Конспект уроку з української мови для 6 класу "Часи дієслів"

Про матеріал
Конспект створений для того, щоб краще учням донести матеріал про часи дієслів, закріпити, узагальнити та підсумувати вивчене раніше.
Перегляд файлу

Конспект уроку української мови у 6 класі

 

Тема:    Часи дієслів

Мета:   поглибити знання учнів про часи дієслів;

              розвивати вміння визначати категорію часу;

              виховувати захоплення красою, квітами.

Обладнання: підручник, таблиця “Часи дієслів”, барвінок-квітка, текст “Барвінок”, роздатковий матеріал.

 

Зміст уроку

Вступне слово вчителя

Перевірка домашніх творів-мініатюр “Весняні квіти”, де використовувались дієслова доконаного і недоконаного виду.

Оголошення теми

Продовжуємо вивчати дієслова. Почнемо з роботи над текстом. Прочитати текст мовчки, звертаючи увагу на дієслова. Вдруге текст читається вголос.

Барвінок

         Цю квітку вплітають дівчата до віночка, квітчають вишиванки. Що ж знаємо ми про неї?

        Давно колись жили на світі Добро і Зло. Вели між собою споконвічну боротьбу і ніяк не могли здолати одне одного. Якось Добро і Зло опинилися на вершині шпилястої гори. Зло штовхнуло Добро, і Добро скотилося вниз. Та не розбилося, не померло, а перетворилося на рослину з блакитними квіточками... І тріснуло від люті Зло!

       Хтозна, чи довго пам’ятатимуть люди цю легенду. Будуть просто милуватися блакитним цвітом, вишуканим темно-зеленим листям. Хоч кожен українець підсвідомо відчуває у барвінку щось незмірно більше й глибше, ніж просто красиву рослину.  (Г.Маковій )

    ( Звернути увагу учнів на живу рослину )

 

Бесіда

  • Чи відома вам легенда про барвінок?
  • Назвати із тексту дієслова ( 1гр. – із 1 абзацу, 2 гр. – із другого, 3 гр. – із третього )
  • Зверніть увагу на підкреслені слова. Назвіть їх.
  • Чи однакову часову дію виконують? (Дія в різному часі )
  • Як ви думаєте, над якою темою ми будемо працювати сьогодні на уроці?

 

   Учні записують в зошити тему уроку

 

Оголошення мети

   Наше завдання сьогодні – поглибити знання про часи дієслів, вчитися визначати категорію часу, будувати речення. Матеріал уроку об’єднаний однією темою: квіти. Адже “Квіти часто нам говорять втричі більше, ніж слова”.                ( Епіграф записаний на дошці )

 

Пояснення нового матеріалу

  Записати виділені слова на дошці

Квітчають  -  

Перетворилося   -  перетворювалось

Пам’ятатимуть  -   запам’ятають

Бесіда

  • Визначити, яке з дієслів означає дію, що відбулася до моменту розповіді, у момент розповіді, після моиенту розповіді. Відповідно розподілити за часами.
  • Поставити запитання до кожного дієслова, визначити вид, утворити і записати біля даних дієслова протилежного виду.
  • Зробити висновок про те, чи всі часи мають доконаний і недоконаний вид. (теперішній час не має доконаного виду)

 

Робота з підручником

  • Розглянути таблицю “Часи дієслів” (читають вголос кожну колонку)
  • Вказати на що не звернули увагу при розгляді матеріалу ( майбутній час має просту і складену форму)
  • Як утворюється складена форма? Утворити до дієслова пам’ятатимуть
  • Зробити висновок про те, чи має складену форму доконаний вид.

 

Підсумок того, що дізналися про кожен час дієслів

 

Закріплення

 1. Утворити часові форми дієслів

     Чарувати –

     Розквітати –

     Відчути –

     Відцвісти –

Підсумок про те, що дієслова доконаного виду не мають теперішнього часу і складеної форми майбутнього часу.

 

2. Вибірковий розподільний диктант. Виписати дієслова, розподіляючи у 3 колонки за часами.

        Благословенним і чарівним вважається той край, де росте барвінок. Тому Україну часто називають барвінковим краєм.

        Із давніх-давен це небеснооке диво вабило людей своєю нездоланністю, живучістю, стійкістю.

        Блискуче зелене листя цієї квітки не в’яне ні взимку, ні влітку, а навесні звеселяє очі блакитними зірочками цвіту. В Україні шанували цю вічнозелену рослину. Плели з барвінку весільні вінки молодим, зав’язували в хрестину хустку – на довгий вік молодятам та новонародженому. Барвінок завжди саджали на могилі.

       Всепереможний барвінок надихав людей вірою у власні сили, зміцнював волю і був улюбленцем багатьох митців.

 

3. Самостійно утворити і записати дієслова у майбутньому часі (від теперішнього в будь-якій формі).

 

4. До поданих частин речення знайти продовження у довідці і записати, ставлячи дієслова в потрібній часовій формі.

       Барвінок – вічнозелена трав’яниста рослина ...

       Живучість і витривалість барвінку, краса його цвіту...

       З давніх часів барвінок...

       Разом з ягодами калини, колосками жита...

Довідка:

       ....(оспівати) у багатьох народних піснях.

       .... листя якої (зберігати) зелений колір навіть під снігом.

       .... барвінком (прикрашати) весільне дерево, (використовувати) у     

            весільних обрядах.

       .... (стати) символом молодості, кохання і шлюбу.

 

5. Про барвінок складають вірші українські поети. Правильно виконане наступне завдання дасть змогу прочитати вірш Н.Забіли “Барвінок”.

Робота в групах. Скласти 4 римованих рядки. Пригадати, що рима – це однакове звучання закінчення рядочка.

     (Слова у рядках переставити, подаються уже римовані рядки)

 

             1 гр.    Недавно ще гула метелиця,

                         Іще лежить в низинах сніг,

                         А вже барвінку листя стелиться

                         Зеленим килимом до ніг.

              2 гр.    Воно під снігом і під кригою

                          Всю зиму зелень берегло

                          І перше стрінуло з відлигою

                          Весняне сонце і тепло.

             3 гр.     Із перемогою і славою

                          Весна зявляється на світ,

                          І квітне радістю яскравою

                          Барвінковий зірчастий цвіт.

 

 6. Слуховий диктант. Записати дієслова, які запам’ятали із вірша “Барвінок”, визначити час і вид.

 

Підсумок       

          Із записаних дієслів на дошці виписати дієслова теперішнього часу

      

Домашнє завдання

  • Вивчити матеріал за таблицею
  • Скласти або виписати 5 речень про квітку барвінок, використовуючи дієслова в різних часових формах.

 

Заключне слово вчителя

       Гарна квітка барвінок: із темним вічнозеленим листям, небесними скромними квіточками. Шкода, що сьогодні ми їх не бачимо – не цвіте ще барвінок. Але я впевнена, що є кращі квіти, невидимі для очей. І цвітуть вони у грудях, у ваших квітнуть серцях!

doc
Додано
25 грудня 2023
Переглядів
125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку