20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Конспект уроку з зарубіжної літератури "Безмежна велич людської краси. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя . Еволюція образу головного героя казки. ( За казкою Ос

Про матеріал
Конспект уроку з зарубіжної літератури "Безмежна велич людської краси. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя . Еволюція образу головного героя казки.2 ( За казкою Оскара Уайльда «Хлопчик - зірка»)
Перегляд файлу

Тема.  Безмежна велич людської краси. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя . Еволюція образу головного героя казки.

( За казкою Оскара Уайльда «Хлопчик  -  зірка»)(слайд )

 

Мета: завершити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О. Уайльда ,розкрити авторське ставлення до краси зовнішньої і внутрішньої,  розкрити значення материнської любові для кожної людини;

розвивати усне мовлення, вміння узагальнювати прочитане, робити висновки, вміння розв`язувати проблемні питання;

виховувати любов до матері,  як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини

Обладнання: учнівські малюнки, ілюстрації, опорні схеми, сигнальні картки, мультимедійна презентація, підручник.

Тип уроку: урок  формування і засвоєння нових знань.

 

                                                Хід уроку

                                                         Епіграф

                                                                   Пробач мені, мамо, я каюсь у всьому,

                                                                   У всьому своєму, у всьому чужому…

                                                                                                               А. Пацалюк

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

 Слово вчителя   

 

 -  Краса… Краса зовнішня і краса душі… Роздумами про співвідношення добра і краси в житті людини просякнуті усі твори англійського письменника О. Уайльда. Письменник не раз говорив своїм дітям про те, що на кожного з них очікують різні життєві випробування, кожен може потрапити в багнюку заздрощів, жадібності, жорстокості, але справжня людина повинна вміти дивитися не тільки під ноги, а й на зірки. Зірки, які розсипав О. Уайльд в казці – це мудрі істини. Пропоную віднайти їх для себе, адже вони мають стати дороговказом для нас у житті.

 Отже, продовжуємо роботу над цікавою і, на мою думку, дуже повчальною казкою О. Уайльда «Хлопчик-зірка».

 - Була зимова ніч, стояв пекучий мороз. Сніг товстою ковдрою покривав землю й гілля дерев, і коли двоє бідних лісорубів продиралися крізь хащі, навкруги, потріскуючи, ламались перемерзлі галузки, а коли вони підійшли до Гірського водоспаду, то побачили, що він нерухомо завис, бо його поцілувала Крижана Королева. Був такий холод, що навіть звірі й пташки не знали, як його перебути.

І ось такої морозної ночі сталося диво. З неба впала зірка, і лісоруби кинулись на її пошуки.

- Що ж трапилося далі?

 

Зимовий вечір,

Розкуривши люльку,

Розсипав зорі,

Неначе іскри(…)

І, проскрипівши чобітьми,

Шепнув морозам,

Щоб гаптували вікна,

Ліси вбирали у білий іній…

                    В.Симоненко

Учитель: Саме в таку морозну ніч сталося диво... Яке?

2.Стислий переказ епізоду, як лісоруби знайшли немовля в лісі.

(Учні ланцюжком розповідають хронологію подій, які відбувалися в казці). -(слайд) 

Літературний диктант.

1. Додому поверталося … Лісорубів. (Двоє)

2. Холодну погоду лаяли … . (Вовк, Коноплянка)

3. Морозна погода була до вподоби … . (Совам)

4. Вибравшись з лісу, лісоруби побачили … . ( Зірку, що впала)

5. Другий Лісоруб узяв дитину, хоч сам був дуже бідний тому, що … .

( Вважав неприпустимим покинути дитя напризволяще)

6. Дружина Лісоруба сприйняла появу в домі чужої дитини … .

( Спочатку розсердилась на чоловіка, потім пожаліла хлопчика)

7. Хлопчик-зірка виріс … . ( Дуже вродливим, але жорстоким)

8. Хлопчик-зірка зверхньо і жорстоко поводився з тваринами, з іншими

людьми, тому що … . (Вважав, що він походить від Зірки)

9. Хлопчик перетворився із вродливця на потвору, коли … . (Вигнав рідну

матір)

10. Хлопчик-зірка потрапив у рабство до … . (Злого чаклуна)

11. Зайченя рятувало хлопчика тричі, тому що … . (Хлопчик врятував його від пастки мисливця)

12. Батько і мати простили хлопчикові образу, тому що … . (Він покаявся,

допоміг жебракові, поцілував матір і омив її сльозами)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності  (Cлайд)

- Яким зовні був герой казки? З якими квітами порівнює його автор?

- Квітка – це символ краси. Троянда символізує любов, фіалка-ніжність, нарцис – гордість, самозакоханість.

Кожна квітка має своє символічне значення. Тому О. Уайльд не випадково використовує для портретної характеристики Хлопчика-зірки образ Нарциса. Адже Нарцис – це символ самозакоханості.

Пропоную послухати повідомлення літератора про Нарциса.

Повідомлення літератора  

- Нарцис – син річкового бога Кефіса й німфи Ліріопи, вродливий юнак, улюбленець німф, мисливець. Нарцис нехтував усіма дівчатами, які в нього закохувалися. Німфа Ехо безтямно закохалася в нього й намагалася будь-що зробити, аби він зацікавився нею. Але Нарцис залишався байдужим до  її страждань. Тоді Ехо у відчаї звернулася до богів, благаючи змилосердитись і покарати юнака за його незворушність. І розчулені боги почули її молитву. Нарцис був покараний за пиху. Якось на полюванні  він побачив  у джерельній воді своє відображення і так закохався в нього, що з любові помер. На могилі Нарциса виросли квіти (нарциси ).

Вчитель- Яким автор змальовує хлопчика? Зачитайте його портретну характеристику.

- З чим автор порівнює хлопчика? (З квіткою).

2. Запис схеми на дошці та в зошитах. (слайд 4)

     « золоті кучері – як

    пелюстки нарциса»

Хлопчик :

    « немов квітка в полі"    « губи – як пелюстки

         червоної троянди»

    « очі – як фіалки»

- Чому саме з квіткою порівнюється хлопчик? ( Квітка – символ краси.)

- З якими ж саме квітками порівнюється хлопчик і чому?

 

 

- Хлопчик-зірка  - самозакоханий, як Нарцис. Зовні він дуже гарний, а думки і справи його – лихі. За прекрасною зовнішністю  у героя ховається кам`яне серце.

- Як ви розумієте вислів «кам`яне серце»? слайд (Кам`яне серце – зло, ненависть, грубість, зневага до людей).

- Як, на вашу думку, бути нарцисом – це добре чи погано?

- Чи можна вважати красивою людину, зовнішність якої прекрасна, а вчинки ганебні?

Проблемне питання

- Так в чому ж велич людської краси?

 

ІV. Оголошення теми, мети уроку

- Сьогодні на уроці ми спробуємо дати відповіді на ці запитання. Наша мета : з`ясувати, у чому ж велич людської краси та найголовніша  її  цінність – любов до матері.

(Запис теми уроку, епіграфа)-слайд

 

V. Організація сприйняття і первинного усвідомлення учнями нового матеріалу

Прийом «Асоціативне гронування»

 

- Де людина бачить красу в житті?

                                             Краса

 

мистецтво                             людина                                    природа

 

                    зовнішня                               внутрішня  (духовна)

 

           дана Богом                                вчинки                      почуття

 

- Чи можемо ми засуджувати хлопчика за те, що він красивий? (Ні).

- Від чого залежить духовна краса людини? (Від вчинків).

 

ІІІ. Гра “Біле-чорне”(слайд)

 

Казки О.Уайльда здебільшого мають сумний кінець. Гинуть головні герої. Але твори письменника вчать добру, а також непримиренності до будь-якого зла. Гадаю, казка змусила вас замислитись над тим, що таке “добре” й що таке “погано”.

Зараз я пропоную вам гру-вікторину “Біле-чорне”. Якби ви малювали зло, які кольори ви використали б? (Чорні, темні). А добро якого кольору? (Світле, біле, чисте, незаплямоване). Отож , коли я називаю дорий вчинок ви піднімаєте білу картку, злий, поганий – чорну. Зрозуміло?

(Читаю цитати з тексту, а діти оцінюють вчинки героїв).

 

1. ..."Давай залишимо дитину тут і підемо своєю дорогою, бо ми бідні люди, у нас є свої діти, яких треба годувати..."

 

2. "Я знайшов дещо в лісі й приніс тобі, щоб ти про нього подбала..."

 

3."Дітей Дроворуба й дітей односельців він зневажав через їхнє низьке походження"...

 

4. "...Хлопчик-Зірка кидав у жінку каміння, знущався з неї, їй було страшно..."

 

5. "...Я не твій син, бо ти жебрачка, потворна й одягнена в лахміття. Тому вимітайся звідси..."

 

6. "...Що з того, що ти втратив вроду? Залишайся з нами, я не буду з тебе глузувати..."  (дочка Дроворуба)

 

7. "Хлопчикові стало шкода Зайця, і він звільнив його..."

 

8."Хлопчик-Зірка зглянувся над прокаженим і віддав йому монету з жовтого золота..."

 

9. "Він побіг і, ставши на коліна, поцілував рани на ногах своєї матері й окропив їх сльозами..."

 

 

- Який найгірший вчинок скоїв Хлопчик-зірка? (Відштовхнув матір)

 

 

 

Перегляд відео

 

Бесіда за змістом казки  

- Як був покараний Хлопчик-зірка за це?  (Краса його була спотворена: обличчя стало, як у жаби, а тіло вкрилося лускою, як у змії)

 

- Чи усвідомив він свій гріх? Зачитайте  уривок з тексту. ( «Це, напевне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьому світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її»)

 

- Що вирішив зробити герой після свого перетворення? (Відшукати свою матір)

 

- Чому в дорозі він не зустрів любові та милосердя? (З ним поводилися так само, як і він колись чинив з іншими)

 

-Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, закам`яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.

 

- Скажіть, що зробив хлопчик, аби отримати прощення матері? (Пішов шукати матір, шукав довгих 3 роки, попросив пробачення у «Божих створінь», яких ображав, дорогою допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, три рази віддавав монети прокаженому)

 

- Хто першим допоміг Хлопчику-зірці у важкий час? Чому? (Зайченя, бо хлопчик тричі врятував його від мисливської пастки)

 

Прийом «Мікрофон»

 (Учні по черзі від імені героя розповідають, як до нього ставилися звірі в лісі)

- Коли і чому краса повернулася до героя?  (Коли його пробачила мати. Материнське прощення має велику силу)

 

 

-  Зовнішність хлопчика змінилася, а чи змінилася його душа? З якого моменту починаються зміни в його душі?

 

- Коли відчуття щастя переповнило груди хлопчика? (При зустрічі з матір`ю)

 

- Отже, що робить людину по-справжньому красивою ? (Духовна краса)

 

VІ. Осмислення знань

 

Словникова робота  (Слайд )

 

Еволюція – процес постійних змін кого-небудь або чого-небудь.

 

- Яким чином проходила еволюція  головного героя казки «Хлопчик-зірка»?

(Учні добирають цитати до кожного етапу)  (Слайд )

Захоплення власною красою. «Краса обернулася злом для нього»                           

«Він ріс гордим, жорстоким, егоїстичним. Дітей зневажав через їхнє низьке походження»; «не було в нього жалю до бідних, сліпих, покалічених, нужденних»; «знущався над тими, хто слабий і хворий»; «знущався над тваринами і птахами».            

 

Знущався з матері-жебрачки

«Ні, але ж я був жорстоким до своєї матері, і за це зло я понесу покарання. Я обійду увесь світ, аж поки не знайду її та не вимолю в неї пробачення»

                     

Перетворення красеня на потвору

«Обличчя було як у жаби, а тіло в лусці, як у гадюки»

 

Роки поневіряння

«Три роки він ходив світом, і ніхто у світі не любив його, не поставився добре, чи пожалів його, але це був такий світ, який він сам собі створив у дні своєї великої гордості»

 

Повернення краси

«Який красивий наш володар!»

 

Зустріч з матір`ю

«Мамо, мої страждання більші, ніж я можу витримати. Дай мені прощення, і я повернуся назад до лісу.»

 

- Саме такий шлях довелося пройти Хлопчикові-зірці, щоб спокутувати свій гріх. У серці кожної людини добро бореться зі злом. І тільки від самої людини залежить, що переможе. Людина стає переможцем тоді, коли добро йде від серця.

Складання порівняльної таблиці

- Схарактеризуйте головного героя до і після перетворення (слайд)

 

         До перетворення:

 

-          егоїстичний;

-          жорстокий;

-          пихатий;

-          самозакоханий;

-          злий;

-          грубий;

-          невдячний.

 

 

Після перетворення:

 

-     добрий;

-     милосердний;

-    витривалий;

-     мужній;

-   чутливий;

-    справедливий;

-    терплячий;

-    самовідданий;

-    безкорисливий;

 - щирий.

 

 

 

-      

 

 

VІІ. Систематизація та узагальнення знань

Пошук відповіді на проблемне питання

(Слайд)

- Що зробило Хлопчика-зірку по-справжньому красивим? (Добрі вчинки…)

- Чи легким був шлях до духовного очищення?

 

Назвіть сходинки  духовного очищення героя. (1 - егоїзм, самозакоханість, 2 - страждання,  3- терпіння, 4 - милосердя, - добро).

 

-У чому ж найбільша цінність життя? (У добрих вчинках)

- Яка головна риса людини? (Любов до матері – одна з визначальних, найголовніших окрас людини. Вона возвеличує людей)

- Чи можна цуратися матері? (Цуратися матері - великий гріх)

Робота з епіграфом

- Прочитайте епіграф. Як ви думаєте, чи покаявся головний герой казки?

- Чи заслужив він прощення?

- Чого вчить ця казка? (Любити і поважати неньку. Адже матерів не вибирають)

 

VІІІ. Рефлексія

 

 

-У кожного з вас є мама. А чи часто ви говорите своїм матусям про свої почуття до них?

-Я пропоную на червоних сердечках, які лежать у вас на парті, написати свої побажання матусям.  Вдома ви подаруєте їх ненькам і розкажете про свої почуття до них.

- Тож хай і вас зігріває материнська ласка і любов.

Вислови про любов і людяність  - слайд

 

ІХ. Підсумок уроку

Х. Домашнє завдання

 

(Виконати одне завдання на вибір)

Написати лист-пораду Хлопчику-зірці .

 Підготуватись до контрольної роботи

 

 Поетична хвилинка.

Закінчити урок, діти, я хочу словами українського поета Миколи Луківа.

Не зобидь ні старця, ні дитину,

Поділись останнім сухарем,

Тільки раз ми на землі живем,

У могилу не бери провину.

Зло нічого не дає, крім зла,

Вмій прощати, як прощає мати,

За добро добром спіши воздати,

Мудрість завше доброю була.

Витри піт солоний із чола

І трудись, забувши про утому,

Бо людина ціниться по тому,

Чи вона зробила, що могла,

Скільки сил у неї вистачало,

Щоб на світі більше щастя стало.

 

 

docx
Додано
18 лютого
Переглядів
152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку