КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ НА ТЕМУ: «УСНИЙ ВИБІРКОВИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ НАУКОВОГО СТИЛЮ З ЕЛЕМЕНТАМИ РОЗДУМУ ЗА СКЛАДНИМ ПЛАНОМ»

Про матеріал

Уроки зв'язного мовлення - це можливість дитини зануритися в загадковий світ мистецтва, стати його частинкою, висловити свою думку, зайняти позицію.

Занурившись у творчість, вчитель веде учнів у країну запитань і відповідей. Знання рідної мови так легко і цікаво засвоюються, урок надзвичайно цікавий, адже тут і гра, і тести, і робота в групах, словникова і творча діяльність.

Вчитися - це так приємно!

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

 з української мови на тему:

 «Усний вибірковий переказ тексту наукового стилю

з елементами роздуму за складним планом»

Результат пошуку зображень за запитом "КОНСПЕКТ УРОКУ"

Тема. Усний вибірковий переказ тексту наукового стилю з елементами роздуму за складним планом

Мета:

  • повторити вивчене про сферу вживання, основні жанри й мовні особливості наукового стилю;
  •  удосконалити вміння визначати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти;
  • формувати вміння сприймати письмовий текст, розуміти його, вибірково відтворювати зміст прочитаного за складним планом;
  • розвивати мовленнєво-комунікативні вміння, здійснювати змістовий і мовний аналіз тексту з урахуванням стилю, типу мовлення;
  •  уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів, розвивати відчуття стилістичної диференціації слів, культуру мовлення.

          Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.


Хід уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Коли ми згадуємо про рослини, передусім уявляємо собі ліс, поле, луки, степові або гірські пейзажі чи міський парк, сад. Серед царства квітів і трав людину огортає неземне відчуття щастя, гармонії.

Поміркуйте!
Порівняйте зображення іриса на картині Вінсента ван Гога з фотографією.

Вінсент ван Гог. Ірис D:\Documents and Settings\Family\Мои документы\semena-12.jpgD:\Documents and Settings\Family\Мои документы\Іриси ван гог.jpg Ірис флорентійський

 

  •    Актуалізація суб’єктивного досвіду.

Особисті асоціації

  1. Чи однакове емоційне враження справляють на вас ці квіти?
  2. Як ви думаєте, що найточніше відтворює рослини? Чому?
  3. Що б ви повісили на стіну у своїй кімнаті: картину Вінсента ван Гога «Іриси» чи фотографію цих квітів? Аргументуйте відповідь.

Вчитель. І картина, і фотографія передають зміст предмета, справляють на нас естетичне враження, але вони це роблять по-різному.

          Годинами можна милуватися картиною художника, уявляючи ніжні іриси, або, сидячи біля маминої клумби, зачаровано споглядати за простим, але в той же час геніальним творивом Божої руки – квітами ірисами. Так само і тексти можуть передавати один і той же предмет різними шляхами. Все залежить від мови стилю, призначення тексту.

       ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку.

       Учитель.  Сьогодні на уроці ми будемо працювати над текстом наукового стилю і навчимося вибірково відтворювати зміст прочитаного усно. Протягом уроку ви будете не тільки використовувати набуті знання. Я б хотіла бачити вас особистостями, які мають власну думку, своє бачення і вміють це довести. Отож, вільно думати, відкрито висловлюватись на певну тему – це і буде девізом нашого заняття.

           Пригадайте, що спільного і відмінного між усним і письмовим переказом.

  • Кола  Вена

Учитель. Переказ - це сприйняття й  відтворення змісту висловлювання, складання тексту за готовим матеріалом.

C:\Documents and Settings\Admin1\Рабочий стол\Знак оклику.jpegОсновним критерієм, що визначає цінність переказу, є повнота відтворення висловлювання. Саме на цій основі розрізняють докладні, стислі, вибіркові, творчі перекази.

    Підготувати вибірковий переказ тексту - це детально переказати одну частину, мікротему тексту.

  Щоб правильно виконати це завдання, потрібно звернутись до пам’ятки.

 


Пам’ятка
«Як готуватися до вибіркового переказу  тексту наукового стилю»

  1. Уважно прослухайте або прочитайте текст.
  2. Визначте тему й основну думку тексту.
  3. Поясніть, чому текст має саме таку назву.
  4. Визначте мікротеми тексту.
  5. Запишіть тематичні речення, кожне з яких буде пунктом плану.
  6. Продумайте композицію переказу, тип мовлення (розповідь, опис, роздум) чи поєднання цих типів.
  7. Випишіть слова-терміни.
  8. Доберіть слова та речення для зв’язку частин тексту.
  9. Складіть план переказу.


     Текст – це не набір речень, розміщених хаотично. Складається він з кількох речень, об’єднаних темою, основною думкою і граматично. Про особливості тексту ви дізнались на уроках мови ще в п’ятому класі. Пропоную скласти

«Сенкан»

Алгоритм складання сенкану такий:

1-й рядок – тема (іменник);

2-й рядок – опис (два прикметники);

3-й рядок – дія (три дієслова);

4-й рядок – ставлення (фраза з чотирьох слів), почуття з приводу обговорюваного;

5-й рядок – перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок).

Наприклад.

Текст.

Зв’язний, завершений.

Повідомляє, передає, спонукає.

Джерело суспільно корисної інформації.

Висловлювання.

 

Текст.

Емоційний, натхненний.

Збагачує, впливає, виховує.

Розвиває логічне і творче мислення.

Інформація.

C:\Documents and Settings\Admin1\Рабочий стол\Знак оклику.jpeg 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.
 

                                         Стилі мовлення
                             
                    

 

 



 

 

  • Пригадаймо, що ми називаємо стилем мовлення.

       Стиль – манера письма, спосіб викладення думок.                                                      

Скільки стилів мовлення ви знаєте?
      Перед вами картинки, на яких зображені різні предмети. У даній вправі вони асоціюються з різними стилями мовлення:

простий олівець - з публіцистичним,
чашки чаю – з розмовно-побутовим,
фломастер – з художнім,
перо – з науковим,
чорна гелева ручка – з офіційно-діловим.

  • Завдання на відповідність.

Доберіть запропоновані тексти до кожного предмета.

  1.                       

А.                   Оголошення

Шановні мешканці села Дмухівці!  Завтра,              12 квітня, о 14:00 відбудуться збори на тему: «Збережімо красу нашого лісу!»

Сільський голова

  1.         

Б. «Оберігаючи рідкісні рослини, ти бережеш не тільки красу свого краю, хоч і це дуже важливо. Ти бережеш скарб, якому ціни немає. Тож не буде нічого ймовірного, коли в майбутньому саме ти станеш тим ученим, який відкриє досі не знані лікувальні властивості цих рослин і поверне здоров’я тисячам і тисячам людей…»  Є. Шмургун

 

 

В.                  Птиці зелені                            

                     у пізню пору                                         

                     спати злетілись                               

                     на свіжий поруб…                         

(Уривок із поезії Ліни Костенко «Папороть»)                                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

Г. - Ти що, подруго, не знаєш, що підсніжники  на межі зникнення?

 - Я про це не думаю. Вони так прикрашають інтер’єр моєї кімнати.

 - Так. Через тиждень…викинеш. Та земля збідніє…

 

 

Д. Тюльпан – багаторічна світлолюбна рослина заввишки 10 – 40 см. Із цибулиною, що оточена бурими або чорними оболонками. Стебло з 2 – 3 прикореневими листками та квіткою на верхівці. Квітки поодинокі, великі, різноколірні з віночкоподібною тричленною оцвітиною.

ІV. Підготовка до роботи над усним вибірковим переказом за опорною схемою.

  • Прийом «Опорна схема»

Пояснення вчителя щодо основних ознак тексту наукового стилю.
 

 

 

 


 


  • Прийом «Читання з розмітками „INSERT”.

Кожен учень отримує друкований текст. Читаючи його, шестикласники роблять позначки на березі свого примірника. Позначки мають бути такими:

   - якщо прочитане підтверджує те, що ви вже знаєте.

-        - якщо прочитане відрізняється від того, що ви вже знаєте, чи думаєте, що суперечить вашим уявленням.

+  - якщо прочитане несе для вас нову інформацію.

?  - якщо натрапляєте на інформацію, яка вас бентежить, чи якщо хочете знати про щось більше.

 

Лілія лісова

Лілія лісова – гарна декоративна рослина, що трапляється в Українських Карпатах, Закарпатті, Передкарпатті, Розточчі, Опіллі, Поліссі,  Лісостепу.

  Це багаторічна трав’яниста рослина заввишки 50-150 см. Росте в широколистих та мішаних лісах, здебільшого на галявинах, узліссях, у чагарниках. Цибулина черепичаста. Стебло зелене, іноді з червонуватими цятками, знизу і під суцвіттям – безлисте. Листки еліптично-ланцетні, гострі, з короткошорстким краєм. Квітки повислі, на довгих квітконіжках, ясно-пурпурові, з фіолетовими плямами, ароматні, зібрані у негусту китицю. Цвіте у червні-липні. Квітує рано. Плодоносить у серпні. Плід – шестигранна коробочка з гострими ребрами. Розмножується насінням.

Лілія лісова має багато народних назв: маслянка, масляночка, сарана, саранка. Всі вона вказують на те, що лілія – їстівна рослина. Народи, що населяють Сибір, їли її цибулини вареними як кашу, печеними, як картоплю, або сирими. Якути висушували цибулини, перемелювали на борошно й пекли хліб. В Україні лілію називають лісовою, бо колись чимало її росло в наших лісах. У давні часи цибулини згодовували коровам, щоб молоко було жирнішим. У народній медицині рослину використовують для гоєння ран, листя – під час опіків, цибулини – якщо болять зуби.  Із цибулин отримують фарбу. Хоча запах у квітів неприємний – та їх використовують як декоративну рослину з часів середньовіччя.


   Популяції виду нечисленні, ряд місцезнаходжень, особливо біля населених пунктів, перебуває у загрозливому стані. Зрідка трапляється в усіх лісових масивах заповідника «Медобори» як поодинокими екземплярами, так і невеликими популяціями. Зникає внаслідок вирубування лісів, осушувальних робіт, унаслідок зривання на букети та викопування цибулин.

  Занесена до Червоної книги України. Охороняється у заповідниках Карпатському та «Розточчя», Карпатському національному природному парку, ряді заказників і пам’яток природи.

249 слів

 

Складіть власну таблицю позначок для впорядкування одержаної інформації за зразком:

 

    

-         

+

?

Лілія – це багаторічна трав’яниста рослина.

Неприємний запах квітів.

Лілія – їстівна рослина.

Використання лілії лісової в народній медицині.

 

 

 

 

  • Визначте тему та головну думку тексту. Визначте стиль тексту.
  • Які типи мовлення ви знаєте?
  • На які питання відповідає роздум? Доведіть, що у тексті є елементи роздуму. Які речення у тексті спонукають вас до міркування?

З’ясуйте значення вжитих у тексті переказу слів, які перебувають у пасивному словнику.
   Словникова робота

  •         Вид - нижча одиниця в системі класифікації тваринного та рослинного світу, що об'єднує тварин або рослини, які мають однакові ознаки, і входить до складу вищої одиниці – роду.
  •         Популяція – сукупність особин одного виду тваринних чи рослинних організмів, поширена в певній місцевості.
  •         Заповідник – територія або архітектурна споруда, яка перебуває під охороною держави (з метою збереження тваринного та рослинного світу, всього природного комплексу чи пам'яток старовини тощо).
  •         Заказник – територія, виділена зі спільного користування з метою збереження, відтворення та відновлення окремих чи декількох компонентів природи та підтримання загальної екологічної рівноваги. || Місце тимчасової заборони полювання.

 

  • Прийом «Гронування»
  1. Напишіть центральне слово посередині аркуша паперу.
  2. Запишіть слова або фрази, які спадають на думку з обраної теми.
  3. Пишіть стільки ідей, скільки дозволить час, або ж доки всі вони не будуть вичерпані.

Наприклад.

Робота в групах

                 І група

-         Доберіть синоніми до слів ароматні, запах, гарна, загрозливий.

-         Доберіть антоніми до слів багаторічна, знизу, поодинокі, довгі, осушування, невеликі.

 

              ІІ група

-         Поділіть текст на частини.

-         Виділіть ключові слова та словосполучення, що стосуються ознак лілії лісової.

 

ІІІ група

-         Перекажіть одну мікротему.

-         Поміркуйте: як потрібно оберігати рослини, популяції виду яких нечисленні? Що можуть для цього зробити діти?

 

  • Колективне складання складного плану тексту «Лілія лісова». (План записується на дошці та в зошитах)

Складний план готового тексту - це детальний план змісту твору з розподілом на зачин (вступ), основну частину і кінцівку (висновок), причому основна частина поділяється на підрозділи.

Орієнтовний план

І. Лілія лісова – гарна декоративна рослина.

ІІ. Характерні ознаки, популяція виду та народне застосування лілії лісової:

  1. Ботанічна характеристика квітки (висота, коренева система, стебло, листки, квіти, плід, розмноження);
  2. Популяція виду;
  3. Особливості народних назв лілії;
  4. Використання рослини в побуті, народній медицині;
  5. Загрози зникнення лілії лісової.

ІІІ. Лілія лісова - рослина Червоної книги України.

 

  • Повторне читання вчителем тексту

 

V.  Усне вибіркове переказування тексту (2-3 учні).

На дошці записати: заповідник «Медобори», Червона книга України,    Карпатський національний природний парк, заповідник «Розточчя», популяція виду, широколисті та мішані ліси, Карпати, Закарпаття, Передкарпаття, Розточчя, Опілля, Полісся, Лісостеп, Сибір.

 

VI. Підведення підсумків уроку

-         Що нового ви дізнались із цього тексту наукового стилю?

-         Яку мікротему вам найбільше хочеться переказати? Чому?

-         До чого спонукає текст?

-         В яких галузях життя вживається науковий стиль?

 

  • «Займи позицію»

-        Як навчити людей берегти життя природи?
-  Яка екологічна проблема, на вашу думку, потребує першочергового вирішення (забруднення рік, повітря, довкілля, вирубування лісів, знищення рідкісних видів рослин і тварин)?

 

  • Домашнє завдання
  1. Підготувати усний вибірковий переказ наукового стилю з елементами роздуму за складним планом («Лілія лісова»).
  2. Скласти перелік критеріїв, які ви використовуєте для того, аби «почути»  стиль. Аргументуйте їх.


Література

1. Кузьменчук І. Інноваційні технології та сучасний урок літератури /, - К.: Вид.дім “Шкільний світ”, - 2006 рік. - 128 с.

2. Крамаренко С. Інтерактивні техніки навчання як засіб розвитку творчого потенціалу учнів //Відкритий урок. - 2002. №5-6 – С. 7-10

3.Терно С.О. Розвиток критичного мислення старшокласників у процесі навчання історії / С.О. Терно. - Запоріжжя: Запорізький національний університети 2011. - 275 с.

4. Тягло О.В Критичне мислення [навч.посібник] / Тягло О.В. - Х.: Основа, 2008. - 187 с.

5. Философский словарь /[под.ред. И.Т.Фролова]. - [6-е изд., переаб. и доп.]. - М.: Политиздат, 1991 – 560 с. Философский словарь/ [под ред. И.Т.Фролова]. - [6-е изд., переаб. и доп.]. - М. : Политизлат, 1991. - 560 с.

6. Мірошник С.І. Компетентнісний підхід у навчанні української літератури на основі впровадження технології розвитку критичного мислення.

7. Критичне мислення: від теорії до практики (пфдсумки міжрегіонального інтернет-проекту “Чарівний світ творчості”). [Електроний ресурс]: Шіпуновська школа ім. А.В. Луначарського, с.Шипунова/Наук.керівник проекту Білвн Т.Я. - Електрон.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дем'яненко Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 листопада 2023
Переглядів
1426
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку