Конспект уроку з української мови
Клас: 8
Тема: Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.
Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення; удосконалити вміння знаходити узагальнювальні слова при них; домогтися засвоєння учнями правил уживання двокрапки й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами; розвивати усне й писемне мовлення, вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами при узагальнювальних словах; корегувати вміння моделювати схеми речень з узагальнювальним словом при однорідних членах; виховувати любов до мови та повагу до краси рідного краю.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок
Обладнання: презентація, підручник, роздатковий матеріал (індивідуальні картки, картки для самоперевірки).
Методи, прийоми, види, форми роботи: вправа «Я в тебе вірю», мовна розминка «Лайк-Дизлайк», робота в парах (групах), метод «Незакінчені речення», «Рефлексивний екран», вправа «Сходинки успіху».
Хід уроку
І. Етап орієнтації, мотивації діяльності
1. Організація класу
Продзвенів уже дзвінок – починаємо урок. У народі кажуть: «Добрий гість – дому радість». Сподіваюся, що ви, як і я, раді нашим гостям. Прошу повернутись, привітати гостей та подарувати свої усмішки.
2. Нервово-психологічна підготовка
Вправа «Я в тебе вірю»
Учні, звертаючись один до одного на ім’я, кажуть слова: «Я впевнений(а), що на сьогоднішньому уроці ти …(отримаєш гарну оцінку і т.д.)».
ІІ. Етап цілепокладання
1. Мотивація навчальної діяльності
Створення проблемного питання. (Робота біля дошки)
У поданих реченнях визначити узагальнювальне слово та однорідні члени речення до нього. Пояснити розділові знаки у поданих реченнях.
Усе бачить співець у широкім роздоллі: і небо, і море, красу світову.
На пустирях, на рівчаках та неглибоких балках – скрізь росте ця невибаглива рослина.
Усе: жито, пшениця й овес – разом поспіло і висипало зерно.
2. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Запис дати й теми уроку в зошити.
Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з однорідними членами речення. Ви поглибите свої знання про однорідні члени речення, удосконалите вміння знаходити узагальнювальні слова при них та правильно вживати розділові знаки, інтонувати речення з однорідними членами при узагальнювальних словах.
Завдання:
ЗНАТИ:
УМІТИ:
ІІІ. Етап цілереалізації
1. Актуалізація й корекція опорних знань
Мовна розминка «Лайк-Дизлайк»
2. Сприйняття й осмислення навчального матеріалу
1. Пояснення вчителя за таблицею «Розділові знаки при узагальнювальних словах».
2. Робота з підручником.
3. Виконання вправ.
1) Пояснювальний диктант
Записати речення під диктовку. Назвати УС та ОЧР. Прокоментувати розділові знаки.
Увечері до хати посходилась уся сім’я: батько, мати, сестра. Вже всі в селі повставали: старі, молоді, діти – всі вийшли на вигін. Червоні, білі, блакитні хустки й спідниці, чорні й сірі свитки, кудлаті голови – все хвилювалось і вигравало проти сонця різнобарвними кольорами.
2) «Дослідження-трансформація» (робота з деформованим текстом).
Скласти речення із поданих слів. Розставити розділові знаки та вказати узагальнювальне слово (УС).
(Землею України течуть такі ріки: Дунай, Дніпро, Дністер).
(Дніпро має такі притоки: Прип`ять, Десну, Ворсклу).
(Південну частину земель України омивають моря: Чорне та Азовське).
3) Конструювання. Робота в парах (на картках). Кожна пара учнів отримує карточку із завданням.
На місці пропусків потрібно вписати необхідне УС, розставити розділові знаки, підкреслити однорідні члени речення та УС у них. Накреслити схеми речень.
1 пара: Лози кручі ліс … блищить і сяє на сонці. (Лози, кручі, ліс – все блищить і сяє на сонці)
2 пара: … і на подвір’ї і в саду і на городі … тяглося до сонця і раділо йому. (Скрізь: і на подвір’ї, і в саду, і на городі – все тяглося до сонця і раділо йому)
3 пара: Дерева птахи люди … сповнене весняної пружної нестримної сили. (Дерева, птахи, люди – все сповнене весняної пружної нестримної сили )
4 пара: Під лавою лежали … м’ята любисток звіробій усякі реп’яхи. (Під лавою лежали трави: м’ята, любисток, звіробій, усякі реп’яхи)
Все; скрізь; трави
3. Фізкультхвилинка
Нейропсихологічна вправа
4. Узагальнення й систематизація навчального матеріалу
1) Графічний диктант
Під диктовку записати схему речення. (Взаємоперевірка. Обмінятися зошитами і зробити перевірку)
1. Він усе записував: пісні, казки й приказки, звичаї і легенди. 2. Нафта і газ, нікель і марганець – все це скарби України. 3. Всяке птаство, як-от: перепілок, куликів, курочок – можна було викосити косою в траві.
2) Виконання онлайн-завдання за посиланням
https://learningapps.org/24802582
IV. Рефлексивно-оцінюючий етап
1. Підведення підсумків уроку
Мето «Незакінчені речення»
- Якщо узагальнювальне слово (УС) стоїть перед ОЧР, то …
- Якщо узагальнювальне слово (УС) стоїть після ОЧР, то …
- Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами, а після них речення продовжується, то…
2. Рефлексія
«Рефлексивний екран»
Висловіть свою думку про урок, вибираючи початок фрази з рефлексивного екрану на дошці.
Сьогодні я дізнався...
Було цікаво...
Було важко...
Я виконував завдання...
3. Самооцінювання
Вправа «Сходинки успіху»
Прикріпити позначки на відповідні сходинки і поставити бал
1-ша сходинка – Я працював мало
2-га сходинка – Я намагався працювати краще
3-тя сходинка – Я працював гарно, але відчуваю, що міг би досягти більшого
4-та сходинка – Я працював на повну силу!
4. Повідомлення домашнього завдання.
Використані джерела:
4) https://learningapps.org/24802582