Конспект уроку української мови у 6 класі
Тема: Написання -н- і -нн- у прикметниках
Мета: навчати учнів правильно писати прикметники з –н- і –нн-;
розвивати вміння знаходити їх у тексті, гарно висловлювати свої
думки;
виховувати шану до народних традицій і звичаїв, вміння створювати
гарний настрій.
Обладнання: текст ”По Вкраїні з краю в край ходить Святий Миколай”,
підручник, дидактичний і роздатковий матеріал, мікрофон, лист.
Зміст уроку
Слово вчителя
Сьогодні ми будемо говорити тільки про приємне і намагатимемось створити святковий настрій. А що потрібно для свята? Багато усмішок!!!
Тому пам’ятайте слова Іржі Томана “Усміхайся – і світ вертатиме тобі усмішку”.
Бесіда
Всі ми любимо свята: і дорослі , і діти.
- А які свята ви знаєте?
- А яке наближається?
Звичайно, Миколая. Мабуть, і знаєте багато про нього, сьогодні дізнаєтесь ще більше. Почнемо працювати з роботи над текстом.
(Учням розданий текст ”По Вкраїні зкраю в край ходить Святий Миколай”)
Завдання – прочитати текст мовчки. Читаючи, звернути увагу на прикметники.
По Вкраїні з краю в край ходить Святий Миколай
Хто не знає про Святого Миколая? Про нього знає кожен. Весь християнський світ вважає його за великого угодника Божого. З нетерпінням чекають на прихід Миколая діти, щоб побачити його з ангелами і дарунками.
Холодно надворі. Намело багато снігу. Саме цієї ночі Святий Миколай опускається на срібній вервечці з неба на землю. Сивобородий, у довгій золотистій накидці, заходить він до кожної хати і розкладає сонним дітям під подушки свої пречудові гостинці. Правда, неслухняним дітям дає хіба що гарного прутика. А щоб від Миколаяподарунка отримати, треба гарно вчитися, ніколи не лінуватися, допомагати людям.
Їдуть санчата поміж зірочками, переїжджають із хмарку на хмарку, ніжні дзвоники бринять, а старий місяць весело посміхається. Він знає, що в цю ніч всі мусять бути щасливі. І ті, що роблять подарунки, і ті, кому їх роблять. Бо найбільше щастя в житті – це робити добро.
Вдруге учні текст читають вголос
Бесіда
Отже, записуємо в зошити число і тему уроку: «Написання –н- і –нн- у прикметниках».
Оголошення мети
Наше завдання сьогодні – навчитися правильно писати прикметники з -н- і –нн-, знаходити їх у тексті, будувати з ними речення; продовжувати вчитися гарно висловлювати свої думки. Не забуваючи при цьому, що ми говоримо про свято і створюємо один одному гарний настрій.
Пояснення нового матеріалу
1. Записані на дошці слова . Зверніть увагу на 1 колонку, прочитати, записати.
Хата + н = хатній
Жито + н = житній
Сон + н = сонний
Лимон + н = лимонний
Визначити основу слів, додати суфікс –н- і утворити прикметники, показати твірну основу і суфікси.
Звернути увагу на те, що в одних прикметниках вживається –н-, а в інших - -нн-. Подумати і зробити висновок чому ?
2. Подивіться на іменники, записані в другій колонці. Запишіть їх у зошити.
Весна - весняний
Гречка - гречаний
Пташка - пташиний
Соловей - солов’їний
Спробуйте утворити прикметники від цих слів. Чи утворяться тільки за допомогою суфікса –н-? Покажіть суфікси. І запам’ятайте, якщо прикметник утворений за допомогою суфіксів –ан-, -ян-, -ин-, -їн-, він пишеться з –н-.
3. Перевіримо свої міркування за підручником. Таблиця «Написання –н- і –нн- у прикметниках».Складається вона з двох колоночок: 1 дає відомость, коли пишеться –нн-, друга – коли –н-.
(Читають вголос спочатку 1 колонку, потім 2)
4. Подивіться ще раз на таблицю. Чи всі випадки вживання –нн- ми опрацювали?
Прочитати групи слів на дошці.
Незлічений - незліченний
Несказаний - несказанний
Незрівняний - незрівнянний
Чим відрізняються дані слова? (Наголосом і вживанням –н- і –нн-)
Як ви думаєте, коли вживається –нн-? (Коли суфікси наголошені)
І обов’язково прикметники мають вказувати на збільшену ознаку або неможливість дії.
Порівняйте прикметники несказаний і гречаний: суфікси ненаголошені, але “гречаний” не вказує на неможливість дії.
Записати ці слова в зошити.
5. Підсумок вивченого
Продовжити речення:
а) у прикметниках –нн- пишемо, коли...
( - основа закінчується на –н-: осінній;
- є наголошені суфікси –енн- , -анн- , -янн- і прикметники
вказують на неможливість дії або збільшену ознаку:
непримиренний);
б) у прикметниках –н- пишемо, коли...
( - основа не закінчується на –н- : літній ;
- прикметники утворені за допомогою суфіксів –ан- , -ян- , -ин- ,
-їн-: весняний ;
- суфікси –ан- , -ян- , -ен- ненаголошені: незлічений ).
Закріплення
1. Утворити прикметники від поданих іменників
Телефон, родина, літо, корінь, тварина, рослина, глина, ціна, стіна, вогонь.
2. З двома першими прикметниками скласти речення.
3. Коментований диктант. Дані сполучення слів замінити словосполученнями прикметник + іменник.
Наприклад: Ліс, який не можна пройти – непрохідний ліс.
Армія, яку не можна перемогти
Двері, що ведуть на балкон
Погода восени
Твір, який ні з чим зрівняти
Радість, про яку не сказати
Людина, яку не можна вблагати
Народ, якого не можна здолати
4. Продовж речення. До поданих частин речення у довідці знайти продовження і записати. Підкреслити орфограму –н- і –нн- у прикметниках.
Святий Миколай приносить ...
Коли сонна дитина стулить оченята ...
Вранці діти з великою радістю ...
Отже, діти, намагайтеся ...
Довідка:
... знаходять шоколадні цукерки.
... подарунки тільки слухняним дітям.
... протягом усього року бути доброзичливими і чемними.
... Чудотворець покладе під подушку гостинець.
5. Робота в групах. Скласти 4 римованих рядки. Пригадати, що рима – це однакове звучання закінчення рядочка.
( Слова у рядках переставити, подаються уже римовані рядки )
1 гр. Будьте ж, діти, завжди чемні –
Помагайте тим, хто темний.
Хто упав, подайте руку,
Не вважайте то за муку.
2 гр. Любіть рідну маму й тата,
Діда, бабцю, сестру, брата.
І любіть свій славний край –
Вас полюбить Миколай.
3 гр. Подарунки приготує,
Всіх старанних почастує.
Треба лиш не забувать –
Гарний рід свій шанувать.
Підсумок
Уявіть, що до вас завітав Миколай, щоб перевірити, що ви навчилися. У мікрофон назвати один прикметник з –нн-, який запам’ятали з уроку.
Ви знаєте, що саме йому, Отцю Миколаю, довгими зимовими вечорами пишуть дітлахи листи. Випадково до мене потрапив лист донечки моїх знайомих.
Лист
Святий Миколаю! Я хочу, щоб Ти всім моїм рід...им
людям і мені приніс здоров’я. А ще подаруй шоколад...і
цукерки. Я буду тобі дуже вдяч...а.
Не відправила Олечка листа, напевно, не знала, скільки –н- написати у прикметниках. Ви уже знаєте. Допишіть пропущені букви.
Домашнє завдання
Написати листа Святому Миколаю, використовуючи прикметники з –н- і –нн-.
Заключне слово
Бажаю, щоб кожного року приходив до вас Миколай і приносив Вам щедрі дарунки.