Конспект уроку з української мови для 4-го класу

Про матеріал

Українська мова: актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови; з'ясувати роль прикметників у мовленні; розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні, збагачувати словниковий запас учнів ,розвивати творче мислення; продемонструвати зв'язок іменників із прикметниками; формувати навички каліграфічного письма. орфографічної зіркості виховувати любов до рідної мови.

Я і Україна: закріпити знання учнів про характерні ознаки зими та явища природи; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

 

Українська мова

4 клас

 Частини мови. Прикметник.

 

Тема: Прикметник. Зв’язок прикметників з іменниками. Роль прикметників у мовленні.

Мета:

Українська мова: актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови; з’ясувати роль прикметників у мовленні; розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні, збагачувати словниковий запас учнів ,розвивати творче мислення;  продемонструвати зв'язок іменників із прикметниками; формувати навички каліграфічного письма. орфографічної зіркості виховувати любов до рідної мови.

Я і Україна: закріпити знання учнів про характерні ознаки зими та явища природи;  виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Обладнання: мікрофон,  мяч, сніжинки, малюнки, таблиці, картки –тести,  презентація по темі.

Хід уроку

I Організація класу.

Діти промовляють хором:

Продзвенів дзвінок, починається урок,

Будем дружно працювати.

Щоб почути у кінці,

Що у нашім  дружнім класі

Діти-просто молодці.

 

II Мотивація навчальної діяльності.

 

Картинки по запросу Малюнки Зими,морозу

 

Ваші знання та любов до рідної мови допоможуть нам зібрати  помічниць чародійки Зими. Саме вони допоможуть нам більше дізнатися про нову частину мови.

- Роботи у нас багато, тому, щоб всю її подолати, потрібно бути:

уважними

розумними

організованими

кмітливими

- Прочитайте, яке слово утворюється з перших букв?

 - Якщо ви будете саме такими, урок пройде швидко і цікаво.

Перевірка домашнього завдання.

1. Бліц-опитування. Вправа з м'ячем.

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

М'ячик, діти, не простий.

М'ячик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє.

(Вчитель кидає м'ячик комусь із дітей і зразу задає запитання, учень відповідає і повертає м'яч.)

- Яку частину мови ми вивчаємо? (Іменник)

- Що означає? (Назву предмета)

- На які питання відповідає? (Хто? Що?)

-За чим змінюються?(За числами. Відмінками)

-Що має?(рід)

- Яким членом речення виступає? (Головним-підметом, другорядним членом речення)

 Clipboard28.jpg

III Актуалізація опорних знань.

 1. Поетична хвилинка

Подивіться у вікно і послухайте вірш Платона Воронька « У широкому вікні»   про що говориться у ньому?

У широкому вікні

Є три зірочки ясні:

Перша зірочка щаслива,

Друга зірочка вродлива,

Третя зірочка правдива —

Вірні подруги вони.

З чим ми можемо порівняти зірочки взимку? (Зірочки –сніжинки)

2. Каліграфічна хвилинка

сн іж жи ин ка         сніжинкаПохожее изображение

 - Доберіть до слова сніжинка споріднені слова,  розберіть за будовою

(сніжинка, сніг, сніговий, сніговик, засніжений, засніжило, сніжно…)

3. Сніжинки (Які?) легенькі-зробити звуко-буквений аналіз.

3.Визначити частини мови серед споріднених слів.

 4.«Докажи казку».

На мою долоньку впала сніжна зірочка. Я злякався, що вона розтане, і обережно підняв її пуховою рукавичкою.

Дякую тобі, несподівано промовила сніжинка.

-Ти вмієш говорити?-здивувався я.

-Розкажи, звідки ти прилетіла?

-Добре, посміхнулася сніжинка.-Слухай……

 

Картинки по запросу Малюнок сніжинки на долоні

 

 

Рубрика «Цікаво знати» (мовчазне читання з екрану телевізора)

Народились десь на висоті двох кілометрів, вони летять до землі півгодини. Утворенню сніжинок у природі допомагають мікрочастинки пилу – сніговий кристал навколо них починає рости дуже швидко. Над містами, де повітря майже завжди брудне, снігу випадає і утворюється більше, ніж у незабрудненій атмосфері.

4.Гра «Мікрофон».

Подивіться на малюнки, дайте назви явищам природи. Картинки по запросу Малюнки заметіліКартинки по запросу Малюнки заметілі

 

(Хуга, заметіль, завія, хурделиця .хуртовина .завірюха, віхола, сніговій)

 

IIПовідомлення теми і мети уроку.

 Сьогодні ми помандруємо володіннями дуже цікавої частини мови. Якої ж , ви скажете самі, коли  уважно послухаєте вірш і визначите слів . якої частини мови в ньому найбільше.

………………..– це частина мови,

Без неї нам не обійтись.

Та вслухайсь в слово пречудове,

Йому, як другові всміхнись.

Iваріант

Земля – ласкава, пречудова,

А сонце – щире, золоте,

А небо – лагідне, погідне,

Життя – прекрасне, дороге.

IIваріант

А очі в мами – добрі, ніжні,

А голос – чистий і дзвінкий,

А руки – теплі і надійні,

А погляд – сонячний, ясний.

Усі ознаки називає

Ця частина мови,

І жодної не обминає.

Слова ці, справді, пречудові.

-   Отже,  це ………………….

       Прикметник – це частина мови, яка вказує на ознаку предмета і відповідає на питання  Який?, Яка?, Яке? Які?

Завдання 2 варіантам. Списати до крапки, підкреслити хвилястою лінією прикметники.

IY  Робота над вивченням нового матеріала.

Засніжило в нашому класі. Зима-чародійка на сніжиночках кожній групі підготувала цікаві завдання.

1.Завдання першої сніжинки..

Доберіть слова-ознаки до зображених предметів. Зробіть висновок.

Гра «Який? Яка? Яке? Які?»

Зображені на дошці малюнки (лижі, сніг, санчата , бурульки) описати за:  кольором, розміром, формою. (Записати в зошитах.) Картинки по запросу Малюнки СанчаТ, лиж

П і д с у м о к: Прикметники можуть вказувати на ознаки за кольором, розміром, формою, смаком та іншим.

Отже, з завданням першої  сніжинки справились. Молодці.

2.Завдання другої сніжинки.

Г р а  «Б л и с к а в к а»

Як ви думаєте: чому зразу після іменника ми вивчаємо прикметник, а не іншу частину мови?

Показ окремих слів на аркуші паперу, запис їх через кому в зошит.

Зима , вітер, мороз ,  холодний ,рання, великі.

 Назвіть прикметники( холодний ,рання, великі); складіть словосполучення іменника з прикметниками (рання зима, холодний вітер ,великі бурульки); усно складіть з одним словосполученням речення (З півдня дме теплий вітер, а з півночі – холодний); до прикметників доберіть антоніми (рання – пізня, теплий – холодний, маленькі – великі).  Діти записують в зошит.

Висновок. Як бачимо , предмет і ознака тісно повязані між собою. Словосполучення прикметника з іменником дозволяє конкретніше назвати предмет чи явище.

3.Завдання третьої сніжинки.

 

Картинки по запросу Малюнки Зими,морозу

 

 

До поданих іменників дібрати прикметники. Визначити їх число, рід, відмінок.

Снігом--

Зимі-

 На ……………………….небі-

Дерева-

- А чи знаєте ви, що іменники можуть жити самі по собі, а от прикметник – величезний боягуз. І виходить він на прогулянку лише з іменником, міцно тримаючись за три мотузки – рід, число, відмінок.

- Отже, який висновок можна зробити? ( Прикметник стоїть у тому числі і роді,  що і іменник).

4. Завдання  четвертої  сніжинки.

Похожее изображение

 

Давайте, зясуємо, яку роль відіграють прикметники у нашій мові.

Прочитайте текст. Ліс. ... вечір. У ... ... кожухах сплять ялинки.

... замети вкрили ... пеньки та ... ... листя.

Скоро ... вовчі очі виглянуть із ... хащі.

Слова для довідок: зимовий, білий, пухнастий, снігові, старі, яскраве, осіннє, голодні, лісової.

– Чи сподобався він вам?

– Що потрібно зробити, аби твір став кращим?

  До якої частини мови належать ці слова?

– Зробіть висновок.

   Запишіть утворений текст, додаючи слова із довідки.

5.Завдання    пятої сніжинки.

 -Діти, давайте ми з вами заплющимо  очі і уявимо себе серед галявини, на яку прийшла сніжна зима.  Пята сніжинка пропонує нам ось що. Додому ви мали завдання для кожної групи підготувати вірш про зиму , в якому будуть прикметники. Прикметники є прикрасою віршів. Чудові поетичні рядки звеселяють душу, піднімають настрій, навіюють чудові мальовничі картини природи.

6.Завдання шостої сніжинки. Робота над прислів’ями

На новий рік прибавилось дня на заячий скік.

Страшна зима, як дров нема.

Зимове сонце, як мачушине серце: світить, а не гріє.

Кожна група учнів презентує прислів’я про зиму.

9.Колективна робота .Ось ми і виконали всі завдання Зими-чародійки. Зібрали всі сніжинки .

 Дібрати прикметники.   Вправа «Асоціативний кущ»

СНІЖИНКИ

Візерунчасті, красиві, сніжині ,легкі ,чудові ,маленькі, кудлаті, легенькі, пухнасті, веселі, сріблясті, іскристі, біленькі, зірчаті…)

Похожее изображение

 

 На дошці прикріплено малюнок сніжинок

 Які асоціації виникають у вас, почувши слово «сніжинка»?

Y Підсумок уроку.

1.Заповнити таблицю.

«Прикметник».

На які питання відповідає? 

Як змінюється?

Член речення.

Який? Яка? Яке? Які?

За родами, числами, відмінками.

Другорядний член речення.

 

2.   . Мозковий штурм

 Яку частину мови ми вивчили?

 Що таке прикметник?

 Для чого вживаються прикметники?

 За чим змінюються прикметники?

 З якою частиною мови найчастіше вживаються в мовленні?

 Яким членом речення найчастіше виступає прикметник?

VІ. Домашнє завдання диференцьоване.

1.група – переписати вправу 247, підкреслити хвилястою лінією прикметники.

2.група –  знайти прикметники, виписати їх і визначити рід, число.

3. група. Скласти невеличке оповідання за опорними словами.

Чарівна зима, пухнасті сніжинки, зачарований ліс , тепла ковдра, снігові шапки.

4. група. Виписати з читанки 2 загадки, в яких є прикметники, підкреслити їх.

5.група. Скласти вірш за римами.

а) зима – чарівна, сніжок – дружок

б) навкруги – сніги, холоди – в льоди


Список літератури

 

  1.   О.Р. Гемзюк, С.І. Рябова. Творчі завдання з української мови  4 класи. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2009р.
  2.   Єфімова. Словник прислів’їв та приказок з поясненнями. Початкова школа. Торсінг плюс, 2011р.
  3.   М.І. Кальчук, М.В. Кучинський, Л.А. Гайова. Українська мова 4 класи – Суми ТОВ НВП «Росток А.В.Г, 2011р.
  4.   Надія Кордуба. Картки для малюнкових диктантів. 1-4 класи – Тернопіль: Підручники посібники, 2005р.
  5.   Галина Сапун. Розвиток творчих здібностей молодших школярів. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2004р.
  6.   Н.С. Іватьо, О.Д. Жовнір, О.М. Коструба. Живиця. – Навчальний посібник з народознавства. – Київ – Арка, 2000.

7. Лук’яненко В.Г., Прищепа А.С. – Словник школяра. – Київ: Грайлик, 1996.

8. Панченков А., Пометун О., Ремех Т. Навчання в дії. Методичний посібник. – Київ: АПН, 2003.

9. Л.М. Полюга. – Словник українських синонімів і антонімів. – Київ: Довіра, 2007.

10. Садова В.С. Творчі завдання з української мови для учнів початкових класів. – Рівне, 1997.

docx
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
3020
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку