Урок "Поняття про прислівник як частину мови".

Про матеріал

Розробка уроку української мови для 4 класу з використанням цікавих форм роботи. Пропонується провести урок у формі квеста з використанням "кластера" - графічного метода організації інформації, який сприяє самостійному здобуванню знань, систематизації та узагальненню нового матеріалу, є схемою-підказкою для учнів.

Перегляд файлу

 

Тема. Поняття про прислівник як частину мови.

Мета: ознайомити учнів з прислівником як частиною мови; формувати вміння та навички розпізнавати прислівники серед інших частин мови, правильно їх писати та вживати в усному мовленні; збагачувати активний словник учнів; виховувати культуру мовлення та спілкування.

 

Хід уроку

  1. Організаційний етап.

    Усі готові розпочати урок. Нам доведеться сьогодні повторити вивчене, попрацювати над розвитком мовлення, вивчити новий матеріал. А головне протягом уроку самостійно, або в парах і групах ми будемо досліджувати, розмірковувати, робити висновки.


Девіз нашого уроку:

Ти всі перешкоди здолати зумій,
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилинка не втратилась марно.

II. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.
А пропоную провести  урок  з елементами квесту,  за картою дослідження.  Що означає КВЕСТ?  Квест (від англ. quest – пошук, пошуки пригод) –  це випробування ерудованості, начитаності та уміння долати перешкоди.

Етапи нашої роботи : Пошуковий . Тренувальний.     Теоретичний.  Осмислення.   

Карта дослідження і завдання є у кожного із вас. За правильні  відповіді отримаєте  квест-жетон. Якщо всі етапи нам вдасться подолати, ми здобудемо знання.

 Отже, пропоную розпочати наш урок.

  1. Пошуковий етап.   Для  розвитку орфографічної зіркості і з метою підготовки до ДПА,  ми проведемо словникову роботу і згадаємо  правила дружньої роботи . Прошу списати текст, вставляючи пропущені букви.

Користуймося довідничком. Конверт-підказка ( за бажанням).

1.Апостроф пишеться після букв б,п,в,м,р перед буквами я,ю,є,ї

2. Префікси роз, без завжди пишуться з буквою з

3. Подвоєння приголосних в словах.

 

 

4. Не з дієсловами пишеться окремо.

5. Щоб знати, яку букву писати в ненаголошеному складі, треба змінити слово так, щоб ненаголошений став наголошеним.

      Обов…язково  ро..поділіть  завда….я. Намагайтеся  е) перебивати товариша.  Кр…тикуйте  ідею, а не особу.  Сте…те за часом.

ПЕРЕВІРКА ЗАВДАННЯ.  КВЕСТ – ЖЕТОН. Отже , ми готові рушити далі.

  1. Теоретичний  етап. Працюємо в парах, дотримуючись правил дружньої роботи.

Доведеться згадати вивчений матеріал і попрацювати над антонімами, фразеологізмами,  спільнокореневими словами, частинами мови. (Підготовка до ДПА, повторення )

  1. Згадати, що таке антоніми. Вставити в прислів’я пропущені  антоніми.
  • Багато диму — ……….. тепла.
  • Влітку сірий, а ………….білий.
  1. Попрацюй над фразеологізмами. Заміни одним словом значення вислову.

Як кіт наплакав - ………………….

Мчати, як стріла …………………………………

  1. Знайти зайве слово.
  • Весна, веснянка, весняні, весело
  • Сіль, сильно, солона, посолити.
  1. Відшукай  в кожному рядку зайве слово.
  • День, зошит, вікно, щодня.
  • Мною, тобі, всюди, з нами.
  • Білий, чемні, сильна, надворі.

ПЕРЕВІРКА ЗАВДАННЯ.

- Що називається антонімами?

- Які слова є спільнокореневими?

- Які частини мови ми знаємо?

 КВЕСТ – ЖЕТОН.  Отже , ми готові рушити далі.

 

III. Повідомлення теми  і завдань уроку. Робота над новим матеріалом.

Прошу прочитати слова, які вами були  дописані і записати  їх на ватмані.

Метод кластера  ( діти записують слова чорним кольором) 

  • До якої із запропонованих частин мови їх можна віднести? 
  • Прошу звернути увагу і на виділені слова нашого девізу уроку.
  • Що на вашу думку в них  спільного?

Давайте спробуємо  визначити, що називається прислівником?

Отже, ми розпочинаємо тему «Прислівник».  Протягом декількох уроків ми розглянемо граматичні ознаки прислівника, навчимось визначали синтаксичну роль у реченні, використовувати їх у мовленні.

На уроці нам треба дослідити і дати відповіді на запитання:

— Яким є значення прислівника? (Ознаку дії називає, а також місце, час, причину цієї дії визначає.) 

На які питання відповідають прислівники? (Як? Де? Куди? Коли? Звідки?) 

— З якими словами найчастіше пов’язуються? (З дієсловами: посіяв (коли?) торік;  пишеш (як?) чисто; говориш (як?) тихо.) 

— Якими членами речення найчастіше бувають? (Другорядними) 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Етап осмислення.

Спробуємо дати відповіді на наші запитання дослідження.

Прислівники відповідають на питання. Діти  записують  на ватмані червоним кольором.

 

Колективна робота в зошитах.

Записати речення. Встановити зв'язок між словами. Високо  в небі пливуть хмаринки.

**** Творча група працює самостійно. Сонечко ласкаво і ніжно зігріває землю. 

Записати на ватмані.  Найчастіше пов’язуються з … (діти записують синім кольором)

В реченні бувають… (діти записують  жовтим  кольором)

Робота з підручником.

Перевіримо наші передбачення по матеріалу підручника.

Правило с.165

  • На які питання кластера – схеми  ми дали відповіді?

Незмінна частина мови. Вправа 323 с. 165 СУФИКС тихо

За особами   я тихо, ми тихо

Діти записують  на ватмані -  незмінна частина мови ( зеленим кольором).

Фізкультхвилинка. КАПЕЛЮХ   ПРИСЛІВНИКІВ. РОЗМИНКА.

IV. Закріплення вивченого.

Робота в групах.

  1. Утворити і записати від поданих слів прислівники.

Осінь, слизький, малий, сонячний, тихий, швидкий.

  • Чи будуть  пари слів спільнокореневими?

Зразок. Весна – навесні, чистий – чисто.

2. Відновити словосполучення, дібравши потрібні за змістом прислівники з довідки. Поставити до них запитання.

Виступати …,  виглядати…,  зроблений…, прочитати , крокувати ….  .

 

 

Довідка: весело, молодо, наспіх, попереду, виразно.

3.Добери прислівники

Читати (як?) ……………………..

Повернутися (куди?) …………………

4.Виписати прислівники. Попереду, далекий, море, влітку, думати, яскраво, шість,вперед.

**** Вправа «Редактор». Дібравши потрібні прислівники.

Весна. Співуча, весела, яскрава. Вона …… повіває нам в обличчя теплом. На голубому небі …… світить усміхнене сонечко. Теплий вітерець …… колише трави і квіти. ….. співають свої пісні пташки.  Люди, любіть і оберігайте природу!

ПЕРЕВІРКА ЗАВДАННЯ.  КВЕСТ – ЖЕТОН. Отже, ми готові рушити далі.

Чи потрібні прислівники в мовленні? Вони уточнюють, доповнюють, роблять речення образнішими. Прислівник служить засобом зв’язку речень у тексті, засобом підвищення виразності, образності мовлення)

Тренувальний етап. Можливість перевірити свої здобутки з теми уроку.

Тест -контроль

  1. Визначте, у якому рядку всі слова – прислівники:

 а) голіруч, кажучи, плавати, сон;
б)радісно, день, неймовірно, земля;
в)восени, праворуч, наполегливо, вимогливо.

  1. У якому рядку подані питання, на які відповідають прислівники:
    а) який? чий? котрий?
    б) що робити? що зробити?
    в) як? де? куди? звідки?
  2. Яким членом речення найчастіше виступає прислівник:
    а) другорядним
    б) присудком;
    в) підметом.

 

 

 

  1. У реченні найчастіше  пов’язаний з

а) іменником;
б) прикметником;
в)дієсловом.

 

ПЕРЕВІРКА ЗАВДАННЯ.  КВЕСТ – ЖЕТОН. Ось ми і дійшли до фінішу. Квест пройдено, кластер складено.

    Сьогодні на уроці ми досліджували не тільки прислівник, а й свій настрій, самопочуття, намагалися досягти успіху. А успіх  на уроці – це ваша наполегливість і працьовитість.   Протягом уроку ви підтримували один одного. Прошу  наклеїти на нашому кластері ваші долоньки успіху. Але не просто наклеїти, а прислівником висловити ставлення до уроку.

Хтось  працював добре, хтось –відмінно,
Оцініть себе, діти, мудро і вірно.

Червоний колір — активно.

Жовтий колір  — позитивно.

Зелений  колір — спокійно.

Синій колір творчо.

Білий колір важко.

 

docx
Додано
5 липня 2018
Переглядів
11705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку