Дана розробка уроку розкриває тему "О. Генрі «Останній листок». Новела «Останній листок» - гімн людині, здатній на самопожертву заради ближнього". Це урок послідовного дослідження змісту уроку і образної характеристики за допомогої різноманітних інтерактивних і компютерних (відео і аудіоматеріалів) форм роботи з використанням мультимедійної дошки. Урок побудований так, щоб учні самостійно прийшли до розуміння теми уроку, епіграфу і проблемного завдання шляхом аналізу змісту твору, роздумів і дискусій.
Урок зарубіжної літератури в 7 класі
О. Генрі «Останній листок».
Новела «Останній листок» - гімн людині, здатній на самопожертву заради ближнього
Т.П. Варава,
учитель зарубіжної літератури
Мета: поглиблювати знання учнів із творчості американського письменника О. Генрі, закріпити відомості про жанрові особливості новели, вдосконалювати навички характеристики літературного героя; розвивати вміння аргументовано висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі, вміння аналізувати образ у порівняльних контекстах і з творами світового мистецтва, розуміння ідейного змісту новели «Останній листок»,; виховувати почуття милосердя,готовності допомагати іншим.
Тип уроку: поглиблене вивчення художнього твору
Форма уроку: урок-роздум
Епіграф: «Я не знаю вищого подвигу,аніж подати руку занепалому духом»
М.В.Гоголь
Проблемне питання: Для чого нам потрібні такі моральні якості, як «любов до ближнього, радість, миролюбність, довготерпіння, доброта, миролюбність, стриманість, віра,лагідність, здатність на самопожертву» …?
Галата. 5:22 – 23.
Обладнання: Мультиплікаційна візуалізація, презентація на мультимедійній дошці, портрет письменника, фізична географічна мапа, репродукції картин І.Айвазовського «Неаполітанська затока», текст твору О. Генрі «Останній листок», відео про грозу з музикою Шуберта «Ave Maria», ілюстрація із зображенням скульптури Мікеланджело «Мойсей», сатира, відеофільм по біографії О.Генрі.
Хід уроку
І Мотивація навчальної діяльності учнів
Хотілося б, щоб цей твір пробудив у ваших душах почуття милосердя, готовність допомагати іншим.
Слово вчителя. Коли за вікном сіра осінь нещадно скидає з дерев листя, а холодний гучний вітер і страшна гроза закрадається в серце нестерпним сумом, віра в щось світле і добре починає гаснути немов вогник маленької свічки.
Але здаватися невдачі, горю, безнадії - це так просто... Благо, якщо знайдеться надійна рука, яка зловить той нещасний останній листок, від якого може залежати ціле життя...
(Останній листок – остання надія; плющ – символ життя і смерті.).
«Чи знаєте ви?»
Досить цікава символіка новели. В оригіналі новели «Останній
листок» ужите слово «vine», що перекладається як виноградна лоза
і як плющ. Але перекладачі обирають слово «плющ». І це не випадково. У християнській символіці плющ трактується як символ вічного життя і як символ смерті. Плющ в’ється вгору, так і людина чіпляється за життя, коли хоче вижити, подолавши всі негаразди. Тому в новелі, де йдеться про боротьбу за життя, взято саме цю рослину. Отже, символіка рослин допомагає більш повно розкрити основний задум письменника.
ІІ Актуалізація опорних знань
-З чим асоціюється «Останній листок»:
(Новела,шедевр,Берман,Джонсі,Сью,художник,добро,допомога,самопожертва,гу-манізм.
Повість, Беккі, чарівна крамниця, дуб.).
2.- Який жанр обрав автор для свого твору
Новела (італ. — новина) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом. Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів, напружений сюжет. Наявність чіткої композиції, зведення до мінімуму персонажів, несподівана розв’язка.
Багато героїв, різні сюжетні лінії, лірічний твір.
ІІІ. У творчій лабораторії письменника
«Останній листок» - одна з найкращих новел світової літератури.
- Щоб краще зрозуміти героїв твору, потрібно глибше познайомитись з біографією автора. Тому я пропоную вам подивитися відеофільм і віднайти ті моменти життя автора, які вплинули на його творчість, віднайти риси майбутніх героїв автора.
1. Відеофільм «О.Генрі»
(учні проводять паралель між біографією автора і героями його творів)
Вправа «Порушена послідовність»
(Відповіді:1,3,2,4,6,7,5,8,9)
- А зараз ми віртуально перенесемося в часі і зустрінемося з героями новели «Останній листок», які достовірно розкажуть нам про події, які з ними сталися.
(Розповіді Сью і Джонсі).
- Які питання ви б хотіли задати героїням новели?
- То хто ж врятував Джонсі?
- Хто такий Берман? Як характеризує його автор? Зачитайте цитату.
- З ким порівнює автор Бермана?
- З Моісеєм і сатиром. Хто вони?
Слайди: Скульптура «Карлик- сатир» і
Мікеланджело «Мойсей»
5. Парне завдання учням (інформація про Моісея і сатира.
- Чому автор порівнює Бермана з цими героями?
- Чи випадково автор порівнює Бермана із Мойсеєм? (Ні. Обидва герої старшого віку, досвідчені, готові прийти на допомогу іншим, уособлюють добро. Як пророк блукав зі своїм народом аж 40 років пустелею, прямуючи до кращого життя, і привів свій народ «у землю обітовану», так і Берман вивів Джонсі із стану зневіри і втрати бажання жити до життя і творчості.).
- В чому сенс порівняння Бермана з сатиром?(Берман був зовні непривабливий, невеликий на зріст, худий, бо всі гроші пропивав. Звісно, що не можна сприймати людину, навіть некрасиву, негативно, тому що у кожного з нас є щось гарне, треба тільки побачити. «Зорко одно лишь сердце, глазами многого не увидишь», - писав Екзюпері).
- Про що мріяли Берман і Джонсі? (Берман мріяв створити шедевр – намалювати безсмертну картину, Джонсі - намалювати Неаполітанську затоку.).
- Що таке шедевр?
6. Словникова робота
Шедевр (франц.) 1. В середні віки в Західній Європі зразки виробів, які мали подавати ремісники, щоб здобути звання майстра. 2. Визначний твір літератури, мистецтва тощо.
- Що це за затока? Чому саме Неаполітанську затоку мріяла намалювати Джонсі?
7. Індивідуальне завдання. Розповідь про Неаполітанську затоку.
- Чи вдалося Берману створити шедевр? (Ризикуючи життям, він виконав свою місію, написав свій шедевр – останній листок плюща на стіні будинку для Джонсі.).
- Хтось із відомих сказав, що шедеври створюють генії. Без сумніву, одним із них є Мікеланджело Буанароті, якого О.Генрі згадує як автора скульптури «Мойсей», описуючи Бермана.
- Справді, яка різниця, де виставляють шедеври, чи у знаменитих картинній галереях чи на глухій стіні цегляного будинку? Головне, щоби він заставив когось замилуватись створеною красою! Подарував життя! Шедевр Бермана залишиться безсмертним у пам’яті вдячних людей! Як і шедеври Мікеланджело. Айвазовського!
- То чим розплатився Берман за свій шедевр? (Своїм життям).
- Чи варто було тратити час, сили, здоров’я на нього? Чому? (Малюнок Бермана – врятоване молоде життя, яке, можливо, в майбутньому створить не один такий шедевр.).
7. Обери позицію
Чи варто було Берману ризикувати своїм життям?
Так. Берман вчинив правильно, що пішов тієї ночі малювати листок.
Ні. Берману не варто було ризикувати своїм життям.
Аргументи
8. Індивідуальне завдання: відтворіть динаміку образу Джонсі від слабкої людини, переможеної, до борця, переможця.
Слабкодухість Боротьба
Розчарування надія
утрата надії віра
небажання рятуватися доброта,любов
стан безвихіддя чуйність
песимізм життя всупереч негараздам
очікування смерті допомога
ІV. Висновок
1. Словесно-художній гімн Берману. (Звіт групи художників. Учні висловлюють власну точку зору, спираючись на набутий на уроці досвід і відтворюють на мольберті гілку плюща. На початку уроку був один листок, а вкінці – декілька. На кожному листочку написана риса характеру героя новели Бермана.)
2. Звертання до епіграфу, проблемного запитання.
ІV. Рефлксійно-оцінювальний етап.
1.Вправа «Вільний мікрофон»
Я був вражений…
Я замислився над…
Я вирішив,що…
2. Взаємооцінювання.
Назвіть найактивніших учнів і тих, хто давав найоригінальніші відповіді.
Y. Домашнє завдання:
Підготуватися до контрольної роботи за творчістю Е. А. По, А. Конан Дойла, О. Генрі