Пінчук Леся Олексіївна ,
учитель української мови та літератури
Малоснітинського академічного ліцею,
Фастівської міської ради
Українська мова. 6 клас.
Тема. Контрольний докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами опису природи
Мета: формувати вміння складати письмові перекази текстів розповідного характеру з елементами опису природи; розвивати писемне та усне мовлення, логічне мислення, творчу уяву, спостережливість; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання: підручник, текст переказу.
Хід уроку
І. Організація класу на роботу.
1.Створення психологічного настрою.
Скликав нас усіх дзвінок,
Починаємо урок.
Один до одного повернулись,
Щиро й радо посміхнулись.
Привітались, закивали,
«Лайк» рукою показали.
І тепер в країну знань
Вирушаєм без вагань!
2. Перевірка готовності учнів до уроку.
3. Створення емоційної атмосфери уроку. Читання вірша вчителем.
Навкруги казкові шати —
Сиве плетиво гілок.
Спробуй зразу відгадати,
Де тут в’яз, а де дубок.
Де калина, де шипшина,
Де черешенька мала?
Все зима запорошила,
Запушила, замела.
Сплять над озером ялинки,
Як сестрички в сповитку.
Біла віхола хустинки
Їм зіткала нашвидку.
І берізка — мов лілея
В платті з ніжних пелюсток.
Замість бантика у неї —
З клена зірваний листок.
(Вадим Скомаровський)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Бесіда за змістом поезії.
- Яку картину ви уявили, слухаючи вірш?
- Які барви, кольори переважають в поезії?
- Яким настроєм наповнені рядки цього твору?
- До якого типу мовлення можна віднести текст поезії? Чому?
- Яку будову мають тексти-описи?
- Які види описів вам відомі? З якими видами ви найчастіше зустрічаєтесь у процесі читання художньої літератури, під час опрацювання наукової літератури?
- Пригадайте основні види переказів. Чим, на ваш погляд, вибірковий переказ відрізняється від детального ( докладного )?
ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
2. Читання та обговорення пам’ятки « Як працювати над переказом ».
1. Прочитай (послухай) текст повністю.
2. Розділи його на частини (абзаци).
3. Склади план у вигляді заголовків до абзаців (частин).
4. Перекажи зміст кожної частини тексту за абзацами.
5. Запиши коротко зміст тексту за планом.
6. Пиши уважно, красиво; кожну частину починай з абзацу.
7. Перевір написане.
Як чудово на прогулянці в зимовому лісі!
Все навкруги біле, вкрите пухнастим м'яким снігом. На гілках дерев, особливо на широких лапах ялинок, лежать купи снігу, схожі на шапки. Всі гілки схилилися під вагою снігу. Коли сніг падає з дерева, гілка розпрямляється.
Небо чисте, блакитне. На сонці сніг блищить, переливається і грає всіма барвами веселки, навіть дивитися боляче на цю розкіш.
Мороз. Сніг вискрипує і хрумає під ногами. Якщо взяти в руки трохи снігу і уважно роздивитися, то кожна сніжинка — як витвір мистецтва, ніби якийсь казковий майстер-ювелір зробив ці крихітні ажурні зірочки.
Дерева вкриті не тільки снігом, на гілках — іній і паморозь.
У лісі дуже тихо, здається, що всі сплять під білосніжною ковдрою. У морозному повітрі звуки розносяться дуже швидко і лунають на далеку відстань. Ось ворона каркнула, ось сорока застрекотіла, ось ще якась зимова пташка подала голос. А це синичка цвірінькає. Насиплю їм хліба і борошна, їм важко знаходити їжу взимку.
Ні, не всі заснули. Ось і чиїсь сліди на снігу. Хто тут бігав? Може, заєць в білому зимовому кожушку рятувався від рудої красуні-лисиці або від сірого зголоднілого вовка.
Сонце взимку сідає рано. Ось вже рожевіє сніг на капелюшках ялинок, а білі берізки самі стають золотаво-рожевими. Спочатку блакитні, а потім сині і фіолетові тіні лягають на сніг між дерев. Небо червоніє на заході, а зі сходу іде темрява, навіть тоненький серпок місяця вже можна побачити. Вечоріє, холодно. Повертаємось додому, по своїх слідах ідемо назад по хрусткому снігу. Вийшли з лісу, озирнулись — а він вже чорний на синьому сніговому килимі.
-Бесіда за змістом тексту.
2. З’ясувати тему та мету твору.
2. Визначити стиль мовлення.
3. Довести, що в тексті поєднано два типи мовлення. Назвати їх.
-Аналіз структури тексту і самостійне складання простого плану.
Поділити текст на смислові частини. Виділити в ньому описи окремих елементів зимового пейзажу. Які кольори переважають в описі?
- Складання орієнтовного плану.
1.Прогулянка в зимовому лісі.
2. Все навкруги вкрите снігом.
3. Звуки лісу.
4. Сліди на снігу.
5. Сонце взимку сідає рано.
6. Повернення додому.
-Мовностилістичний аналіз частин тексту.
-Повторне читання вчителем тексту
-Усний переказ тексту за планом.
-Колективне обговорення переказів, їх рецензування.
-Робота над чернетками переказів.
-Корегування робіт.
Написання переказів начисто.
IV. Підбиття підсумків уроку
V. Домашнє завдання: написати твір-мініатюру «Пейзаж за моїм вікном» обсягом до 10 речень, використовуючи якісні прикметники вищого та найвищого ступенів порівняння.