Тема. Повітря. Властивості повітря.
Мета: формувати в учнів уявлення про повітря; розширити й поглибити уявлення
дітей про значення і місцезнаходження повітря на землі; формувати вміння виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду; вміння робити висновки, міркувати за аналогією; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність спілкуватися в процесі спільної діяльності.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності. Організаційний момент.
Добрий день, мої любі учні! Я дуже рада вітати вас на уроці. Але, спочатку, мені дуже цікаво дізнатися з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок. Намалюйте, будь ласка, на папірцях,обличчя-смайл, яке покаже як ви себе відчуваєте. (На екрані зразок: три обличчя-смайли, які відображають радість, страх, сум.)
Учням, що обрали «сумні» або «веселі» смайли, раджу налаштуватися на роботу.
А тепер давайте націлимося на позитив і посміхнемося один одному.
ІІ. Етап цілепокладання
Проведіть спостереження: «Скільки часу людина може жити без повітря?»
Глибоко вдихніть й утримуйте повітря протягом 30 секунд (скільки зможете). Як кожен з вас почував себе наприкінці експерименту? Сформулюйте висновок.
Повітря людині потрібне для ___________.
Бесіда.
— Чим ми дихаємо?
— Що є необхідним для існування людини?
— Як довести, що нас оточує повітря?
— Як довести, що воно не тільки навколо нас, воно є й у воді? (Якщо по дивитися на банку з водою, бачимо на її стінках невеличкі бульбашки. Це повітря.)
— А хто дихає повітрям у воді? (Риби)
— Як довести, що повітря є і в землі? (Якщо кинути грудочку землі у воду, із неї виходитимуть бульбашки повітря.)
— Хто дихає повітрям у землі? (Черв'яки, комахи)
— Повітря є і в нас самих.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Розгадайте ребус і визначте, що будете вивчати на уроці.
(Повітря)
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
ІІІ. Етап цілереалізації
Проведення дослідів
Фізкультхвилинка
Назвіть за ілюстраціями приклади використання людиною знань про властивості повітря. Які властивості повітря людина використала?
Складіть за ілюстрацією розповідь про значення кисню для життя людини.
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
— З якими властивостями повітря ви ознайомилися? (Повітря безбарвне, прозоре, невидиме, заповнює весь простір, пружне. Під час нагрівання повітря розширюється, стає легшим і піднімається вгору: під час охолодження повітря стискається, стає важчим і опускається вниз.)
— Поясніть, чому взимку під снігом можна побачити зелені рослини. Яка властивість повітря сприяє цьому?
— Доведіть, що повітря пружне.
— Як змінюється стан повітря при нагріванні й охолодженні?
— Чому іграшки, заповнені повітрям, не тонуть у воді?
— Чому підстрибує м’яч?
— Чому рослини не замерзають під снігом?
1