Розробка уроку української мови для 4 класу з використанням цікавих форм роботи. Пропонується провести урок у формі квеста з використанням "кластера" - графічного метода організації інформації, який сприяє самостійному здобуванню знань, систематизації та узагальненню нового матеріалу, є схемою-підказкою для учнів.
Тема. Поняття про прислівник як частину мови.
Мета: ознайомити учнів з прислівником як частиною мови; формувати вміння та навички розпізнавати прислівники серед інших частин мови, правильно їх писати та вживати в усному мовленні; збагачувати активний словник учнів; виховувати культуру мовлення та спілкування.
Хід уроку
Усі готові розпочати урок. Нам доведеться сьогодні повторити вивчене, попрацювати над розвитком мовлення, вивчити новий матеріал. А головне протягом уроку самостійно, або в парах і групах ми будемо досліджувати, розмірковувати, робити висновки.
Девіз нашого уроку:
Ти всі перешкоди здолати зумій,
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилинка не втратилась марно.
II. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.
А пропоную провести урок з елементами квесту, за картою дослідження. Що означає КВЕСТ? Квест (від англ. quest – пошук, пошуки пригод) – це випробування ерудованості, начитаності та уміння долати перешкоди.
Етапи нашої роботи : Пошуковий . Тренувальний. Теоретичний. Осмислення.
Карта дослідження і завдання є у кожного із вас. За правильні відповіді отримаєте квест-жетон. Якщо всі етапи нам вдасться подолати, ми здобудемо знання.
Отже, пропоную розпочати наш урок.
Користуймося довідничком. Конверт-підказка ( за бажанням).
1.Апостроф пишеться після букв б,п,в,м,р перед буквами я,ю,є,ї
2. Префікси роз, без завжди пишуться з буквою з
3. Подвоєння приголосних в словах.
4. Не з дієсловами пишеться окремо.
5. Щоб знати, яку букву писати в ненаголошеному складі, треба змінити слово так, щоб ненаголошений став наголошеним.
Обов…язково ро..поділіть завда….я. Намагайтеся (не) перебивати товариша. Кр…тикуйте ідею, а не особу. Сте…те за часом.
ПЕРЕВІРКА ЗАВДАННЯ. КВЕСТ – ЖЕТОН. Отже , ми готові рушити далі.
Доведеться згадати вивчений матеріал і попрацювати над антонімами, фразеологізмами, спільнокореневими словами, частинами мови. (Підготовка до ДПА, повторення )
Як кіт наплакав - ………………….
Мчати, як стріла …………………………………
ПЕРЕВІРКА ЗАВДАННЯ.
- Що називається антонімами?
- Які слова є спільнокореневими?
- Які частини мови ми знаємо?
КВЕСТ – ЖЕТОН. Отже , ми готові рушити далі.
Давайте спробуємо визначити, що називається прислівником?
Отже, ми розпочинаємо тему «Прислівник». Протягом декількох уроків ми розглянемо граматичні ознаки прислівника, навчимось визначали синтаксичну роль у реченні, використовувати їх у мовленні.
На уроці нам треба дослідити і дати відповіді на запитання:
— Яким є значення прислівника? (Ознаку дії називає, а також місце, час, причину цієї дії визначає.)
— На які питання відповідають прислівники? (Як? Де? Куди? Коли? Звідки?)
— З якими словами найчастіше пов’язуються? (З дієсловами: посіяв (коли?) торік; пишеш (як?) чисто; говориш (як?) тихо.)
— Якими членами речення найчастіше бувають? (Другорядними)
Спробуємо дати відповіді на наші запитання дослідження.
Прислівники відповідають на питання. Діти записують на ватмані червоним кольором.
Колективна робота в зошитах.
Записати речення. Встановити зв'язок між словами. Високо в небі пливуть хмаринки.
**** Творча група працює самостійно. Сонечко ласкаво і ніжно зігріває землю.
Записати на ватмані. Найчастіше пов’язуються з … (діти записують синім кольором)
В реченні бувають… (діти записують жовтим кольором)
Робота з підручником.
Перевіримо наші передбачення по матеріалу підручника.
Правило с.165
Незмінна частина мови. Вправа 323 с. 165 СУФИКС тихо
За особами я тихо, ми тихо
Діти записують на ватмані - незмінна частина мови ( зеленим кольором).
Фізкультхвилинка. КАПЕЛЮХ ПРИСЛІВНИКІВ. РОЗМИНКА.
IV. Закріплення вивченого.
Робота в групах.
Осінь, слизький, малий, сонячний, тихий, швидкий.
Зразок. Весна – навесні, чистий – чисто.
2. Відновити словосполучення, дібравши потрібні за змістом прислівники з довідки. Поставити до них запитання.
Виступати …, виглядати…, зроблений…, прочитати … , крокувати …. .
Довідка: весело, молодо, наспіх, попереду, виразно.
3.Добери прислівники
Читати (як?) ……………………..
Повернутися (куди?) …………………
4.Виписати прислівники. Попереду, далекий, море, влітку, думати, яскраво, шість,вперед.
**** Вправа «Редактор». Дібравши потрібні прислівники.
Весна. Співуча, весела, яскрава. Вона …… повіває нам в обличчя теплом. На голубому небі …… світить усміхнене сонечко. Теплий вітерець …… колише трави і квіти. ….. співають свої пісні пташки. Люди, любіть і оберігайте природу!
ПЕРЕВІРКА ЗАВДАННЯ. КВЕСТ – ЖЕТОН. Отже, ми готові рушити далі.
Чи потрібні прислівники в мовленні? Вони уточнюють, доповнюють, роблять речення образнішими. Прислівник служить засобом зв’язку речень у тексті, засобом підвищення виразності, образності мовлення)
Тренувальний етап. Можливість перевірити свої здобутки з теми уроку.
Тест -контроль
а) голіруч, кажучи, плавати, сон;
б)радісно, день, неймовірно, земля;
в)восени, праворуч, наполегливо, вимогливо.
а) іменником;
б) прикметником;
в)дієсловом.
ПЕРЕВІРКА ЗАВДАННЯ. КВЕСТ – ЖЕТОН. Ось ми і дійшли до фінішу. Квест пройдено, кластер складено.
Сьогодні на уроці ми досліджували не тільки прислівник, а й свій настрій, самопочуття, намагалися досягти успіху. А успіх на уроці – це ваша наполегливість і працьовитість. Протягом уроку ви підтримували один одного. Прошу наклеїти на нашому кластері ваші долоньки успіху. Але не просто наклеїти, а прислівником висловити ставлення до уроку.
Хтось працював добре, хтось –відмінно,
Оцініть себе, діти, мудро і вірно.
Червоний колір — активно.
Жовтий колір — позитивно.
Зелений колір — спокійно.
Синій колір — творчо.
Білий колір — важко.