Конспект уроку з української мови для 6 класу "Написання н і нн у прикметниках"

Про матеріал
Конспект уроку створений для кращого засвоєння учнями матеріалу про написання прикметників з однією і двома буквами н.
Перегляд файлу

Конспект уроку української мови у 6 класі

 

Тема:      Написання -н- і -нн- у прикметниках

Мета:  навчати учнів правильно писати прикметники з –н- і –нн-;

               розвивати вміння знаходити їх у тексті, гарно висловлювати свої                  

              думки;

              виховувати шану до народних традицій і звичаїв, вміння створювати

              гарний настрій.

Обладнання: текст ”По Вкраїні з краю в край ходить Святий Миколай”,

               підручник, дидактичний і роздатковий матеріал, мікрофон, лист.

 

Зміст уроку

Слово вчителя

           Сьогодні ми будемо говорити тільки про приємне і намагатимемось створити святковий настрій. А що потрібно для свята? Багато усмішок!!!

Тому пам’ятайте слова Іржі Томана “Усміхайся – і світ вертатиме тобі усмішку”.

Бесіда

          Всі ми любимо свята: і дорослі , і діти.

-         А які свята ви знаєте?

-         А яке наближається?

Звичайно, Миколая. Мабуть, і знаєте багато про нього, сьогодні дізнаєтесь ще більше. Почнемо працювати з роботи над текстом.

(Учням розданий текст ”По Вкраїні зкраю в край ходить Святий Миколай”)

Завдання – прочитати текст мовчки. Читаючи, звернути увагу на прикметники.

По Вкраїні з краю в край ходить Святий Миколай

       Хто не знає про Святого Миколая? Про нього знає кожен. Весь християнський світ вважає його за великого угодника Божого. З нетерпінням чекають на прихід Миколая діти, щоб побачити його з ангелами і дарунками.

       Холодно надворі. Намело багато снігу. Саме цієї ночі Святий Миколай опускається на срібній вервечці з неба на землю. Сивобородий, у довгій золотистій накидці, заходить він до кожної хати і розкладає сонним дітям під подушки свої пречудові гостинці. Правда, неслухняним дітям дає хіба що гарного прутика. А щоб від Миколаяподарунка отримати, треба гарно вчитися, ніколи не лінуватися, допомагати людям.

        Їдуть санчата поміж зірочками, переїжджають із хмарку на хмарку, ніжні дзвоники бринять, а старий місяць весело посміхається. Він знає, що в цю ніч всі мусять бути щасливі. І ті, що роблять подарунки, і ті, кому їх роблять. Бо найбільше щастя в житті – це робити добро. 

                                                                                                                                                                                                                                            

Вдруге учні текст читають вголос

 

Бесіда

  • Чи сподобався вам даний текст ?
  • Назвіть у тексті прикметники (1 група – у першому абзаці, 2 – у другому, 3 – у третьому. Підкреслених слів не називати.)
  • Зверніть увагу на підкреслені слова. Назвіть їх.
  • До якої частини мови вони належать?
  • Чи відрізняються написанням?
  • Як ви думаєте, над якоя темою ми будемо працювати сьогодні на уроці?

 

Отже, записуємо в зошити число і тему уроку: «Написання –н- і –нн- у прикметниках».

 

Оголошення мети

         Наше завдання сьогодні – навчитися правильно писати прикметники з                     -н- і –нн-, знаходити їх у тексті, будувати з ними речення; продовжувати вчитися гарно висловлювати свої думки. Не забуваючи при цьому, що ми говоримо про свято і створюємо один одному гарний настрій.

Пояснення нового матеріалу

1. Записані на дошці слова . Зверніть увагу на 1 колонку, прочитати, записати.

 Хата         +  н  = хатній

 Жито        +  н  = житній

 Сон           +  н  = сонний

 Лимон      +  н  = лимонний

     Визначити основу слів, додати суфікс –н- і утворити прикметники, показати твірну основу і суфікси.

    Звернути увагу на те, що в одних прикметниках вживається –н-, а в інших - -нн-.  Подумати і зробити висновок чому ?

 

2. Подивіться на іменники, записані в другій колонці. Запишіть їх у зошити.

 Весна            - весняний

 Гречка          - гречаний

 Пташка         - пташиний

 Соловей        - солов’їний

    Спробуйте утворити прикметники від цих слів. Чи утворяться тільки за допомогою суфікса –н-? Покажіть суфікси. І запам’ятайте, якщо прикметник утворений за допомогою суфіксів –ан-, -ян-, -ин-, -їн-, він пишеться з –н-.

 

3. Перевіримо свої міркування за підручником. Таблиця «Написання –н- і –нн- у прикметниках».Складається вона з двох колоночок: 1 дає відомость, коли пишеться –нн-, друга –  коли  –н-. 

(Читають вголос спочатку 1 колонку, потім 2)

4. Подивіться ще раз на таблицю. Чи всі випадки вживання –нн- ми опрацювали?

   Прочитати групи слів на дошці.

 Незлічений  -  незліченний

                  Несказаний  -  несказанний

                  Незрівняний - незрівнянний

   Чим відрізняються дані слова? (Наголосом і вживанням –н- і –нн-)

    Як ви думаєте, коли вживається –нн-? (Коли суфікси наголошені)

   І обов’язково прикметники мають вказувати на збільшену ознаку або неможливість дії.

    Порівняйте прикметники несказаний і гречаний: суфікси ненаголошені, але “гречаний” не вказує на неможливість дії.

    Записати ці слова в зошити.

 

5. Підсумок вивченого

        Продовжити речення:

                   а) у прикметниках –нн- пишемо, коли...

 (  - основа закінчується на –н-: осінній;

                           - є наголошені суфікси –енн- , -анн- , -янн- і прикметники                                                                                                                                                                

      вказують на неможливість дії або збільшену ознаку:

                            непримиренний);

                   б) у прикметниках –н- пишемо, коли...

                      ( - основа не закінчується на –н- : літній ;

                       -  прикметники утворені за допомогою суфіксів –ан- , -ян- , -ин- ,

                        -їн-: весняний ;

                       - суфікси –ан- , -ян- , -ен- ненаголошені: незлічений ).

 

Закріплення

1. Утворити прикметники від поданих іменників

    Телефон, родина, літо, корінь, тварина, рослина, глина, ціна, стіна, вогонь.

2. З двома першими прикметниками скласти речення.

3. Коментований диктант. Дані сполучення слів замінити словосполученнями прикметник + іменник.

Наприклад: Ліс, який не можна пройти – непрохідний ліс.

        Армія, яку не можна перемогти

        Двері, що ведуть на балкон

        Погода восени

        Твір, який ні з чим зрівняти

        Радість, про яку не сказати

        Людина, яку не можна вблагати

        Народ, якого не можна здолати

 

4. Продовж речення. До поданих частин речення у довідці знайти продовження і записати. Підкреслити орфограму –н- і –нн- у прикметниках.

     Святий Миколай приносить ...

     Коли сонна дитина стулить оченята ...

     Вранці діти з великою радістю ...

     Отже, діти, намагайтеся ...

  Довідка:

     ... знаходять шоколадні цукерки.

     ... подарунки тільки слухняним дітям.

     ... протягом усього року бути доброзичливими і чемними.

     ... Чудотворець покладе під подушку гостинець.

 

5. Робота в групах. Скласти 4 римованих рядки. Пригадати, що рима – це однакове звучання закінчення рядочка.

( Слова у рядках переставити, подаються уже римовані рядки )

         1 гр.  Будьте ж, діти, завжди чемні –

                  Помагайте тим, хто темний.

                  Хто упав, подайте руку,

                  Не вважайте то за муку.

         2 гр. Любіть рідну маму й тата,

                  Діда, бабцю, сестру, брата.

                  І любіть свій славний край –

                  Вас полюбить Миколай.

         3 гр. Подарунки приготує,

                  Всіх старанних почастує.

                  Треба лиш не забувать –

                  Гарний рід свій шанувать.

 

Підсумок

    Уявіть, що до вас завітав Миколай, щоб перевірити, що ви навчилися. У мікрофон назвати один прикметник з –нн-, який запам’ятали з уроку.

  

     Ви знаєте, що саме йому, Отцю Миколаю, довгими зимовими вечорами пишуть дітлахи листи. Випадково до мене потрапив лист донечки моїх знайомих.

Лист

Святий Миколаю! Я хочу, щоб Ти всім моїм  рід...им

людям і мені приніс здоров’я. А ще подаруй шоколад...і

цукерки. Я буду тобі дуже  вдяч...а.

Не відправила Олечка листа, напевно, не знала, скільки –н- написати у прикметниках. Ви уже знаєте. Допишіть пропущені букви.

 

Домашнє завдання

     Написати листа Святому Миколаю, використовуючи прикметники з –н- і –нн-.

 

Заключне слово

     Бажаю, щоб кожного року приходив до вас Миколай і приносив Вам щедрі дарунки.

doc
Додано
25 грудня 2023
Переглядів
340
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку