Конспект уроку з української мови для 3 класу на тему: "Логічні вправи на розрізнення слів за родовими і видовими ознаками та за смисловими групами у межах кожної частини мови."

Про матеріал
На уроці під час виконання різноманітних вправ учні вчаться групувати слова за родовими і видовими ознаками та за смисловими групами. Щоб виконати вправи, учням необхідно згадати навчальний матеріал з інших предметів.
Перегляд файлу

1

 

Тема. Логічні вправи на розрізнення слів за родовими і видовими ознаками та за смисловими групами у межах кожної частини мови.

Мета: закріпити вміння групувати слова за родовими і видовими ознаками та за смисловими групами; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовлення, вміння аналізувати, класифікувати, узагальнювати;виховувати вміння працювати в групах.

Хід уроку

Дихальні вправи

Відновіть речення

Сл. потрібно зарядки День із починати (День потрібно починати із зарядки)

Ми з вами розпочали урок з дихальної зарядки. 

  Розшифруйте анаграми та скажіть, якою ще може бути зарядка.

Сл. Зарядка  севела (весела),  ранкова (варанко),  денщона  (щоденна),  навальліку   (лікувальна),   глека  (легка),  акнатив  (активна),  роткока  (коротка).

Відновіть речення

Сл. Хто _____починає з  ______, у того справи в порядку. (Хто день починає з зарядки, у того справи в порядку).

Сл. Утворіть словосполучення зі слів першого та другого стовпчика  та поясніть, чому?

                Зарядка

  заряджає            настрій 

 зміцнює               працездатність 

 покращує             енергією

 підвищує              процеси старіння

 уповільнює           організм

 

А ще дисциплінує  та  бадьорить.

Складіть сенкан зі словом зарядка

Сл. Зарядка

Ранкова щоденна

Бадьорить  заряджає зміцнює

Робити зарядку – корисна звичка

Вправи

Складений сенкан учні записують у зошити.

Зарядка  це комплекс фізичних вправ, які корисні для нашого тіла.

В комплекс зазвичай входять вправи для м'язів шиї, спини, живота, ніг і рук.

Як ви вважаєте, який орган вашого організму також потребує щоденної зарядки?

Це мозок.  Чому?

Сл.  Головне завдання нашого мозку - опрацьовувати інформацію, яка надходить з навколишнього світу. А це значить вміти  об’єднувати, виділяти головне, групувати, класифікувати, порівнювати тощо. Чи потрібні такі вміння вам? Звичайно!

Адже такі вміння допомагають  краще   засвоювати нові знання. Цим вмінням можна навчитися  під час виконання  вправ. А такі вправи часто називають зарядкою для мозку. Отже готові до такої зарядки?

І хоча у нас урок української мови, але вам необхідно буде застосувати знання отримані на інших уроках. Працювати на уроці ви будете в групах. А вашу активність під час виконання завдань ми будемо фіксувати на дошці.

Сл. Вправа 1. З’єднайте  групи слів та  узагальнююче слово чи вираз.

Робота в групах.  (Картки для роботи)

Ділення, віднімання, множення –  арифметичні дії

Трикутник, квадрат, прямокутник – геометричні фігури

Метр, сантиметр, дециметр – одиниці вимірювання довжини

Доба, хвилина, секунда, століття – одиниці вимірювання часу

Центр, радіус, діаметр – елементи круга

Сто, триста, п’ятсот – круглі числа

Частка, сума, різниця - результати арифметичних дій

Сл. Перевірка.   Результат фіксується у діаграмі на дошці

Вправа 2. Самостійно доберіть до групи слів узагальнююче слово чи вираз (Робота в групах з картками)

Жито, рис, пшениця, овес

зернові культури

Абрикос, слива, сосна, клен

 дерева

Град, сніг, дощ

опади

Землетрус, повінь, ураган, веселка

явища природи

Сонечко, комар, бджола

комахи

Озеро, річка, море

водойми

Нафта, газ, вугілля

корисні копалини

Сл. Перевірка. Результат фіксується у діаграмі на дошці

Сл. Вправа 3. Знайди своє  узагальнююче слово

 (Кожен учень  бере картку з одним зі слів і повинен стати біля відповідного узагальнюючого слова, які записані на дошці. Під час перевірки вчитель забирає картку, якщо учень неправильно знайшов узагальнююче слово. Повторюється 3-4 рази. Додається кількість карток, які залишились в учнів кожної  групи. Визначається група, яка справилась краще)

Частини слова (корінь, префікс, суфікс, закінчення, основа)

Частини мови (іменник, прикметник, дієслово, сполучник, прийменник)

Розділові знаки (крапка, кома, тире, знак оклику, двокрапка)

Види речень (розповідне, питальне, спонукальне)

Жанри творів  ( казка, вірш, оповідання, байка, п’єса)

Художні засоби     (епітети, уособлення, порівняння)

Результат фіксується у діаграмі на дошці

Вправа 4. Допишіть слова до узагальнюючих слів.

Побутова техніка

1 група

 

 

2 група

3 група

 

 

 

Засоби гігієни

1 група

 

 

2 група

3 група

 

Квіти

1 група

 

 

2 група

3 група

 

 

Молочні продукти

1 група

 

 

2 група

3 група

 

 

Якості характеру

1 група

 

 

2 група

3 група

 

(Завдання у різних місцях  класу. Групи рухаються по класу. Протягом 1 хвилини кожна група записує слова до узагальнюючих слів, після чого за напрямком руху годинникової стрілки групи змінює своє розташування та переходить  до нового завдання. Слова написані попередньою групою повторювати не можна. Підраховується кількість правильно дібраних слів. Визначається група, яка справилась краще)

1.Побутова  техніка   (тостер, холодильник, комп’ютер, кавоварка, праска, мультиварка,міксер, блендер, пилосмок)        

 2.Засоби гігієни ( мило, гель, зубна паста, серветки, підгузок,шампунь, антисептик, дезодорант, зубна щітка,зубочистка)

3.Квіти (мак, айстра, ромашка, жоржина, нарцис, тюльпан, календула, орхідея)

4.Молочні продукти (масло, сир, вершки, йогурт, сметана, морозиво, сироватка, кефір, ряжанка, бринза, маслянка)

5.Якості характеру (чесний, чуйний, толерантний, ощадливий, щедрий, ввічливий, добрий, милосердний)

 Результат фіксується у діаграмі на дошці

Підбиття підсумків уроку

Аналіз діаграми. Яку вправу вашій групі виконувати було найскладніше? А яку найлегше?

C:\Users\I\Desktop\Снимоклор.PNG

А які завдання вам було виконувати найцікавіше?

Саме такі вправи ви будете виконувати вдома. (Учні отримують картки із подібними завданнями)

Вправа 1   Добери до кожної групи слів узагальнююче слово чи вираз

1.Вареники, голубці, борщ - ___________

2.Пароплав, літак, трамвай- ____________

3.Учитель, водій, лікар-______________

4.Київ, Львів, Одеса-_________________

5.Польща, Франція, Німеччина -__________

6.Газ, вугілля, бензин-_____________

7.Шлунок, серце, печінка-__________

8.Зоря, комета, метеорит

Слова для довідки:  органи, міста, транспорт, страви, професії, джерела енергії, країни, космічні тіла

Вправа 2

Самостійно добери до кожної групи слів узагальнююче слово чи вираз

1.Вареники, голубці, борщ - ___________

2.Пароплав, літак, трамвай- ____________

3.Учитель, водій, лікар-______________

4.Київ, Львів, Одеса-_________________

5.Польща, Франція, Німеччина -__________

6.Газ, вугілля, бензин-_____________

7.Шлунок, серце, печінка-__________

Вправа 3  Розподіли слова

Взуття:_______________________

Одяг:_______________________

Головні убори:___________________

Слова для довідки: берет,капці, кеди,  капелюх, пуловер,панамка, туніка, чоботи, туфлі, хустка, циліндр, бриджі, жилет.

Вправа 4

До кожного узагальнюючого слова самостійно добери 4 назви

Взуття:__________________________

Одяг:_______________________

Головні убори:______________________

 

Завдання для розумників. Дізнайтесь, що означає слово нейробіка. Порадьте, які вправи «нейробіки»  можу робити я

Чи сподобалась вам наша зарядка для мозку? Таких вправ багато. Але пам’ятайте, що з мозком так як і в спорті. Чим більше тренувань, тим краще!

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 березня 2020
Переглядів
330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку