра Олеся «Весна! Весна!»; вчити визначати настрій вірша, виразно читати; вчити учнів писати окремо від інших слів службові слова; формувати навички правильного вживання службових слів у мовленні; розвивальна: розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, уміння працювати в команді; виховна: виховувати наполегливість, старанність, охайність, почуття любові до природи.
Очікувані результати:
- пояснює роль ілюстрацій, таблиць, схем для глибшого розуміння змісту тексту;
- читає правильно та виразно вголос різні тексти (вірші, народні і літературні казки, оповідання, графічні та інформаційні тексти) залежно від мети читання;
- визначає настрій вірша;
- розповідає, про що вірш, відповідає на запитання за змістом прочитаного;
- з увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі (погоджується або не погоджується, виконує певні дії у відповідь на прохання чи відповідно до інструкції);
- вживає службові слова у мовленні;
- упізнає в реченні службові слова;
- пише службові слова окремо від інших слів;
- обговорює з іншими інформацію, яка зацікавила.
Тип уроку: «відкриття» нових знань
Обладнання і матеріали: підручник, мікрофон, фотографії із зображенням весни, плакат «Службові слова», презентація, картки для стіни слів, роздруковані картки із завданнями для парної роботи, кубик Блума, цеглинки LEGO.
Технічне забезпечення уроку: комп’ютер.
Ключові слова: службові слова, весна.
Перебіг уроку
І. Вступна частина.
1. Емоційне налаштування.
Продзвенів уже дзвінок –
Нас покликав на урок.
Дзвінко мовив: «Дзень-дзелень!»
Я кажу вам: «Добрий день!»
– Поверніться один до одного, посміхніться, побажайте успіхів на уроці.
ІІ. Основна частина.
Вправа «Мікрофон»
Відгадування загадки. Вправа «Асоціативний кущ»
Тільки сонечко пригріло –
І розтанув килим білий.
Клен радіє: певно, зна –
В гості йде до нас …
(Весна)
тепло тварини птахи
радість
струмок ВЕСНА
квіти
сонце зелень дощ
Назви, які весняні місяці ти знаєш?
Чому весна – важливий період у житті рослин і тварин?
Поділись, які весняні квіти ти знаєш? (Підсніжник, пролісок, шафран, ряст, фіалка, гусяча цибулька, медунка, цибуля ведмежа, тюльпан, нарцис …)
Придумай, як прокидаються рослини весною.
Поясни, чому навесні птахи повертаються додому?
Запропонуй ігри, в які можна грати навесні?
— Весна — це світанок року. Все оживає, земля всміхається до сонечка першими квітами, а над усім цим, високо в блакитному небі — спів жайворонка.
Неповторне диво — квіти! Вони цвітуть для щастя, для радості і для добра, приносять у світ красу, ніжність, мовою квітів можна висловити свої почуття. А їх цвітіння починається з ранньої весни.
— Який настрій у вас, коли бачите первоцвіти?
— Розгорніть підручники на сторінці 51. Прочитайте заголовок вірша. Як ви гадаєте, про що буде йти мова у вірші?
Сьогодні на уроці ми ознайомимося з віршем Олександра Олеся «Весна! Весна!», будемо вчитися визначати настрій вірша, правильно писати службові слова.
3. Робота над віршем Олександра Олеся «Весна! Весна!».
— Чи справдилися ваші передбачення? Що ви відчуваєте після слухання вірша?
Щоденні 5. Читання з другом (робота в парах)
Учні читають вірш в парах/самостійно упівголоса. Визначають, що вірш треба читати радісно, із захопленням.
Вправа 2 (перше завдання).
Вправа 2 (друге завдання).
— Які речення треба читати з піднесеною інтонацією?
— Прочитайте речення, в яких варто робити довгі паузи.
4. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
Учні працюють в парах. Після виконання завдання цікавляться, які слова записали однокласники. Школярі можуть дібрати слова весна, весняна, веснянка, веснянки, навесні, весняночка, веснонька.
Вправа «Мікрофон».
Вправа «Хто уважніший?»
Розгляньте малюнок. Побудуйте словосполучення, у яких були б службові слова. (Ложка у склянці, ложка біля склянки, лисичка на коробці, ручки у пеналі, песик на килимі)
Розгляньте малюнок. Складіть словосполучення, додаючи за змістом службові слова (Корабель у морі, книга на парті, місток через річку)
Учні утворюють сполучення з різними службовими словами. За потреби змінюють закінчення слів. Записують словосполучення однієї групи.
Фізкультхвилинка
Візьміть у руки синю і жовту цеглинки. Покладіть жовту цеглинку на парту, синю цеглинку – під парту, жовту – у пенал, синю – біля книжки, жовту – на голову, синю на праву руку.
5. Узагальнення та систематизація знань.
Робота парах
Впиши потрібні за змістом службові слова.
купатись ________ озері розмовляє ________ татом
перейшов _________ міст посіяла ________ клумбі
прийшов ________ бабусі сховався _________ деревом
Зі слів кожного рядка склади і запиши речення. Підкресли службові слова.
Біля, учні, школи, посіяли, квіти.
На, сіли, підвіконня, пташечки.
Під, зайчик, кущем, сховався.
ІІІ. Заключна частина.
Назви, до яких слів не можна поставити питання.
Чому службові слова потрібні українській мові?
Поділись, які службові слова ти запам’ятав.
Придумай сполучення слів, у якому є службове слово.
Поясни, чому службові слова ще називають «маленькими».
Запропонуй речення, у якому були б службові слова
— Я буду проказувати речення, а ви оплесками у долоні ловитимете службові слова.
У лісі під сосною жив заєць із зайчихою.
Над нашою хатою пролетіли лелеки.
Учні йдуть до школи з радістю.
У весняному лісі тихо і затишно.