Конспект уроку за романом О. Уайльда "Портрет Доріана Грея"

Про матеріал
Розробка уроку "Портрет Доріана Грея" як осереддя творчості О. Уайльда, морально- філософські та етичні проблеми твору". Підготувала і провела учитель зарубіжної літератури Липоводолинської СШ І- ІІІ ст. Валентина Молошна
Перегляд файлу

Тема. «Портрет Доріана Грея» як осереддя творчості О.Уайльда, морально- філософські та етичні проблеми твору.                                                 

Мета:  допомогти учням опанувати естетичні погляди автора роману, усвідомити ідею твору, його жанрову та стильову своєрідність; визначити проблематику; прослідкувати життєвий шлях головного героя Доріана Грея і деградацію його душі; довести , що філософія насолоди не здатна домінувати над духовними якостями;

 розвивати навички аналізу епічного тексту, мовленнєві вміння учнів; підвищувати рівень інформаційно - цифрової, комунікативної компетентності, компетентності саморозвитку і самоосвіти та продуктивної творчої діяльності; 

 виховувати любов до літератури, естетичні смаки, сприяти вихованню моральних якостей особистості.

Обладнання: підручник, текст роману «Портрет Доріана Грея», ментальна карта, буктрейлер, ілюстрації, мультимедійна презентація до твору

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Епіграф:  Життя – перше і найвеличніше мистецтво, що перед ним усі інші мистецтва – лише підготовчі щаблі»

                                                                                                  О.Уайльд

Хід уроку

І. Організаційний момент

1.    Створення позитивної емоційної атмосфери, психологічне налаштування на активну роботу

Слово вчителя

Я  розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що  дух партнерства, співпраці, творчості, самостійного пошуку допоможе нам у цьому. А керуючими «законами» нашого уроку хай будуть такі слова:

Поводитись – тактовно!

Діяти – активно!

 Думати – оперативно!

 Сперечатись – доказово!

Це для всіх обов’язково.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 There are neither moral nor immoral books. There are either well - written or bad - written books. And that’s all…, що означає : »Немає книг моральних або неморальних. Є книги добре написані або погано написані. Ото й усе.»

Слово вчителя

«В майстерні вони застали Доріана Грея. Він сидів за роялем, спиною до них,  і гортав шуманівський альбом «Лісові сцени».

- Що за диво! Я хочу їх вивчити, – сказав він, не повертаючись…»

Музика. Прекрасна, чарівна, хвилююча, що возвеличує людину і очищає душу…(Слухання музики Р. Шумана )

Це була та сама музика, яка так схвилювала і зачарувала Доріана Грея. …Музика наповнює наше життя особливою красою, вона і є відображенням краси. А що таке краса?

Питання про те, що таке краса  і в чому її цінності для людини було одним із актуальних питань європейської літератури, починаючи з середини ХІХ століття. В англійській літературі ідея краси стала підгрунтям для виникнення теорії естетизму. А одним із найяскравіших прибічників цієї теорії в житті і творчості був письменник і драматург Оскар Уайльд. Про нього та про один із його творів ми і поговоримо сьогодні.  Відомий вислів письменника: «There are neither moral nor immoral books. There are either well - written or bad - written books. And that’s all…, що означає : »Немає книг моральних або неморальних. Є книги добре написані або погано написані. Ото й усе.»

Я б хотіла, щоб, працюючи  на уроці, ви пам’ятали слова О. Уайльда: «Хто не думає на свій лад, не думає взагалі»

 II. Повідомлення та запис теми й епіграфа уроку

Учитель разом з учнями визначає мету та завдання уроку. 

1. Ознайомитись, як естетичні погляди О.Уайльда втілені в романі.

2.Дослідити, як філософія життя впливає на духовний світ людини, що трапиться з особистістю, коли настане перенасичення всім дозволеним і недозволеним.

3.Простежити за долею Доріана Грея, коли розпочалося руйнування його душі, як воно проходило і як він сам перетворився на один великий гріх.

4.Впевнитись, що  людина завжди несе відповідальність за свої вчинки, якщо вони  продиктовані прагненням пізнати красу і насолоди життя.

5.Вчитися вдумливо, конкретно формувати свої думки і переконливо вести полемічну бесіду

Ми повинні висвітлити  проблему уроку: «Заради чого потрібно жити: заради добра чи заради краси й насолоди?»

Очікувані результати:

 Учень: визначає філософсько-етичні та моральні проблеми роману;

дає визначення понять «естетизм», «інтелектуальна проза», «парадокс»;

демонструє інформаційно-комунікаційні компетентності (уміння самостійно шукати, добирати, аналізувати, трансформувати, зберігати й відтворювати інформацію);

презентує продукт своєї творчої діяльності.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • Словникова робота. Засвоєння теоретичних понять
  • Естетизм - філософська теорія, яка обстоює пріоритет мистецтва, його художню автономність, вічну красу і силу.
  • Гедонізм – філософсько- етичне вчення, за яким насолода є найвищим благом, сенсом життя.
  • Парадокс (з гр. мови – дивний, непередбачений) – думка, що разюче відрізняється від усталених поглядів, суперечить здоровому глуздові, хоча може і не бути хибною. (Запис у зошит)

 «Вільне письмо» (Протягом 2-3 хвилин запишіть все, що ви знаєте про О.Уайльда)

(О. Уайльд – англійський письменник  ірландського походження.  Він прожив 46 років. Життєвий шлях письменника був непростим, Його погляди на світ, людей і мистецтво були парадоксальними, викликали критику.  Сам письменник був наче незручним в тому суспільстві, в якому жив. Принц Парадокс, Апостол естетизму, гедоніст, професор Естетики, денді, естет, сам себе називав його величність Оскар Уайльд, визнаний найдотепнішою людиною Великобританії. Його життя було неспокійним після того, як його звинуватили в аморальності і судили. О. Уайльд – автор  одного роману, який був написаний за три тижні. Твори насичені великою кількістю афоризмів, вони легкі, іронічні.)

Вдома ви виписували фрази із роману. Які ж уайльдівські  парадокси найбільше вразили, привернули вашу увагу. Англійською мовою зачитайте ці фрази. Але не повторюйтесь. Кожен зачитує лише одну фразу. Цитатна доріжка

  1. Художник – це той, хто творить прекрасне./The artist is the creator of beautiful things.
  2. Розкрити людям себе і приховати художника – ось до чого тягнеться мистецтво./To reveal art and conceal the artist is art's aim.
  3. Критик – це той, хто може в новій формі чи новими засобами передавати своє враження від прекрасного./The critic is he who can translate into another manner or a new material his impression of beautiful things.
  4. Вища, як і нижча форма критики – один із видів автобіографії./The highest as the lowest form of criticism is a mode of autobiography. \
  5. Ті, хто в прекрасному знаходять дурне, - люди зіпсовані, і при цьому зіпсованість не робить їх привабливими. Це великий гріх./Those who find ugly meanings in beautiful things are corrupt without being charming. This is a fault.
  6. Ті, хто можуть побачити в прекрасному його високий сенс, - люди культурні. Вони не безнадійні./Those who find beautiful meanings in beautiful things are the cultivated. For these there is hope.
  7. Але обранець – той, хто в прекрасному бачить лише одне: Красу./They are the elect to whom beautiful things mean only beauty.
  8. Того, що потрібно знати, не навчить ніхто/ nobody will teach what you need to know;
  1. Лише пусті, обмежені люди не судять по зовнішності/ only empty, limited people are not judged by appearance;
  2.  Який творець, таке і творіння/ which creator such a creation.

11.Краса, справжня краса кінчається там, де починається одухотвореність/ beauty, true beauty ends where the spirituality begins.

12.Інтелект - уже само собою щось диспропорційне/ Intelligence is just something disproportionate.

IІІ. Вивчення нового матеріалу

Робота з ментальною картою (випереджувальне домашнє завдання)

Слово вчителя

У романі «Портрет Доріана Грея» вирішуються складні філософсько-етичні та моральні проблеми, стикаються різні погляди на мистецтво, його природу, мету. Устами автора говорять художник-естет Безіл Голуорд, гедоніст лорд Генрі, денді Доріан Грей. Роман – вершина естетизму Уайльда і, водночас, великої мистецької сили заперечення крайнощів цього естетизму (культу краси, молодості й насолоди)

Бесіда дискусійного характеру

-Яку філософію життя пропагує лорд Генрі?

-З якими положеннями його світоглядних засад ви не погоджуєтесь?

— Які думки лорда Генрі посіяли сумніви в душі Доріана і призвели до того, що він ладен був продати все заради молодості й краси?

 Оживлення тексту напам’ять ( англійською мовою учні читають уривки з роману).

— Подумайте, чи можна сказати, що лорд Генрі поставив дослід над Доріаном Греєм?

— Як на вашу думку, чому лорд Генрі обрав саме Доріана?

— Критики  неодноразово  проголошували лорда Генрі двійником Уайльда. Чи згодні ви з такою думкою?

— У чому сенс життя художника Безіла Голуорда?

- Сформулюйте життєву позицію «Принца краси».

- Як автор випробовує героя коханням? Чи гідний Доріан кохання Сибіли?

- Як змінився Доріан під впливом теорії лорда Генрі? (Став розпусником, почав вести аморальний спосіб життя)

-Діти, що такому способу життя протиставила б сьогодні молода людина, яка має справжні життєві цінності? (Здоровий спосіб життя, піклування про фізичне та духовне здоров’я)

-Яке ваше ставлення до життєвих орієнтирів Доріана Грея?

-Що і хто спричинив деградацію Грея як особистості: суспільство, лорд Генрі, сім’я чи сам юнак?

Гронування «Доріан Грей» (взаємоперевірка)

Індивідуальне випереджувальне завдання. Робота з ілюстраціями

Учень-художник знайшов у тексті пейзажні замальовки і через стан природи втілив в малюнку душу Доріана Грея. Коментар  малюнків

-Чи вдалося художнику передати внутрішній світ героя?

Виразне читання вчителем поезії «Покараний за красу»  Автор – випускниця школи С. Валюх.

-Яке враження від прослуханого вірша?

Перегляд роботи учня. Буктрейлер «Спотворений красою»

 IV. Узагальнення та систематизація вивченого

-Лорд Генрі якось сказав Доріанові: « Справжня таємниця щастя – у пошуку краси.» Чому цей шлях не зробив Доріана щасливим?

-Які морально-філософські проблеми порушені автором у творі? (Співвідношення краси й моралі, чи може краса бути вільною від моралі, як таке вивільнення діє на особистість)

V. Підведення підсумків уроку

1.Робота з епіграфом.

2. Рефлексія.

Слово вчителя

-Пропоную вам зробити свій висновок з уроку.

-Як ви вважаєте, чи актуальний роман сьогодні?

Може цей геніальний твір спонукав вас до власних роздумів. А може хтось із вас змінив своє власне бачення життя. Поділіться враженнями від почутого на уроці, використавши такий алгоритм:

 Я звернув увагу….

дізнався…..

був вражений…

вирішив…..

замислився…..

VI. Оцінювання учнів на уроці.

VІІ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Творча робота(для всіх учнів)

— О. Уайльд колись сказав: «Кожна людина бачить свої гріхи в Доріанових».

 Узявши до уваги ці слова, виконайте творчу роботу за стратегією «РАФТ»:

Роль: сучасні учні

Аудиторія: О.Уайльд

Формат: електронний лист або смс-повідомлення

Тема: які гріхи бачить у собі людина ХХІ століття

Дати відповідь на питання: «Чому роман «Портрет Доріана Грея» є осереддям творчості письменника?» (усно)

Зробити малюнок до обкладинки книги "Портрет Доріана Грея" ( за бажанням).

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 лютого 2022
Переглядів
6732
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку