Конспект уроку з української мови з використанням технології розвитку критичного мислення у 3 класі
Тема: Повторення вивченого про іменник.
Мета: повторити та узагальнити знання учнів про іменник як частину
мови, його граматичні ознаки; удосконалювати вміння визначати рід,
число іменників; розвивати мовлення, логічне і критичне мислення, пізнавальний
інтерес; виховувати почуття колективізму, увагу, спостережливість.
Обладнання: картки зі словами, малюнки будинків,тварин (бджола, корова,
курка, півень), дівчинки.
Відеоматеріал до уроку:музична фізкультхвилинка, мультфільм «Уявлення
про слова – назви предметів»
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.
Методи і прийоми: метод«Передбачення», «Асоціативний кущ», «Огляд за категоріями»,
робота в парах,«Аналіз семантичних особливостей», «Ґронування»,
«Речення з відкритим кінцем»,питання - відповідь
Очікування: - незалежність мислення, відносна самостійність думок;
Хід уроку
Вчитель:Весела пісенька дзвіночка
Покликала нас на урок.
Я бачу ваші милі личка
Та очі з безліччю думок.
Ми помандруєм в світ науки.
Що гордо мовою зовуть.
Та лиш кмітливість і увагу
З собою взяти не забудь.
Вчитель: Щоб урок пройшов добре, треба мати гарний настрій. Тож, посміхніться мені, посміхніться сусідові по парті – ми починаємо!
І. Актуалізація опорних знань
1 Метод «Передбачення»
Каліграфічна хвилинка
Вчитель: Щоб слова і букви правильно писати,
Хвилинку каліграфії пора розпочинати.
Іммеенннниик іменник
Вчитель: Скажіть, будь ласка, хто здогадався, якою буде тема нашого уроку, про що буде йти мова?
(Відповіді учнів)
Вчитель: Дійсно, саме сьогодні ми пригадаємо усі таємниці, які приховує наш ІМЕННИК. Зберемо і впорядкуємо усі знання про іменник, бо тема нашого уроку: «Іменник як частина мови. Повторення вивченого про іменник.»
2. «Асоціативний кущ»
Вчитель: Для кожноїлюдини важливо мати гарну інтуїцію, вміти асоціювати.
(Вчитель демонструє малюнок, а учні поряд з малюнком на дошці викладають ті слова, що асоціюються із зображенням)
Вчитель: Що ми можемо сказати про ці слова? (відповіді учнів) Давайте пригадаємо, які слова ми називаємо ІМЕННИКАМИ?
(Демонстрація мультфільму «Уявлення про слова – назви предметів»)
ІІ. Побудова знань (Усвідомлення змісту)
1. «Огляд за категоріями»
Вчитель: А зараз ми з вами перенесемося у місто Хтосиків і Щосиків . Але його мешканці десь поділися. Давайте їх повернемо. Треба заселити будинки, записати назви істот і неістот (по 5 слів)
(2 учні біля дошки, всі інші: І варіант – ХТО?, ІІ варіант – ЩО? Потім усі перевіряють написане на дошці , вибірково зачитують свої слова)
хто? що?
Вчитель: Який висновок можемо зробити?
Висновок: назви істот відповідають на питання хто?, назви неістот – що?
2. Робота в парах
Вчитель: Подивіться, що ми можемо сказати про ці слова? ( це власні назви, вони пишуться з великої букви)Треба добрати до кожного рядка власних назв загальну. Працюємо парами.
Київ, Полтава, Львів, Кам’нське - …….. (МІСТА)
Василь, Іван, Ольга, Марія - ………..(ІМЕНА)
Україна, Японія, Китай, Англія - ………..(КРАЇНИ)
Вчитель: Перевіряємо. (Учні зачитують відповіді) Який висновок можемо зробити?
Висновок: власні назви пишемо з великої букви, а загальні – з маленької; в даному випадку власні назви – однина, а загальні – множина.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
3.«Аналіз семантичних особливостей»
( Вчитель бере лист біля дверей)
Вчитель: Подивіться нам принесли лист. Поки ми з вами танцювали Дід Буквоїдрозсипав слова та ще й з’їв деякі закінчення. Допоможемо навести лад.
( Вчитель демонструє картки, учні записують слова за родами: МЕДАЛ…, ІСТОРІ…, ВЕРБЛЮЛ, НЕБ…, НЕДІЛ…, ІНДИК, ОЗЕР,,,, ДІДУС…)
Ч.р. Ж.р. С.р.
верблюд медаль небо
індик історія озеро
дідусь неділя море
Вчитель: Давайте підкреслимо першу букву у словах і прочитаємо яке слово в нас вийшло. (ВІДМІННО) Саме так ви попрацювали!
4. «Речення з відкритим кінцем»
Вчитель: На нас чекає ще одне завдання. Доповнити віршовані рядки словами з довідки.
ДОВІДКА: намисто, донечка, чобітки, у місто.
ПОЇХАВ ТАТО ____________(у місто)_________________
КУПИВ ЧЕРВОНЕ ________( намисто)_____________
КУПИВ ЧУДОВІ _________(чобітки)_________________
ДЛЯ ЛЮБОЇ _________(донечки)_______________
Вчитель: Що допомагає узгоджувати слова у реченні? (Закінчення)
ІІІ.Консолідація (рефлексія)
1.Рефлексія змісту навчального матеріалу
«Ґронування»
Вчитель:Давайте підведемо підсумок того, що ми знаємо про іменник?
( Складають таблицю на дошці, ще раз називають властивості іменника)
Іменник назва предметів
(частина мови) загальна власна
Хто? Що? число
(істота) (неістота) однина множина
Рід
чоловічий жіночий середній
(він) (вона) (воно)
2. Рефлексія емоційного стану
(На партах - жовті кружечки)
Вчитель: Ми всі дуже гарно працювали. Мені сподобалася ваша робота на уроці. Але я хочу, щоб ви теж показали мені за допомогою смайликів свій настрій, свої почуття. Якщо ви отримали задоволення від уроку – малюємо посмішку, щось трошки не сподобалось – спокійний вираз, взагалі не сподобалося – сумний вираз.
ІV. Домашнє завдання
Записати 5 прислів’їв, знайти іменники, визначити рід, число.