Конспект уроку з української мови в 4 класі з теми "Прикметник".Мета: активізувати знання учнів про прикметник і його значення у мовленні вправлятися у точному доборі прикметників; розвивати вміння робити висновки та узагальнення; збагачувати активний словник учнів; розвивати зв'язне мовлення,творче мислення, уяву, навички роботи в парах; прищеплювати бережливе ставлення до пташок, розвивати здатність відчувати красу рідного слова ; виховувати пізнавальний інтерес, повагу до думки іншого .
Тема : Повторення вивченого про прикметник як частину мови . Роль прикметників у мовленні .
Мета: активізувати знання учнів про прикметник і його значення у мовленні вправлятися у точному доборі прикметників; розвивати вміння робити висновки та узагальнення; збагачувати активний словник учнів; розвивати зв’язне мовлення,творче мислення, уяву, навички роботи в парах; прищеплювати бережливе ставлення до пташок, розвивати здатність відчувати красу рідного слова ; виховувати пізнавальний інтерес, повагу до думки іншого .
Обладнання: таблиця-опора, картки із завданнями, ілюстрація із зображенням синички, снігура , ялинка з новорічними іграшками, картини із зображенням зимової природи ; скринька , малюнок хлопчика і дівчинки ; підручник (Вашуленко М.С. Рідна мова: Підруч. для 4 кл. — К.: Освіта, 2004. — Ч. І.).
ХІД УРОКУ
1. Вступне слово вчителя.
– Діти, я рада вітати всіх вас на нашому уроці. Сьогодні у нас особливий урок, до нас завітали гості, а гостям ми завжди раді. Тож давайте розпочнемо наш урок з привітання.
Добрий день !
У добрий час , радо ми вітаєм вас .
Здоров’я , щастя , радості вам бажаємо .
Урок рідної мови розпочинаємо .
– Отже, ми побажали всім добра і сподіваюсь, що наш урок буде саме таким.
– Ну а тепер складемо девіз нашого уроку з «розсипаних слів».
Добре, знати, хто, хоче, все, того, навчати. (Добре того навчати, хто хоче все знати).
– Хто з вас хоче багато знати?
– Я рада, що знайшла так багато однодумців!
2. Створення емоційного фону уроку.
Учитель читає вірш.
Дорога біла стелиться,
І краю їй нема.
Сніжок мете. Метелиця.
Прийшла до нас зима.
Льодком тоненьким скована,
Спинилася ріка.
Повита тихим сном вона,
Весняних днів чека.
І ліс дріма. Безлистою
Верхівкою поник.
Над ним пісні висвистує
Лиш вітер-сніговик.
(В.Бичко)
- Про яку пору року йшлося у вірші ?
- Чому ви так думаєте ?
III. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Читання учителем 2 текстів.
(Звучить повільна мелодія.)
– Заплющте очі, покладіть голови на парти і спробуйте у своїй уяві намалювати картини.
– Яку з картин ви уявили у чорно-білому зображенні, а яку – у кольоровому?
– Які слова допомогли «розфарбувати» картину? (Журавлиний, мужній, велика, рідною, багряними, різнобарвними).
– На які питання відповідають ці слова?
–Людина, пізнаючи світ, знайомиться з новими предметами. Але людський розум прагне якомога більше дізнатися про той чи інший предмет, об’єкт. Тому кожен предмет супроводжує питання який він є? А це означає, що вічним супутником нашого життя є прикметник. Діти, сьогодні ми повторимо все вивчене про прикметник в попередніх класах, поширимо знання про його роль та значення у мовленні, а також будемо розвивати своє мовлення, уяву.
Тема ця хоч не проста, та для нас цікава,
Будуть в ній нові слова, буде і забава.
Із чарівної скарбнички, поки вивчим тему,
Мовних скарбів пребагато ми з вами візьмемо.
Є у ній вірші, прислів’я, правила й завдання,
Думки вашої творіння і оповідання.
А супроводжуватимуть нас оці красиві українець і українка. Вони принесли на урок нам мовну чарівну скарбничку, в якій в зберігаються перлини нашої української мови, з якої ми постійно черпаємо знання. І сьогодні з частинкою цих перлинок ми попрацюємо на уроці.
IV. Робота над темою уроку
– У нашій мові немає жодного слова, яке не належало б до певної частини мови. В попередніх класах ми почали вивчати деякі з них. То ж які саме, давайте пригадаємо(Іменинник, прикметник, дієслово, прийменник, сполучник.)
Всі частини мови ми ділимо на самостійні і службові .
– Яким членом речення виступає у реченні?
Зошити свої ми відкриваємо
І під нахилом тримаємо .
Сидимо рівно , не похиляємось .
А ми поглянемо , як ви стараєтесь .
— Записуємо число та «Класна робота».
Урок продовжим без зупинки
з каліграфічної хвилинки.
Як цей білий зветься,
що із хмар взимі трясеться. (Сніг.)
V. Вивчення нового матеріалу
Повторення вивченого про прикметник. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.
– Тож дістаємо першу перлинку. Це вірші.
(Прикметники збагачують наше мовлення, роблять його милозвучнішим, красивішим, багатшим).
– Виберіть з вірша одну строфу, багату на прикметники і запишіть її у зошити. Прикметники підкресліть хвилястою лінією і усно поставте до них питання.
– В завданні до вправи прозвучало слово строфа. На уроці читання ми знайомились з цим терміном. Пригадайте, будь-ласка, що таке строфа?
(Учні самостійно працюють,потім зачитують строфу, яку виписали, відповідають на поставлені запитання. Відповіді оцінюю).
Висновок. Прикметники — це слова, які допомагають уявити, точніше описати чи розповісти про той або інший предмет. Завдяки ним наша мова стає яскравішою, багатшою та прекраснішою.
2.Робота в парах .
Прислів’я й приказки є в ній,
у нашій скрині чарівній.
– На кожній парті є листочок з окремими словами . Складіть із розсипаних слів прислів’я, обговоріть значення свого прислів’я в парі. Підкресліть у них прикметники і зв’язані з ними іменники.
Добре слово – як музика.
Гостре словечко, коле сердечко.
Лукавий чоловік словами любить, а ділами губить.
Від солодких слів буває гірко .
Від теплого слова і лід розмерзає.
Щире слово, добре діло, душу й серце обігріло.
(Учні зачитують прислів’я, пояснюють значення, називають прикметники і зв’язані з ними іменники. Додаткові завдання усно: визначають рід, підбирають спільнокореневі іменники, підбирають антоніми і синоніми, називають прикметники в прямому і переносному значенні. Оцінюю).
– Молодці, гарно справились з завданням.
– Вчіть, дітки, прислів’я, використовуйте їх у своєму мовленні, тоді мова ваша буде багатшою і милозвучнішою.
– Наступне завдання наших перлинок – творча робота.
А) Гра «Юні поети»
- Тепер допоможіть мені відгадати зимові слова.
- Запишіть іменник зима і випишемо прикметники з вірша.
От випав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така... (чудова).
Мороз у лід озера кута —
Зима, тоді всі кажуть.... (люта).
Вона буває і серйозна:
Суха і вітряна, й...(морозна).
А як насуне хмара сива,
Зима по-своєму... (красива).
Гілок під інеєм не видно.
Тоді вона, звичайно,...(срібна).
Синичка змерзла і голодна,
Бо видалась зима... (холодна).
Зима! Зима! Усякий знає,
Вона...(холодною) буває.
- Записати в зошит:
Зима чудова, люта, морозна , красива, срібна, холодна.
- Доберіть до іменника зима свої прикметники, які описують характер зими.
Зима — білосніжна, сердита, колюча, похмура, казкова, сварлива, сумна.
Фізкультхвилинка.
Ми мандруєм , ми мандруєм Україною крокуєм .
Ось побачили Карпати , як вершину нам дістати ?
Заглядаємо в озерце ,не дістатися до денця .
До річки швидко ми спустились,
Ходьба на місці.
Нахилились та умились.
Нахил вперед, імітація вмивання.
Побачили камінці –
Потримали у руці,
Виставити праву руку вперед, потім ліву.
Потім кинули у воду.
Змах правою рукою, змах лівою рукою.
Перестрибнули колоду.
Стрибки на місці.
Почали всі разом плавать.
Руками - раз, це - брас.
Одною, другою рукою - це кріль.
Усі, як один, пливемо, як дельфін.
Імітація плавальних рухів.
На берег вийшли, і потому
Ми відправились додому.
Ходьба на місці.
Шлях долати нам не важко .
Порівняйтесь , усміхніться ,Батьківщині поклоніться .
За щасливі дні чудові , за пісні , за колискові .
Кругом себе обкрутіться , раз присядьте , два присядьте
І за парти тихо сядьте .
- А зараз попрацюємо усно
Гра «Прикрась ялинку».
Учні відповідають і якщо виконано правильно знімаю чорно-біле зображення..
• Від іменників утворіть прикметники. Від поданих іменників утворіть спільнокореневі прикметники.
сонце —... (сонячний);
місяць —... (місячний);
зоря —... (зоряний).
ліс — … (лісовий )
доброта — … ( добрий)
Але рядочки у ньому заблукали. Допоможіть розставити їх по місцях:
скувала ріки і ставки. (4)
до сіл засипала стежки. (2)
Зима прийшла. Холодними руками (1)
Заслала ниви килимами, (3)
Жарогруді снігурі прилітають до нас із білим сніжком .
Пташка невеличка,
В неї білі щічки,
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький.
І ця пташка невеличка
Називається... (синичка).
Одного разу проклюнулася із яйця пташка. Відразу привіталася до сонечка, хмарок, місяця і до всіх-всіх. І вирішили вони всі гуртом пошити ввічливій пташечці сукню. Сонечко подарувало їй жовтеньку латочку на грудях, місяць — біленьку смужечку, річка — синеньку, нічка — чорну, а ялинка — зелененьку. І назвали цю пташечку синичкою.
Читання тексту і визначення його теми та мети (вправа 193, с. 97).
Тема ( Синички – зимуючі пташки ) ,
мета ( Як треба допомагати пташкам взимку )
Синичка буде жити . Врятована синичка )
Розгляд ілюстрації до тексту.
– Перлинки наші ще не вичерпались, але урок наш добігає кінця, тому:
Закриваємо ми скриньку,
Але тільки на хвилинку.
Бо завжди, на кожнім кроці,
На перерві, на уроці,
В повсякденному житті
Старші люди й молоді, —
Всі багатими стаєм,
Бо у мовлення своє
Ми вплітаєм із скарбнички
Діаманти невеличкі,
Перлини мудрості народу,
Що йдуть від роду і до роду.
– Тож, з якими перлинками української мови працювали на уроці? (Прислів’я, приказки, вірші, оповідання.)
– Чого навчали нас ці мудрі перлинки?(Ми повторили все вивчене про прикметник,зрозуміли, яке велике значення має прикметник у нашому мовленні, розвивали своє мовлення.)
– Ще, ми поглибили знання про нашу рідну мову, слово. Ми пишаємось тим, що ми – українці. І нашу мову потрібно берегти, зміцнювати, вивчати. Ми щасливі, бо в кожного з нас є:(показую на картках слова)
Вітчизна –(рідна,люба,дорога,прекрасна).
Мова – (українська, солов’їна, материнська, щира).
Родина –(міцна, щаслива,багата,дружна).
Знання –(міцні, прекрасні, відмінні, хороші).
– Молодці, гарно справились з завданням. Прекрасні підібрали прикметники. Ми ще один раз переконались, і неодноразово будем переконуватись, яким милозвучним, досконалим стає наше мовлення завдяки прикметникам. Вони ніби є життєдайною силою нашої мови. То ж вживайте їх у своєму мовленні, малюйте за допомогою прикметників прекрасне навколо вас.
– Дійсно, добре того навчати, хто хоче все знати! Я дякую всім вам за хорошу роботу.
Всі ми разом міркували ,
Й самостійно працювали ,
і старанно всі писали ,
помилок не допускали ,
постарались віс – це факт ,
вийшов добрий результат !
Послухайте вірш, складений із прикметників. Їх у вірші 27 і тільки один іменник.
Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова.
Найдорожча, добра, власна.
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов'їна, барвінкова
Українська рідна мова!
Домашнє завдання
– Дітки, нашу скарбничку ми вже закрили, але вдома ви продовжите роботу з перлинками..
– Виконаєте вправу з підручника 190. Перепишете загадки в зошит, відгадаєте їх, підкреслите прикметники. Хто захоче отримати високий бал, складете свої загадки про пори року, використовуючи якнайбільше прикметників.