Конспект уроку з зарубіжної літератури "Безмежна велич людської краси. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя . Еволюція образу головного героя казки. ( За казкою Ос

Про матеріал
Конспект уроку з зарубіжної літератури "Безмежна велич людської краси. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя . Еволюція образу головного героя казки.2 ( За казкою Оскара Уайльда «Хлопчик - зірка»)
Перегляд файлу

Тема.  Безмежна велич людської краси. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя . Еволюція образу головного героя казки.

( За казкою Оскара Уайльда «Хлопчик  -  зірка»)(слайд )

 

Мета: завершити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О. Уайльда ,розкрити авторське ставлення до краси зовнішньої і внутрішньої,  розкрити значення материнської любові для кожної людини;

розвивати усне мовлення, вміння узагальнювати прочитане, робити висновки, вміння розв`язувати проблемні питання;

виховувати любов до матері,  як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини

Обладнання: учнівські малюнки, ілюстрації, опорні схеми, сигнальні картки, мультимедійна презентація, підручник.

Тип уроку: урок  формування і засвоєння нових знань.

 

                                                Хід уроку

                                                         Епіграф

                                                                   Пробач мені, мамо, я каюсь у всьому,

                                                                   У всьому своєму, у всьому чужому…

                                                                                                               А. Пацалюк

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

 Слово вчителя   

 

 -  Краса… Краса зовнішня і краса душі… Роздумами про співвідношення добра і краси в житті людини просякнуті усі твори англійського письменника О. Уайльда. Письменник не раз говорив своїм дітям про те, що на кожного з них очікують різні життєві випробування, кожен може потрапити в багнюку заздрощів, жадібності, жорстокості, але справжня людина повинна вміти дивитися не тільки під ноги, а й на зірки. Зірки, які розсипав О. Уайльд в казці – це мудрі істини. Пропоную віднайти їх для себе, адже вони мають стати дороговказом для нас у житті.

 Отже, продовжуємо роботу над цікавою і, на мою думку, дуже повчальною казкою О. Уайльда «Хлопчик-зірка».

 - Була зимова ніч, стояв пекучий мороз. Сніг товстою ковдрою покривав землю й гілля дерев, і коли двоє бідних лісорубів продиралися крізь хащі, навкруги, потріскуючи, ламались перемерзлі галузки, а коли вони підійшли до Гірського водоспаду, то побачили, що він нерухомо завис, бо його поцілувала Крижана Королева. Був такий холод, що навіть звірі й пташки не знали, як його перебути.

І ось такої морозної ночі сталося диво. З неба впала зірка, і лісоруби кинулись на її пошуки.

- Що ж трапилося далі?

 

Зимовий вечір,

Розкуривши люльку,

Розсипав зорі,

Неначе іскри(…)

І, проскрипівши чобітьми,

Шепнув морозам,

Щоб гаптували вікна,

Ліси вбирали у білий іній…

                    В.Симоненко

Учитель: Саме в таку морозну ніч сталося диво... Яке?

2.Стислий переказ епізоду, як лісоруби знайшли немовля в лісі.

(Учні ланцюжком розповідають хронологію подій, які відбувалися в казці). -(слайд) 

Літературний диктант.

1. Додому поверталося … Лісорубів. (Двоє)

2. Холодну погоду лаяли … . (Вовк, Коноплянка)

3. Морозна погода була до вподоби … . (Совам)

4. Вибравшись з лісу, лісоруби побачили … . ( Зірку, що впала)

5. Другий Лісоруб узяв дитину, хоч сам був дуже бідний тому, що … .

( Вважав неприпустимим покинути дитя напризволяще)

6. Дружина Лісоруба сприйняла появу в домі чужої дитини … .

( Спочатку розсердилась на чоловіка, потім пожаліла хлопчика)

7. Хлопчик-зірка виріс … . ( Дуже вродливим, але жорстоким)

8. Хлопчик-зірка зверхньо і жорстоко поводився з тваринами, з іншими

людьми, тому що … . (Вважав, що він походить від Зірки)

9. Хлопчик перетворився із вродливця на потвору, коли … . (Вигнав рідну

матір)

10. Хлопчик-зірка потрапив у рабство до … . (Злого чаклуна)

11. Зайченя рятувало хлопчика тричі, тому що … . (Хлопчик врятував його від пастки мисливця)

12. Батько і мати простили хлопчикові образу, тому що … . (Він покаявся,

допоміг жебракові, поцілував матір і омив її сльозами)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності  (Cлайд)

- Яким зовні був герой казки? З якими квітами порівнює його автор?

- Квітка – це символ краси. Троянда символізує любов, фіалка-ніжність, нарцис – гордість, самозакоханість.

Кожна квітка має своє символічне значення. Тому О. Уайльд не випадково використовує для портретної характеристики Хлопчика-зірки образ Нарциса. Адже Нарцис – це символ самозакоханості.

Пропоную послухати повідомлення літератора про Нарциса.

Повідомлення літератора  

- Нарцис – син річкового бога Кефіса й німфи Ліріопи, вродливий юнак, улюбленець німф, мисливець. Нарцис нехтував усіма дівчатами, які в нього закохувалися. Німфа Ехо безтямно закохалася в нього й намагалася будь-що зробити, аби він зацікавився нею. Але Нарцис залишався байдужим до  її страждань. Тоді Ехо у відчаї звернулася до богів, благаючи змилосердитись і покарати юнака за його незворушність. І розчулені боги почули її молитву. Нарцис був покараний за пиху. Якось на полюванні  він побачив  у джерельній воді своє відображення і так закохався в нього, що з любові помер. На могилі Нарциса виросли квіти (нарциси ).

Вчитель- Яким автор змальовує хлопчика? Зачитайте його портретну характеристику.

- З чим автор порівнює хлопчика? (З квіткою).

2. Запис схеми на дошці та в зошитах. (слайд 4)

     « золоті кучері – як

    пелюстки нарциса»

Хлопчик :

    « немов квітка в полі"    « губи – як пелюстки

         червоної троянди»

    « очі – як фіалки»

- Чому саме з квіткою порівнюється хлопчик? ( Квітка – символ краси.)

- З якими ж саме квітками порівнюється хлопчик і чому?

 

 

- Хлопчик-зірка  - самозакоханий, як Нарцис. Зовні він дуже гарний, а думки і справи його – лихі. За прекрасною зовнішністю  у героя ховається кам`яне серце.

- Як ви розумієте вислів «кам`яне серце»? слайд (Кам`яне серце – зло, ненависть, грубість, зневага до людей).

- Як, на вашу думку, бути нарцисом – це добре чи погано?

- Чи можна вважати красивою людину, зовнішність якої прекрасна, а вчинки ганебні?

Проблемне питання

- Так в чому ж велич людської краси?

 

ІV. Оголошення теми, мети уроку

- Сьогодні на уроці ми спробуємо дати відповіді на ці запитання. Наша мета : з`ясувати, у чому ж велич людської краси та найголовніша  її  цінність – любов до матері.

(Запис теми уроку, епіграфа)-слайд

 

V. Організація сприйняття і первинного усвідомлення учнями нового матеріалу

Прийом «Асоціативне гронування»

 

- Де людина бачить красу в житті?

                                             Краса

 

мистецтво                             людина                                    природа

 

                    зовнішня                               внутрішня  (духовна)

 

           дана Богом                                вчинки                      почуття

 

- Чи можемо ми засуджувати хлопчика за те, що він красивий? (Ні).

- Від чого залежить духовна краса людини? (Від вчинків).

 

ІІІ. Гра “Біле-чорне”(слайд)

 

Казки О.Уайльда здебільшого мають сумний кінець. Гинуть головні герої. Але твори письменника вчать добру, а також непримиренності до будь-якого зла. Гадаю, казка змусила вас замислитись над тим, що таке “добре” й що таке “погано”.

Зараз я пропоную вам гру-вікторину “Біле-чорне”. Якби ви малювали зло, які кольори ви використали б? (Чорні, темні). А добро якого кольору? (Світле, біле, чисте, незаплямоване). Отож , коли я називаю дорий вчинок ви піднімаєте білу картку, злий, поганий – чорну. Зрозуміло?

(Читаю цитати з тексту, а діти оцінюють вчинки героїв).

 

1. ..."Давай залишимо дитину тут і підемо своєю дорогою, бо ми бідні люди, у нас є свої діти, яких треба годувати..."

 

2. "Я знайшов дещо в лісі й приніс тобі, щоб ти про нього подбала..."

 

3."Дітей Дроворуба й дітей односельців він зневажав через їхнє низьке походження"...

 

4. "...Хлопчик-Зірка кидав у жінку каміння, знущався з неї, їй було страшно..."

 

5. "...Я не твій син, бо ти жебрачка, потворна й одягнена в лахміття. Тому вимітайся звідси..."

 

6. "...Що з того, що ти втратив вроду? Залишайся з нами, я не буду з тебе глузувати..."  (дочка Дроворуба)

 

7. "Хлопчикові стало шкода Зайця, і він звільнив його..."

 

8."Хлопчик-Зірка зглянувся над прокаженим і віддав йому монету з жовтого золота..."

 

9. "Він побіг і, ставши на коліна, поцілував рани на ногах своєї матері й окропив їх сльозами..."

 

 

- Який найгірший вчинок скоїв Хлопчик-зірка? (Відштовхнув матір)

 

 

 

Перегляд відео

 

Бесіда за змістом казки  

- Як був покараний Хлопчик-зірка за це?  (Краса його була спотворена: обличчя стало, як у жаби, а тіло вкрилося лускою, як у змії)

 

- Чи усвідомив він свій гріх? Зачитайте  уривок з тексту. ( «Це, напевне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьому світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її»)

 

- Що вирішив зробити герой після свого перетворення? (Відшукати свою матір)

 

- Чому в дорозі він не зустрів любові та милосердя? (З ним поводилися так само, як і він колись чинив з іншими)

 

-Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, закам`яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.

 

- Скажіть, що зробив хлопчик, аби отримати прощення матері? (Пішов шукати матір, шукав довгих 3 роки, попросив пробачення у «Божих створінь», яких ображав, дорогою допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, три рази віддавав монети прокаженому)

 

- Хто першим допоміг Хлопчику-зірці у важкий час? Чому? (Зайченя, бо хлопчик тричі врятував його від мисливської пастки)

 

Прийом «Мікрофон»

 (Учні по черзі від імені героя розповідають, як до нього ставилися звірі в лісі)

- Коли і чому краса повернулася до героя?  (Коли його пробачила мати. Материнське прощення має велику силу)

 

 

-  Зовнішність хлопчика змінилася, а чи змінилася його душа? З якого моменту починаються зміни в його душі?

 

- Коли відчуття щастя переповнило груди хлопчика? (При зустрічі з матір`ю)

 

- Отже, що робить людину по-справжньому красивою ? (Духовна краса)

 

VІ. Осмислення знань

 

Словникова робота  (Слайд )

 

Еволюція – процес постійних змін кого-небудь або чого-небудь.

 

- Яким чином проходила еволюція  головного героя казки «Хлопчик-зірка»?

(Учні добирають цитати до кожного етапу)  (Слайд )

Захоплення власною красою. «Краса обернулася злом для нього»                           

«Він ріс гордим, жорстоким, егоїстичним. Дітей зневажав через їхнє низьке походження»; «не було в нього жалю до бідних, сліпих, покалічених, нужденних»; «знущався над тими, хто слабий і хворий»; «знущався над тваринами і птахами».            

 

Знущався з матері-жебрачки

«Ні, але ж я був жорстоким до своєї матері, і за це зло я понесу покарання. Я обійду увесь світ, аж поки не знайду її та не вимолю в неї пробачення»

                     

Перетворення красеня на потвору

«Обличчя було як у жаби, а тіло в лусці, як у гадюки»

 

Роки поневіряння

«Три роки він ходив світом, і ніхто у світі не любив його, не поставився добре, чи пожалів його, але це був такий світ, який він сам собі створив у дні своєї великої гордості»

 

Повернення краси

«Який красивий наш володар!»

 

Зустріч з матір`ю

«Мамо, мої страждання більші, ніж я можу витримати. Дай мені прощення, і я повернуся назад до лісу.»

 

- Саме такий шлях довелося пройти Хлопчикові-зірці, щоб спокутувати свій гріх. У серці кожної людини добро бореться зі злом. І тільки від самої людини залежить, що переможе. Людина стає переможцем тоді, коли добро йде від серця.

Складання порівняльної таблиці

- Схарактеризуйте головного героя до і після перетворення (слайд)

 

         До перетворення:

 

-          егоїстичний;

-          жорстокий;

-          пихатий;

-          самозакоханий;

-          злий;

-          грубий;

-          невдячний.

 

 

Після перетворення:

 

-     добрий;

-     милосердний;

-    витривалий;

-     мужній;

-   чутливий;

-    справедливий;

-    терплячий;

-    самовідданий;

-    безкорисливий;

 - щирий.

 

 

 

-      

 

 

VІІ. Систематизація та узагальнення знань

Пошук відповіді на проблемне питання

(Слайд)

- Що зробило Хлопчика-зірку по-справжньому красивим? (Добрі вчинки…)

- Чи легким був шлях до духовного очищення?

 

Назвіть сходинки  духовного очищення героя. (1 - егоїзм, самозакоханість, 2 - страждання,  3- терпіння, 4 - милосердя, - добро).

 

-У чому ж найбільша цінність життя? (У добрих вчинках)

- Яка головна риса людини? (Любов до матері – одна з визначальних, найголовніших окрас людини. Вона возвеличує людей)

- Чи можна цуратися матері? (Цуратися матері - великий гріх)

Робота з епіграфом

- Прочитайте епіграф. Як ви думаєте, чи покаявся головний герой казки?

- Чи заслужив він прощення?

- Чого вчить ця казка? (Любити і поважати неньку. Адже матерів не вибирають)

 

VІІІ. Рефлексія

 

 

-У кожного з вас є мама. А чи часто ви говорите своїм матусям про свої почуття до них?

-Я пропоную на червоних сердечках, які лежать у вас на парті, написати свої побажання матусям.  Вдома ви подаруєте їх ненькам і розкажете про свої почуття до них.

- Тож хай і вас зігріває материнська ласка і любов.

Вислови про любов і людяність  - слайд

 

ІХ. Підсумок уроку

Х. Домашнє завдання

 

(Виконати одне завдання на вибір)

Написати лист-пораду Хлопчику-зірці .

 Підготуватись до контрольної роботи

 

 Поетична хвилинка.

Закінчити урок, діти, я хочу словами українського поета Миколи Луківа.

Не зобидь ні старця, ні дитину,

Поділись останнім сухарем,

Тільки раз ми на землі живем,

У могилу не бери провину.

Зло нічого не дає, крім зла,

Вмій прощати, як прощає мати,

За добро добром спіши воздати,

Мудрість завше доброю була.

Витри піт солоний із чола

І трудись, забувши про утому,

Бо людина ціниться по тому,

Чи вона зробила, що могла,

Скільки сил у неї вистачало,

Щоб на світі більше щастя стало.

 

 

docx
Додано
18 лютого 2019
Переглядів
1190
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку