Урок "Твір - опис тварини"

Про матеріал
Щоб правильно скласти твір з елементами опису тварини, треба знати певні правила. Пропонується план опису, відповідна лексика, тренувальні вправи...
Перегляд файлу

Тема уроку. Особливості опису окремих предметів. Твір-опис предмета у художньому стилі

Мета: ознайомити учнів з особливостями художнього  опису; удосконалити творчі вміння аналізувати тексти-описи художнього  стилю, розуміти істотну відмінність наукового й  художнього описів предметів; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння п’ятикласників будувати тексти-описи в художньому стилі, ураховуючи ситуацію спілкування, викладати матеріал логічно й послідовно, використовуючи мовні засоби відповідно до комунікативного завдання і додержуючись єдності стилю мовлення;    Розширити, поповнити знання про історію виникнення відомих предметів.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Уклала Хомич Я.Ю., учитель Українського колежу ім..В.О.Сухомлинського

Хід уроку

 

Через поле і лісок

Подається голосок.

Хоч не має язика –

Скаже нам усі слова.

 

Глянь-но на коробці

Є маленькі кнопки.

Сяє весело екран.

Скажеш тут, а чутно там.

(Телефон)

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення п’ятикласників з темою, метою і завданнями уроку

-         Відгадайте загадку, написану на дошці. Сьогодні на уроці ми з вами поближче познайомимося з таким незамінним сьогодні помічником людини, як телефон. Ви дізнаєтесь про історію його створення, навчитеся описувати цей предмет у художньому стилі.

ІІІ. Розвиток безперервної пошукової пізнавальної активності учнів.

  1. Слово вчителя. Світ розвивається дуже і дуже стрімко. Ще 10 років тому, звичайна мобілка вважалася статусним аксесуаром. І на людину, яка відповідала на дзвінок у трамваї, дивилися, як на іноземця. Важко повірити, що ще 10 років до того, мобільних телефонів просто не існувало. Сьогодні до цього пристрою не лише звикли, але починають вимагати від нього майже неможливого. Останнім часом мобільна мережа почала стрімко розвиватися. Розповсюдження мобільних телефонів швидко пішло в гору. I це проявляється не тільки на Заході, але й у нас в Україні, де мобільний зв’язок, нарешті, перейшов в категорію "товарів народного споживання".

 Історія про виникнення мобільного телефону, як правило, починається так: 3 квітня  1973 року голова підрозділу мобільного зв’язку Motorola Мартін Купер, прогулюючись Манхеттеном, вирішив зателефонувати по мобільному. Мобільний телефон називався Dyna-TAC і був схожий на цеглину, яка важила більше кілограма.  Дисплей відсутній геть, як, втім, і різні допоміжні функції на кшталт записної книжки. Акумулятор забезпечував до півгодини роботи в режимі розмови і заряджався протягом 10 годин.

Але по іншу сторону Атлантичного океану в СРСР жив винахідник Леонід Купріянович, який ще у середині 50-х років працював над винайденням мініатюрних рацій – прабатьків сучасних мобільних телефонів.

У  1957 році Купріянович демонструє дивовижну річ - рацію розміром як сірникова коробка і вагою 50 грам, яка може  працювати без заміни живлення 50 годин і забезпечує зв’язок на відстань двох кілометрів – зовсім як продукція 21 століття, яку можна бачити  на вітринах сучасних салонів зв’язку. При цьому  Купріянович не лише обійшовся без мікросхем, яких в той  час просто не було, але і разом  з транзисторами використав мініатюрні лампи.

Економічні  ж  можливості  для масового використання  нового сервісу склалися лише у 1990 році.

 

2. Творче спостереження на основі зіставлення

Прочитати висловлювання. На основі зіставлення з’ясувати відмінність стильової приналежності текстів.

  1.     Бережу мобільний свій,

Він для мене золотий,

Різні функції у ньому

Допоможуть будь у чому:

З друзями порозмовляти,

У цікаві ігри грати,

Про подію нагадає,

Вчасно в школу піднімає,

Калькулятор порахує,

Час годинник зафіксує.

Дуже швидко фото зробить,

В Інтернет ввійти дозволить.

Зрозуміло всім, що він

Справжній друг з усіх сторін.

(Афанасьєв Ренат, учень 1 класу)

 

  1.     Стільнико́вий телефо́н — малогабаритний кишеньковий телефонний апарат стільникового (мобільного) зв'язку. Синоніми: мобільний телефон, мобільник, трубка.

Мобільний телефон — мобільний комунікаційний пристрій, засіб зв'язку, що використовує радіотехнології для здійснення зв'язку.

  • Визначити тип мовлення текстів. Чи можна стверджувати, що висловлювання належать до одного типу мовлення?
  • Проаналізувати художній і науковий опис. Назвати відмінні ознаки.

текстів-описів художнього й наукового стилів.

  • У якому тексті передається певне ставлення до  телефону, а в якому подається точна інформація про особливості мобільного?
  1. Опрацювання теоретичного матеріалу підручника.
  2. Слово вчителя. "Мобільні телефони і діти"

Багато батьків купують вам у подарунок найновіші моделі мобільних телефонів, але мало хто задумується про вплив такого подарунка на  здоров’я.

"Правила користування мобільним телефоном"

Оскільки відомо, що діти та підлітки мають тонший череп, чутливішу нервову та слабшу імунну системи, закордонні спеціалісти розробили спеціально для них рекомендації з користування мобільними телефонами:

• використовуйте мобільний лише у разі крайньої необхідності та лише на короткий час;

• не тримайте телефон близько до тіла (краще в портфелі чи сумці);

• коли посилаєте СМС, тримайте телефон якомога далі від тіла;

• на ніч вимикайте телефон або не тримайте його поруч з головою;

• не використовуйте мобільний у транспорті (тролейбусі, автобусі, автомобілі, особливо метро), оскільки в цьому випадку випромінювання телефону зростає;

• не грайте в ігри, використовуючи телефон;

• не тримайте телефон близько до вуха, поки встановиться зв’язок;

 

  1. Цікаво знати.
  • На сьогоднішній день мобільними телефонами користуються 1.600.000.000 молодих юнаків та дівчат по всьому світі.
  • 81% опитаних молодих людей витратять останні 10 доларів не на їжу, а на поповнення мобільного рахунку
  • 12% підлітків витрачають випадкові (знайдені, отримані від батьків тощо) гроші на мобільний зв'язок.
  • 64% молоді обирає мобільний телефон за принципом "такий самий, як і у мого друга».
  • Кожен другий підліток змінює свого оператора, якщо на іншому знаходяться як мінімум десять його друзів.
  • За останні 10 років мобільні оператори тільки на одних СМС-ках і тільки на молоді заробили трильйон доларів.
  • 83% молоді використовують мобільний як фотоапарат.
  • 74% всіх пропозицій про покупку, що розсилаються на мобільні телефони, є неправдивими або неточними.
  • У середньому європеєць купує перший мобільний телефон у віці 7 років.

ІV. Підготовча робота до складання твору-опису.

Слово вчителя. Часто багатьом з вас  доводилося розказувати про свій телефон друзям. Зараз у вас буде можливість зробити це у письмовій формі.              Працюючи над твором, вам   слід чітко визначити, для кого і з якою метою ви пишете. Таким чином, стиль, у якому ви пишете, повинен бути зрозумілим співрозмовнику, безпосереднім і простим

 

 Учитель оголошує тему твору «Мій мобільний телефон».

  • Отже, яким за типом мовлення повинен бути твір? (Розповідь з елементами опису предмета).

Для того щоб розповідь вийшла цікавою,  можна  згадати історію його появи у вас або цікавий випадок пов’язаний з мобільним.  Як наприклад, у гуморесці Лесі Вознюк.

Порозмовляли

Бичок із найвищої гілки

матусі дзвонив із мобілки.

Корова з-під дерева: «Сину!

Мобілка не ловить в долину.

Зажди, увімкну я мобілку,

як видерусь щойно на гілку,

і зможу з сусідньої гілки

дзвонити тобі із мобілки».

 

Із тріском ламалися гілки…

Замовкли обидві мобілки.

 

  Однак при цьому не забувайте про описову частину, в якій ви розкажете про форму, колір, можливості телефону.   Описова частина твору повинна бути найбільшою. Необхідно створити такий опис, котрий допоможе читачу  максимально  точно і детально уявити вашу мобілку.

Текст опису повинен мати вступ, основну частину, кінцівку.

Структура твору-опису предмета

Частини

Про що пишемо (на вибір)

Вступ

Загальне враження від предмета, уявлення про нього; як цей предмет з’явився в мене; для чого використовують предмет тощо

Основна

частина

Опис: колір, форма, розмір, матеріал тощо

Кінцівка

Моє ставлення до предмета; місце предмета в моєму житті тощо

Художній опис

Художній опис відображає предмети в яскравій, образній формі з метою емоційного впливу на читача. У такому описі використовуємо художні засоби (порівняння, епітети та ін.).

Зверніть увагу

До опису можна поставити загальне питання який? 

Орієнтовний план твору-опису предмета

1.    Як предмет з’явився в мене?

2.    Розмір і форма предмета.

3.    Колір (запах, смак) предмета.

4.    Матеріал, з якого зроблено предмет, оздоблення.

5.    Частини предмета, їхні розміри, форма, колір.

6.    Я люблю користуватися предметом.

У створенні опису вам допоможе план.

План:

1. Назва предмета, його історія.

2. Описова частина:

а)  розмір;

б) колір корпусу,

в) малюнок заставки, шпалер;

г) матеріал;

ґ) мелодія вхідного дзвінка.

д) технічні характеристики.

3. Основні функції телефону (для чого використовується).

4. Ставлення до мобільного.

 

Якусь ознаку мобільного ви можете описати більш конкретно, мальовничо, яскраво, якусь – пропустити. Можна  спробувати  передати настрій, який у вас буває, коли ви дивитесь на телефон.

    V. Самостійне складання письмового твору-опису в художньому стилі.

1. Виконання роботи на чернетках.

2. Редагування написаного.

3. Робота  над чистовим варіантом.

4. Зачитування кількох готових робіт.

VІ. Підсумок уроку.

На завершення нашого уроку, прочитайте і подумайте над словами сучасної молодої поетеси Герасимової  Альони.

 

У нас хороші телефони,

Хороший доступ в Інтернет,

Для нас не писані закони,

Прийшли із різних ми планет.

Ми перспективні і розумні,

І вчитись сенсу нам нема,

Батьки для нас вже старомодні,

А рідний дім - то як тюрма.

Та зупинитися не пізно,

Зійти із неба хоч на мить:

Відчути, як шепоче слізно

Твоя душа, коли не спить.

І щастя - то не купи грошей,

То не забави і вино,

Щасливий той, хто має душу

І плаче, дивлячись кіно.

 

VІІ. Домашнє завдання.

Поділитися з батьками правилами користування мобільними телефонами.

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
22 лютого
Переглядів
283
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку