Конспект уроку з використанням стратегій розвитку критичного мислення та презентація до уроку. Тема " Рослиноїдні, хижі, всеїдні тварини. Ланцюги живлення"

Про матеріал
Конспект уроку з використанням стратегій розвитку критичного мислення та презентація до уроку. Тема " Рослиноїдні, хижі, всеїдні тварини. Ланцюги живлення"
Перегляд файлу

Тема. Рослиноїдні, хижі, всеїдні тварини. Ланцюги живлення

Мета: формувати поняття «рослиноїдні  тварини», «хижі тварини», « усеїдні тварини»; розвивати вміння розрізняти тварин за способом живлення; закріпити вміння складати найпростіші ланцюги живлення; вдосконалювати уміння працювати в групах, послідовно і чітко висловлювати свою думку; розвивати критичне мислення учнів; виховувати бережливе ставлення до тварин, старанність і активність на уроці.

 

Компетентності, що випливають із конкретизованих навчальних цілей:

предметна природознавча компетентність: учень розрізняє тварин за способом живлення на рослиноїдних, всеїдних та хижих; знає що таке ланцюг живлення; складає найпростіші ланцюги живлення; розуміє значимість охорони тваринного світу для прийдешніх поколінь;

Соціальна компетентність - здатність до співробітництва в групі.

Обладнання: мультимедійна презентація; картки для групової роботи та роботи в парах; картки із зображеннями тварин для складання ланцюгів живлення

Тип уроку: комбінований(з використанням стратегій з розвитку критичного мислення).

Методи, прийоми, види, форми роботи: технології кооперативного навчання: «Робота в парах», «Робота в групах»; стратегії розвитку критичного мислення : «Кластер», «Припущення».

Хід уроку

         І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

      Нещодавно, в пошуках цікавинок на урок природознавства, в мережі інтернет  я натрапила на оголошення редакції науково-популярної природничої газети «Колосочок». Ви всі чудово знаєте цю газету, бо другий рік поспіль є активними учасниками природничого  конкурсу «Колосок». Так от, Лапуня та Пустунчик шукають серед школярів позаштатних помічників у зборі цікавої інформації про представників царства Тварин. Ось я і вирішила запропонувати вам долучитися і спробувати свої сили. Адже ми якраз вивчаємо тварин. Але спочатку вам необхідно пройти відбірковий тур, довести, що ви багато знаєте про представників царства живої природи Тварини.

 Ви згодні?

Лапуня та Пустунчик надіслали вам завдання, щоб переконатися , що ви справжні розумники і розумниці, які вже багато знають і вміють.

1. Стратегія «Кластер» (Актуалізація знань)

Світ тварин  надзвичайно різноманітний. Учені-зоологи ділять царство Тварин на велику кількість груп. Пригадайте, які ви знаєте групи тварин за зовнішніми ознаками.

  • Давайте спробуємо пригадати ці групи. Щоб вам було зрозуміло, розпочнемо виконання цього завдання на дошці. (Вивішую слово «Тварини»)
  • Яка група тварин є найчисельнішою на Землі?(Комахи) (Від нього  – «Комахи»)
  • А які істотні ознаки комах? (6 ніжок)(Від слова «Комахи» - інші похідні поняття)
  • Молодці, а тепер продовжте  роботу в парах, пригадайте інші групи тварин, їх ознаки та запишіть у свої графічні схеми –кластери.

(Вчитель вивішує на дошці листок із записаним словом «Тварини», від цього слова учні записують слова, які відповідають вказаному поняттю, а від цих слів записують похідні слова, що відносяться до теми. На дошці та аркушах з’являється графічне зображення міркувань школярів.)

- Молодці. А зараз послухаємо,що ви пригадали. (Кілька учнів зачитують свої міркування)

-

ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Створення проблемної ситуації.(Сл.   )

(На слайді зображено лося, голуба, товстолобика, колорадського жука)

  • Ці тварини відносяться до однїєї групи. Чи згодні ви зі мною?
  • Чому?
  • Поясніть, чому я їх віднесла до однієї групи. (Зразок міркувань учнів.

Цих тварин не можна віднести до однієї групи, тому що товстолобик – це риба,лось – звір, голуб – птах, колорадський жук – комаха.)

- За зовнішніми ознаками це різні тварини.

- Чому ж, коли я ввела в пошукову систему деяке слово – з’явилися зображення цих тварин?

-  Хто здогадався, яке слово я вводила в пошуковій системі? (Сл.  )

- Яким було наступне слово, введене в пошукову систему, якщо з’явилися зображення таких тварин: вовк, бабка, щука,орел? (Сл.   )

- А що могло об’єднати ось цих тварин? Ведмідь, карась, горобець, мураха.(Сл.   )

(Якщо діти не змогли самостійно відповісти на запитання, то формулюються підказки, що до живлення цих тварин)

2. Стратегія «Припущення»

- Прочитайте  слова та висловіть свої ідеї-припущення, які групи тварин будемо досліджувати?

(На дошці записані слова (Сл.   ) «тварини», «групи», « спосіб», «за», «живлення». Діти висловлюють свої ідеї.)

Групи тварин за способом живлення

-      На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з групами тварин за способом живлення, навчимося різні тварини  об’єднувати у групи, дізнаємося більше про взаємозв’язки у природі, будемо працювати з інформацією в групах.

3. Розповідь вчителя, складання схеми-павутинки.
      Рослиноїдні тварини заселяють всю нашу планету.

- Де їх можна зустріти?( у воді, у повітрі, на землі і,навіть, під землею)

- Чим вони харчуються у водоймах? (рослиноїдні харчуються водоростями)

-  А чим ці тварини живляться на суші ?(травою, листям, корою та гілками та плодами дерев)

- А чи можна зустріти їх в дуже жаркій пустелі, де мало рослинності?

- А в тундрі, де рослинність можна відкопати лише з-під снігу?

     Рослинна їжа малопоживна, тому тваринам доводиться споживати її щодня у великій кількості. Найвідоміші рослиноїдні - це копитні тварини і гризуни.

- Назвіть відомих вам рослиноїдних тварин. (Копитні:коні,корови, олені, козулі, вівці, кози, зубри,антилопи та   гризуни: відносять кроликів, зайців,бобрів та інших.)

- Що об'єднує цих тварин?( Всі  вони живляться лише рослинною їжею: травою, пагонами дерев та їх плодами)

Серед рослиноїдних тварин зустрічаються надзвичайні представники.

  • Діти, як ви вважаєте, антилопа тварина великого розміру чи малого?

 

    У густих лісах, рівнинах  і горах Африки живуть карликові антилопа. Це потайливі і дуже обережні тварини. Висота цієї антилопи в холці всього близько 30 см. Дорослі карликові антилопи в середньому важать близько 3 кг. Антилопа-карлик дуже витончена, особливу увагу привертають її дуже виразні, великі очі.

      Харчуються карликові антилопи різними травами, листям і соковитими пагонами, а також плодами, що виростають в лісах.

       Дитинча важить близько 300 г. Карликові антилопи не утворюють великі стада, тримаються поодинці або парами. Рятуютчись від небезпеки антилопи-карлики можуть здійснювати стрибки на 2,5 м.

 

  • А як називають тварин, що живляться іншими тваринами ?(Хижаки або хижі тварини)

До хижаків відносяться представники з кожної з вивчених вами груп. Є хижі птахи, ссавці, риби, молюски, змії, земноводні, плазуни та комахи.

       Хижаки полюють на свою здобич.

  • Які вони мають для цього пристосування? (У них гострі ікла, кігті,міцний дзьоб, зовнішність, яка дозволяє їм залишатися непоміченими)

- Назвіть відомих вам хижих тварин.

-Діти, а який хижак найменший?

Ласка - найменший хижак світу. Це надзвичайно красива тваринка. З латини назва тварини перекладається як «снігова»: узимку шубка ласки забарвлюється в білий колір.

       У довжину хижак досягає 13 -26 см, а його вага всього  40-250 грамів. Полює найменший хижак світу на мишей і полівок.

      Широко відома кровожерливість цього маленького хижака. Чому ж йому дали невідповідне з характером ім'я? Виявляється, ці тварини, легко приручаються і перетворюються в ласкавих і вірних друзів. Вони ходять слідом за господарем, як собаки.

 

- Як називають тварин, що живляться як рослинною, так і тваринною їжею? (Всеїдні)

- Яких всеїдних тварин ви знаєте?

- Отже, на які групи поділяються всі тварини за способом живлення?

ТВАРИНИ

Рослиноїдні                                              Хижаки                                       Всеїдні

 

     У природі все тісно пов’язане, ніби ланцюгом.(Сл.   ) Ланцюг – ряд з’єднаних між собою ланок.

І коли роз’єднується одна з ланок, весь ланцюг виходить з ладу. Саме в такий ланцюг тісно з’єднані між собою живі організми. Тварини живляться рослинами або іншими тваринами, тобто пов’язані між собою, тому вчені кажуть, що живі організми з’єднані у ланцюги живлення.

- Які ланки входять до ланцюга живлення?

- Що є початковою ланкою в ланцюзі живлення? А хто кінцевою?

 - А що б сталося, якби зникли, наприклад, всі комарі, адже вони лише боляче кусаються, а окремі види ще й переносять різні хвороби?

- Який можна зробити висновок?

Ланцюги живлення не повинні перериватися.

5. Практична робота

Складання ланцюгів живлення у групах.(Кожна група доводить, що вони правильно склали ланцюг живлення)

6. Робота в групах

Стимул. Уявіть себе працівниками зоопарку в період, коли відбувається його реконструкція,

Задачне формулювання. Вам потрібно розмістити кролика, щура, черепаху їжака та лисицю на ніч у вольєри, нагодувати  їх дотримуючись певних умов:

1.  Розмістіть тварин так, щоб вони не з’їли один одного: вольєрів лише п’ять, а тварин шість;

2.  Покладіть два продукти в кожний вольєр (Водою тварини забезпечені).

Заповніть  таблицю.

 

Вольєр

№ 1

Вольєр

№ 2

Вольєр

№ 3

Вольєр

№ 4

Вольєр

№ 5

Тварина чи тварини

 

 

 

 

 

Корм 1

 

 

 

 

 

Корм 2

 

 

 

 

 

 

Вода

Вода

Вода

Вода

Вода

 


Інформація про тварин

 

 

C:\Users\Egor\Desktop\Oryctolagus_cuniculus_Tasmania_2.jpg

 

    Кролик– рослиноїдна тварина. Кролики їдять моркву, буряк, картоплю, листя капусти, зерно. Для попередження шлункових хвороб кроликам потрібно давати трав’янисті рослини (кульбабу, подорожник, полин та ін..)

 

C:\Users\Egor\Desktop\694ee1afb00b2a60bd612ce33eee60b0.jpg

       Курка - переважно рослиноїдний птах. Курей годують зерном, овочами (капустою, буряком, морквою, картоплею, та ін..), травою. Крім цього вони їдять черв'яків і комах.

 

C:\Users\Egor\Desktop\j1.jpg

 

        Їжак- полюбляє їсти комах. У природі він харчується жуками, гусінню, личинками, черв’яками, яйцями дрібних птахів, часто ловить мишей. Відомий випадок, коли у неволі їжак з’їв отруйну змію.

 

 

 C:\Users\Egor\Desktop\среднеазиатская-черепаха.jpg

 

   Че репаха Середньоазіатська – рослиноїдна тварина.Вона живе в степах, пустелях і напівпустелях Азії. У природі черепахи харчуються рослинами пустелі, кавунами і динями, ягодами, фруктами, що впали в садах. У неволі їх годують листям капусти, кульбабою і конюшиною, гарбузом, огірками, яблуками та ін. фруктами.

 

C:\Users\Egor\Desktop\1386620267_mify-o-zhivotnyh-5.jpg

     Щур - всеїдна тварина. Їсть зерно, овочі й фрукти. У  природі щури нападають на дрібних тварин, птахів, крадуть кроленят, курчат та яйця, продукти з будинків та сараїв, знищують урожай на полях.

 

 

https://liferules.com.ua/uploads/4f815d8823/4ff823c558.jpg

      Лисиця- типовий хижак, в природі поїдає гризунів (мишей і щурів), зайців, жаб, ящірок та ін.. дрібних тварин. У неволі її годують м'ясом, яйцями, молоком, вітамінними сумішами.

 

Корм для тварин

 

  jiv15

 

 

М’ясо

Молоко

Капуста

Зерно

Морква

Трава

 

 

 

 

 

 

 

Змодельована відповідь

Корм:

Лисиця: м’ясо, молоко.

Їжак: м’ясо, молоко.

Щур:    будь-які  2 продукти (м’ясо, молоко, капуста, зерно, морква, трава)

Кролик:      2 будь-яких рослинних продукти

Курка:         2 будь-яких рослинних продукти

Черепаха: 2 будь-яких рослинних продукти

Парами можуть бути розміщені:

Кролик – курка

Курка - черепаха

Кролик – черепаха

Їжак - черепаха

Щур, лисиця – без пари

Правильно підібрано корм для тварин (для кожної тварини – по 0,5 бала) – 3 бали

Правильно розміщені пари тварин у вольєрі – 3 бали

ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

  1. Виконання тестових завдань.

V. РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Незакінчене речення»

  • Сьогодні я дізнався
  • Було цікаво
  • Було важко
  • Я зрозумів, що
  • Я навчився…
  • Меня вразило

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Головецька Маша
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 травня 2020
Переглядів
681
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку