Матеріал містить розробку творчого уроку з української мови для проведення в 9 (11) класі. У конспекті уроку є цікаві матеріали, а також різні види робіт.
Урок української мови в 9 (11) класі
Тема. Безсполучникове складне речення. Смислові відношення, інтонація, розділові знаки у безсполучниковому складному реченні.
Очікувані результати.
Після уроку учні зможуть:
Тип уроку: інформаційно – ігровий проект.
Наочність: схеми, таблиці, роздатковий матеріал, посібники „Складні речення”, відео – та аудіо – матеріали, різнокольорові картки.
Епіграф:
« Сьогодні я маю право назвати себе щасливим.
Я пізнав творчу радість »
Л.Д. Дмитренко
Хід уроку
Вступне слово вчителя.
Шановні діти! На попередніх уроках ми працювали над темою „Складне речення”. Сьогодні ми маємо закріпити, узагальнити вивчене, зробити все можливе, щоб побачити, які прогалини є, над чим слід ще попрацювати, тому пропоную швидкий темп роботи.
Сьогоднішній урок – незвичайний: ви ознайомитеся з новою технологією навчання – інформаційно – ігровим проектом. Цей метод базується на активній самостійній діяльності учнів – індивідуальній, парній або груповій. Проектування передбачає розв’язання учнем або групою учнів якої – небудь проблеми, а також вміння застосовувати набуті знання на практиці. Під час роботи над проектом ви будете досліджувати, виконувати творчі завдання, аналізувати, узагальнювати, робити висновки. Усе це дасть змогу отримати очікувані результати. Але перш, ніж перейти до вирішення проблемної теми нашого уроку, ми пригадаємо попередньо – вивчений матеріал.
Навести приклади.
(Складносурядні і складнопідрядні)
– Ознаки цих речень ми зараз повторимо.
До дошки йдуть два учні і виконують завдання, яке отримали.
Завдання: проаналізувати складносурядне і складнопідрядне речення за опорною схемою.
Речення:
А. Малишко
Ю. Яновський
В той час, коли два учні виконують індивідуальне завдання, останні учні класу виконують завдання в парах.
Завдання для класу: з допоміжної літератури (преси) виписати складносурядні та складнопідрядні речення.
Вчитель: з цим завданням ми впоралися. Переходимо до наступного етапу уроку. Щоб визначити тему, над якою ми будемо сьогодні працювати, ви повинні виконати завдання 1, яке має назву консонантизм.(Учні виконують завдання, називають тему уроку)
Вчитель: Запишіть тему уроку в зошити. Після цього уроку ви
зможете...(вчитель називає очікувані результати)
А зараз зверніть увагу на епіграф до уроку і запишіть його в зошити.
Епіграф: Сьогодні я маю право назвати себе щасливим: я пізнав творчу
радість.
Л.Д. Дмитренко
А чи відчуєте ви себе щасливими, про це я дізнаюся в кінці уроку.
5. Ажурна пилка.
Метод „Навчаючи – учусь”(„Кожен учить кожного”)
Вчитель: отже, тему уроку і очікувані результати ми визначили,
переходимо до практичних завдань уроку, які ви будете виконувати в
групах. Кожен з вас вдома розглядав певне питання. Всі ви маєте
карточки різного кольору. Зараз прошу вас об’єднатися за кольором
карточки в „домашні групи” і обмінятися зібраною інформацією. Після
обговорення завдання групи, ви повинні скласти опорну схему, яку ви запропонуєте іншим групам.
А тепер зверніть увагу на зворотній бік карточки. На ньому стоїть номер. Для подальшої роботи прошу вас об’єднатися за номерами карточок, тобто в так звані „експертні групи” і обмінятися інформацією, отриманою в „домашній групі”.
(учні обмінюються інформацією, дають назви групам)
6. Мозковий штурм.
Вчитель: А зараз зверніть увагу на схему „Безсполучникове складне
речення”.
Теоретичний матеріал ви засвоїли, переходимо до виконання практичної роботи.
Діти! За вікном – весна – найкраща пора року. На сьогоднішньому уроці
спробуємо красу природи передати словом (учні зачитують власні вірші
про весну).
Практичне виконання завдань: 2, 3, 4, 5, 6.
речень.
Вчитель: Скажіть, до якого стилю належать наведені поетичні рядки?
Сьогодні ви мали змогу працювати з текстами публіцистичного, наукового і художнього стилів.
Завдання: Сформулюйте власну гіпотезу щодо стилістичної функції безсполучникового складного речення.
Вчитель: Підсумком нашого уроку буде творче завдання.
Завдання: переглянувши відеофільм „Києве мій”, скласти титри до кадрів фільму, вживаючи безсполучникові складні речення.
Вчитель. Діти! Ще раз зверніть увагу на епіграф до нашого уроку. Чи вважаєте ви себе щасливими на сьогоднішньому уроці? Чого ви навчилися на уроці? (учні відповідають)
11. Підсумок уроку.
Оцінювання навчальних досягнень учнів.
12. Домашнє завдання (диференційоване):
1) доберіть 10 прислів’їв, що являють собою безсполучникові складні
речення;
У розповіді використовуйте власні приклади.
Завдання № 1
Консонантизм
За літерами на позначення приголосних встановіть слова, об’єднані
в речення. Якщо ви правильно вставите пропущені букви, то прочитаєте тему сьогоднішнього уроку.
Бзсплчнкв склдн рчнн, йх снвн знк.
Смслв вдншнн, нтнц, рздлв знк в бзсплчнквм склднм рчнн.
Завдання № 2
Прочитати, визначити види складних речень, а потім перетворити їх у безсполучникові і записати, розставляючи розділові знаки.
(В. Боровий)
(В. Мисик)
Завдання № 3
Прочитати і записати речення, розставити розділові знаки.
Шляхом почергового обміну картками зібрати 4 картки з однаковими розділовими знаками. Вказати смислові відношення між простими реченнями.
( Л. Українка)
( М. Дмитренко)
10. Тече вода з – під явора яром на долину пишається над водою червона калина.
(Т.Г. Шевченко)
11.Було ще рано сині роси зблискували на травах сонце заспане купалось на левадах.
( І. Цюпа).
( П. Мирний).
Завдання № 4
Виправити пунктуаційні помилки, зробити потрібні пояснення.
( А.Малишко)
(А. Малишко)
( М. Малиновська)
Відповіді:
У 1 – му реченні замість двокрапки потрібно ставити кому, бо при спокійній, рівній інтонації частини безсполучникового речення рівноправні. Синтаксичні відокремлення близькі до сурядних єднальних.
У 2 – му реченні виразний відмінок умови або часу (якщо або коли стріну) а в такому випадку між частинами мови мусить бути тире.
У 3 – му реченні виразний відтінок відношень причинових (бо земля м’яка). Тому між частинами мусить бути двокрапка.
АБО:
Завдання № 4
Графічний диктант. Слухаючи інтонацію безсполучникових складних речень, накреслити схеми.
7. Сіють пух тополі навесні.
Завдання № 5
Вправа з ключами
Випишіть речення в такій послідовності: спочатку безсполучникові складні речення, в яких потрібно поставити двокрапку, потім ті в яких поставити тире. Розставте розділові знаки.
Ключ: підкреслити останню букву кожного речення, прочитаєте назву однієї з найулюбленіших квіток українців.
(О. Вишня)
2. Осінь пензлем Левітана доторкнулась садів – жовтим золотом
багряним лист заграв, затріпотів.
(О. Ющенко)
3. Згадала околиці рідні: скрізь квіти рясні, ясна роса.
(Леся Українка)
(А. Головко)
(І. Франко)
Відповідь: Мальви
Завдання № 6
Поетична синонімія
Учні отримують віддруковані поетичні фрагменти, у яких замість вжитих авторами слів у дужках подано кілька синонімів. Той, хто швидко і правильно відновить вжите автором слово визнається переможцем гри.
Методична цінність.
Гра збагачує поетичний запас школярів, привчає користуватися словами – синонімами, шукати й використовувати для висловлювання найточніші відповідники, розуміти роль слова у процесі мовлення, важливість уживання слова, відповідно до значення, а також призвичаює дітей сприймати поетичне мовлення, розуміти його образність, відмінність від мовлення звичайного.
Рясна калина (кетягами, китицями, гронами)(червоніє, багриться,
багровіє).
(Лине, пливе, тягнеться)туман, білявий, як димок,
долина (самоцвітами, коштовностями, діамантами)іскриться.
Д. Луценко
Відповідь: струмок, гронами, багриться, пливе, самоцвітами.
(проривається, пророста, тягнеться) до сонця (блакитне, голубе, ясно –
синє) стебло.
Зароста (доріжка, стежка, шлях) ранньою травою,
де моє (кохання, любов, залюбленість) вперше розцвіло.
Д. Луценко
Відповідь: тягнеться, голубе, стежина, кохання.
Ждуть його (обважнілі, важкі, дозрілі) жита,
(Дзвонять, перегукуються, перекрикуються) радісно далі туманній,
Мов (перейдені, пройдені, минулі) весни й літа.
Д. Луценко
Відповідь: вийшов, обважнілі, дзвонять, перейдені.