Конспект уроку з української мови для учнів 7 класу на тему: "Морфологічний розбір прислівника"

Про матеріал
Конспект уроку для учнів 7 класу на тему: "Морфологічний розбір прислівника"
Перегляд файлу

Тема уроку: Морфологічний розбір прислівника

Мета уроку: поглибити знання учнів про прислівник, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навчити учнів виконувати морфологічний розбір прислівника; розвивати творчі вміння розв'язувати пізнавальні завдання, образне мислення, спостережливість, уважність, кмітливість; сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їхнього лексичного запасу; виховувати повагу і любов до рідного краю і природи, її краси, бережливе ставлення до навколишнього світу.

Обладнання: ком’ютер, презентація, роздатковий матеріал;

Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, морфологія.

Міжпредметні зв'язки: література, природознавство.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Портрет філософа.(Слайд 1)

1.Вступне слово вчителя. Привітання з  учнями.

Доброго ранку!  Сьогоднішній урок я хочу розпочати словами відомого філософа середньовіччя Бенедикта Спінози: «Якщо ви хочете, щоб життя посміхалось вам, спочатку подаруйте йому свій гарний настрій».  Проведімо наш урок із чудовим і піднесеним настроєм і заглибимося у цікавий та багатий світ української мови.

2.Погляньте на хмару слів. (Слайд 2)

Відкрийте форзац підручника і скажіть : до якої частини мови належать ці слова?

Правильно. Це прислівники.

За допомогою цих слів можна передати свій настрій, висловити почуття до рідного  краю. Як нам радісно, любо жити на нашій Україні

А ось яким бачить свій рідний край відомий актор і гуморист Гарік  Бірча. Послухайте  уривок його вірш. (Слайд 3)

       Моя Україна

Я хочу сказати простими словами

Про те, що турбує мене вечорами,

Про те, як в думках я малюю картину,

Якою я бачу свою Україну!

В моїй Україні ніхто не стріляє,

Ніхто не калічить, ніхто не вбиває!

В моїй Україні ніхто не воює!

Своє і чуже життя кожен цінує!

В моєї країни чудові сусіди,

Запрошують в гості, і я до них їду.

Сусіди й самі у нас часто бувають,

Не брешуть, не крадуть, ніде не блукають!

3.Словотвірний аналіз

 Які українці? ( чесні, щирі). Як вони живуть? Вони не брешуть , не крадуть (злагоджено, чесно, доброзичливо, правдиво)

Розбір за будовою : чесний , чесно.

Саме від прикметників ми можемо утворити прислівники.  Визначте граматичні ознаки.

ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку. Мотивація навчальної діяльності

 Отже, ви зрозуміли, що сьогодні ми продовжуємо вивчати прислівник. Наше завдання - поглибити знання  про цю частину мови,  морфологічні ознаки, синтаксичну роль; ми навчимося виконувати морфологічний розбір прислівника, поширимо  знання з цієї теми, отримані на попередніх уроках. Розгорніть зошити, запишіть дату, тему уроку. (Слайд 4)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Гра «Лайк/дизлайк

 1. Прислівник- це самостійна незмінна частина мови?

2. Прислівник означає ознаку предмета?

3.Прислівники змінюються за родами, числами і відмінка?

4. У реченні найчастіше буває обставиною?

5.Розряди прислівників за значенням: якісні, відносні, присвійні?

6. Прислівників мають ступені порівняння ?

Навіщо потрібні прислівники у мовленні.Погляньте на речення.

2.Творче конструювання. (Слайд 5)

-Доповніть речення прислівниками з довідки( Знов,  дзвінко)

Зоря світання стерла сон крилом, цвірінчить горобчик за вікном. (В.Сосюра). Доповніть речення прислівниками з довідки( Знов,  дзвінко)

Знов зоря світання стерла сон крилом, цвірінчить горобчик срібно за вікном. (В.Сосюра)

-Як змінилось речення, що надають прислівники у мовлення? (Не така точна інформація, зорієнтовують на більш докладну інформацію).

Слово вчителя.

Рідне слово! Скільки в ньому ча­рівних звуків, материнської лагід­ності і доброти, мудрості земної, закладеної ще нашими славними  предками!

Кожне слово рідної мови має своє обличчя; як у квітки, у нього свій неповторний аромат, свій колір.

Справа кожної людини — вдосконалити своє мовлення, збагачувати і словниковий запас, плекати рідну мову дбати про її красу і чистоту.

3.Мовна розминка

-Пригадайте, який розділ мовознавства вивчає лексичний склад мови (лексикологія). До речі, що означає слово лексикологія? Лексикологія (від грецьк. lexikos — словесний, словниковий і logos — учення) 

-Лексика за значенням.

-Пригадаймо, що таке синоніми, що таке антоніми.

4.Розвиток зв’язного мовлення.

Експрес-урок від Олександра Авраменка «Колоритні прислівники».

https://www.youtube.com/watch?v=uGy1YFbhThY

5.Робота в парах . Лінгвістична гра

Розгорніть підручник на с.75 та пригадайте розряди прислівників. Завдання: пригадайте розряди прислівників за значенням. Один визначає антонім, інший - розряд за значенням.

Слова для гри. Праворуч, вдень, весело, голосно, влітку, завжди, трохи-багато, вчора.

6. Фізкультхвилинка

Природа дарує нам насолоду, спокій душі.

Ви, певно, трішки стомилися. Перепочіньмо. Фізкультхвилинка. «Дощ»

Дощик капає дрібненько (клацають пальчиками),

Встало сонечко раненько

(Руки до гори, пальчики розкриті),

Півник крильцями махає

(махають ручками) -

Добрий новий день вітає.

Сіра мишка причаілась (присіли),

Щоб ій кішка не зустрілась.

Кицька радісно муркоче,

Кігтики гостренькі точить.

(Імітують шкрябання по парті).

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Ознайомлення учнів з порядком розбору прислівника як частини мови. Підручник с.81 Слайд 6.

Не випадково говорять:  « Твори добро іншим, і воно тобі принесе насолоду».

Природа рідного краю займає величезне місце в серці кожної людини. Дуже приємно прислухатися до шелесту дерев, щебуту пташок. Навіть запахи квітучих рослин здаються нам рідними. Отже, природа-найбільший скарб людини. Бережіть її! Особливо зараз нашої турботи потребують птахи.

2.Пошуково-дослідна робота. (Слайд 7)

Текст «Снігурі». Прочитайте його, виконуючи гімнастику для очей. Якщо кома – кліпайте,крапка – заплющіть очі.

      Настала зима, засипала землю сріблястим снігом. Тоді ж і пернаті вісники зими прилетіли.
Скрізь розкинульсь намети снігові.А на деревах — рум’яні, червоні яблука пломеніють.
Звісно, ніякі це не яблука, а красені снігурі. Вони й у сад залітають, і в парк, і на годівницю сідають, якщо побачать там кленове, ясенове або соняшникове насіння. Підсипай корму, не лінуйся! Тоді побачиш цих пташок зблизька.
      Сидять поважні пташки, поволі видзьобують насіння , стиха перегукуються.

Так і здається, що то вони людині дякують за смачну їжу.
      Цілу зиму будуть мешкати снігурі там, де їх годуватимуть досхочу.
      Нерозлучний снігур зі снігом. Через те цю пташку й звуть снігуром.

3.Бесіда.

-Яка тема та основна думка тексту.

-Чого навчає нас текст.

До дієсліва допомагати підберіть прислівники.(щиро, турботливо, постійно)

-Випишіть пислівники , виконайте морфологічний розбір ( 2 біля дошки, 1 самостійно).

V. Виконання системи завдань на узагальнення практичних умінь і навичок

Інтерактивна вправа.

Прислівник (learningapps.org)

VІ. Підсумок уроку

Рефлексія.

Створіть «Журнал думок»

Сьогодні на уроці ми…

  • повторили
  • розвили
  • виховали

VІ.Оцінювання.

VІ.Домашнє завдання. (Слайд 8)

Середній рівень. Випишіть з підручника географії або історії 3-5 речень із прислівниками.

Достатній рівень. Два прислівника(на вибір) розберіть як частину мови.

Висовий рівень.

Напишіть невелике есе про любов до природи, рідного краю, використовуючи прислівники.

 

 

 

docx
Додано
12 жовтня 2021
Переглядів
1152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку