КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 11 КЛАСІ ДЛЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ

Про матеріал
КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 11 КЛАСІ ДЛЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ
Перегляд файлу

                            КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 11 КЛАСІ

                                     ДЛЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ

ТЕМА:     РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ПРЯМІЙ МОВІ. ПУНКТУАЦІЙНИЙ                 

ПРАКТИКУМ.

МЕТА: формувати компетентного мовця, свідомого читача,удосконалювати навички розрізняти речення з прямою і непрямою мовою, сприяти формуванню вміння передавати чуже мовлення різними способами,правильно розставляти розділові знаки,формувати відповідальність за своє майбутнє життя, коригувати вимову учнів.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАЛЬНО - ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ:

- знаннєва складова: розуміє суть поняття «пряма мова», «слова автора», «репліка», «діалог», «монолог», «полілог», знає правила розстановки розділових знаків при прямій мові;

- діяльнісна складова: доцільно використовує правила під час побудови речень з прямою мовою, перебудови на речення з непрямою мовою, виявляє порушення пунктуаційних норм, складає діалог, застосовує знання на практиці;

- ціннісна складова: висловлює своє ставлення до прочитаного, відчуває відповідальність за дотримання пунктуаційних норм, відповідальність за своє майбутнє;

- корекційна складова: учень правильно вимовляє слова, будує речення, формулює власне висловлювання.

КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ: спілкування державною мовою; соціальна та громадянська; уміння вчитися впродовж життя, загальнокультурна.

ПРЕДМЕТНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ: мовленнєва (вміння будувати своє висловлювання); мовна ( знання правил пунктуації в реченнях з прямою мовою, непрямою мовою, діалогу ); діяльнісна (застосування знань на практиці); соціокультурна ( вміння висловлюватися на тему « Моє майбутнє життя. Моя майбутня професія» ).

НАСКРІЗНА ЗМІСТОВА ЛІНІЯ: громадянська  відповідальність   (відповідальність  за своє життя, свідомий вибір майбутньої професії).

ТИП УРОКУ: КОМБІНОВАНИЙ.

ОБЛАДНАНЯ: мультимедійна дошка, роздатковий матеріал.

                                   ПЕРЕБІГ  УРОКУ

І. Організаційний момент.

- Доброго дня!

- Як ваш настрій? Чи всі добре відпочили? Чи готові працювати? Всі мають слухові апарати?  Добре.

ІІ. Черговий звук « Р» . ІІІ позиція , Р між голосними.

  •          - АРА-,  -ОРО-,  -ЕРЕ-,  -УРУ-,  -ИРИ-,  -ІРІ-.   ( на дошці)
  •          Придумайте слова зі звуком «Р» між голосними. Складіть речення з цими словами.

ІІІ. Мовна хвилинка.

  •          Прочитайте вислів.   ( На екрані)

    « Є тисячі доріг, мільйони людських стежинок, є тисячі ланів, але один лиш мій».

  •          Як ви думаєте, про що йдеться? (Про  життя кожної людини, про майбутнє, про вибір професії.)
  •          А яким ви бачите своє життя? (Гронування. Щасливе, довге, веселе, багате, цікаве, добре, сповнене любові, тепла,   корисне,забезпечене,здорове.)
  •          А що, по- вашому, потрібно зробити, щоб створити собі таке життя?

( Багато працювати, вчитися, обрати хорошу професію, вести здоровий

спосіб життя)

  •          Ким ви мрієте бути, після закінчення школи?
  •          Що потрібно, щоб обрати хорошу професію? (Вчитися , працювати, думати, враховувати свої можливості, особливості характеру, таланти, здібності).
  •          Так, потрібно багато вчитися. Тож, не гаймо часу,почнімо працювати.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

  •          Прочитайте текст. (екран)

У житті кожної людини не так вже багато ситуацій, коли доводиться здійснювати глобальний вибір, який впливає на всю подальшу долю. Один з них молодим людям доводиться робити ще у школі. Це вибір майбутньої професії. І віднестися до цього вибору потрібно як до початку нового цікавого життєвого етапу, а не як до необхідності. Людині, що обирає свій професійний життєвий шлях, потрібно розібратися у величезній різноманітності сучасних професій, зрозуміти їх зміст і реально оцінити свої можливості, здібності, інтереси. Невірно обрана в молодості професія створює проблеми і самій людині, і суспільству в цілому.Видатний науковець Ч.Дарвін говорив  Якщо ви вдало оберете професію і докладете до неї душу , то щастя саме знайде вас.А Іван Франко уточнював Лиш праця світ таким, як є , створила. Лиш в праці варто і для праці жить.

  •          Про що розповідається в тексті? (У тексті розповідається про свідомий вибір професії )
  •          Який тип мовлення тексту? (Розповідь)
  •          Який стиль мовлення тексту? (Публіцистичний)
  •          Як можна назвати текст?  ( Вибір професії)
  •          До вибору професії і майбутнього життя потрібно ставитись дуже відповідально.
  •          Чи помітили ви щось особливе у тексті? ( Є помилки)
  •          Які помилки? (Неправильно записана пряма мова)
  •          Що саме неправильно? (Немає лапок після слів автора)
  •          Молодці! Ви були уважними! То як ви думаєте, що мибудемо робити на уроці? 
  •          Будемо тренуватись у постановці розділових знаків при прямій мові, непрямій мові, складати діалоги, замінювати пряму мову непрямою і навпаки.
  •          Навіщо потрібні  вам ці знання? ( Щоб вміти передавати чуже мовлення ).
  •          Правильно. Отже.

V.  Повідомлення теми та мети уроку.

-   Запишіть число, класна робота. Тема:  Розділові знаки при прямій мові.

Пунктуаційний практикум.       ( Екран)

VI. Актуалізація опорних знань. (Екран . Усна перевірка)

-- Щоб продовжити роботу,дайте відповідь на запитання «Так»  або «Ні».

  •          Чужа мова – це мова іншої особи, не автора, не мовця.   (Так)
  •          Спосіб передачі чужої мови без збереження лексичних і синтаксичних особливостей – це пряма мова.  (НІ)
  •          Дослівне відтворення чужої мови – це пряма мова.  (ТАК)
  •          Непряма мова є складносурядним реченням.    (НІ.СПР)
  •          Змістове ядро у реченні з прямою мовою є слова автора. ( НІ,пряма мова)
  •          Різновидом прямої мови є діалог.  (ТАК)
  •          Цитата завжди береться в лапки.   (ТАК)
  •          «П», - а.  – це схема речення з прямою мовою.    (ТАК)

VII. Виконання теми уроку.

  •          Повернемося до тексту. Завдання.
  1. Випишіть з тексту речення з прямою мовою. Поставте розділові знаки.

(Текст на екрані)

  •          Прочитай речення з розділовими знаками. Прочитай слова автора.
  •          Чому поставили двокрапку? Прочитайте пряму мову.
  •          Перевірте. Виправте свої помилки.

Видатний науковець Ч.Дарвін говорив: «Якщо ви вдало оберете професію і докладете до неї душу , то щастя саме знайде вас.» 

А Іван Франко уточнював : «Лиш праця світ таким, як є , створила. Лиш в праці варто і для праці жить.»

  •          Чудові слова І.Франка. Тільки від вас залежить, яким буде ваше майбутнє життя.
  1.  Попрацюйте самостійно . Установіть відповідність між реченням та схемою, поставивши розділові знаки. (Індивідуальна робота з картками).
  1. Сестро каже Сергій ходімо працювати.                 А. «П,- а. - П».
  2. Шануй сам себе,шануватимуть і люди                   Б. «П, - а,- п».

тебе каже народна мудрість.                                    В. «П, – а: - П».

  1. Оцінити чиєсь життя – це найпростіше                   Г. « П»,- а.

сказала мати Спробуй оцінити себе.

  1. Добре сину каже батько і додає  Всяка

праця шанується.

Установіть відповідність між реченням та схемою, поставивши розділові знаки. (Індивідуальна робота з картками).

1. «Сестро,- каже Сергій,- ходімо працювати».                  А. «П,- а. - П».

2. «Шануй сам себе,шануватимуть і люди                   Б. «П, - а,- п».

тебе»,- каже народна мудрість.                                         В. «П, – а: - П».

3. «Оцінити чиєсь життя – це найпростіше,- Г. « П»,- а.

сказала мати.-  Спробуй оцінити себе».

4. «Добре сину,-  каже батько і додає: -  Всяка

праця шанується».

     -  Прочитайте відповідь.  Перевірте, виправте свої помилки.

1.«Сестро,- каже Сергій,- ходімо працювати».                  Б. «П, - а,- п».

     2. «Шануй сам себе,шануватимуть і люди                           Г. « П»,- а.

            тебе»,- каже народна мудрість.                                        

     3. «Оцінити чиєсь життя – це найпростіше,-                        А. «П,- а. - П».

           сказала мати.-  Спробуй оцінити себе».

      4.«Добре сину,-  каже батько і додає: -  ВсякаВ. «П, – а: - П».

праця шанується».

Відповідь: 1.Б;   2.Г;   3.А;   4.В.

 -  Чи можна замінити пряму мову непрямою?

- А непряму замінити прямою?

- Що змінюється при заміні? ( Будова речень, особові займенники, і дієслова)

3.Попрацюймо в парах. Мовна трансформація. (Картки із завданням)

                                        І пара

Заміни пряму мову непрямою.

  1. Я подумав тоді: «Тіні коротшають так само непомітно, як і людське життя».
  2. Мене вчила мати ще колись: «Професію треба обирати не тільки розумом, а й серцем».

                            ІІ пара

              Заміни непряму мову прямою.

  1. Народна мудрість говорить , що наука вчить багато, а життя ще більше.
  2. Проходячи повз університет , один із студентів сказав, що життя – це постійне навчання.
  •          Перевіримо.(Звіт пари про роботу. Учні читають по черзі речення і перевіряють з екрана.)
  •           
  •          Я подумав тоді, що тіні коротшають так само непомітно, як і людське життя.
  •          Мене вчила мати ще колись, що  професію треба обирати не тільки розумом, а й серцем.
  •          Народна мудрість говорить : «Наука вчить багато, а життя ще більше».
  •          Проходячи повз університет , один із студентів сказав: « Життя – це постійне навчання».

4.Стилістичне редагування. Усуньте помилки ( колективна робота з дошкою ,речення написані на дошці, учні редагують на дошці і записують в зошити)

1. Директор попросив новенького працівника, щоб ти(він)розказав мені (йому) трохи про себе та про своє життя .

2. Бабуся тихо прошепотіла, що життя моє (її) пролетіло непомітно.

5. Творча лабораторія. Склади речення з прямою мовою за однією зі схем та поданими словами.

Життя, обов’язок, мрія,відповідальність.

  1. А: «П». ; 2. «П», - а.  ;     3. «П, -  а,  -  п».

 

  •          Перевіримо. (                                   )

6.Термінологічна хвилинка.

  •          Що таке полілог ?
  •          Що таке репліка?  (Висловлювання учасника розмови)
  •          Що таке діалог?
  •          Як записується діалог?  (Кожна репліка записується з нового рядка, перед нею ставиться тире)
  •          Добре, молодці.

7.  Інтерв’ю.

-  На домашнє завдання вам потрібно було підготувати цікаві запитання про професії. Підготували?  Так. Я пропоную вам спробувати себе в ролі журналістів.

Ілона та Оля, ви журналісти. У кого ви хочете взяти інтерв’ю? ( У директора школи )

Катя та Денис, ви журналісти. У кого ви хочете взяти інтерв’ю? (У вчителя …  )

Передивіться запитання, підготуйтеся до інтерв’ю.

Міша та Андрій, Даша і Таня, ви будете глядачами. Уважно слухайте.

 

( Пропоновані запитання для Ілони та Олі до директора.

  •          Вибачте. Чи згодні Ви відповісти на декілька запитань?
  •          Скільки років Ви працюєте директором школи?
  •          Чи мріяли Ви працювати директором ?
  •          Ваша робота приносить Вам задоволення?
  •          Чи трапляються труднощі  у Вас у роботі? Які?
  •          На вашу думку,які риси характеру повинен мати директор школи?
  •          Дякуємо за цікаву розмову. Бажаємо успіху.

 Пропоновані запитання для Каті та Дениса до вчителя.

  •          Дозвольте з вами поспілкуватися?
  •          Чому Ви обрали професію вчителя ?
  •          Що подобається Вам у професії?
  •          А що не подобається? Чому?
  •          Чи обрали б Ви професію вчителя, якби можна було повернутись назад?
  •          Дякуємо за розмову і за Вашу працю.)

 

  •          Чи сподобалось вам брати інтерв’ю? Чи цікавими є професії журналіста та вчителя? Що потрібно, щоб отримати ці професії? (багато вчитися,багато працювати, багато знати,  вміти спілкуватися з людьми)
  •          Яку б професію ви не обрали , я вірю,що ви будете чесними, хорошими, справжніми , головне щасливими людьми. І хочу побажати вам:

 

  •          Дивіться на цей світ очима своєї любові – і він буде прекрасним.
  •          Будуйте цей світ руками своїх надій – і  він буде надійним.
  •          Несіть цей світ у долонях добра – і він подарує вам радість.
  •          Будіть цей світ світлом своєї віри – і він усміхнеться вам.
  •          Даруйте цьому світу добро – і він віддячить вам добром.
  •          Не будьте байдужими до світу – і  він принесе вам щастя.

 

VIII. Домашнє завдання.

  1.     Ілона, Оля, Катя, Денис – пригадати та записати інтерв’ю у формі діалогу;
  2.     Мишко, Андрій, Даша, Таня ,Віка, Давид – скласти і записати діалог

«Моя майбутня професія».

 

ІХ. Підсумок уроку. Рефлексія.

  •          Що ми робили на уроці?
  •          Чи сподобався вам урок?
  •          Мені теж сподобався.
  •          Чи задоволені ви своєю роботою на уроці?
  •          А зараз оцініть свою роботу на уроці з допомогою « смайликів».
  •          Ви молодці! Чудово попрацювали..  Дякую за активну працю.
  •          Відпочивайте.

 

 

 

 

 

 

  •           

 

 

 

  •           

.

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
Інкл
Додано
26 вересня
Переглядів
5
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку