Конспект уроку з української мови для учнів 3 класу за темою : «Префікс у словах»
Тема уроку: Префікс у словах
Мета уроку: Ознайомити учнів із поняттям префікса, його значенням у словах та основними типами префіксів; навчити знаходити префікси в словах та розуміти їх роль.
Хід уроку:
1. Організаційний момент
Привітання, налаштування учнів на роботу.
Слова вчителя: «Доброго дня, мої любі учні! Сьогодні ми познайомимося з новим поняттям у нашій мові — префіксом. Дізнаємось, як завдяки йому можна змінювати слова та надавати їм різних значень».
2. Актуалізація знань
- Коротке обговорення з учнями: як можна змінити значення слова, додавши до нього щось на початку.
3. Пояснення матеріалу
- Слова вчителя: «Префікс — це частина слова, яка стоїть перед коренем і додає новий відтінок значення. Наприклад, у слові "прийти" префікс "при-" означає наближення. Або у слові "відійти" префікс "ві-" показує віддалення».
Давайте ознайомимся з префіксами, які зустрічаються в українській мові найчастіше:
без- / безо- — позначає відсутність чогось: безпечно, безмежний.
в- / ув- — вказує на наближення або входження: входити, увійти.
ви- — означає завершення дії або вихід: вийти, винести.
від- / відо- / віді- — вказує на віддалення, відхід: відкласти, віддати.
до- — позначає наближення або завершення дії: дописати, дойти.
за- — має значення початку дії, завершення або досягнення: заспівати, зайти.
на- — позначає накопичення або розпочату дію: написати, назбирати.
над- — вказує на розташування над чимось: надбудова, надписати.
пере- — означає зміну місця, повторення або переміщення: перекласти, переписати.
під- / піді- — вказує на розташування під чимось або наближення знизу: підписати, підійти.
по- — означає часткову дію або обмеженість дії: поспати, поговорити.
пра- — вказує на давність, родинні зв'язки: прадід, прадавній.
пре- — виражає найвищий ступінь якості: прекрасний, премудрий.
при- — позначає наближення, неповноту дії або набуття якості: приїхати, приклеїти.
про- — означає просування або охоплення простору: пройти, провчити.
роз- / розі- — означає розширення, розподіл або початок дії: розбити, розійтися.
з- / зі- / зо- — позначає початок або завершення дії, об’єднання: зібрати, зламати.
об- / обі- / обо- — позначає оточення або охоплення дії: обійти, обговорити.
у- — позначає рух усередину або завершення: утекти, узяти.
4. **Каліграфічна хвилинка**
- Написання слів із префіксами для закріплення теми: перемога, запис, від’їзд.
5. Фізкультхвилинка (руханка)
- Вправа «Повтори слово з префіксом»: учитель каже слово без префікса, а діти додають до нього префікс та вигадують рухи, що зображують це слово (наприклад, «йти» - «зайти» імітують рух зайняття місця).
6. Тренувальні вправи
- Учні читають речення, знаходять слова з префіксами та визначають їх (можна надрукувати речення на картках або написати на дошці):
- Петро переїхав до іншого міста.
- Кіт заліз на дерево.
- Вранці ми зібрали гриби.
- Сонце зайшло за хмари.
- Літак відлітає вранці.
- Сніг засипав усе подвір’я.
7. Гра «Склади нове слово»
- Учитель називає корені слів, а учні повинні додати до них префікси та пояснити значення нових слів.
- Наприклад: «писати» - дописати, переписати, записати.
8. Рефлексія (підсумок уроку)
- Слова вчителя: «Що нового ви дізналися про префікси? Що було цікавим? Що здалося складним? Подумайте, якими враженнями поділитеся вдома?».