Урок: Я досліджую світ у 2 класі
Тема уроку. Добро і зло
Мета уроку. Формувати оцінні судження щодо ознак добра і зла; збагачувати словник учнів; формувати читацький інтерес. Допомогти дітям зрозуміти, що таке добро і зло, що значить бути добрим, і що лежить в основі доброти, доброго вчинку; формувати почуття чуйності і доброзичливості.
Розвивати вміння творити добро у повсякденному житті, вчитись боротись із проявами зла в житті. розвивати вміння колективно обговорювати прочитане, уважно і зацікавлено слухати товариша і доповнювати його відповідь у ході бесіди.
Виховувати культуру морально-етичних почуттів; виховувати людяність, милосердя.
Обладнання: презентація, «скринька доброти», паперові сердечка, роздатковий матеріал для дітей.
Хід уроку
І. Організація класу.
Вчитель: Встаньте діти всі рівненько
Усміхніться всі гарненько
Поверніться до гостей
Привітайтесь:
Діти: Добрий день!
Хай сьогодні в кожне серце
Наш урок додасть тепла
А ми гостям усміхнемось
Побажаємо добра.
ІІ. Основна частина.
Вчитель: Сьогодні на уроці ми будемо говорити про добро і зло. Дуже мудро говорить народ: « Роби добро і воно повернеться до тебе. Будеш робити зло і воно повернеться до тебе.»
Щира усмішка, добре слово і хоча б краплинка тепла мають дуже велику силу. Вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими творами В. Сухомлинського.
Я постараюся на уроці переконати вас у тому, що людина має бути доброю. Людина прийшла у цей світ, щоб творити добро.
Вправа «ОЧІКУВАННЯ»
Діти, якими ви бажаєте бути на уроці, щоб він пройшов цікаво і змістовно?
На уроці ми будемо:
Д – дружними , думаючими
О - оригінальними
Б – бадьорими
Р – розумними, радісними
О - організованими
Вчитель: Девізом уроку будуть слова – Твори добро, бо ти - людина!
Вправа «МІКРОФОН»
Діти, а як ви розумієте слово Добро?
Відповіді учнів:
-Добро – це коли ти допомагаєш людям похилого віку
-Добро – це коли ти турбуєшся про людей з особливими потребами.
-Добро – це коли ти шануєш своїх рідних.
-Добро – це коли ти вітаєшся з іншими.
-Добро – це коли ти поважаєш свого вчителя.
-Добро – це коли ти вмієш співчувати іншим.
-Добро – це коли ти взимку підгодовуєш пташок.
-Добро - це коли ти ділишся з друзями.
Вчитель: Отже, виходить, щоб бути доброю людиною, треба робити гарні вчинки, нести людям світло і тепло. Добрий – це той, хто робить добро.
Створення сонечка Доброти
Вчитель: Один з мудреців сказав : «Добро схоже на сонечко». Давайте побудуємо асоціативний кущ до слова ДОБРО у вигляді сонечка, яке зігріває, огортає теплом душі живих істот. Перед вами слова, які мають різні значення. Прочитаємо їх:
ПІДТРИМКА, ТУРБОТА, ДОПОМОГА, НЕНАВИСТЬ, СПІВЧУТТЯ, ЗЛІСЬ, ПІКЛУВАННЯ, ЛЮБОВ, ЖАДІБНІСТЬ, ЖОРСТОКІСТЬ, ПОСМІШКА, ЧУЙНІСТЬ, БАЙДУЖІСТЬ, ЗАЗДРІСТЬ, ВДЯЧНІСТЬ, МИЛОСЕРДЯ, ЗЛАГОДА, ДРУЖБА, ХОРОШИЙ ВЧИНОК, ПОВАГА ДО БАТЬКІВ.
Діти, які з цих слів, ніби магнітом, притягуються до слова добро?(Діти утворюють сонечко на дошці)
Вчитель: Сонечко в класі в раз засіяло,
Зразу тепліше і радісно стало.
Візьми, дитя, з собою сонце доброти,
Любові, ніжності, турботи…
Нехай його невтомні промінці,
Ніколи не цураються роботи.
Вчитель: А що символізують інші слова? (Зло)
Зберемо їх у мішечок.
Добро і Зло – це зовсім не сусіди,
Живуть вони на двох материках.
На першому , де Зло, там завжди біди,
Там де Добро – приносить щастя птах.
МОЗКОВИЙ ШТУРМ
Вчитель:
-Діти, як ви гадаєте, чи завжди люди роблять добрі вчинки?
-А чи хотіли б ви жити із злими людьми або просто зустрічатися з ними?
-Якими б ви хотіли бути в цьому житті: злими чи добрими?
-А який вчинок можна назвати жорстоким?
(діти відповідають)
Вчитель:
-Бачу, ви розумієте, що таке добро і що таке зло, і не хотіли б зустрітись у своєму житті з жорстокою людиною. Тому давайте поговоримо сьогодні на уроці про те, як не стати жорстоким, а вирости добрим, чуйним, співчутливим до чужого горя.
-Здавна на Землі люди цінувала праведне життя - життя чесне, шире, відкрите, правдиве. Потрібно утримувати себе від поганих вчинків, лихих намірів. Дуже яскраве поняття добра і зла розкривається в усній народній творчості.
ГРА « Я – скажу,а ти продовж»
Тане навіть крижана брила
від слова теплого .............. (Спасибі)
Зеленіє старий пень,
почує тільки .............. ( Добрий день)
Якщо більше їсти не в силах,
скажемо кухареві ....... ( Спасибі)
Коли нас сварять за витівки
говоримо: .............. ( Пробачте, будь ласка)
І у Франції і у Данії
На прощання говорять:............... (До побачення)
Вчитель:
- Чарівні слова - це добрі слова.
Яким вони роблять наше життя? Ці слова поєднують людей, зближають, роблять добріше.
Тільки по словам можна судити про те, що людина добра?
Закрийте очі і уявіть собі: « Що було б, якби зникла доброта?» (відповіді дітей).
Вправа « З’єднай прислів’я». Робота в парах.
Вчитель: − А зараз ми попрацюємо в парах. Ваше завдання з’єднати частини прислів’я так, щоб можна будо його прочитати.
Діти повинні скласти прислів’я з розсипанки слів та пояснити їх зміст.Треба пригадати прислів’я, які склав український народ про добро та добрих людей.Кожна пара отримує конверт. У ньому знаходяться слова, з яких діти утворюють прислів’я.
Де є добро, там зникає зло.Добро не лихо, ходить по світу тихо.Не одяг красить людину, а добрі діла.Добре діло роби сміло.Не роби комусь, що тобі не мило.Добре ім’я краще багатства.
Намагайтеся жити у мирі та злагоді з оточуючим світом, з навколишніми. Робіть добро не за дякую, а від щирого серця. « Хто людям добра бажає, той і собі має.»
- Тож будемо робити добрі справи, адже не даремно в народі кажуть: «Добро віддається сторицею».
ФІЗХВИЛИНКА
https://www.youtube.com/watch?v=RW0gEVOgHFY
Гра « Посели героїв у будинок».
Вчитель: З дитинства казка вчить нас бути добрими. Чому? (бо у казках завжди добро перемагає зло)
Завдання: серед поданих героїв казок, мультфільмів обрати лише тих, хто є доброзичливим, хто має добре серце.
Попелюшка, Кіт Леопольд, мачуха, Крокодил Гена, Чебурашка, Шапокляк, миші, Баба Яга, Дюймовочка, Добра фея, Котигорошко, Лунтик, Снігова Королева, Дракон, Вупсінь та Пупсінь, зла чаклунка,Шрек.
У казках завжди добро перемагає зло, тому добрих героїв більше. Нехай же і на вашому життєвому шляху зустрічаються тільки добрі люди.
РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ (с.58-59)
Вчитель: Сьогодні прочитаємо українську народну казку « За добро – добром»
Вчитель: Я думаю, ви вже всі зрозуміли, що таке ДОБРО , а що таке ЗЛО. Пропоную вам пограти .
Допоможіть дітям «розселити» людей із цими рисам характеру у відповідних будинках.
Вправа «Скринька доброти».
Вчитель: − У кожного на парті лежать сердечка з різними надписами. Прочитайте їх, а на зворотньому боці запишіть гарну людську рису ту, яку ви вважаєте найголовнішою. Створимо СКРИНЬКУ ДОБРОТИ. І нехай ця скринька збереже усі ці людські якості, які будуть супроводжувати вас усе життя.
ІІІ. Підсумок уроку
У кожного з нас живе маленьке сонечко. Це сонечко – доброта, яка живе у наших серцях. Вмійте дарувати тепло своїх сердець всьому живому, всім, хто оточує вас.
Гра «Подаруй долоньку сонечко» (Виконання колективної аплікації)
У дітей лежать вирізані з паперу долоньки, які вони прикріпляють до сонечка.
Освітлюйте і ви всім шлях
Як сонце з висоти!
Хай сяє усмішка в очах
Будь завжди добрим ти!