Тема. Безмежна велич людської краси. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя . Еволюція образу головного героя казки.
( За казкою Оскара Уайльда «Хлопчик - зірка»)(слайд )
Мета: завершити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О. Уайльда ,розкрити авторське ставлення до краси зовнішньої і внутрішньої, розкрити значення материнської любові для кожної людини;
розвивати усне мовлення, вміння узагальнювати прочитане, робити висновки, вміння розв`язувати проблемні питання;
виховувати любов до матері, як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини
Обладнання: учнівські малюнки, ілюстрації, опорні схеми, сигнальні картки, мультимедійна презентація, підручник.
Тип уроку: урок формування і засвоєння нових знань.
Хід уроку
Епіграф
Пробач мені, мамо, я каюсь у всьому,
У всьому своєму, у всьому чужому…
А. Пацалюк
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя
- Краса… Краса зовнішня і краса душі… Роздумами про співвідношення добра і краси в житті людини просякнуті усі твори англійського письменника О. Уайльда. Письменник не раз говорив своїм дітям про те, що на кожного з них очікують різні життєві випробування, кожен може потрапити в багнюку заздрощів, жадібності, жорстокості, але справжня людина повинна вміти дивитися не тільки під ноги, а й на зірки. Зірки, які розсипав О. Уайльд в казці – це мудрі істини. Пропоную віднайти їх для себе, адже вони мають стати дороговказом для нас у житті.
Отже, продовжуємо роботу над цікавою і, на мою думку, дуже повчальною казкою О. Уайльда «Хлопчик-зірка».
- Була зимова ніч, стояв пекучий мороз. Сніг товстою ковдрою покривав землю й гілля дерев, і коли двоє бідних лісорубів продиралися крізь хащі, навкруги, потріскуючи, ламались перемерзлі галузки, а коли вони підійшли до Гірського водоспаду, то побачили, що він нерухомо завис, бо його поцілувала Крижана Королева. Був такий холод, що навіть звірі й пташки не знали, як його перебути.
І ось такої морозної ночі сталося диво. З неба впала зірка, і лісоруби кинулись на її пошуки.
- Що ж трапилося далі?
Зимовий вечір,
Розкуривши люльку,
Розсипав зорі,
Неначе іскри(…)
І, проскрипівши чобітьми,
Шепнув морозам,
Щоб гаптували вікна,
Ліси вбирали у білий іній…
В.Симоненко
Учитель: Саме в таку морозну ніч сталося диво... Яке?
2.Стислий переказ епізоду, як лісоруби знайшли немовля в лісі.
(Учні ланцюжком розповідають хронологію подій, які відбувалися в казці). -(слайд)
Літературний диктант.
1. Додому поверталося … Лісорубів. (Двоє)
2. Холодну погоду лаяли … . (Вовк, Коноплянка)
3. Морозна погода була до вподоби … . (Совам)
4. Вибравшись з лісу, лісоруби побачили … . ( Зірку, що впала)
5. Другий Лісоруб узяв дитину, хоч сам був дуже бідний тому, що … .
( Вважав неприпустимим покинути дитя напризволяще)
6. Дружина Лісоруба сприйняла появу в домі чужої дитини … .
( Спочатку розсердилась на чоловіка, потім пожаліла хлопчика)
7. Хлопчик-зірка виріс … . ( Дуже вродливим, але жорстоким)
8. Хлопчик-зірка зверхньо і жорстоко поводився з тваринами, з іншими
людьми, тому що … . (Вважав, що він походить від Зірки)
9. Хлопчик перетворився із вродливця на потвору, коли … . (Вигнав рідну
матір)
10. Хлопчик-зірка потрапив у рабство до … . (Злого чаклуна)
11. Зайченя рятувало хлопчика тричі, тому що … . (Хлопчик врятував його від пастки мисливця)
12. Батько і мати простили хлопчикові образу, тому що … . (Він покаявся,
допоміг жебракові, поцілував матір і омив її сльозами)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (Cлайд)
- Яким зовні був герой казки? З якими квітами порівнює його автор?
- Квітка – це символ краси. Троянда символізує любов, фіалка-ніжність, нарцис – гордість, самозакоханість.
Кожна квітка має своє символічне значення. Тому О. Уайльд не випадково використовує для портретної характеристики Хлопчика-зірки образ Нарциса. Адже Нарцис – це символ самозакоханості.
Пропоную послухати повідомлення літератора про Нарциса.
Повідомлення літератора
- Нарцис – син річкового бога Кефіса й німфи Ліріопи, вродливий юнак, улюбленець німф, мисливець. Нарцис нехтував усіма дівчатами, які в нього закохувалися. Німфа Ехо безтямно закохалася в нього й намагалася будь-що зробити, аби він зацікавився нею. Але Нарцис залишався байдужим до її страждань. Тоді Ехо у відчаї звернулася до богів, благаючи змилосердитись і покарати юнака за його незворушність. І розчулені боги почули її молитву. Нарцис був покараний за пиху. Якось на полюванні він побачив у джерельній воді своє відображення і так закохався в нього, що з любові помер. На могилі Нарциса виросли квіти (нарциси ).
Вчитель- Яким автор змальовує хлопчика? Зачитайте його портретну характеристику.
- З чим автор порівнює хлопчика? (З квіткою).
2. Запис схеми на дошці та в зошитах. (слайд 4)
« золоті кучері – як
пелюстки нарциса»
Хлопчик :
« немов квітка в полі" « губи – як пелюстки
червоної троянди»
« очі – як фіалки»
- Чому саме з квіткою порівнюється хлопчик? ( Квітка – символ краси.)
- З якими ж саме квітками порівнюється хлопчик і чому?
- Хлопчик-зірка - самозакоханий, як Нарцис. Зовні він дуже гарний, а думки і справи його – лихі. За прекрасною зовнішністю у героя ховається кам`яне серце.
- Як ви розумієте вислів «кам`яне серце»? слайд (Кам`яне серце – зло, ненависть, грубість, зневага до людей).
- Як, на вашу думку, бути нарцисом – це добре чи погано?
- Чи можна вважати красивою людину, зовнішність якої прекрасна, а вчинки ганебні?
Проблемне питання
- Так в чому ж велич людської краси?
ІV. Оголошення теми, мети уроку
- Сьогодні на уроці ми спробуємо дати відповіді на ці запитання. Наша мета : з`ясувати, у чому ж велич людської краси та найголовніша її цінність – любов до матері.
(Запис теми уроку, епіграфа)-слайд
V. Організація сприйняття і первинного усвідомлення учнями нового матеріалу
Прийом «Асоціативне гронування»
- Де людина бачить красу в житті?
Краса
мистецтво людина природа
зовнішня внутрішня (духовна)
дана Богом вчинки почуття
- Чи можемо ми засуджувати хлопчика за те, що він красивий? (Ні).
- Від чого залежить духовна краса людини? (Від вчинків).
ІІІ. Гра “Біле-чорне”(слайд)
Казки О.Уайльда здебільшого мають сумний кінець. Гинуть головні герої. Але твори письменника вчать добру, а також непримиренності до будь-якого зла. Гадаю, казка змусила вас замислитись над тим, що таке “добре” й що таке “погано”.
Зараз я пропоную вам гру-вікторину “Біле-чорне”. Якби ви малювали зло, які кольори ви використали б? (Чорні, темні). А добро якого кольору? (Світле, біле, чисте, незаплямоване). Отож , коли я називаю дорий вчинок ви піднімаєте білу картку, злий, поганий – чорну. Зрозуміло?
(Читаю цитати з тексту, а діти оцінюють вчинки героїв).
1. ..."Давай залишимо дитину тут і підемо своєю дорогою, бо ми бідні люди, у нас є свої діти, яких треба годувати..."
2. "Я знайшов дещо в лісі й приніс тобі, щоб ти про нього подбала..."
3."Дітей Дроворуба й дітей односельців він зневажав через їхнє низьке походження"...
4. "...Хлопчик-Зірка кидав у жінку каміння, знущався з неї, їй було страшно..."
5. "...Я не твій син, бо ти жебрачка, потворна й одягнена в лахміття. Тому вимітайся звідси..."
6. "...Що з того, що ти втратив вроду? Залишайся з нами, я не буду з тебе глузувати..." (дочка Дроворуба)
7. "Хлопчикові стало шкода Зайця, і він звільнив його..."
8."Хлопчик-Зірка зглянувся над прокаженим і віддав йому монету з жовтого золота..."
9. "Він побіг і, ставши на коліна, поцілував рани на ногах своєї матері й окропив їх сльозами..."
- Який найгірший вчинок скоїв Хлопчик-зірка? (Відштовхнув матір)
Перегляд відео
Бесіда за змістом казки
- Як був покараний Хлопчик-зірка за це? (Краса його була спотворена: обличчя стало, як у жаби, а тіло вкрилося лускою, як у змії)
- Чи усвідомив він свій гріх? Зачитайте уривок з тексту. ( «Це, напевне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьому світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її»)
- Що вирішив зробити герой після свого перетворення? (Відшукати свою матір)
- Чому в дорозі він не зустрів любові та милосердя? (З ним поводилися так само, як і він колись чинив з іншими)
-Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, закам`яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.
- Скажіть, що зробив хлопчик, аби отримати прощення матері? (Пішов шукати матір, шукав довгих 3 роки, попросив пробачення у «Божих створінь», яких ображав, дорогою допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, три рази віддавав монети прокаженому)
- Хто першим допоміг Хлопчику-зірці у важкий час? Чому? (Зайченя, бо хлопчик тричі врятував його від мисливської пастки)
Прийом «Мікрофон»
(Учні по черзі від імені героя розповідають, як до нього ставилися звірі в лісі)
- Коли і чому краса повернулася до героя? (Коли його пробачила мати. Материнське прощення має велику силу)
- Зовнішність хлопчика змінилася, а чи змінилася його душа? З якого моменту починаються зміни в його душі?
- Коли відчуття щастя переповнило груди хлопчика? (При зустрічі з матір`ю)
- Отже, що робить людину по-справжньому красивою ? (Духовна краса)
VІ. Осмислення знань
Словникова робота (Слайд )
Еволюція – процес постійних змін кого-небудь або чого-небудь.
- Яким чином проходила еволюція головного героя казки «Хлопчик-зірка»?
(Учні добирають цитати до кожного етапу) (Слайд )
Захоплення власною красою. «Краса обернулася злом для нього»
«Він ріс гордим, жорстоким, егоїстичним. Дітей зневажав через їхнє низьке походження»; «не було в нього жалю до бідних, сліпих, покалічених, нужденних»; «знущався над тими, хто слабий і хворий»; «знущався над тваринами і птахами».
Знущався з матері-жебрачки
«Ні, але ж я був жорстоким до своєї матері, і за це зло я понесу покарання. Я обійду увесь світ, аж поки не знайду її та не вимолю в неї пробачення»
Перетворення красеня на потвору
«Обличчя було як у жаби, а тіло в лусці, як у гадюки»
Роки поневіряння
«Три роки він ходив світом, і ніхто у світі не любив його, не поставився добре, чи пожалів його, але це був такий світ, який він сам собі створив у дні своєї великої гордості»
Повернення краси
«Який красивий наш володар!»
Зустріч з матір`ю
«Мамо, мої страждання більші, ніж я можу витримати. Дай мені прощення, і я повернуся назад до лісу.»
- Саме такий шлях довелося пройти Хлопчикові-зірці, щоб спокутувати свій гріх. У серці кожної людини добро бореться зі злом. І тільки від самої людини залежить, що переможе. Людина стає переможцем тоді, коли добро йде від серця.
Складання порівняльної таблиці
- Схарактеризуйте головного героя до і після перетворення (слайд)
До перетворення:
- егоїстичний; - жорстокий; - пихатий; - самозакоханий; - злий; - грубий; - невдячний. |
Після перетворення:
- добрий; - милосердний; - витривалий; - мужній; - чутливий; - справедливий; - терплячий; - самовідданий; - безкорисливий; - щирий.
-
|
|
VІІ. Систематизація та узагальнення знань
Пошук відповіді на проблемне питання
(Слайд)
- Що зробило Хлопчика-зірку по-справжньому красивим? (Добрі вчинки…)
- Чи легким був шлях до духовного очищення?
Назвіть сходинки духовного очищення героя. (1 - егоїзм, самозакоханість, 2 - страждання, 3- терпіння, 4 - милосердя, - добро).
-У чому ж найбільша цінність життя? (У добрих вчинках)
- Яка головна риса людини? (Любов до матері – одна з визначальних, найголовніших окрас людини. Вона возвеличує людей)
- Чи можна цуратися матері? (Цуратися матері - великий гріх)
Робота з епіграфом
- Прочитайте епіграф. Як ви думаєте, чи покаявся головний герой казки?
- Чи заслужив він прощення?
- Чого вчить ця казка? (Любити і поважати неньку. Адже матерів не вибирають)
VІІІ. Рефлексія
-У кожного з вас є мама. А чи часто ви говорите своїм матусям про свої почуття до них?
-Я пропоную на червоних сердечках, які лежать у вас на парті, написати свої побажання матусям. Вдома ви подаруєте їх ненькам і розкажете про свої почуття до них.
- Тож хай і вас зігріває материнська ласка і любов.
Вислови про любов і людяність - слайд
ІХ. Підсумок уроку
Х. Домашнє завдання
(Виконати одне завдання на вибір)
Написати лист-пораду Хлопчику-зірці .
Підготуватись до контрольної роботи
Поетична хвилинка.
Закінчити урок, діти, я хочу словами українського поета Миколи Луківа.
Не зобидь ні старця, ні дитину,
Поділись останнім сухарем,
Тільки раз ми на землі живем,
У могилу не бери провину.
Зло нічого не дає, крім зла,
Вмій прощати, як прощає мати,
За добро добром спіши воздати,
Мудрість завше доброю була.
Витри піт солоний із чола
І трудись, забувши про утому,
Бо людина ціниться по тому,
Чи вона зробила, що могла,
Скільки сил у неї вистачало,
Щоб на світі більше щастя стало.