Конспект уроку української мови у 6 класі
Тема: Часи дієслів
Мета: поглибити знання учнів про часи дієслів;
розвивати вміння визначати категорію часу;
виховувати захоплення красою, квітами.
Обладнання: підручник, таблиця “Часи дієслів”, барвінок-квітка, текст “Барвінок”, роздатковий матеріал.
Зміст уроку
Вступне слово вчителя
Перевірка домашніх творів-мініатюр “Весняні квіти”, де використовувались дієслова доконаного і недоконаного виду.
Оголошення теми
Продовжуємо вивчати дієслова. Почнемо з роботи над текстом. Прочитати текст мовчки, звертаючи увагу на дієслова. Вдруге текст читається вголос.
Барвінок
Цю квітку вплітають дівчата до віночка, квітчають вишиванки. Що ж знаємо ми про неї?
Давно колись жили на світі Добро і Зло. Вели між собою споконвічну боротьбу і ніяк не могли здолати одне одного. Якось Добро і Зло опинилися на вершині шпилястої гори. Зло штовхнуло Добро, і Добро скотилося вниз. Та не розбилося, не померло, а перетворилося на рослину з блакитними квіточками... І тріснуло від люті Зло!
Хтозна, чи довго пам’ятатимуть люди цю легенду. Будуть просто милуватися блакитним цвітом, вишуканим темно-зеленим листям. Хоч кожен українець підсвідомо відчуває у барвінку щось незмірно більше й глибше, ніж просто красиву рослину. (Г.Маковій )
( Звернути увагу учнів на живу рослину )
Бесіда
Учні записують в зошити тему уроку
Оголошення мети
Наше завдання сьогодні – поглибити знання про часи дієслів, вчитися визначати категорію часу, будувати речення. Матеріал уроку об’єднаний однією темою: квіти. Адже “Квіти часто нам говорять втричі більше, ніж слова”. ( Епіграф записаний на дошці )
Пояснення нового матеріалу
Записати виділені слова на дошці
Квітчають -
Перетворилося - перетворювалось
Пам’ятатимуть - запам’ятають
Бесіда
Робота з підручником
Підсумок того, що дізналися про кожен час дієслів
Закріплення
1. Утворити часові форми дієслів
Чарувати –
Розквітати –
Відчути –
Відцвісти –
Підсумок про те, що дієслова доконаного виду не мають теперішнього часу і складеної форми майбутнього часу.
2. Вибірковий розподільний диктант. Виписати дієслова, розподіляючи у 3 колонки за часами.
Благословенним і чарівним вважається той край, де росте барвінок. Тому Україну часто називають барвінковим краєм.
Із давніх-давен це небеснооке диво вабило людей своєю нездоланністю, живучістю, стійкістю.
Блискуче зелене листя цієї квітки не в’яне ні взимку, ні влітку, а навесні звеселяє очі блакитними зірочками цвіту. В Україні шанували цю вічнозелену рослину. Плели з барвінку весільні вінки молодим, зав’язували в хрестину хустку – на довгий вік молодятам та новонародженому. Барвінок завжди саджали на могилі.
Всепереможний барвінок надихав людей вірою у власні сили, зміцнював волю і був улюбленцем багатьох митців.
3. Самостійно утворити і записати дієслова у майбутньому часі (від теперішнього в будь-якій формі).
4. До поданих частин речення знайти продовження у довідці і записати, ставлячи дієслова в потрібній часовій формі.
Барвінок – вічнозелена трав’яниста рослина ...
Живучість і витривалість барвінку, краса його цвіту...
З давніх часів барвінок...
Разом з ягодами калини, колосками жита...
Довідка:
....(оспівати) у багатьох народних піснях.
.... листя якої (зберігати) зелений колір навіть під снігом.
.... барвінком (прикрашати) весільне дерево, (використовувати) у
весільних обрядах.
.... (стати) символом молодості, кохання і шлюбу.
5. Про барвінок складають вірші українські поети. Правильно виконане наступне завдання дасть змогу прочитати вірш Н.Забіли “Барвінок”.
Робота в групах. Скласти 4 римованих рядки. Пригадати, що рима – це однакове звучання закінчення рядочка.
(Слова у рядках переставити, подаються уже римовані рядки)
1 гр. Недавно ще гула метелиця,
Іще лежить в низинах сніг,
А вже барвінку листя стелиться
Зеленим килимом до ніг.
2 гр. Воно під снігом і під кригою
Всю зиму зелень берегло
І перше стрінуло з відлигою
Весняне сонце і тепло.
3 гр. Із перемогою і славою
Весна зявляється на світ,
І квітне радістю яскравою
Барвінковий зірчастий цвіт.
6. Слуховий диктант. Записати дієслова, які запам’ятали із вірша “Барвінок”, визначити час і вид.
Підсумок
Із записаних дієслів на дошці виписати дієслова теперішнього часу
Домашнє завдання
Заключне слово вчителя
Гарна квітка барвінок: із темним вічнозеленим листям, небесними скромними квіточками. Шкода, що сьогодні ми їх не бачимо – не цвіте ще барвінок. Але я впевнена, що є кращі квіти, невидимі для очей. І цвітуть вони у грудях, у ваших квітнуть серцях!