Розробка уроку з використання сервісів Plickers та Kahoot, можна використовувати як практичне заняття. Підручник: Пометун, Малієнко. У розробці міститься лише посилання на гру на сервісі Kahoot, оскільки Plickers має лише індивідуальні акаунти.
Конспект уроку з всесвітньої історії 7 клас
Тема уроку: Арабський халіфат.
Мета уроку: познайомити учнів з природно-географічними умовами та способом життя арабських народів, особливостями ісламського світу; з’ясувати роль ісламу у створенні Арабської держави, розглянути основні положення мусульманського вчення; розвивати в учнів вміння показувати на карті територію Арабського халіфату, найбільші міста;вчити учнів знаходити потрібну інформацію в тексті підручника; формувати вміння аналізувати й узагальнювати історичний матеріал, вчитися самостійно висловлювати думку, працювати з історичним документом; виховувати у дусі толерантності до інших культур.
Основні дати та події: 570-632 рр. - роки життя Мухаммеда; 610 р. - виступ Мухаммеда з першою проповіддю; 622 р. - хіджра, початок літочислення за мусульманським календарем
Обладнання: роздатковий матеріал, підручник, мультимедійний комплекс, Інтернет, картки для сервісу Plickers.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.(1 хв)
- Привітання. Організація робочого місця.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка знань учнів. (10 хв.)
Давайте перевіримо, як ви засвоїли попередній матеріал за допомогою онлайн-сервісу Plickers.
Приготуйте, будь-ласка, ваші індивідуальні картки.
(Нагадати учням і пояснити присутнім принцип використання карток)
Проведення опитування.
Оцінювання - роздрукувати. Врахувати в оцінку подальшу роботу учнів на уроці.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.(1 хв.)
-Сьогодні ми з вами розглядаємо останню тему із великого розділу «Перші середньовічні держави».
Тема нашого уроку «Арабський халіфат».
Наш урок буде мати практичне спрямування. Отже, у кожного є аркуш для виконання певних завдань. Допоможе вам виконати ці завдання параграф підручника. Але перевіряти ми будемо разом.
IV. Вивчення нового матеріалу. (20 хв.)
Виконання учнями завдань. (5 хв.)
Вчитель: Під час розгляду нового матеріалу робіть позначки, де матеріал знайомий, незнайомий, де суперечлива інформація, недостатня інформація.
Коментована перевірка завдань.
Запитання:
Аравія – це …. (Аравійський півострів).
Якими морями омивається Аравійський півострів? (Червоне море, Аравійське море, Середземне море).
Яка температура панувала на території Аравії? ( Пересічні температури січня від +7° на півночі до +24° на півдні, липня — відповідно +26; +32°; у центральній частині — максимальні температури досягають +50°.)
Клімат Аравійського півострова дуже сухий і жаркий.
Головне багатство — нафта, що є предметом гострої міжнародної політичної боротьби.
А Ясріб? (діти не знайдуть, бо Ясріб після прийняття ісламу був перейменовано на Медина , що означає «місто пророка») Надпишіть біля Медини = Ясріб.
Яка віра була у арабів? (Язичництво) показати схожість із християнами.
Де вона розташована? (Мекка)
Яка існує легенда про Каабу? За легендою камінь був спочатку білим, але через гріхи людей почорнів.
Подивіться на малюнок і підпис до нього. Вам це речення не здається знайомим із історії України?
(згадати легенду про Олега «Київ буде матір’ю городам руським”)
Мухаммед і виникнення ісламу. Об`єднання арабів.
Розповідь вчителя.
Запис в зошити:
Іслам - одна з світових релігій, поширена в країнах Близького та Середнього Сходу, яка сповідує віру в єдиного Бога.
Розповідь вчителя.
У світі налічується понад мільярд послідовників ісламу. Слово «іслам» арабською мовою означає «покірність», «слухняність». «Немає Бога, крім Аллаха, і Мухаммед – пророк його» - вчить мусульманська заповідь.
Засновником ісламу вважається Мухаммед, чи Магомет. Який народився близько 570 р. в місті Мекка. У караванних поїздках Мухаммед із цікавістю слухав розповіді християн та іудеїв. Він любив самотність та благочестиві роздуми, часто йшов один до сусідніх з Меккою гір. Коли йому виповнилося 40 років, він вперше побачив видіння.
Мухаммед спав у печері, як раптом невідомий голос вимовив: «Читай!» - «Я не вмію читати», - відповів Мухаммед. Але голос двічі повторив свою вимогу: «Читай!». Хтось невідомий став душити його. Злякавшися за своє життя, Мухаммед запитав: «Що ж я повинен читати?». І тоді зазвучали перші слова Корану:
Читай! В ім’я Господа твого, який
Створив людину зі згустка крові.
Читай! І господь твій найщедріший,
Який навчив людину письмовою тростиною,
Навчив того, чого вона не знала.
Мухаммед прокинувся. Він вийшов з печери і знов почув голос: «Ти - посланник Аллаха». І він став проповідувати ісламську релігію. Помер він у 632 році.
Які ще факти з життя Мухаммеда ви дізнались з підручника?
Іслам
Розповідь вчителя
За Мухаммеда відбулося об`єднання арабів. На час смерті Мухаммеда під владою мусульман перебувала більша частина Аравії (супроводжується показом на карті).
V. Закріплення матеріалу. (10 хв.)
Учитель. Закрийте підручники. Я пропоную вам визначити п’ять обов’язків правовірного мусульманина.
Для цього необхідно відновити правильний порядок слів у реченнях.
1) Лише, єдиний, що, вірити, Аллах, Мухаммед, Пророк, існує, його, а, Бог. (Вірити, що існує лише єдиний Бог - Аллах, а Мухаммед - його Пророк.)
2) День, на, п’ять, молитися, разів. (П’ять разів на день молитися.)
3) Поста, зі, священний, рамадан, світанку, місяць, сонця, до, дотримуватися, у, заходу. (Дотримуватися поста у священний місяць рамадан зі світанку до заходу сонця.)
4) П’яту частину, допомоги, доходу, бідним, милостині, для, сиротам, і, роздачу, на. (Витрачати п’яту частину доходу на роздачу милостині - для допомоги бідним і сиротам.)
5) Мекку, хоча б, паломництво, Медіну, раз, святі місця, життя, у, зробити, у. (Вчинити хоча б раз у житті паломництво у святі місця - Мекку і Медіну.)
Командна гра «Кахут» (посилання на гру https://goo.gl/8mvw1A )
VI. Підсумки уроку. (3 хв.)
Скажіть, що для вас із сьогоднішнього уроку було знайомою інформацією, незнайомою, суперечливою, недостатньою і ви б хотіли дізнатися більше.
Домашнє завдання.
Парагр. 6 опрацювати до кінця, вивчити дати, нові назви, поняття.
Виконати завд. 5 на аркуші самостійно.