Тема: Прикметник як частина мови.
Мета: Поглибити знання про прикметник як частину мови та його значення у мовленні, вчити визначати прикметники за запитаннями та влучно підбирати їх до іменників; розвивати спостережливість, увагу, пам’ять, творчі здібності; уміння порівнювати, зіставляти, аналізувати, узагальнювати; виховувати любов і повагу до рідної мови, естетичні почуття, дбайливе ставлення до природи, навички культурного спілкування.
Обладнання: Опорні таблиці з теми “Іменник”, “Прикметник”, цеглинки LEGO; Українська мова: підручник для 3 класу під ред. М. Захарійчук, презентація до теми уроку.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу з елементами повторення.
Хід уроку
I. Організація класу. Емоційне налаштування.
Добрий день!
Сіли рівненько, озирнулися,
Одне одному всміхнулись,
Якщо добре працювати –
Вийдуть гарні результати.
Тож не гаємо ми час,
Бо знання чекають нас!
- Яким був попередній урок? (Цікавим, захоплюючим, важким)
- Якою була перерва? (Веселою, короткою.)
- З яким настроєм ви прийшли на урок? (Гарним, сумним, веселим..,)
- А яка зараз має бути обстановка, щоб ви могли засвоїти тему? (Робоча…)
- Сьогодні на уроці, я бажаю вам бачити ціль, вірити в себе, не помічати перешкод, гарних емоцій від уроку.
II. Мотивація знань.
Прочитати девіз, використовуючи цеглинки LEGO.
‘’Душу й серце в роботу вклади,
Кожну хвилинку в праці бережи.”
- Ви гарно впоралися. Молодці!
III. Актуалізація опорних знань учнів.
- Яку частину мови ми вивчали на попередніх уроках?
- Що вам відомо про іменник?
- Яка роль іменника у нашому мовленні?
- А як ви гадаєте, чи можемо ми обійтися в житті лише іменниками?
IV. Повідомлення теми уроку.
- Прослухайте вірш Н. Красоткіної, який безперечно підтвердить вашу відповідь.
“В іменника прикметник є,
Який підкреслює щось своє.
Предмет охарактеризує,
І кольорово розмалює.
Він наче фарби кольорові:
Яскраві, гарні, пречудові”.
- Отже, як же звати друга іменника, без якого він завжди самотній. Так це прикметник. Сьогодні на уроці ми поглибимо свої знання про цю частину мови, його значення та роль у реченні.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Вправа “Я знаю, що …”:
- Діти, продовжить, будь ласка, речення, пригадайте, що таке прикметник? (Кожен учень «ланцюжком» говорить, що він знає про “прикметник”)
- Ви чудово виконали це завдання. Можна сміливо продовжувати.
2. Хвилинка каліграфії.
- Відкривайте зошити, перевірте, чи сидите ви правильно.
- Яка у нас зараз пора року? (Зима)
- Назвіть перший звук у цьому слові, якою літерою він позначається на письмі?
- Запишіть каліграфічно букви, потім слово зима, підберіть спільнокореневі слова.
З з з Зима зимонька зимовий.
З останнім словом складіть речення.
- На яке питання воно відповідає? (який?)
- Що це за частина мови? (Прикметник)
3. Робота з підручником (с. 73, впр. 177)
- Розгляньте малюнок і прочитайте слова. Запишіть іменники назви предметів, які зображені на малюнку, і подані до них ознаки.
- З якою частиною мови зв’язаний прикметник?
- Від якої частини мови ставимо запитання?
4. Ознайомлення з правилом (с. 73)
5. Фізкультхвилинка – руханка. (Під музичний супровід діти виконують рухи.)
6. Виконання вправ 178 (с. 73)
- Розгляньте малюнки. Прочитайте слова, які називають ознаки предметів: колір, вік, розмір, смак, форма, матеріал.
- Запишіть назви предметів та їх ознаки за зразком. Спишіть іменники розподіливши їх за родами.
- Перевіримо роботу. Повторимо правило.
7. Опрацювання рубрики “Допомога”.
VI. Закріплення набутих знань, формування умінь.
1. Вступне слово вчителя. Бесіда про хмари.
- Сьогодні ми поговоримо про хмари. Ми бачимо їх на небі кожен день, але не замислюємося над тим, звідки вони беруться: Спостерігаючи за хмарами ми уявляємо небачених звірів, дивовижних велетнів.
- Хто знає, з чого складаються хмари?
- А чи любите ви спостерігати за хмарами, кого вам доводилося бачити, що вони вам нагадували?
- Саме про такого хлопчика, який любив спостерігати за хмарами, ви прочитаєте у вправі 179.
2. Виконання вправи 179 (с. 74).
1) Читання тексту самостійно.
2) Змістовний аналіз тексту.
3) Розгляд малюнків. Аналіз змісту.
4) Робота на вибір.
- Домовтесь, хто з вас випише з тексту речення, які стосуються першого малюнка, а хто – другого малюнка. Підкресліть іменники, з якими зв’язані прикметники.
5) Перевірка роботи. Повторювання правила.
3. Гра “Впіймай прикметник”.
(Якщо діти з прочитаних вчителем слів чують прикметник, то показують цеглинку червоного кольору.)
VII. Повідомлення домашнього завдання. Пояснення його виконання.
Виконання вправи 180 (с. 74)
- Спишіть із тексту вправи179 два останні речення, уписуючи в дужках питання за зразком, поданим у вправі.
VIII. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Яку частину мови ви сьогодні вивчали?
- На які питання відповідає прикметник?
- З якою частиною мови він пов’язаний?
- Назвіть п’ять прикметників, які охарактеризували б сьогоднішній урок ( цікавий, емоційний,повчальний…).Поділіться своїми враженнями.