Конспект уроку з української мови до Міжнародного дня рідної мови «Вивчай, люби, бережи рідну мову!»
(для учнів 1-2 класів)
Мета: розширювати і збагачувати знання учнів про мову; формувати компентність спілкуватися рідною мовою, соціальну, громадянську компетентність; розвивати навички застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в групах; прищеплювати любов до української мови; сприяти виховуванню взаємоповаги, взаємодопомоги.
Обладнання: клас прикрашений плакатами з крилатими висловами про мову, прислів’ями, плакати з назвами команд, завдання, загадки.
Хід уроку
І.Вступна частина
1. Організація класу
Пролунав шкільний дзвінок.
Всіх покликав на урок!
Одне одному всміхнімось,
І мерщій до роботи берімось!
2.Повідомлення теми і мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Учитель:
Дорогі друзі! 21 лютого – Міжнародний день рідної мови.
І будемо зараз готові
Полинути в країну рідного слова.
Якою цікавою є наша мова –
Запевнити вас я сьогодні готова.
Цікава мандрівка чекає на нас,
Чи кожен до неї готовий із вас?
Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це України мова барвінкова,
Така багата й вічно молода.
Вимовляю кожне слово,
Кожне слово, наче спів.
Найдорожча рідна мова,
Мова діда і батьків.
Учитель: Дорогі діти! Ми сьогодні позмагаємося, хто з нас краще знає нашу рідну українську мову. Для цього поділимося на дві команди.(Діти самостійно вибирають назви команд). Щоб урок наш був цікавим, проходив організовано, потрібно дотримуватись правил.
Правила командної роботи:
Рішення приймається колективом. ...
У команді всі рівні. ...
Критикуйте по справі та тільки за роботу. ...
Контролюйте слова та емоції. ...
Адекватно ставтеся до конструктивної критики. ...
У команді немає займенника «Я», тільки «Ми».
Про готовність сигналізуємо піднятою рукою.
Найперша правильна відповідь – 1 бал.
Переможцем стане команда, у якої найбільша кількість балів.
ІІІ. Виконання завдань.
Учитель:
Пробуджуйте розум, пробуджуйте думку,
На вас чекає мовна розминка!
1. Мовна розминка
Загадки
Букви-значки, як бійці на парад,
У строгому порядку збудовані в ряд.
Кожен в обумовленому місці стоїть
І називається лад …(Алфавіт)
Баран, баран, навіщо баран
Ти сильно ударив у барабан?
Грав би краще на трубі,
Вчив би з нами букву …(Б)
Ця буква як жучок
Розчепірила шість ніг,
І, звичайно, знаєш ти,
Що за нею не ходить «и»!(Ж)
З цією буквою веселіше!
Ну і як не посміхнутися –
Повисіти можу на ній,
А ще й підтягтися!(П: поперечина)
Вовк, сірий вовк голодний,
Вив він, вив, потім замовк.
Вовк – в траві під літерою …(В)
З чого починається життя?(З букви Ж)
На одній стоїть нозі,
Люблять гуси букву …(Г)
З цією буквою разом я
Нотою буваю,
І її мої друзі
Часто наспівують.( Л: нота ля)
Дельфін, наш веселий дельфін,
Грає в морі не один,
Там два дельфіна на воді,
Граючи, вчать букву …(Д)
Чим закінчується день?
М’яким знаком(ь).
Перша, найважливіша
Ця буква в алфавіті голова.(А)
2.Вікторина.
1.Розказати український алфавіт. (Кожна команда називає по 6 літер, команда, яка не готова продовжити вибуває з гри).
2. Скільки в українській мові голосних? Назвати їх.
3. Як пишуться назви міст?
4. Яка буква в українській мові не позначає звука?
5. На які дві групи поділяються приголосні звуки?
6. Коли букви я, ю, є, ї позначають два звуки?
9. Що означає вислів: пекти раків?
3. Завдання «Утвори прислів’я»
Із частин речення утворити прислів’я і прочитати
Хто мови своєї цурається, а людину по мові
Птицю пізнати по пір'ю, вилетить — не спіймаєш. .
Рідна мова — не полова: хай сам себе стидається.
Слово до слова — її за вітром не розвієш .
Слово — не горобець зложиться мова.
4. Завдання «Продовж ланцюжок слів»
Учитель записує на дошці слово,а діти утворюють нове, яке починається на останній склад:
Оса – сало – лото – тополя - лялька-…
5.Гра «Знайди зайве слово»
Кінь, корова, коза, ведмідь, вівця.
Дуб, граб, сосна, яблуня, ялина.
Форзац, палітурка, корінець, стебельце.
Приказка, прислів’я, оповідання, легенда.6.Гра «Мишка» Слова спокійно жили в книжці, в яку вдалось пролізти мишці. Вона початки відкусила, у себе в нірці схоронила.
…орова
…ікно
…ито
…іто
Дід Тара… зростив гарбу…, а тепер із ни… загру….
7.Гра«Доповни слово»
Додавши один дзвінкий
приголосний звук,
утворіть нові слова:
база, рука, буква, коса.
8.«Вибери одне із слів і запиши речення»
У класі є __________.
Молоток, дошка, каструля, корова.
У корови є _________.
Грива, копита, пальці, ікла.
У слона є __________.
Долоні, роги, копита, хобот.
У телевізора є ________.
Чашка, аптека, екран, руки.
9.“Анограми”
Назви предметів:
васо,сицяли, дьведмі, бакан,цьєць, ажїк, ьсол, абжа…
Ознаки предметів:
кийвели, бридой, йзил, лохонидй…
Дії предме тів: тилеть, ечте, есен, тачиє.
ІІІ.Заключна частина
Підсумок уроку.
Визначення переможців
Вчитель Сьогодні зі щирими словами ми звертаємось до Господа, щоб він оберігав нашу мову, нашу батьківщину, наш народ. Щоб нарешті на нашій землі запанував мир і спокій, щоб матері не оплакували синів, які гинуть на своїй землі. А мова наша співуча, солов’їна. Нам потрібно її любити, берегти, вивчати, бо мова є кодом нації.