Конспект уроку з української мови на тему " Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Роль прикметників у мовленні "

Про матеріал

Конспект уроку з української мови в 4 класі з теми "Прикметник".Мета: активізувати знання учнів про прикмет­ник і його значення у мовленні вправлятися у точному доборі прикметників; розвивати вміння робити висновки та узагальнення; збагачувати ак­тивний словник учнів; розвивати зв'язне мовлення,творче мислення, уяву, навички роботи в парах; прищеплювати бережливе ставлення до пташок, розвивати здатність відчувати красу рід­ного слова ; виховувати пізнавальний інтерес, повагу до думки іншого .

Перегляд файлу

 Тема : Повторення вивченого про прикметник як частину мови .        Роль прикметників у мовленні .

Українська мова. 4-й клас


Мета: активізувати знання учнів про прикмет­ник і його значення у мовленні вправлятися у точному доборі прикметників; розвивати вміння робити висновки та узагальнення; збагачувати ак­тивний словник учнів; розвивати зв’язне мовлення,творче мислення, уяву, навички роботи в парах; прищеплювати бережливе ставлення до пташок, розвивати здатність відчувати красу рід­ного слова ; виховувати пізнавальний інтерес, повагу до думки іншого .

 

Обладнання: таблиця-опора, картки із завданнями, ілюстрація із зображенням синички, снігура , ялинка з новорічними іграшка­ми, картини із зображенням зимової природи ;  скринька , малюнок хлопчика і дівчинки ; підручник (Вашуленко М.С. Рідна мова: Підруч. для 4 кл. — К.: Осві­та, 2004. — Ч. І.).

ХІД УРОКУ

I.Організація класу.

1. Вступне слово вчителя.

Діти, я рада вітати всіх вас на нашому уроці. Сьогодні у нас особливий урок, до нас завітали гості, а гостям ми завжди раді. Тож давайте розпочнемо наш урок з привітання.

 

Добрий день !

У добрий час , радо ми вітаєм вас .

Здоров’я , щастя , радості вам бажаємо .

Урок рідної мови розпочинаємо .

– Отже, ми побажали всім добра і сподіваюсь, що наш урок буде саме таким.

– Ну а тепер складемо девіз нашого уроку з «розсипаних слів».

Добре, знати, хто, хоче, все, того, навчати. (Добре того навчати, хто хоче все знати).

– Хто з вас хоче багато знати?

– Я рада, що знайшла так багато однодумців!

  • Тоді розпочинаємо наш урок .

2. Створення емоційного фону уроку.

Учитель читає вірш.

Зима

Дорога біла стелиться,

І краю їй нема.

Сніжок мете. Метелиця.

Прийшла до нас зима.

Льодком тоненьким скована,

Спинилася ріка.

Повита тихим сном вона,

Весняних днів чека.

І ліс дріма. Безлистою

Верхівкою поник.

Над ним пісні висвистує

Лиш вітер-сніговик.

(В.Бичко)

 -   Про яку пору року йшлося у вірші ? 

- Чому ви так думаєте ?

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.
  1. Побудова «асоціативного куща».

 

  • З якими словами у нас асоціюється слово «зима»?

 

  • На порозі вже казкова морозяна зима. Це така пора року, коли можуть відбуватися справжні дива. Тому зараз щось фантастичне і казкове відбудеться у нас на уроці. Якою ви уявляєте зиму? (Це невидима фантас­тична істота, яка зачаровує все навколо і щедро заси­пає всю землю чарівними сніжинками.)
  • Зима — холодна пора року. Це праслов'янське слово означає «холодна, неприємна пора».
  • А яку ви любите  зиму  тиху , морозну , сонячну , люту ?
  • Як  ви розумієте вислів « люта зима» ?

 

III. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Читання учителем  2 текстів.

(Звучить повільна мелодія.)

Заплющте очі, покладіть голови на парти і спробуйте у своїй уяві намалювати картини.

  1. Здалеку долітає поклик. Летять птахи. Попереду - вожак,  за ним — зграя. Ключ за  ключем  пропливають над землею, луками, садами.

 

  1. Здалеку долітає ледве чутний журавлиний поклик. Летять сумними трикутниками птахи. Попереду – мужній вожак, за ним – велика зграя.  Ключ за ключем пропливають над рідною землею, багряними луками, різнобарвними садами.             

 

Яку з картин ви уявили у чорно-білому зображенні, а яку – у кольоровому?

 

– Які слова допомогли «розфарбувати» картину? (Журавлиний, мужній, велика, рідною, багряними,  різнобарвними).

 

 На які питання відповідають ці слова?

 

  •     До якої частини мови вони належать? (Прикметники.)

 

Людина, пізнаючи світ, знайомиться з новими предметами. Але людський розум прагне якомога більше дізнатися про той чи інший предмет, об’єкт. Тому кожен предмет супроводжує питання який він є? А це означає, що вічним супутником нашого життя є прикметник. Діти, сьогодні ми повторимо все  вивчене про прикметник в попередніх класах, поширимо знання про  його роль та значення у мовленні, а також  будемо розвивати  своє мовлення, уяву.

Тема ця хоч не проста, та для нас цікава,

Будуть в ній нові слова, буде і забава.

Із чарівної скарбнички, поки  вивчим тему,

Мовних скарбів пребагато ми з вами візьмемо.

Є у ній вірші, прислів’я,  правила й завдання,

Думки вашої творіння  і оповідання.

 

А супроводжуватимуть нас оці красиві українець і українка. Вони принесли на урок нам  мовну чарівну скарбничку,  в якій в зберігаються перлини нашої української мови, з якої ми постійно черпаємо знання. І сьогодні з частинкою цих перлинок  ми попрацюємо на уроці.


 


 

 

   IV. Робота над темою уроку

  1. Робота з павутинкою
  • Розгляньте уважно схему .

 

 

У нашій мові немає жодного слова, яке не належало б до певної частини мови. В попередніх класах ми почали вивчати  деякі з них. То ж які саме,  давайте пригадаємо(Іменинник, прикметник, дієслово, прийменник, сполучник.)

Всі частини мови ми ділимо на самостійні і службові .

 

  •      Що таке прикметник? (Відповіді учнів.)
  • Прикметник це самостійна чи службова частина мови ?
  • На які питання відповідають прикметники? (Який? Яка? Яке? Які?)

Яким членом речення виступає у реченні?

  • З якою частиною мови зв'язаний?
  • За  чим змінюються прикметники?

 

  1. Каліграфічна хвилинка.

Зошити свої ми відкриваємо

І під нахилом тримаємо .

Сидимо рівно , не похиляємось .

А ми поглянемо , як ви стараєтесь .

 Записуємо число та «Клас­на робота».

 Урок  продовжим  без зупинки

 з каліграфічної  хвилинки.

  • Відгадайте загадку.

 

Як цей білий зветься,

що із хмар взимі трясеться. (Сніг.)

 

  • Які прикметники допомогли відгадати цю загадку?
  • Напишіть каліграфічно: Сс сніг сніг.
  • Підберіть і запишіть спільнокореневі слова та виділіть у них корінь. (Сніг, сніжок, сніговий, снігопад.)
  • Знайдіть серед спільнокореневих слів прикмет­ник, розберіть його за будовою.
  • Складіть та запишіть речення зі словом «сніг», використовуючи прикметники.

 

V. Вивчення нового матеріалу

 Повторення вивченого про прикметник. Спо­стереження за роллю прикметників у мовленні.

Тож  дістаємо першу   перлинку. Це  вірші.

 

  1. Колективна робота над віршем «Прикметник» (вправа 191,с.95).
  • Чому прикметник має таку назву?
  • Яку основну роль прикметника у мові розкрила поетеса?

(Прикметники збагачують наше мовлення, роблять його милозвучнішим,  красивішим, багатшим).

Виберіть з вірша одну строфу, багату на прикметники і запишіть її у зошити. Прикметники підкресліть хвилястою лінією і усно поставте до них питання.

  В завданні до вправи прозвучало слово строфа. На уроці читання ми знайомились з цим терміном. Пригадайте, будь-ласка, що таке строфа?

(Учні самостійно працюють,потім зачитують строфу, яку виписали, відповідають на поставлені запитання. Відповіді оцінюю).

Висновок. Прикметники — це слова, які допомага­ють уявити, точніше описати чи розповісти про той або інший предмет. Завдяки ним наша мова стає яскраві­шою, багатшою та прекраснішою.

 

2.Робота в парах .

Прислів’я й приказки є в ній,

 у нашій скрині чарівній.

 

  • Зараз ми попрацюємо в парах .

На кожній парті є листочок з окремими  словами .  Складіть із розсипаних слів прислів’я, обговоріть значення свого прислів’я в парі. Підкресліть у них прикметники і зв’язані з ними іменники.

Добре слово – як музика.

Гостре словечко, коле сердечко.

Лукавий чоловік словами любить, а ділами губить.

Від солодких слів буває гірко .

Від теплого слова і лід розмерзає.

Щире слово, добре діло,  душу й серце обігріло.

 

(Учні зачитують прислів’я, пояснюють значення, називають прикметники і зв’язані з ними іменники. Додаткові завдання усно: визначають рід, підбирають спільнокореневі  іменники, підбирають антоніми  і синоніми, називають прикметники в прямому і переносному значенні. Оцінюю).

 Молодці, гарно справились з завданням.

Вчіть, дітки, прислів’я, використовуйте їх у своєму мовленні, тоді мова ваша буде багатшою і милозвучнішою.

 

  1. Творча робота .

 Наступне завдання наших перлинок – творча робота.

 

А) Гра «Юні поети»

- Тепер  допоможіть мені відгадати зимові слова.

- Запишіть іменник зима і випишемо прикметники з вірша.

От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така... (чудова).

Мороз у лід озера кута —

Зима, тоді всі кажуть.... (люта).

Вона буває і серйозна:

Суха і вітряна, й...(морозна).

А як насуне хмара сива,

Зима по-своєму... (красива).

Гілок під інеєм не видно.

Тоді вона, звичайно,...(срібна).

Синичка змерзла і голодна,

Бо видалась зима... (холодна).

Зима! Зима! Усякий знає,

Вона...(холодною) буває.

 

-    Записати в зошит:

Зима чудова, люта, морозна , красива, срібна, холодна.

-    Доберіть до іменника зима свої прикметники, які описують характер зими.

Зима — білосніжна, сердита, колюча, похмура, казкова, сварлива, сумна.

 

Фізкультхвилинка.

 

Ми мандруєм , ми мандруєм  Україною крокуєм .

Ось побачили Карпати , як вершину нам дістати ?

Заглядаємо в озерце ,не дістатися до денця .

До річки швидко ми спустились,

Ходьба на місці.

Нахилились та умились.

Нахил вперед, імітація вмивання.

Побачили камінці –

Потримали у руці,

Виставити праву руку вперед, потім ліву.

 Потім кинули у воду.

Змах правою рукою, змах лівою рукою.

Перестрибнули колоду.

Стрибки на місці.

Почали всі разом плавать.

 Руками - раз, це - брас.

Одною, другою рукою - це кріль.

Усі, як один, пливемо, як дельфін.

Імітація плавальних рухів.

На берег вийшли, і потому

Ми відправились додому.

Ходьба на місці.

Шлях долати нам не важко .

Порівняйтесь , усміхніться ,Батьківщині поклоніться .

За щасливі дні чудові , за пісні , за колискові .

Кругом себе обкрутіться , раз присядьте  , два присядьте

І за парти тихо сядьте .

 

 - А зараз попрацюємо усно

Гра «Прикрась ялинку».

Учні відповідають і якщо виконано правильно знімаю чорно-біле зображення..

 

• Від іменників утворіть прикметники. Від поданих іменників утворіть спільнокореневі прикметники.

Наприклад: сніг — сніговий;

зима —... (зимовий);

мороз —... (морозяний);

 сонце —... (сонячний);

місяць —... (місячний);

зоря —... (зоряний).

 ліс — … (лісовий )

доброта — … ( добрий)

  • А чим займається зима, ви дізнаєтесь, коли прочитаєте віршик Олександра Олеся.

 Але рядочки у ньому заблукали. Допоможіть розставити їх по місцях:

скувала ріки і ставки. (4)

 до сіл засипала стежки. (2)

Зима прийшла. Холодними руками (1)

Заслала ниви килимами, (3)

 

  • Знайдіть у вірші прикметник .

 

  • Усно встановіть зв’язок слів у реченні. Визначте основу речення.

 

Жарогруді снігурі прилітають до нас із білим сніжком .

 

  • Прочитайте зв’язані за змістом іменники з прикметниками .
  •  Чи можуть вживатися у мовленні прикметники без іменників ?
  • Якими членами речення бувають прикметники ?

 

 

  1. Робота над розвитком мовлення.
  • Відгадайте загадку.

 

   Пташка невеличка,

В неї білі щічки,

Сірі лапки, чорна шапка,

 Фартушок жовтенький,

Голосок тоненький.

І ця пташка невеличка

Називається... (синичка).

 

  • А чи знаєте ви, яку користь приносять синиці взимку?

 

  1. й учень. Синиці розкльовують зимові гнізда шкід­ливих комах, поїдають їхні яєчка та лялечки. Вони зни­щують безліч комах-шкідників. Синиці стають особливо ненажерливими, коли вигодовують пташенят.

 

  1.   й учень. Синиця з'їдає за добу стільки комах, скільки важить сама. Вчені підрахували, що ця малень­ка пташка за день знищує 1500 яєчок комах.

 

 

  • А чи знаєте ви, хто назвав синичку синичкою?

 

  • Розповідь «Казки про синичку».

Одного разу проклюнулася із яйця пташка. Відразу привіталася до сонечка, хмарок, місяця і до всіх-всіх. І вирішили вони всі гуртом пошити ввічливій пташечці сукню. Сонечко подарувало їй жовтеньку латочку на грудях, місяць — біленьку смужечку, річка — синень­ку, нічка — чорну, а ялинка — зелененьку. І назвали цю пташечку синичкою.

 

           Читання тексту і визначення його теми та мети (вправа 193, с. 97).

 Тема ( Синички – зимуючі пташки ) ,

мета  ( Як треба допомагати пташкам взимку )


 


  •  Доберіть заголовок.( Як Дмитрик підгодовував синичку . Годівничка для пташок .

 Синичка буде жити . Врятована синичка )

Розгляд ілюстрації до тексту.

  • Як хлопчик доглядає за пташками взимку?
  • Як ви допомагаєте пташкам узимку?

 

  • Знайдіть опис синички .
  • За допомогою яких прикметників зображено пташку ?
  • Доберіть синоніми до прикметників весела , маленька .

 

VI. Підсумок уроку.

 


 

Перлинки наші ще не вичерпались, але урок  наш добігає кінця, тому:

 

Закриваємо ми скриньку,

Але тільки на хвилинку.

Бо завжди, на кожнім кроці,

На перерві, на уроці,

В повсякденному житті

Старші люди й молоді, —

Всі багатими стаєм,

Бо у мовлення своє

Ми вплітаєм із скарбнички

Діаманти невеличкі,

Перлини мудрості народу,

Що йдуть від роду і до роду.

 

Тож, з якими перлинками української мови працювали на уроці? (Прислів’я, приказки,  вірші, оповідання.)

 

Чого навчали нас ці мудрі перлинки?(Ми повторили все  вивчене про прикметник,зрозуміли, яке велике значення має прикметник у нашому мовленні, розвивали своє мовлення.)

 

  Ще,  ми поглибили знання про нашу рідну мову, слово. Ми пишаємось тим, що ми – українці. І нашу мову потрібно берегти, зміцнювати, вивчати. Ми щасливі, бо в кожного з нас є:(показую на картках слова)

 

Вітчизна –(рідна,люба,дорога,прекрасна).

Мова (українська, солов’їна, материнська, щира).

Родина –(міцна, щаслива,багата,дружна).

Знання (міцні, прекрасні, відмінні, хороші).

 

Молодці, гарно справились з завданням. Прекрасні підібрали прикметники. Ми ще один раз переконались, і неодноразово  будем переконуватись, яким милозвучним, досконалим стає наше мовлення завдяки прикметникам.  Вони ніби є життєдайною силою нашої мови. То ж вживайте їх у своєму мовленні, малюйте за допомогою прикметників прекрасне навколо вас.

Дійсно, добре того навчати, хто хоче все знати! Я дякую всім вам за хорошу роботу.

 

Всі ми разом міркували ,

Й самостійно працювали ,

 і старанно всі писали ,

помилок не допускали ,

постарались віс – це факт ,

вийшов добрий результат !

 

Послухайте  вірш, складений із прикметників. Їх у вірші 27 і тільки один іменник.

           Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова.

Найдорожча, добра, власна.

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов'їна, барвінкова

Українська рідна мова!

 

Домашнє завдання


 

Дітки, нашу скарбничку ми вже закрили, але вдома ви продовжите роботу з перлинками..

Виконаєте  вправу з підручника 190.  Перепишете  загадки в зошит, відгадаєте  їх, підкреслите прикметники. Хто захоче отримати високий бал, складете свої загадки  про пори  року, використовуючи якнайбільше прикметників.

 

 

docx
Додано
5 липня 2018
Переглядів
1763
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку