КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 11 КЛАСІ
ДЛЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ
ТЕМА: РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ПРЯМІЙ МОВІ. ПУНКТУАЦІЙНИЙ
ПРАКТИКУМ.
МЕТА: формувати компетентного мовця, свідомого читача,удосконалювати навички розрізняти речення з прямою і непрямою мовою, сприяти формуванню вміння передавати чуже мовлення різними способами,правильно розставляти розділові знаки,формувати відповідальність за своє майбутнє життя, коригувати вимову учнів.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАЛЬНО - ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ:
- знаннєва складова: розуміє суть поняття «пряма мова», «слова автора», «репліка», «діалог», «монолог», «полілог», знає правила розстановки розділових знаків при прямій мові;
- діяльнісна складова: доцільно використовує правила під час побудови речень з прямою мовою, перебудови на речення з непрямою мовою, виявляє порушення пунктуаційних норм, складає діалог, застосовує знання на практиці;
- ціннісна складова: висловлює своє ставлення до прочитаного, відчуває відповідальність за дотримання пунктуаційних норм, відповідальність за своє майбутнє;
- корекційна складова: учень правильно вимовляє слова, будує речення, формулює власне висловлювання.
КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ: спілкування державною мовою; соціальна та громадянська; уміння вчитися впродовж життя, загальнокультурна.
ПРЕДМЕТНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ: мовленнєва (вміння будувати своє висловлювання); мовна ( знання правил пунктуації в реченнях з прямою мовою, непрямою мовою, діалогу ); діяльнісна (застосування знань на практиці); соціокультурна ( вміння висловлюватися на тему « Моє майбутнє життя. Моя майбутня професія» ).
НАСКРІЗНА ЗМІСТОВА ЛІНІЯ: громадянська відповідальність (відповідальність за своє життя, свідомий вибір майбутньої професії).
ТИП УРОКУ: КОМБІНОВАНИЙ.
ОБЛАДНАНЯ: мультимедійна дошка, роздатковий матеріал.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент.
- Доброго дня!
- Як ваш настрій? Чи всі добре відпочили? Чи готові працювати? Всі мають слухові апарати? Добре.
ІІ. Черговий звук « Р» . ІІІ позиція , Р між голосними.
ІІІ. Мовна хвилинка.
« Є тисячі доріг, мільйони людських стежинок, є тисячі ланів, але один лиш мій».
( Багато працювати, вчитися, обрати хорошу професію, вести здоровий
спосіб життя)
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
У житті кожної людини не так вже багато ситуацій, коли доводиться здійснювати глобальний вибір, який впливає на всю подальшу долю. Один з них молодим людям доводиться робити ще у школі. Це вибір майбутньої професії. І віднестися до цього вибору потрібно як до початку нового цікавого життєвого етапу, а не як до необхідності. Людині, що обирає свій професійний життєвий шлях, потрібно розібратися у величезній різноманітності сучасних професій, зрозуміти їх зміст і реально оцінити свої можливості, здібності, інтереси. Невірно обрана в молодості професія створює проблеми і самій людині, і суспільству в цілому.Видатний науковець Ч.Дарвін говорив Якщо ви вдало оберете професію і докладете до неї душу , то щастя саме знайде вас.А Іван Франко уточнював Лиш праця світ таким, як є , створила. Лиш в праці варто і для праці жить.
V. Повідомлення теми та мети уроку.
- Запишіть число, класна робота. Тема: Розділові знаки при прямій мові.
Пунктуаційний практикум. ( Екран)
VI. Актуалізація опорних знань. (Екран . Усна перевірка)
-- Щоб продовжити роботу,дайте відповідь на запитання «Так» або «Ні».
VII. Виконання теми уроку.
(Текст на екрані)
Видатний науковець Ч.Дарвін говорив: «Якщо ви вдало оберете професію і докладете до неї душу , то щастя саме знайде вас.»
А Іван Франко уточнював : «Лиш праця світ таким, як є , створила. Лиш в праці варто і для праці жить.»
тебе каже народна мудрість. В. «П, – а: - П».
сказала мати Спробуй оцінити себе.
праця шанується.
Установіть відповідність між реченням та схемою, поставивши розділові знаки. (Індивідуальна робота з картками).
1. «Сестро,- каже Сергій,- ходімо працювати». А. «П,- а. - П».
2. «Шануй сам себе,шануватимуть і люди Б. «П, - а,- п».
тебе»,- каже народна мудрість. В. «П, – а: - П».
3. «Оцінити чиєсь життя – це найпростіше,- Г. « П»,- а.
сказала мати.- Спробуй оцінити себе».
4. «Добре сину,- каже батько і додає: - Всяка
праця шанується».
- Прочитайте відповідь. Перевірте, виправте свої помилки.
1.«Сестро,- каже Сергій,- ходімо працювати». Б. «П, - а,- п».
2. «Шануй сам себе,шануватимуть і люди Г. « П»,- а.
тебе»,- каже народна мудрість.
3. «Оцінити чиєсь життя – це найпростіше,- А. «П,- а. - П».
сказала мати.- Спробуй оцінити себе».
4.«Добре сину,- каже батько і додає: - ВсякаВ. «П, – а: - П».
праця шанується».
Відповідь: 1.Б; 2.Г; 3.А; 4.В.
- Чи можна замінити пряму мову непрямою?
- А непряму замінити прямою?
- Що змінюється при заміні? ( Будова речень, особові займенники, і дієслова)
3.Попрацюймо в парах. Мовна трансформація. (Картки із завданням)
І пара
Заміни пряму мову непрямою.
ІІ пара
Заміни непряму мову прямою.
4.Стилістичне редагування. Усуньте помилки ( колективна робота з дошкою ,речення написані на дошці, учні редагують на дошці і записують в зошити)
1. Директор попросив новенького працівника, щоб ти(він)розказав мені (йому) трохи про себе та про своє життя .
2. Бабуся тихо прошепотіла, що життя моє (її) пролетіло непомітно.
5. Творча лабораторія. Склади речення з прямою мовою за однією зі схем та поданими словами.
Життя, обов’язок, мрія,відповідальність.
6.Термінологічна хвилинка.
7. Інтерв’ю.
- На домашнє завдання вам потрібно було підготувати цікаві запитання про професії. Підготували? Так. Я пропоную вам спробувати себе в ролі журналістів.
Ілона та Оля, ви журналісти. У кого ви хочете взяти інтерв’ю? ( У директора школи )
Катя та Денис, ви журналісти. У кого ви хочете взяти інтерв’ю? (У вчителя … )
Передивіться запитання, підготуйтеся до інтерв’ю.
Міша та Андрій, Даша і Таня, ви будете глядачами. Уважно слухайте.
( Пропоновані запитання для Ілони та Олі до директора.
Пропоновані запитання для Каті та Дениса до вчителя.
VIII. Домашнє завдання.
«Моя майбутня професія».
ІХ. Підсумок уроку. Рефлексія.
.