Матеріал містить розробку уроку, яка допоможе вчителеві при вивченні твору Л.Толстого "Анна Кареніна". В конспекті містяться фрагменти презентації, QR-коди та WordArt до уроку, а також посилання на допоміжні програми.
Урок
Тема: Суперечливість образу Анни Кареніної.
Дата:
Мета уроку:
навчальна: проаналізувати образ Анни, дослідити причини суперечливості цього характеру;
розвивальна: розвивати критичне мислення шляхом формування вміння працювати з текстом, розвивати навички критичного аналізу дій персонажів, зв’язне мовлення, логічне і асоціативне мислення, творчі здібності;
виховна: виховувати справжні моральні цінності, любов до життя, родини.
Тип уроку: комбінований
Методи та прийоми:використання QR-кодів, «шість капелюхів», дискусія, бесіда, робота з книгою.
Обладнання: портрети Льва Толстого, ілюстрації до роману, підручники, презентація.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель.Доброго дня! Діти, привітаймося з гостями нашого уроку та продовжуємо знайомитися з твором Льва Толстого «Анна Кареніна».
Але, щоб краще пізнати тему нашого уроку, давайте згадаємо легенду про те як була створена жінка (Відео про створення жінки)
Легенда
Якось прийшов Адам до Бога і каже:
- Усе у мене є, Боже, але чомусь сумно мені одному жити.
Задумався Бог і вирішив створити для нього жінку. Але з чого? Весь людський матеріал він використав для чоловіка. Після довгих роздумів узяв Всевишній кілька яскравих променів сонця, чарівне сяйво зір, задумливий смуток місяця, красу лебедя, грайливість кошеняти, граційність газелі, ласкаве тепло хутра, притягальну силу магніту. Змішав усе разом, а потім додав туди: впертість віслюка, в’їдливість мухи, зажерливість акули, ревнивість тигриці, сміливість пантери, кровожерливість п’явки, отруйність змії, дурман опіуму, безпощадність стихії. Ще раз усе це змішав, оформив фігуру жінки і вдихнув у неї життя. Цю жінку Бог передав чоловікові і промовив:
- Бери її такою, якою вона вийшла, і не намагайся її переробити, блаженствуй з нею усе життя і терпи муки від неї до самої смерті.
Вчитель.Отже, ми ще раз переконалися разом із вами, що жінка – істота незвична та особлива у якій постійно борються різні особистості.
Слово вчителя. Отже, ми можемо сформувати тему нашого уроку: «Суперечливий образ Анни Кареніної» (Слайд 1)
Зверніть увагу на дошку та запишіть тему нашого уроку
III. Засвоєння учнями нових знань, формування умінь та навичок
Слово вчителя.
Образ Анни Кареніної є одним з найбільш суперечливих не тільки в російській, а й світовій літературах, оскільки він не вкладається у звичні канони жіночих персонажів. Із самого початку своєї появи цей образ викликав неоднозначні оцінки. Доля героїні хвилює багато поколінь читачів. Незважаючи на своє досить довге літературне життя, Анна Кареніна викликає різні потрактування як у сучасній літературній критиці, так і у звичайних читачів.
Упродовж усього періоду існування роману виникала низка питань, що залишаються актуальними й нині. Серед них можна назвати такі: «Анна — жертва кохання чи його раба?», «Хто винен у трагедії героїні?», «Толстой засуджує Анну чи виправдовує її?», «Анна — трагічна героїня чи легковажна жінка?» На одне з цих запитань ми й маємо дати відповіді на сьогоднішньому уроці.(Слайд 2)
Проблемне питання: «Анна Кареніна – пропаща жінка чи шукачка щастя»?
Евристична бесіда
1) Скільки років Л. Толстой працював над романом «Анна Кареніна»? (Чотири.)
2) Яка початкова назва роману? («Два шлюби».)
3) А що таке сім'я? Чому автор стверджує, що «всі щасливі сім'ї схожі між собою»?
4) Чому автор стверджує, що кожна нещаслива сім'я нещасна по-своєму? Чи згодні ви з цією думкою?
5) А хто слугував прототипом зовнішності Анни Кареніної?
Вчитель. Давайте познайомимося з ними
(Марія ОлександрівнаГартунг, старша донька О. Пушкіна.)(Слайд 3)
Що вам відомо про цю жінку? (Марія Олександрівна була надзвичайно красивою, розумною, мала почуття гумору. Вона прожила довге і тяжке життя: рано стала вдовою, але любила й виховувала племінників, жила скромно, завжди була привітною. У голодні 1918-1919 роки часто біля пам’ятника О. Пушкіну москвичі бачили жінку, одягнену в усе чорне, в чорній вуалі, яка годинами сиділа поруч на лавочці. В руках вона завжди тримала то зелену гілочку, то маленький букетик квітів, які клала до підніжжя. Це була Марія Олександрівна. Вона приходила на зустріч зі своїм великим батьком. 7 березня 1919 року Марія Олександрівна померла. Поховали М. О. Гартунг на цвинтарі Донського монастиря. На її могилі — завжди маленький букетик квітів.
10 червня 1958 року правнучка Пушкіна, Софія Павлівна Воронцова писала в листі: «Я багато разів чула, від своєї мами, внучки Пушкіна, що Толстой зобразив дочку Пушкіна, Марію Гартунг в образі Анни Кареніної...»)
Слово вчителя
Дослідники творчості Л. Толстого стверджують, що великий вплив на письменника мав роман у віршах О. Пушкіна «ЄвгенійОнєгін». Історія Анни Кареніної починається з того місця, де завершилася історія Тетяни Ларіної. Толстой нібито замислюється над тим, а що було б із пушкінською Тетяною, якби вона не відкинула домагань Онєгіна й порушила свій обов’язок щодо законного чоловіка.
До речі, у першому варіанті роману героїню Толстого звали Тетяною.
Другий прототип — Анна Степанівна Пирогова(Слайд 4), яку нещасливе кохання призвело до загибелі — вона пішла з дому та на станції Ясенки кинулася під товарний потяг. Це було неподалік від Ясної Поляни
Слово вчителя
Існують версії інших прототипів даного образу, з ними ви можете познайомитися самостійно, а ми звернемо увагу саме на ці постаті.
Робота зі схемою (інфографіка)Тема сім'ї є однією з центральних тем нашого твору. Які сім'ї згадує Л.Толстой?(Слайд 5)
Запишіть схему до зошита
Яка роль у цих сім'ях випадає Анні?
Як відносяться до неї члени сім'ї?
Оберіть сімейні пари з wordart (https://wordart.com/ програма для створення)
Слово вчителя
Давайте детальніше познайомимося з життям Анни та зробимо це за допомогою QR-кодів (http://ua.qr-code-generator.com/ програма для створення)
Відповіді на запитання підкріплювати цитатами з твору
Відгадайте момент твору за фрагментом фільму
(5-10 хв.) (Нарізка фрагментів з серіалу «Анна Кареніна. Історія Вронського» 2017 рік https://www.youtube.com/watch?v=Xbd1RKI5szc )
Діаграма кохання
На дошці наліплені сердечка і потрібно скласти діаграму еволюції кохання Кареніної відповідно до їх положення від сплеску до падіння. (6 сердечок)
(Олексій Каренін, син Сергій, Вронський, дочка, син, Вронський)
ІV. Підсумок уроку.
Слово вчителя.
Слово вчителя
Л. Толстой у своєму романі виступає не як суддя, а як гуманіст. Згадаймо, що він хотів зробити героїню роману «жалюгідною, але не винною.» Тому автор не засуджує Анну, а намагається зрозуміти витоки її трагедії. В епіграфі до роману Л. Толстой проголошує, що ніхто не має права судити людину, окрім вищого суду — Бога. (Слайд 8)«Мне отмщение, и аз воздам».
Отмщеніє у творі — усьому суспільству, в якому забуті моральні цінності.
V. Домашнє завдання
VІ. Оцінювання учнів
Сьогодні, ви всі чудово попрацювали, тому підніміть руки ті, хто ввжажає, що відповів на 12б., на 11б., на 10б. і тд. За рівнем роботи.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Рефлексія
Образ Анни Кареніної зустрічається у багатьох видах мистецтва. Її зображували на портретах, оспівували у піснях (Алла Пугачова «Анна Кареніна»), але найчастіше цей образ зустрічається у кінематографі та на сцені.
Тому на завершення уроку я пропоную усім відпочити та прослухавши пісню на слова Марини Цвєтаєвої «Посвящение женщине» від Тамара Гвердцителі. А під час пісні познайомитися з актрисами, які зіграли роль Анни.(відео)
• Як починається історія Анни і Вронського?
• Як розкривається Анна в епізодах примирення Доллі з чоловіком?
Як змінюється ставлення Кіті до Анни на балу?
Що ми знаємо про заміжжя Анни?
Чи намагається Анна боротися зі своїм почуттям?
Які деталі свідчать про несумісність Анни та її чоловіка?
Чи було кохання єдиним талантом Анни?
Як складалися взаємини Анни із Вронським на початку їх кохання?
Прокоментуйте епізод пологів Анни. За що Анна просить у Кареніна вибачення і що відчуває після одужання?
Яку роль відіграє у творі опис мандрівки Анни і Вронського до Італії?
Якою є головна мета повернення Анни в Росію?
Як Анна ставилася до своїх дітей?
Прокоментуйте епізод у театрі.
Що спричинило загибель Анни?
Як Каренін відноситься до Анни після зради?
Чому Вронський почував полегшення, коли залишав Анну та їздив у справах сам?