Ситуативні вправи з додатковими завданнями для формування умінь і навичок діалогічного мовлення в учнів 5-7 класів

Про матеріал
Збірник ситуативних вправ з додатковими завданнями має практичну спрямованість. Для учнів він стане джерелом цікавих відомостей, засобом формування й удосконалення комунікаційних навичок та надасть вчителеві допомогу в реалізації інноваційних підходів на уроках рідної мови
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 Руслана ЧИЖИК

 

Ситуативні вправи з додатковими завданнями для формування умінь і навичок діалогічного мовлення

в учнів 5-7 класів

 

 

Збірник ситуативних вправ з додатковими завданнями має практичну спрямованість. Для учнів він стане джерелом цікавих відомостей, засобом формування й удосконалення комунікаційних навичок та надасть вчителеві допомогу в реалізації інноваційних підходів на уроках рідної мови

 

Зміст

 

 

Вступ                 .....................................4

Довідка              .....................................5 – 7

Таблиця (опорний конспект) ...............8

Словничок         ..................................... 9

Правила володіння голосом при

діалогічному спілкуванні ....................10

Ситуативні вправи з додатковими

завданнями ....................    11 – 23

Список використаної літератури …….24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Ефективним засобом формування креативності є залучення учнів до виконання ситуативних завдань, проблемних ситуацій, розв'язання яких сприятиме розвитку вмінь орієнтуватися в нових ситуаціях, планувати власну позицію, прогнозувати результативність .

Розвиток комунікативних навичок школярів забезпечать вправи й завдання на формування вміння уважно й вдумливо слухати, у різний спосіб читати (швидко, неквапом, оглядово, вибірково, аналітично, вголос, виразно, мовчки), говорити доречно, чітко, переконливо, правильно; комунікативно виправдано користуватися мовними засобами, характерними для різних типів, стилів і жанрів мовлення під час створення усних і письмових висловлювань.

Збірничок має практичну спрямованість, що стане для учнів джерелом цікавих відомостей, засобом формування й удосконалення комунікацій, надійним довідником і порадником, надасть вчителеві допомогу в реалізації інноваційних підходів до організації пізнавального процесу.

 

 

 

Довідка

Діалог процес мовленнєвої взаємодії двох або кількох учасників спілкування (за М. Пентилюк).

 

Особливості діалогічного мовлення

емоційна забарвленість

спонтанність

двосторонній характер

 

Типи діалогів

діалог-розпитування

діалог-домовленість

діалог-обмін думками

діалог-обговорення

 

Структура діалогу

реплікування

діалогічне єднання

  міні-тексти

  зв'язні тексти

 

Основні діалогічні вміння

  починати діалог

  реагувати на репліку

  підтримувати розмову

  стимулювати співрозмовника

  уміння вести діалоги різних функціональних текстів

 

Функції діалогічного мовлення

                        повідомлення інформації

                        прийняття (неприйняття) інформації

                        обмін судженнями

                        обґрунтування своєї точки зору

                        взаємопереконання

 

Форми реплік

  •                 повідомлення — заперечення
  •     повідомлення — спонукання
  •     повідомлення — повідомлення

 

 

Репліка в діалозі — це окреме висловлювання кожної особи, що бере участь у діалогічному спілкуванні.

За значенням репліки поділяються на:

-   репліки-стимули;

-   репліки-реакції та реактивні репліки-стимули.

Наприклад:

         Добридень. (репліка-стимул)

         Здрастуйте.. (репліка-реакція)

         Як справи? (репліка-стимул)

  Спасибі, добре. Як у вас?  (реактивна репліка-стимул)

             Робота, літо, спека, спрага. (реактивна репліка.)

              А настрій? (репліка-стимул)

              Добре, все гаразд...( репліка-реакця)

(Ліна Костенко).

 

За обсягом репліки поділяються на еліптичні, ті, що збігаються з реченням, та монологічні.

Еліптичні репліки – висловлення з пропущеними різними членами.

                   Ти куди?

                   Додому.

                   Чому?

                   Проблеми (  це еліптичні репліки) .

Монологічні репліки можуть бути описами, роздумами, розповіддю.

Наприклад:

                   Привіт. Упізнаєш? (Репліка еліптична.)

                   Оля? Не вірю своїм очам. Перестала писати, телефонувати. Казала, що ніколи не забудеш. І я вірив, чекав, писав до тебе листи і просив зустрічі. І на всі прохання, листи, ридання моєї душі, чекання — лише одне — мовчання. Що сталося? Ти змінилася, але чарівна, як і багато років тому. Я, до речі, чекаю на тебе й тепер... (Репліка монологічна.)

За метою висловлювання є репліки-вітання, репліки-побажання, репліки-вдячності, репліки-захоплення тощо.

Наприклад:

                   З Новим роком! З новим щастям! Успіхів і добра! (Репліка-вітання.)

                   Спасибі! (Репліка-вдячність.)


Розгляньте таблицю. У теоретичному матеріалі визначте головні думки, значення виділених слів. Складіть опорний конспект у формі питальних речень.

Теоретичний матеріал
(довідка)

Опорний конспект

 

Діалогічне мовлення — це розмова двох або кількох осіб.

Воно передбачає зорове спіл­кування.

Незавершеність висловлювання доповнюється мімікою, жестами, контактом очей, позою.

Зрозуміти діалогічне мовлення можна лише відповідно до тієї чи іншої ситуації.

 Засвоєнню діалогічного мовлення сприяють такі етапи:

  створення діалогів за зразком;

    оволодіння майстерністю ре-плікування;

 створення діалогічних єднань;

 • створення мікродіалогів

Що означає діалогічне мовлення?

 

Яке спілкування передає діалогічне мовлення?

Чим доповнюється незавершене мовлення?

 

За яких умов можна зрозуміти зміст діало­гічного мовлення?

 

Які етапи діалогічного мовлення?

Яке лексичне значення понять діалогічне єднання, мікродіалог?

 

 

 

 

 

 


Словничок

Сукупність реплік, що характеризуються завершеністю, називається діалогічним єднанням.

Зразок:

                   Незабаром до нас завітає зима.

                   Чому ти так впевнено про це говориш?

                   Занадто низько клубочаться хмари, дує північний вітер.

Мікродіалог засіб вираження основних висловлювань осіб, що спілкуються. Він поєднує в єдине ціле діалогічні єднання.

Мова це засоби спілкування, а саме: слова, словосполучення, речення, текст

Мовлення це застосування мовних засобів з метою спілкування. Мовлення неможливе без мови.

Незавершеність стан, не доведений до кінця.

Міміка рухи м'язів обличчя, які виражають внутрішній ду­шевний стан людини.

Жести рухи тіла чи рук, які супроводжують людську мову.

Контакт з'єднання з чимось, взаємодія, узгодження дій.

Поза положення людського тіла, постава.

Ситуація збіг умов і обставин, що створюють певне становище, в якому хтось перебуває.

Етап окремий момент, період, стадія в розвитку.


Ознайомтеся з правилами володіння голосом при діалогічному спілкуванні.

  1.                   Постійно тренуйте свій голос; найзручніший спосіб для цього — говоріння. Контролюйте правильність вимови.
  2.                 Пристосуйте свій голос до тієї ситуації, де відбувається діалогічне спілкування.
  3.                 Не говоріть надто голосно — це заважає співрозмовникові правильно вас сприймати.
  4.                 Хто говорить надто тихо, справляє враження людини, невпевненої у собі.
  5.                 Голос підвищуйте тоді, коли ставите запитання, виявляєте радість, здивування тощо.
  6.                 Голос понижуйте тоді, коли хочете когось переконати або відповісти на запитання.

   7. Не говоріть, коли стоїте спиною до співрозмовника.
 

 

 

 


Ситуативні вправи  та додаткові завдання для формування умінь і навичок діалогічного мовлення

І. Значення мови в житті людини і суспільства. Українська мова – державна мова України

  1.                    Скласти і розіграти діалог між п’ятикласником і учителем, який просить пояснити, чому українську мову називають рідною, материнською, солов’їною. У репліках діалогу використати деякі з поданих у довідці словосполучення і речення.

Довідка. Із маминою піснею приходить у світ дитини рідна мова; із слова починається людина; любов до рідної мови; без мови нема народу; повага до рідного слова; барвиста, веселкова,  мелодійна, звучна наша мова; мова – скарб народу.

ІІ. Повторення вивченого в початкових класах

  1.                    Скласти і розіграти діалог між школярами, що складають вітальні листівки до Дня вчителя і сперечаються, чи можна в ролі звертання використовувати форму називного відмінка.

 

Додаткова вправаПоставити у формі кличного відмінка імена та імена по батькові вчителів своєї школи.

2.Скласти діалог між офіціантом та відвідувачем кафе, який робить замовлення і незадоволений переліком страв у меню. У репліки ввести словосполучення із незмінюваними іменниками

Довідка. Картопляне пюре, смачне рагу, гаряче какао,м'ясо по-французьки, тістечка безе, салат олів'є, сік манго.

3. Скласти діалог (розмова по телефону) між однокласниками, один із яких просить пояснити ознаки розрізнення прикметника і прислівника. У репліках діалогу вжити подані у довідці твердження.

 

Довідка. Прикметник – змінна частина мови, а прислівник… ; прикметник означає ознаку предмета, а прислівник…

Додаткова вправа.  Прикметники і прислівники записати в окремі колонки.

Середній, всередині, багата, багато, прозора, прозоро, ніжна, ніжно, багряний, багряно, щедро, щедра, пишно, пишне, лагідно, лагідний, печальний, печальне.

Додаткова вправа.  Складіть речення, з яких було б видно, що учений і вчений, черговий і черговий, молоді і молоді, майбутнє і майбутнє належать до різних частин мови.

  1.                    Скласти і розіграти діалог між продавцем книгарні і школярем, який хоче придбати цікаву пригодницьку книгу до дня народження друга. У репліках використати вирази з довідки та вжити прикметники найвищого ступеню порівняння.

Довідка. Популярний письменник-фантаст, широко знаний твір, цікаві історії, несподівані повороти сюжету.

Додаткова вправа.  Підібрати нестереотипні прикметники, якими можна означити осінній день, відчувши цю пору року всіма органами чуття.

  1.       Скласти діалог між туристом-іноземцем та місцевим жителем, який радить спланувати екскурсію «Золотою підковою Черкащини». У репліках вжити словосполучення та речення  із довідки.

Довідка. Історико-краєзнавчі пам’ятки;  туристичний маршрут; Чигирин – колиска козаччини;  Суботів  - праотче сторона Б. Хмельницького; Софіївський дендропарк; Звенигородщина – батьківщина Кобзаря, Кам’янка (грот декабристів);  зародження національно- визвольного руху (Холодний Яр) ; Холодноярська республіка – підвалини української державності;битва  в Корсуні- Шевченківському.

Додаткова вправа.  Ввести деякі словосполучення із довідки у складні речення.

Додаткова вправа.  Від поданих іменників власних назв утворити іменники із суфіксом – ин-  та закінченням  - а .

Черкаси, Золотоноша, Сміла, Чигирин, Чорнобай, Звенигородка, Драбів, Корсунь-Шевченків, Лисянка.

  1.                    Скласти і розіграти діалог між друзями, що планують святкування дня народження і домовляються про дату, час святкування, кількість гостей та меню. У репліках вжити числівники у непрямих відмінках.

Додаткова вправа. Записати словами показники годинника, два-три ввести в  речення.

17.00; 13.10; 12.30; 18.45; 16.15; 13.00; 10.55; 03.00

Додаткова вправа. Подані в дужках числівники поставити у правильній формі

Різниця (691 і 214) дорівнює (477)

Сума (374 і 163) дорівнює (537)

У (5) кошиках; у (5) білченят; (1) зайченя; (3) жабенят; (7) зайчат.

  1.                    До поданих реплік додайте такі, що будуть заперечувати висловлену думку:

                     Я за те, щоб у школі скасували шкільну форму.

                    

                     Мені для того, щоб знати правила, достатньо одного прочитання.

                    

                     Я знаю, що добре знати всі предмети неможливо.

                    

                     Мені до вподоби твори  на історичні теми.

                    

                     Я впевнений, що без минулого нема майбутнього.

                    

                     Я за те, щоб в Україні відновили дитячі організації.

                    

Додаткова вправа. Учні слідкують за репліками і записують почуті займенники.

  1.                    Ситуативне завдання:  назвіть казку, її автора, перетворіть розповідь на діалог.

Блискуча лакована шкарлупка грецького горіха була їй за колиску, блакитні пелюстки фіалок — матрацом, а пелюстка троянди — ковдрою. Там вона спала вночі, а вдень бавилася на столі. Мати поставила тарілку з водою і поклала навколо віночком квіти так, щоб стеблини їхні були у воді. Вона опускала на воду велику пелюстку тюльпана, на неї сідала дівчинка і плавала від одного краю тарілки до іншого, а за весла були в неї дві білі кінські волосини. Це було справді чудесно.

Додаткова вправа.  Назвати дієслова, пояснити написання не з дієсловами.

  1.                    Утворіть репліки, використовуючи вислови:

… зайдіть до мене.

…загляньте до класу.

… прошу зайти.

… хотів би вас бачити у себе.

…чи не могли б ви якось зайти до мого кабінету.

  1.                Складіть діалог між перехожим та гостем вашого міста, що просить розказати йому дорогу до центру. У репліки ввести деякі прислівники з довідки.

 

Довідка. Недалеко, вліво, вправо, убік, там-то, навпростець, спочатку, зрештою, наперед, поблизу, поряд, довкола, напівдорозі, врешті, вряд, вперед, назустріч, засвітла, впоперек.

11. За поданими фразами з’ясуйте, між ким і де може відбутися спілкування.

 

Здрастуйте!                                  Помовч!

До зустрічі!                                  Помовчите, будь ласка!

Можеш не приходити!                Салют!

Іди геть!                                         Бувайте здорові!

ІІІ. Синтаксис. Пунктуація

1. Гра «Хто швидше створить репліку»

                     повідомлення — заперечення

                     повідомлення — спонукання

                     повідомлення — повідомлення

  1.                    Передати розмову між двома п’ятикласниками, що захоплено діляться враженнями від літніх канікул. У репліках обох хлопчиків використати речення різні за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

Додаткова вправа.  Записати дві-три почуті  репліки, підкреслити в них головні члени речення.

3. Побудуйте діалоги, орієнтуючись на реагуючу репліку. Визначте тип діалогу.

                     Звичайно, що піду.

                    

                     Ні, не сам, з батьками.

                    

                     Молимось, співаємо, славимо Бога.

                    

                     Релігійні пісні.

                    

                     Тобі? Думаю, що можна.

                    

                     Завтра о дев'ятій виходимо.

                      

                     …Добре, тільки гарно одягнися.

4. Побудуйте діалог-розпитування на тему "Як ти провів вихідний день?", використовуючи звертання та форми мовленнєвого етикету.

Додаткова вправа.  Назвіть форми мовленнєвого етикету, які використовуються з метою вибачення, вдячності, при вітанні та прощанні у різних мовленнєвих ситуаціях (на Різдво, Великдень, у позасвятковий час).

Додаткова вправа.  Прочитайте форми незгоди, заперечення і скажіть, які з них відповідають вимогам мовленнєвого етикету. Назвіть форми, в яких звучить категоричність заперечення. Чи відповідають вони правилам мовленнєвого етикету? Випишіть вставні слова.

Ні, це зовсім не так... Вибачте, але ви не маєте рації. Це неправда... Мені так не здається... Неправильно, не так... (Ніяк) не можу пого­дитися з вами (з цим)... Я думаю по-іншому (навпаки)... Мені зда­ється, це не так... Я дотримуюся іншої думки... У мене інша (проти­лежна) точка зору... Це зовсім неправильно... Тут (у цьому) ви не маєте рації... Вибачте, в цьому ви помиляєтесь... Перепрошую, але я повинен заперечити... Вважаю, що це не так... Про це й мови бути не може... Нічого подібного... Не може бути... Ні в якому разі (випад­ку)... Прошу вибачити, але це не так... Ні за що...

5. Скласти і розіграти діалог між двома однокласниками, один з яких розповідає про сварку з товаришем. Інший переконує свого співрозмовника в тому, що серйозних підстав для сварки нема, тому треба помиритися. У репліках діалогу використати речення із однорідними членами.

Додаткова вправа.  Учні слідкують за діалогом та виписують однорідні члени реченні із словами, до яких вони відносяться.

Додаткова вправа. Замініть дві-три репліки діалогу прямою мовою.

ІV. Лексика. Фразеологія

1. Побудуйте діалог, використавши один із фразеологізмів: давати драла, зробити великі очі, передати куті меду, хоч до рани прикладай, яблуку ніде впасти, як торішній сніг.

Передбачуваний діалог:

Привіт!

Здоров!

На футбол?

Так. А ти що, не йдеш?

Та я вже був. Там яблуку ніде впасти.

                    Мій брат — міліціонер. Він сьогодні чергує, і знайде нам гарне місце.

                     Потрібні ми йому, як торішній сніг.

                    Ходи й не хвилюйся. Після того, як ми з ним посварилися, він — хоч до рани прикладай.

                     Ну, ходімо! А за що ж ви посварилися?

                     Поламав мій диктофон, подарунок на день народження.

                     Він же, мабуть, не навмисно.

                    Ще бракує, щоб навмисно. Нехай не бере, як не його. То сьогодні нехай зализує рани.

                     А як це?

—Ну, виліковує наші взаємостосунки.

2. Побудуйте діалог за ситуацією і допоміжними словами із довідки.

Уяви собі, що ти приходиш в аптеку, щоб купити ліки для мами, яка захворіла на грип. Про що ти питатимеш? Що і як проситимеш? Адже ти не знаєш, які ліки потрібно і як їх приймати.

Довідка. Допоміжні слова для аптекаря: тетрациклін, бісептол, анальгін, гірчичники, сушена малина, часник, молоко, гірчиця.

Додаткова вправа.  З'ясуйте значення сталих зворотів. У яких ситуаціях їх можна використовувати?

Молоко на губах не обсохло, баба з воза, через дорогу навприсядки, піднести гарбуза, у рот води набрати, ні риба ні м'ясо, обливати

брудом, без року тиждень, обдаровувати посмішкою, давати задній хід, крутити голову, не допускати на гарматний постріл.

Додаткова вправа.  З'ясуйте значення поданих слів і складіть з ними словосполучення чи речення.

Поступальний, поступовий, поступливий; пояснювальний, пояс­нюючий; корисний, корисливий; лікувати, лічити; адрес, адреса; білі­ти, білити; проблемний, проблематичний; дипломат, дипломант, дипломник.

Додаткова вправа.   Відредагуйте речення.

1. Грізно поблискуючи шаблею, кінь з вершником летів вперед.

2. Я рахую, що екзамен по математиці мені вдасться здати на "відмінно".  3. Привернувша мою увагу книга, виявилася дуже цікавою.

3. Побудуйте діалог на тему "Зустріч біля новорічної ялинки" (або "Зустріч на катку").

Додаткова вправа.  До кожного з наведених фразеологізмів доберіть слова-синоніми.

Брати на кпини, діймати до печінок, підносити до небес, як корова язиком злизала, як сніг на голову, дихати вогнем, нам'яти боки, пустити пил в очі, хоч картину малюй, як п'яте колесо до воза, як по маслу.

  1.                    Побудуйте діалог, використовуючи один із фразеологізмів із довідки

 

Довідка. Впадати в тугу, волосся дибом стає, гострий на язик, як рак свисне, зарубати собі на носі, підбивати клинці.

Додаткова вправаВідредагуйте речення.

1. Будьте такі добрі, скажіть, як попасти на площу Незалежності. 2. Не дивлячись на несприятливі погодні умови, експедиція продовжувала рухатися вверх по річці. 3. Увага! У зв'язку із змінившимся графіком руху, автобуси по маршруту "Володарка-Київ" слідувати не будуть.

Додаткова вправа.   Поясніть значення слів, використовуючи тлумачний словник.

Етика, етикет, дзвінок, дзвоник, звертання, привертання, комплі­мент, захоплення, мораль, ввічливість.

5. Побудуйте діалог за ситуацією.

Ваш товариш запрошує вас на каток (в кіно, пограти футбол...), але ви через певні причини (не вивчені уроки, потрібно навести порядок, відвідати заняття гуртка) не можете піти. Відмовте йому, викорис­товуючи доречні форми мовленнєвого етикету (на жаль, вибач, пере­прошую, мені шкода...).

Додаткова вправаВідредагуйте речення.

1. На слідуючій неділі по телевізору буде продовження цікавого американського серіалу. 2. Пощипуючи соковиту траву й помахуючи хвостом, у коня задоволено мружилися очі. 3. Нам ніщо не мішало зустрітися тут в другий раз.

Додаткова вправа. Випишіть з українських народних пісень зразки звертань до батька (брата, сестри, людей).

6. Прочитайте. Скажіть, яких помилок допустилися співрозмовники в діалозі.

Ти принесла мені зошит по математиці?

Так. А ти мені написала твір по картині?

Аякже. Хоч я була відсутня по хворобі, але непогано вийшло.

Дякую.

 Я також вдячна тобі.

(З усного мовлення).
 

 

 


Список використаної літератури

 

  1.                   Рідна мова: Підруч. для 5 кл. – К.: Грамота, 2005.

Єрмоленко С. Я., Сичова В. Т.

 

2.Сучасна українська  літературна мова . За редакцією М.Я. Плющ. – К: «Вища школа», 2001.

 

  1.                   Культура українського діалогічного мовленнєвого спілкування. 5-9 кл. Навчальний посібник. Палихата Е. Я.

Навчальна книга – Богдан, 2003.

 

doc
Додав(-ла)
Чижик Руслана
Додано
26 грудня 2023
Переглядів
434
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку