Конспект уроку за оповіданням В. Винниченка. " Федько - халамидник"

Про матеріал
Новизна презентованих мною уроків полягає в тому, що вони спрямовані на підтримку і розвиток кожного учня, на його подальшу адаптацію в колективі , на формування творчих здібностей, пізнавальних інтересів, навичок самостійної роботи з книгою. Групова організація учнів забезпечує можливість для співпраці, сприяє налагодженню міжособистісних стосунків, спільного пізнання матеріалу. У процесі роботи учні спілкуються між собою, допомагають один одному, відчувають невимушену атмосферу доброзичливості, легко висловлюють думки, дають розгорнуті відповіді, прислуховуються до думок товаришів. Застосування технології групового навчання сприяє активізації й результативності знань учнів, вихованню гуманних стосунків між ними, умінню доводити і відстоювати власну точку зору, підвищує роль учителя, який виступає як лідер, організатор. Бажаю успіхів !
Перегляд файлу

 

Шановні колеги!

 

 

 

Новизна презентованих мною уроків полягає в тому, що вони спрямовані на підтримку і розвиток кожного учня, на його подальшу адаптацію в колективі , на формування творчих здібностей, пізнавальних інтересів, навичок самостійної роботи з книгою.                                                Групова організація учнів забезпечує можливість для співпраці, сприяє налагодженню міжособистісних стосунків, спільного пізнання матеріалу. У процесі роботи учні спілкуються між  собою, допомагають один одному, відчувають невимушену атмосферу доброзичливості, легко висловлюють думки, дають розгорнуті відповіді, прислуховуються до думок товаришів.

 Застосування технології групового навчання сприяє активізації й результативності знань учнів, вихованню гуманних стосунків між ними, умінню доводити і відстоювати власну точку зору, підвищує роль учителя, який виступає як лідер, організатор.

                                   Бажаю успіхів !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В.ВИННИЧЕНКО. ОПОВІДАННЯ «ФЕДЬКО -ХАЛАМИДНИК» КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ ТЕКСТУ. 6 КЛАС

УРОК ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

         Л.І. Бубела, учитель української мови та літератури Криворізької школи І-ІІІ ступенів № 109

 


 

 

В. К. Винниченко (1880- 1951)

 

 

 Книги – морська глибина,

 

 Хто в них пірне аж до дна,

 

 Той,  хоч і труду мав досить,

 

 Дивнії перли виносить.

 

  І. Франко.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета :

. ознайомити з життям і творчістю письменника, викликати до них інтерес;

. допомогти учням глибше усвідомити зміст твору;

. розвивати образне та логічне мислення, навички самостійної роботи з книгою,   

 додатковими джерелами інформації; уміння виразно, вдумливо читати прозові         твори; коментувати їхній зміст, висловлювати свої думки, спостереження;

.виховувати почуття поваги до найважливіших цінностей моралі й етики, прагнення їх дотримуватися.

Очікувані результати:

. учні  знатимуть: про життєвий шлях В. Винниченка

. учні вмітимуть: вдумливо і виразно читати оповідання, переказувати   ключові епізоди, формувати основну думку твору, порівнювати свою поведінку в певних ситуаціях  із поведінкою літературних героїв.                                                          

 Ключові компетентності: комунікативна, креативна, читацька, загально-навчальна та предметна.

 

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, учнівська презентація, таблиця, рефлексійна анкета.

Методи, прийоми, форми, види роботи на уроці : бесіда, методи: «Прес»,   «Мікрофон», робота в групах, в парах, складання таблиці.

 Пропедевтичне завдання:

.  прочитати оповідання В. Винниченка «Федько - халамидник»;

.  намалювати ілюстрації до цікавих епізодів;

. знати, що називається оповіданням;

. створити презентацію ;

. довідатися про  життя письменника.

Перебіг уроку

І. Емоційне налаштування на урок.

Слово вчителя. Діточки, я рада вас сьогодні вітати. Посміхніться один одному, адже посмішка піднімає настрій, зміцнює дружні стосунки.

-А щоб ви творчо працювали, проведемо аутотренінг.

-Тож  повторюйте за мною:

 « Я – учень. Я – творча особистість. Я думаю, аналізую. Я не боюся висловлювати своїх міркувань. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину. Я хочу знати».

 – Отже, розпочинаємо наш урок.

 - А тепер, об’єднавшись у групи, займіть свої робочі місця.

-Яку назву ви дасте своїм командам?( «Літератори» і «Критики»). Повторення правил роботи у групі.

 

   Повідомлення теми, мети і завдань уроку

 Слово вчителя:

Темою нашого сьогоднішнього уроку є оповідання "Федько-халамидник", яке написав Володимир Кирилович Винниченко. Я певна, що ви прочитали цей твір, а прочитавши, порадили це зробити і своїм друзям.

 – Чому потрібно читати самостійно, вдумливо? Що дає людині книга? Зверніть увагу на епіграф до уроку. (Учні за бажанням висловлюють свої думки ).

III. Актуалізація опорних знань.

 1. Метод «Прес» Довести, що твір В. Винниченка « Федько - халамидник» - це оповідання. (Я вважаю, що…, тому що…)

2. Метод «Мікрофон»

  1. Погляньте на цей портрет. Чи знаєте ви , хто на ньому?  ( Учень. Це - Володимир Винниченко, письменник, який написав і видав 24 томи творів : оповідань, повістей, п'єс, романів тощо. Серед них є і твори про дітей.)
  2. Які оповідання В. Винниченка про дітей ви знаєте? Які з них ви прочитали на сьогодні?
  3. Що вас вразило з біографії митця про його дитячі роки? Чому багато літературознавців вважають прообразом Федька - "халамидника" самого Володимира Винниченка?

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

 Що нам розкажуть про письменника «Біографи». Учні доповнюють, що

вони дізналися про В. Винниченка (демонструють слайди).

  Вчитель.

- Ще раз  зверніть увагу на портрет письменника.(портрет)

  • Високе світле чоло, глибокий, розумний, проникливий погляд - весь обрис свідчить про титанічну натуру, сповнену сили волі, завзяття, енергії і витримки, але водночас, добру і душевну людину. Таким він був у житті. Дізнаємося про це із спогадів друзів, знайомих: "Чарівна посмішка й ласкавий погляд темно-голубих очей, отінених чорними віями, робили його кремезну постать дуже симпатичною і навівали довір'я до нього." Постать Винниченка - неординарне явище в історії України. Його творчий доробок складають понад сотні оповідань, п'єс, сценаріїв, публіцистичних статей, романів. Окрім цього Володимир Винниченко залишив етико-філософську працю, щоденникові записи, листування, близько сотні власних картин - пейзажів, натюрмортів, портретів і акварелей. Крім того Винниченко відомий як видатний політичний і громадський діяч.

Свого часу, у десятому класі, ми детальніше поговоримо про біографію                  В. Винниченка, яка вмісила в собі чи не всі перипетії XX століття .

- Сьогодні розглянемо оповідання "Федько-халамидник", яке автор створив 1912 року у Франції.(Слайд .)

2. Створення проблемної ситуації

  Метод  « Мікрофон »

- Скажіть,  чи є у вас друзі?  Які вони?

-А чи доводилося вам пустувати , робити часом те, чого не можна?

- Чи зустрічалися у вашому житті такі хлопці, що відразу і не збагнеш:

а чого ж у їх характері більше - благородства чи неслухняності та "гріхів "?  3.Робота з текстом. Учні працюють у  групах                                            -  Знайдіть і прочитайте в тексті опис Федька.( малюнок)

Л-ри.  "Розбишака - халамидник", "наче біс який сидів у хлопцеві", "спокій був ворогом" Федька, з ним "він боровся на кожному місці". Жодна хвилина не проходила без витівок: хлопець лазив по дахах, сидів на воротах, вибивав рогаткою шибки, перекидав діжки з водою, давав прочуханки "закадишним" товаришам, заважав товаришам гратися. "Чуб йому стирчком виліз з-під картуза, очі хутко бігають", "руки в кишені, картуз набакир, іде не поспішає" ---- Оце і весь портрет. Але цього не достатньо, щоб уявити колоритну постать маленького бешкетника.

  • Уявіть собі, що в пору свого дитинства, за спогадами матері, Володимир Винниченко був схожий, на кого б ви думали?

Б-фи. Так, в дитинстві Винниченко був схожий на Федька - халамидника. Чимось він виділявся з-посеред своїх ровесників. Мав надзвичайно чіпку пам'ять. Рано навчився читати, - сталося це непомітно для його рідних. Євдокія Винниченко згадувала : "Володимир грався з дітьми сусідів і тримав їх трохи в терорі, бо був дуже сильний для свого віку й вольовий , впертий!" В оповіданні про "халамидника"- безліч прикмет єлисаветградського дитинства самого автора: річка неподалік будинку, де мешкає Федькова родина; базарний місток , що його навесні зносить крига; паровий млин, з-за якого сонце хитро виглядає"; церква ("блищить кінчик хреста на Богоявленській церкві"), - це все поставало й перед очима малого Володимира Винниченка. Не випадкова й така деталь : батько Федька працює в міській друкарні, у реальному житті працівником друкарні був старший брат Володимира Андрій.

 

 

  • Отже , це оповідання можна вважати в якійсь мірі автобіографічним
  • Ми знаємо, що літературні герої обов'язково повинні бути для нас прикладами для наслідування, тобто позитивними. А як же Федько? Ви скажете, що Федько має безліч вад і недоліків. Хлопець часто б'ється з хлопцями, перекидає діжки з водою, ламає хатки з піску та відбирає  змія .     -  Чи подобаються вам  такі вчинки?
  • Але, читаючи оповідання далі, ми можемо з впевненістю сказати, що у нього є чому вчитися не лише дітям, а й дорослим. Це моральний потенціал цього образу. Федько розкривається протягом оповідання, виявляючи свої позитивні моральні якості.
  •  Наведіть, будь-ласка, приклади, які підтверджують це.

(Учні відшукують відповідні уривки, зокрема: за витівки батько "виховує" малого ременем, а "він і тут не як всі діти поводиться". Хлопець терпляче, без слів і прохань, зносить кару, а головне - "якби схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить" і "не любить товаришів видавати".) Сам батько поважає свого чесного, принципового і відвертого сина.

  • А що ми можемо сказати про Толю? (Літератори відповідають, висловлюють свою думку . Толя був прямою протилежністю Федька : чистий, чепурний, спокійний.)
  • Так, автор зображує два абсолютно протилежних характери - з одного боку це "вулишній хлопчик" Федько, а з іншого "ніжна, делікатна, смирна" та "чистенька й чепурненька" дитина Толя.
  • А які епізоди, на вашу думку, найповніше розкривають протилежність характерів хлопців?

(Біографи зачитують і коментують уривок, що розповідає про перехід Федьком весняної ріки. Наприклад, від слів "Федько стрибнув на лід…до слів "... що говорити такому зайдиголові".)

(Діти відмічають відвагу, сміливість, завзяття, вправність, відчайдушність кмітливість малого "шибеника" у нерівній боротьбі зі стихією).

- Заздрість за Федькову перемогу і пиха та самовпевненість штовхають у ту ж боротьбу і Толю, та малодуху, слабосилу, пещену дитину чекає поразка. Знайдіть, будь-ласка, в тексті і прочитайте цей уривок.

(Літератори знаходять і зачитують).

  • Наближається трагедія, на березі - паніка й страх дорослих і дітей. Федько кидає виклик бурхливій річці, переляканій юрбі і визволяє з льодового полону Толю.
  • Діти, а що ж: Толя? Як подякував він Федькові?

(Натомість Толя навіть не намагається допомогти витягти з крижаної води свого рятівника. Егоїзм, жалюгідність Толі, який лише тремтить за власну шкіру і підло скидає провину на товариша, якому зобов'язаний життям, - це один внутрішній світ. Мужність, сила волі, чесність шляхетність, порядність, здатність до самопожертви, великодушність Федька - це другий.)

- Вчинок Федька - дійсно благородний, не кожен дорослий наважиться на подібне. Єдиний раз у житті доводиться Федькові сказати неправду, врятувавши цим боягуза Толю. За героїзм хлопчик розплатився своїм життям.

Похорон Федька, хлопчаки плачуть, проводжаючи товариша в останню дорогу, а Толя спостерігає з вікна, адже ж "цікаво подивитися як будуть ховати Федька - халамидника". І вже коли процесія зникає з виду, Толя "перекрутився на одній нозі і побіг гратися з чижиком". А далі: "Цього чижика він сказав Федьковій матері віддати йому, бо він виграв у Федька."

- Як можуть не схвилювати і не збентежити душу ці останні авторські слова?!

 Підведення підсумків роботи груп.

IV. Систематизація узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок.

  • Зараз ми поділимо оповідання на частини і складемо план. (Учні складають план).
  • А тепер давайте спробуємо переказати це оповідання за планом. (Учні переказують).

Компаративний аналіз художніх образів

Пропоную скласти порівняльну таблицю образів хлопчиків. Які основні ознаки характеру, моральні якості властиві персонажам?

 

Риси характеру Федька і Толі

Федько:

Толя:

- швидкий

- млявий

- розбишакуватий

- слухняний

- товариський

- нещирий

- відвертий

- заздрісний

- чесний

- брехливий

- сміливий

- боязкий

- мужній

- полохливий

- благородний

- підлий

основна риса характеру -

основна риса характеру -

Цільність

Дворушництво

 

 

IY.Рефлексійно- оцінювальний етап

 

 1. Робота з рефлексійною анкетою _

 

  •                   Діти, пропоную вам попрацювати з рефлексійною анкетою, яка лежить у

 

кожного на парті. Допишіть ті речення, які є у вашій анкеті.

 

  . Сьогоднішній урок дав мені можливість зрозууміти…

 

  . Після цього уроку я буду…

 

  . Я б хотіла порадити Толі…

 

 . Мені найбільше сподобалися у Федькові такі риси…

 

3.Колективне складання памятки для батьків та дітей

 

  ОРІЄНТОВНА ПАМЯТКА

 

1. Діти, не завдавайте клопоту своїми витівками дорослим.

 

2. Батьки, приділяйте більше уваги своїм дітям, пропонуйте їм корисні

 

 заняття.

 

 3.Батьки, не карайте дітей фізично, особливо, якщо не розібралися у ситуації,

 

 не ображайте їхню гідність.

 

 4. Діти, не будьте впертими та нерозважливими, не ризикуйте життям,

 

  уникайте небезпек.

 

 

I. Домашнє завдання

    - А для домашнього завдання я хочу вам запропоновувати написати невелику розповідь за темою "Чи хотів би я мати такого друга, як Федько?" У цій письмовій роботі висловіть свої міркування не лише про Винниченкового героя, а й подумайте над тим, що важать дружба і друзі у вашому житті.

 

     ЛІТЕРАТУРА

1. Коваленко Л. Т. Українська література : підруч. для 6 кл. загальноосв. навч. закл. – К.: Освіта, 2014. – С.78- 99.

2.Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : науково методичний посібник (за редакцією О. І. Пометун). – К. , 2004.

3.Пометун О. І. Основи критичного мислення : навчальний посібник  для учнів старших класів загальноосвітньої школи. – Тернопіль, 2010

   4. Бєлкін А. С. « Ситуація успіху. Як її створити.» Книга для вчителя.. «Просвіта»,1991. – 176 с.

5. Півень Л. М. Активізація пізнавальної діяльності школярів шляхом використання інтерактивних методів навчання. – Миколаїв, 2003.

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 травня 2019
Переглядів
2731
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку