Конспект уроку з зарубіжної літератури для 10-го класу на тему: "Суперечливий образ Анни Кареніної"

Про матеріал

Матеріал містить розробку уроку, яка допоможе вчителеві при вивченні твору Л.Толстого "Анна Кареніна". В конспекті містяться фрагменти презентації, QR-коди та WordArt до уроку, а також посилання на допоміжні програми.

Перегляд файлу

                                                            Урок

Тема: Суперечливість образу Анни Кареніної.

Дата:
Мета уроку:

навчальна: проаналізувати образ Анни, дослідити причини суперечливості цього характеру;

розвивальна: розвивати критичне мислення шляхом формування вміння працювати з текстом, розвивати навички критичного аналізу дій персонажів, зв’язне мовлення, логічне і асоціативне мислення, творчі здібності;

виховна: виховувати справжні моральні цінності, любов до життя, родини.

Тип уроку: комбінований

Методи та прийоми:використання QR-кодів, «шість капелюхів», дискусія, бесіда, робота з книгою.

Обладнання: портрети Льва Толстого, ілюстрації до роману, підручники, презентація.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель.Доброго дня! Діти, привітаймося з гостями нашого уроку та продовжуємо знайомитися з твором Льва Толстого «Анна Кареніна».

Але, щоб краще пізнати тему нашого уроку, давайте згадаємо легенду про те як була створена жінка (Відео про створення жінки)

                                             Легенда

Якось прийшов Адам до Бога і каже:

- Усе у мене є, Боже, але чомусь сумно мені одному жити.

Задумався Бог і вирішив створити для нього жінку. Але з чого? Весь людський матеріал він використав для чоловіка. Після довгих роздумів узяв Всевишній кілька яскравих променів сонця, чарівне сяйво зір, задумливий смуток місяця, красу лебедя, грайливість кошеняти, граційність газелі, ласкаве тепло хутра, притягальну силу магніту. Змішав усе разом, а потім додав туди: впертість віслюка, в’їдливість мухи, зажерливість акули, ревнивість тигриці, сміливість пантери, кровожерливість п’явки, отруйність змії, дурман опіуму, безпощадність стихії. Ще раз усе це змішав, оформив фігуру жінки і вдихнув у неї життя. Цю жінку Бог передав чоловікові і промовив:

- Бери її такою, якою вона вийшла, і не намагайся її переробити, блаженствуй з нею усе життя і терпи муки від неї до самої смерті.

 

Вчитель.Отже, ми ще раз переконалися разом із вами, що жінка – істота незвична та особлива у якій постійно борються різні особистості.

  • А чи була такою наша головна героїня? (Так )
  • Тобто ви згодні, що у ній відбувалася постійна боротьба особистості? (Так)

Слово вчителя. Отже, ми можемо  сформувати тему нашого уроку: «Суперечливий образ Анни Кареніної»         (Слайд 1)

Зверніть увагу на дошку та запишіть тему нашого уроку

III. Засвоєння учнями нових знань, формування умінь та навичок

Слово вчителя.

Образ Анни Кареніної є одним з найбільш суперечливих не тільки в російській, а й світовій літературах, оскільки він не вкладається у звичні канони жіночих персонажів. Із самого початку своєї появи цей образ викликав неоднозначні оцінки. Доля героїні хвилює багато поколінь читачів. Незважаючи на своє досить довге літературне життя, Анна Кареніна викликає різні потрактування як у сучасній літературній критиці, так і у звичайних читачів.

Упродовж усього періоду існування роману виникала низка питань, що залишаються актуальними й нині. Серед них можна назвати такі: «Анна — жертва кохання чи його раба?», «Хто винен у трагедії героїні?», «Толстой засуджує Анну чи виправдовує її?», «Анна — трагічна героїня чи легковажна жінка?» На одне з цих запитань ми й маємо дати відповіді на сьогоднішньому уроці.(Слайд 2)

Проблемне питання: «Анна Кареніна – пропаща жінка чи шукачка щастя»?

Евристична бесіда

1) Скільки років Л. Толстой працював над романом «Анна Кареніна»? (Чотири.)

2) Яка початкова назва роману? («Два шлюби».)

3) А що таке сім'я? Чому автор стверджує, що «всі щасливі сім'ї схожі між собою»?

4)   Чому автор стверджує, що кожна нещаслива сім'я нещасна по-своєму? Чи згодні ви з цією думкою?

5) А хто слугував прототипом зовнішності Анни Кареніної?

Вчитель. Давайте познайомимося з ними

 (Марія  ОлександрівнаГартунг, старша донька О. Пушкіна.)(Слайд 3)

Що вам відомо про цю жінку? (Марія Олександрівна була надзвичайно красивою, розумною, мала почуття гумору. Вона прожила довге і тяжке життя: рано стала вдовою, але любила й виховувала племінників, жила скромно, завжди була привітною. У голодні 1918-1919 роки часто біля пам’ятника О. Пушкіну москвичі бачили жінку, одягнену в усе чорне, в чорній вуалі, яка годинами сиділа поруч на лавочці. В руках вона завжди тримала то зелену гілочку, то маленький букетик квітів, які клала до підніжжя. Це була Марія Олександрівна. Вона приходила на зустріч зі своїм великим батьком. 7 березня 1919 року Марія Олександрівна померла. Поховали М. О. Гартунг на цвинтарі Донського монастиря. На її могилі — завжди маленький букетик квітів.

10 червня 1958 року правнучка Пушкіна, Софія Павлівна Воронцова писала в листі: «Я багато разів чула, від своєї мами, внучки Пушкіна, що Толстой зобразив дочку Пушкіна, Марію Гартунг в образі Анни Кареніної...»)

Слово вчителя

Дослідники творчості Л. Толстого стверджують, що великий вплив на письменника мав роман у віршах О. Пушкіна «ЄвгенійОнєгін». Історія Анни Кареніної починається з того місця, де завершилася історія Тетяни Ларіної. Толстой нібито замислюється над тим, а що було б із пушкінською Тетяною, якби вона не відкинула домагань Онєгіна й порушила свій обов’язок щодо законного чоловіка.

До речі, у першому варіанті роману героїню Толстого звали Тетяною.

 

Другий прототипАнна Степанівна Пирогова(Слайд 4), яку нещасливе кохання призвело до загибелі — вона пішла з дому та  на станції Ясенки кинулася під товарний потяг. Це було неподалік від Ясної Поляни

Слово вчителя

Існують версії інших прототипів даного образу, з ними ви можете познайомитися самостійно, а ми звернемо увагу саме на ці постаті.

Робота зі схемою (інфографіка)Тема сім'ї є однією з центральних тем нашого твору. Які сім'ї згадує Л.Толстой?(Слайд 5)

Запишіть схему до зошита

Яка роль у цих сім'ях випадає Анні?

Як відносяться до неї члени сім'ї?

Оберіть сімейні пари з wordart    (https://wordart.com/ програма для створення)

 

Слово вчителя

Давайте детальніше познайомимося з життям Анни та зробимо це за допомогою QR-кодів (http://ua.qr-code-generator.com/ програма для створення)

Відповіді на запитання підкріплювати цитатами з твору

  • Як починається історія Анни і Вронського? (Герої зустрічаються на вокзалі. Їх знайомить брат Анни — Стіва Облонський. Анна їхала в одному купе з матір’ю Вронського. Вронський «відчув необхідність ще раз поглянути на неї — не тому, що вона була дуже красивою, не завдяки витонченості й скромній грації, які були в усій її поставі, але тому, що у виразі миловидного обличчя… було щось особливо ласкаве й ніжне… Ніби надлишок чогось так переповнював її єство, що мимоволі виражався то в блиску погляду, то в посмішці…» У цьому описі можна побачити початок майбутніх стосунків героїв, внутрішню силу Анни, її жагу до життя. Катастрофічність цього знайомства ніби передбачена нещастям на залізниці, коли потягом задавило сторожа.)
  • Як розкривається Анна в епізодах примирення Доллі з чоловіком, знайомства з Кіті, з дітьми Доллі? (Анна мирить Доллі зі Стівою, зачаровує Кіті своєю простотою, щирістю та відкритістю; діти Доллі в захопленні від тітки.)
  • Як змінюється ставлення Кіті до Анни на балу? (Кіті бачить Анну «зовсім новою» — Анна сп’яніла від захоплення, яке вона викликала в оточуючих. Кіті зрозуміла таємний, незримий зв’язок Анни і Вронського, у якого була закохана, й відчула «відчай і жах». «Так, щось чуже, бісівське й чарівне є в ній,» — сказала вона собі. Анна й сама відчула в собі щось нове, «бісівське».)
  • Що ми знаємо про заміжжя Анни? (Тітка віддала Анну заміж за чоловіка, який був набагато старшим за неї. Жінка жила спокійно, розмірено, почуття ще дрімали в ній. Усю любов вона перенесла на сина. Після зустрічі з Вронським Анна намагається зосередитися на своєму сімейному житті, але це в неї не виходить. Зовнішність чоловіка, його вуха викликають в неї неприємні відчуття. Вона розуміє, що в її стосунках із Кареніним багато вдаваності, «але раніше вона не помічала цього почуття, тепер… ясно й боляче усвідомила його».)
  • Чи намагається Анна боротися зі своїм почуттям? (Анна не сприймає брехні. Вона намагається боротися зі своїми почуттями, але не може, втрачає над собою контроль. Зустріч із Вронським на станції під час страшної бурі. Цей символічний образ нібито попереджає про біду та її невідворотність.)
  • Які деталі свідчать про несумісність Анни та її чоловіка? (У зовнішності героїні письменник постійно підкреслює внутрішній вогонь, що одухотворює її красу, робить її привабливою: «Вогник замерехтів в її очах»; «В очах її спалахував радісний блиск»; «нестримний дрижачий блиск очей і посмішки обпалив його». Цей внутрішній вогонь дрімав у ній, «але прийшов час, і Анна зрозуміла, що вона жива, що їй необхідно любити й жити». Анна розуміє, що чоловік вісім років душив її життя, «душив усе, що було в ній живого». Автор зображує Кареніна раціональним, холодним: «кожна хвилина життя Олексія Олександровича була зайнята й розподілена», нібито він був не людиною, а машиною.)
  • Чи було кохання єдиним талантом Анни? (Анна — розумна, тонка, делікатна й освічена людина. Вона багато читає, розуміється в мистецтві, може вільно говорити й про агрономію, й про розведення коней та про інші справи.)
  • Як складалися взаємини Анни із Вронським на початку їх кохання? (Їх охопила пристрасть, але почуття Анни сповнені протиріч. Вона відчуває «сором, радість і жах перед цим вступом у нове життя». Коли Вронський упав на скачках, Анна зовсім утратила самовладання. Вона зізналася чоловікові у зраді. Її охопило глибоке почуття провини. Каренін наполягав на «дотриманні зовнішніх вимог пристойності». «Жити як раніше Анна не могла, як не могла й залишити сина», унаслідок чого опинилася в безвиході.)
  • Прокоментуйте епізод пологів Анни. За що Анна просить у Кареніна вибачення і що відчуває після одужання? (Під час пологів Анна відчуває, що їй «залишилося жити небагато» й осмислює своє життя по-новому. Просить вибачення у Кареніна, і той прощає її. Після одужання Анна розуміє, що так само ненавидить чоловіка, навіть за його великодушність, і що тепер вона опинилася ще в гіршому становищі, навіть жалкує, що не померла.)
  • Яку роль відіграє у творі опис мандрівки Анни і Вронського до Італії? (Спочатку вони були щасливими: «Анна відчувала себе безмежно щасливою». Вронський же незабаром «відчув, що в його душі піднялося бажання бажань, нудьга». Заради Анни він відмовився від кар’єри, звичайного життя; Анна заради нього полишила сина. Мандрівка раптом утратила свою чарівність, необхідно було повертатися.)
  • Якою є головна мета повернення Анни в Росію? (Вона страждала від розлуки із сином і хотіла його побачити.)
  • Як Анна ставилася до своїх дітей? (До дочки Анна не мала таких почуттів, як до сина. Можливо, зіграло роль відчуття провини, каяття. Крім того, «Сергійко був уже майже людина, і кохана людина; у ньому вже боролися думки, почуття; він розумів, він любив, він судив її».)
  • Прокоментуйте епізод у театрі. (Повернувшись із-за кордону,Вронський поринув у своє звичне життя. Анна ж опинилася в ізоляції — вищий світ не прийняв її. Анна вирішила довести собі й усім, що байдужа до думки оточуючих. Але в театрі, коли її образили, гостро відчула свою самотність та принизливе становище. Анна у відчаї звинувачує Вронського, якого вже обтяжували її «любовні сіті».)
  • Що спричинило загибель Анни? (Анна не може розібратися у своїх почуттях, вона ревнує, почувається нещасною через загальний мовчазний осуд; розчаровується в коханому. Іде на самогубство імпульсивно й необдумано.)

Відгадайте момент твору за фрагментом фільму

(5-10 хв.) (Нарізка фрагментів з серіалу «Анна Кареніна. Історія Вронського» 2017 рік https://www.youtube.com/watch?v=Xbd1RKI5szc )

Діаграма кохання

На дошці наліплені сердечка і потрібно скласти діаграму еволюції кохання Кареніної відповідно до їх положення від сплеску до падіння. (6 сердечок)

(Олексій Каренін, син Сергій, Вронський, дочка, син, Вронський)

ІV. Підсумок уроку.

Слово вчителя.

  • Чи можна вважати образ Анни Кареніної суперечливим?
  • (Слайд 6)

  • А ми з вами повертаємося до нашого проблемного запитання, яке було поставлено на початку уроку, але відповідь на нього ви будете давати за допомогою методу Едварда де Боно  «шість капелюхів». Вам потрібно буде згрупуватися та дати відповіді на це запитання відповідно до кольору капелюха, який ви отримаєте. (Слайд 7)

 

Картинки по запросу шість капелюхів мислення

Слово вчителя

  • Діти бачите як багато думок і кожна вона правильна. Чи можемо ми різко та категорично вказати якою була Анна?

Л. Толстой у своєму романі виступає не як суддя, а як гуманіст. Згадаймо, що він хотів зробити героїню роману «жалюгідною, але не винною.» Тому автор не засуджує Анну, а намагається зрозуміти витоки її трагедії. В епіграфі до роману Л. Толстой проголошує, що ніхто не має права судити людину, окрім вищого суду — Бога. (Слайд 8)«Мне отмщение, и аз воздам».

Отмщеніє у творі — усьому суспільству, в якому забуті моральні цінності.

V. Домашнє завдання

  • Дайте поради Анні, щоб врятувати її.

VІ. Оцінювання учнів

Сьогодні, ви всі чудово попрацювали, тому підніміть руки ті, хто ввжажає, що відповів на 12б., на 11б., на 10б. і тд. За рівнем роботи.

VІІ. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія

Образ Анни Кареніної зустрічається у багатьох видах мистецтва. Її зображували на портретах, оспівували у піснях (Алла Пугачова «Анна Кареніна»), але найчастіше цей образ зустрічається у кінематографі та на сцені.

Тому на завершення уроку я пропоную усім відпочити та прослухавши пісню на слова Марини Цвєтаєвої «Посвящение женщине» від Тамара Гвердцителі. А під час пісні познайомитися з актрисами, які зіграли роль Анни.(відео)

 Як починається історія Анни і Вронського?

C:\Users\PC\Desktop\static_qr_code_without_logo.jpg

 Як розкривається Анна в епізодах примирення Доллі з чоловіком?

C:\Users\PC\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.533\static_qr_code_without_logo.jpg

Як змінюється ставлення Кіті до Анни на балу?

C:\Users\PC\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.757\static_qr_code_without_logo.jpg

Що ми знаємо про заміжжя Анни?

C:\Users\PC\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.753\static_qr_code_without_logo.jpg

Чи намагається Анна боротися зі своїм почуттям?

C:\Users\PC\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.629\static_qr_code_without_logo.jpg

Які деталі свідчать про несумісність Анни та її чоловіка?

C:\Users\PC\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.569\static_qr_code_without_logo.jpg

Чи було кохання єдиним талантом Анни?

C:\Users\PC\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.894\static_qr_code_without_logo.jpg

Як складалися взаємини Анни із Вронським на початку їх кохання?

C:\Users\PC\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.814\static_qr_code_without_logo.jpg

Прокоментуйте епізод пологів Анни. За що Анна просить у Кареніна вибачення і що відчуває після одужання?

C:\Users\PC\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.723\static_qr_code_without_logo.jpg

Яку роль відіграє у творі опис мандрівки Анни і Вронського до Італії?

C:\Users\PC\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.192\static_qr_code_without_logo.jpg

Якою є головна мета повернення Анни в Росію?

C:\Users\PC\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.467\static_qr_code_without_logo.jpg

Як Анна ставилася до своїх дітей?

 

C:\Users\PC\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.222\static_qr_code_without_logo.jpg

Прокоментуйте епізод у театрі.

C:\Users\PC\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.102\static_qr_code_without_logo.jpg

Що спричинило загибель Анни?

C:\Users\PC\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.242\static_qr_code_without_logo.jpg

Як Каренін відноситься до Анни після зради?

C:\Users\PC\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.949\static_qr_code_without_logo.jpg

Чому Вронський почував полегшення, коли залишав Анну та їздив у справах сам?

C:\Users\PC\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.383\static_qr_code_without_logo.jpg

 

docx
Додано
8 лютого 2018
Переглядів
1976
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку