Уроки зв'язного мовлення - це можливість дитини зануритися в загадковий світ мистецтва, стати його частинкою, висловити свою думку, зайняти позицію.
Занурившись у творчість, вчитель веде учнів у країну запитань і відповідей. Знання рідної мови так легко і цікаво засвоюються, урок надзвичайно цікавий, адже тут і гра, і тести, і робота в групах, словникова і творча діяльність.
Вчитися - це так приємно!
Конспект уроку
з української мови на тему:
«Усний вибірковий переказ тексту наукового стилю
з елементами роздуму за складним планом»
Тема. Усний вибірковий переказ тексту наукового стилю з елементами роздуму за складним планом
Мета:
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Коли ми згадуємо про рослини, передусім уявляємо собі ліс, поле, луки, степові або гірські пейзажі чи міський парк, сад. Серед царства квітів і трав людину огортає неземне відчуття щастя, гармонії.
Поміркуйте!
Порівняйте зображення іриса на картині Вінсента ван Гога з фотографією.
Вінсент ван Гог. Ірис Ірис флорентійський
Особисті асоціації
Вчитель. І картина, і фотографія передають зміст предмета, справляють на нас естетичне враження, але вони це роблять по-різному.
Годинами можна милуватися картиною художника, уявляючи ніжні іриси, або, сидячи біля маминої клумби, зачаровано споглядати за простим, але в той же час геніальним творивом Божої руки – квітами ірисами. Так само і тексти можуть передавати один і той же предмет різними шляхами. Все залежить від мови стилю, призначення тексту.
ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку.
Учитель. Сьогодні на уроці ми будемо працювати над текстом наукового стилю і навчимося вибірково відтворювати зміст прочитаного усно. Протягом уроку ви будете не тільки використовувати набуті знання. Я б хотіла бачити вас особистостями, які мають власну думку, своє бачення і вміють це довести. Отож, вільно думати, відкрито висловлюватись на певну тему – це і буде девізом нашого заняття.
Пригадайте, що спільного і відмінного між усним і письмовим переказом.
Учитель. Переказ - це сприйняття й відтворення змісту висловлювання, складання тексту за готовим матеріалом.
Основним критерієм, що визначає цінність переказу, є повнота відтворення висловлювання. Саме на цій основі розрізняють докладні, стислі, вибіркові, творчі перекази.
Підготувати вибірковий переказ тексту - це детально переказати одну частину, мікротему тексту.
Щоб правильно виконати це завдання, потрібно звернутись до пам’ятки.
|
Текст – це не набір речень, розміщених хаотично. Складається він з кількох речень, об’єднаних темою, основною думкою і граматично. Про особливості тексту ви дізнались на уроках мови ще в п’ятому класі. Пропоную скласти
«Сенкан»
Алгоритм складання сенкану такий:
1-й рядок – тема (іменник);
2-й рядок – опис (два прикметники);
3-й рядок – дія (три дієслова);
4-й рядок – ставлення (фраза з чотирьох слів), почуття з приводу обговорюваного;
5-й рядок – перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок).
Наприклад.
Текст.
Зв’язний, завершений.
Повідомляє, передає, спонукає.
Джерело суспільно корисної інформації.
Висловлювання.
Текст.
Емоційний, натхненний.
Збагачує, впливає, виховує.
Розвиває логічне і творче мислення.
Інформація.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Стилі мовлення
Стиль – манера письма, спосіб викладення думок.
Скільки стилів мовлення ви знаєте?
Перед вами картинки, на яких зображені різні предмети. У даній вправі вони асоціюються з різними стилями мовлення:
простий олівець - з публіцистичним,
чашки чаю – з розмовно-побутовим,
фломастер – з художнім,
перо – з науковим,
чорна гелева ручка – з офіційно-діловим.
Доберіть запропоновані тексти до кожного предмета.
|
А. Оголошення Шановні мешканці села Дмухівці! Завтра, 12 квітня, о 14:00 відбудуться збори на тему: «Збережімо красу нашого лісу!» Сільський голова |
|
Б. «Оберігаючи рідкісні рослини, ти бережеш не тільки красу свого краю, хоч і це дуже важливо. Ти бережеш скарб, якому ціни немає. Тож не буде нічого ймовірного, коли в майбутньому саме ти станеш тим ученим, який відкриє досі не знані лікувальні властивості цих рослин і поверне здоров’я тисячам і тисячам людей…» Є. Шмургун
|
|
В. Птиці зелені у пізню пору спати злетілись на свіжий поруб… (Уривок із поезії Ліни Костенко «Папороть») |
5.
|
Г. - Ти що, подруго, не знаєш, що підсніжники на межі зникнення? - Я про це не думаю. Вони так прикрашають інтер’єр моєї кімнати. - Так. Через тиждень…викинеш. Та земля збідніє…
Д. Тюльпан – багаторічна світлолюбна рослина заввишки 10 – 40 см. Із цибулиною, що оточена бурими або чорними оболонками. Стебло з 2 – 3 прикореневими листками та квіткою на верхівці. Квітки поодинокі, великі, різноколірні з віночкоподібною тричленною оцвітиною. |
ІV. Підготовка до роботи над усним вибірковим переказом за опорною схемою.
Пояснення вчителя щодо основних ознак тексту наукового стилю.
Кожен учень отримує друкований текст. Читаючи його, шестикласники роблять позначки на березі свого примірника. Позначки мають бути такими:
- якщо прочитане підтверджує те, що ви вже знаєте.
- - якщо прочитане відрізняється від того, що ви вже знаєте, чи думаєте, що суперечить вашим уявленням.
+ - якщо прочитане несе для вас нову інформацію.
? - якщо натрапляєте на інформацію, яка вас бентежить, чи якщо хочете знати про щось більше.
Лілія лісова
Лілія лісова – гарна декоративна рослина, що трапляється в Українських Карпатах, Закарпатті, Передкарпатті, Розточчі, Опіллі, Поліссі, Лісостепу.
Це багаторічна трав’яниста рослина заввишки 50-150 см. Росте в широколистих та мішаних лісах, здебільшого на галявинах, узліссях, у чагарниках. Цибулина черепичаста. Стебло зелене, іноді з червонуватими цятками, знизу і під суцвіттям – безлисте. Листки еліптично-ланцетні, гострі, з короткошорстким краєм. Квітки повислі, на довгих квітконіжках, ясно-пурпурові, з фіолетовими плямами, ароматні, зібрані у негусту китицю. Цвіте у червні-липні. Квітує рано. Плодоносить у серпні. Плід – шестигранна коробочка з гострими ребрами. Розмножується насінням.
Лілія лісова має багато народних назв: маслянка, масляночка, сарана, саранка. Всі вона вказують на те, що лілія – їстівна рослина. Народи, що населяють Сибір, їли її цибулини вареними як кашу, печеними, як картоплю, або сирими. Якути висушували цибулини, перемелювали на борошно й пекли хліб. В Україні лілію називають лісовою, бо колись чимало її росло в наших лісах. У давні часи цибулини згодовували коровам, щоб молоко було жирнішим. У народній медицині рослину використовують для гоєння ран, листя – під час опіків, цибулини – якщо болять зуби. Із цибулин отримують фарбу. Хоча запах у квітів неприємний – та їх використовують як декоративну рослину з часів середньовіччя.
Популяції виду нечисленні, ряд місцезнаходжень, особливо біля населених пунктів, перебуває у загрозливому стані. Зрідка трапляється в усіх лісових масивах заповідника «Медобори» як поодинокими екземплярами, так і невеликими популяціями. Зникає внаслідок вирубування лісів, осушувальних робіт, унаслідок зривання на букети та викопування цибулин.
Занесена до Червоної книги України. Охороняється у заповідниках Карпатському та «Розточчя», Карпатському національному природному парку, ряді заказників і пам’яток природи.
249 слів
Складіть власну таблицю позначок для впорядкування одержаної інформації за зразком:
|
- |
+ |
? |
Лілія – це багаторічна трав’яниста рослина. |
Неприємний запах квітів. |
Лілія – їстівна рослина. |
Використання лілії лісової в народній медицині. |
|
|
|
|
З’ясуйте значення вжитих у тексті переказу слів, які перебувають у пасивному словнику.
Словникова робота
Наприклад.
Робота в групах
І група
- Доберіть синоніми до слів ароматні, запах, гарна, загрозливий.
- Доберіть антоніми до слів багаторічна, знизу, поодинокі, довгі, осушування, невеликі.
ІІ група
- Поділіть текст на частини.
- Виділіть ключові слова та словосполучення, що стосуються ознак лілії лісової.
ІІІ група
- Перекажіть одну мікротему.
- Поміркуйте: як потрібно оберігати рослини, популяції виду яких нечисленні? Що можуть для цього зробити діти?
Складний план готового тексту - це детальний план змісту твору з розподілом на зачин (вступ), основну частину і кінцівку (висновок), причому основна частина поділяється на підрозділи.
Орієнтовний план
І. Лілія лісова – гарна декоративна рослина.
ІІ. Характерні ознаки, популяція виду та народне застосування лілії лісової:
ІІІ. Лілія лісова - рослина Червоної книги України.
V. Усне вибіркове переказування тексту (2-3 учні).
На дошці записати: заповідник «Медобори», Червона книга України, Карпатський національний природний парк, заповідник «Розточчя», популяція виду, широколисті та мішані ліси, Карпати, Закарпаття, Передкарпаття, Розточчя, Опілля, Полісся, Лісостеп, Сибір.
VI. Підведення підсумків уроку
- Що нового ви дізнались із цього тексту наукового стилю?
- Яку мікротему вам найбільше хочеться переказати? Чому?
- До чого спонукає текст?
- В яких галузях життя вживається науковий стиль?
- Як навчити людей берегти життя природи?
- Яка екологічна проблема, на вашу думку, потребує першочергового вирішення (забруднення рік, повітря, довкілля, вирубування лісів, знищення рідкісних видів рослин і тварин)?
Література
1. Кузьменчук І. Інноваційні технології та сучасний урок літератури /, - К.: Вид.дім “Шкільний світ”, - 2006 рік. - 128 с.
2. Крамаренко С. Інтерактивні техніки навчання як засіб розвитку творчого потенціалу учнів //Відкритий урок. - 2002. №5-6 – С. 7-10
3.Терно С.О. Розвиток критичного мислення старшокласників у процесі навчання історії / С.О. Терно. - Запоріжжя: Запорізький національний університети 2011. - 275 с.
4. Тягло О.В Критичне мислення [навч.посібник] / Тягло О.В. - Х.: Основа, 2008. - 187 с.
5. Философский словарь /[под.ред. И.Т.Фролова]. - [6-е изд., переаб. и доп.]. - М.: Политиздат, 1991 – 560 с. Философский словарь/ [под ред. И.Т.Фролова]. - [6-е изд., переаб. и доп.]. - М. : Политизлат, 1991. - 560 с.
6. Мірошник С.І. Компетентнісний підхід у навчанні української літератури на основі впровадження технології розвитку критичного мислення.
7. Критичне мислення: від теорії до практики (пфдсумки міжрегіонального інтернет-проекту “Чарівний світ творчості”). [Електроний ресурс]: Шіпуновська школа ім. А.В. Луначарського, с.Шипунова/Наук.керівник проекту Білвн Т.Я. - Електрон.