Тема. Будова слова. Способи словотвору
Мета : узагальнити та систематизувати знання учнів про основні способи творення слів поглибити знання про похідні і непохідні слова, твірну основу і словотворчі засоби; повторити алгоритм складання словотвірного ланцюжка; удосконалювати вміння учнів щодо словотворчих моделей; розширювати та збагачувати професійний словниковий склад мови учнів груп за професією ;
-розвивати творчу уяву, логічне мислення, пам'ять;
-виховувати інтерес до обраної професії.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизвції знань, умінь та навичок учнів.
Форма проведення: (урок - практикум).
«У праці – честь і добре ім'я людини. Будь
майстром, поетом, художником у справі, яку ти
любиш. Немає такої професії, в якій людина не
змогла б піднятись на вершину майстерності»
(В.О.Сухомлинський)
Перебіг уроку
Ӏ. Організаційний момент.
II. Перевірка домашнього завдання.
IIӀ.Підготовка учнів до активного свідомого засвоєння нового матеріалу.
3.1 Мотивація навчальної діяльності
Психологічне налаштування. Слово вчителя
-Для того, щоб комфортно було працювати, проведемо аутотренінг. Повторюймо за мною:
1.Аутотренінг.
Я – кмітлива, розумна і творча особистість.
Я хочу працювати на результат, втілювати власні ідеї у життя.
Я міркую, замислююся.
Я хочу знати більше, це надає мені впевненості і перспектив...
2. Наочна настанова (доповнення до аутотренінгу)
Цілевизначення
Створення банку ідей практикуму
Банк ідей
Те, що цікаво 1.Дізнатися більше про... |
Знання 2. Повторити, усвідомити...про... |
3.Створити... |
1.Знати...2. Пам'ятати ...3.Принцип: дорогу долає той, хто йде. 4. Потрібно... Що можемо? Що цікаво? Як зробити? 5.Особиста мета... |
Що знадобиться нам для реалізації мети практичного заняття та ідей, які ми заклали до банку? (Підручник, посібник – практикум, наочні схеми)
3.2 Актуалізація опорних знань.
Блок повторення
1.Технологія «Незакінчене речення».
Фронтальне опитування.
Словотвір – це...
Частина слова - ...
Корінь-...
Суфікс -...
Префікс - ...
Закінчення -...
Спільнокореневі слова-...
Способи творення -...
3.3.Повідомлення теми та очікуваних навчальних результатів.
Учитель оголошує навчальну тему та мету уроку, а також епіграф: «У праці – честь і добре ім'я людини. Будь майстром, поетом, художником у справі, яку ти любиш. Немає такої професії, в якій людина не змогла б піднятись на вершину майстерності» (В.О.Сухомлинський) та проблемне завдання уроку: до словника «Моя професійна лексика» записати професійні терміни, які будуть використані на уроці.
IV. Засвоєння нових знань
Робота із посібником - практикумом
РІЗНОРІВНЕВИЙ ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ
|
Картка – довідка
СХЕМА СЛОВОТВОРЧОГО РОЗБОРУ
1 .Твірне слово.
2.Твірна основа(спільна частина аналізованого слова і твірного.
З.Формат(засоби за допомогою яких твориться слово).
4.Спосіб творення
Картка – зразок
Виконати морфемний розбір слів за схемою – зразком.
Апетит, вишневий, гусятина.
Аналізоване слово |
Морфемна будова |
|
|
Закінчення |
|
префікс |
корінь |
суфікс |
|
Побажання |
по- |
-баж- |
-а- -нн- |
-я |
Картка – інструкція
Знайдіть змінну частину (закінчення) в прикметнику ароматний
Міркуйте так: щоб знайти в даному слові змінну частину, його треба змінити за родами, числами, відмінками.
Картка – вказівка
Визначте спосіб творення слів:
Вказівка :
а) визначте твірну основу;
б) укажіть словотворчий засіб.
Картка – класифікація
Розподілити слова на групи за способами творення.
Безхлібний, борошно змішувач, борщик, бульйончик, гороходробарка, розсольник, яблукорізка.
Картка – тест
Установіть відповідність між словами та способами їх творення:
Д. Абревіація.
V. Закріплення вивченого
5.1.Робота із посібником - практикумом
Завдання 1. Визначте будову слів. Вкажіть орфограми в словах.
Абрикосовий, апетит, ароматний, бекон, ваніліновий, виварений, винороб, вишневий.
Завдання 2. Розберіть слова за будовою, поясніть свої думки.
Ароматник, банановий, баранець, ванілін, гороховий, гусятина.
Завдання 3. Розберіть слова за будовою, встановіть твірну основу і спосіб творення таких іменників.
Електрохолодильник, закваска, ізюминка, капусточка, квасовар.
Завдання 4. Встановіть спосіб творення дієслів, визначте твірну основу.
Вечеряти, вижарювати, виварюю, випарити, випікаю, докипати, затушкувати, куховарити, пересмажити.
Завдання 5. Побудуйте словотвірні ланцюжки (професійна лексика).
5.2. Звернення вчителя до епіграфу уроку.
Учні заповнюють словники «Моя професійна лексика»
VI. Етап проєктування.
Ознайомлення із темами міні – проєктів.
Тема. Будова слова. Словотвір.
Ознайомлювально – інформаційні міні - проєкти
1. Слова змінні і незмінні. Основа й закінчення.
2.Поняття про морфему. Типи морфем.
3.Корінь.
4.Префікс.
5. Суфікс.
6.Поняття про словотвір.
7. Способи словотвору.
Дослідницько – пошукові міні - проєкти
1.Як розуміти поняття морфемна будова слова?
2.Який зміст терміна «морфема»? Які є різновиди морфем?
3.Які різновиди афіксальних морфем вживаються в українській мові?
4.Розкрити суть поняття словотвірний ланцюжок.
Ігрові міні – проєкти
1.Скласти мовознавчі ігри до теми.
2.Створити ігровий проект (ребуси, чайнворди, кросворди).
Творчі міні – проєкти
1.Скласти сценарій телепроекту «Будова слова. Словотвір».
VIӀ. Загальний підсумок уроку. Рефлексія. Цінювання та вмотивування. Оцінювання.
1.Слово вчителя.
2. Контрольно – оцінювальний етап.
-Заповніть рефлексійну анкету.
1. Чи сподобався проведений урок?
а) так, дуже; б) не дуже; в)ні.
2. Якщо урок сподобався, визначте, чим саме:
а) я почувався впевнено і спокійно;
б) було цікаво;
в) ми вчимося самостійно здобувати і застосовувати знання;
г) кожен розвивав свої здібності.
3. Якщо урок не сподобався, укажіть причину.
4.Оціни свою участь в уроці: а)був активним; б)був пасивним; в)був байдужим
VIӀӀ.Інформація про домашнє завдання. Інструктаж його виконання .