17 липня о 18:00Вебінар: Чи може наука сформувати підприємницьку компетентність?

Конспект уроку за темою "Микола Васильович Гоголь . Гоголь та Україна. «Ніч перед Різдвом». Народні традиції і звичаї у творі. Головні персонажі повісті."

Про матеріал
Конспект уроку у 6 класі за темою "Микола Васильович Гоголь . Гоголь та Україна. «Ніч перед Різдвом». Народні традиції і звичаї у творі. Головні персонажі повісті."
Перегляд файлу

Навчально-виховний комплекс "Марганецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5 - дошкільний навчальний заклад"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Апробований конспект з використанням картки уроку

Урок №                             6 клас                                                __________

Тема: Микола Васильович Гоголь . Гоголь та Україна. «Ніч перед Різдвом». Народні традиції і звичаї у творі. Головні персонажі повісті.

Мета: визначити зв’язок Миколи Гоголя з Україною, ознайомити учнів з повістю „Ніч перед Різдвом”, повідомити про історію створення твору; показати на прикладах опис українських народних традицій у повісті; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання, критичне мислення,  уважність, вміння логічно мислити; сприяти у школярів читацького кругозору; виховувати інтерес до звичаїв українського народу, до творчості М. В. Гоголя.

Очікувані результати:  учень (учениця) знає ключові факти про життя і творчість М. Гоголя, про зв’язки письменника з Україною; знає зміст повісті «Ніч перед Різдвом» і може відтворити основні події твору; виявляє національні традиції й звичаї, елементи українського фольклору, що знайшли відображення у повісті (традиційні образи, символи, елементи казки тощо); висловлює власне враження від прочитаного.

Вид уроку: комбінований урок

Тип уроку: урок з елементами гри

Обладнання: Портрет Миколи Гоголя, підручник, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація (додаток 1), картка уроку (додаток 2), літературні пазли ( додаток 3).

Хід уроку:

  1. Організаційний момент. (1 хвилина)
  2. Актуалізація  опорних знань: (до 2 хвилин)
  • Слово вчителя:

 Дорогі діти. Давайте заплющимо очі та уявимо наступну картину, йде пухнастий сніг, у віконце світить ясний місяць. У кутку стоїть ялинка. А в повітрі пахне мандаринами та різними солодощами. На святковому столі – 12 страв і головна з них…..(очікувані відповіді учнів).  (Слайд 2)

Методичний коментар: учитель акцентує увагу на відповідях, які стосуються теми уроку.

  • А кутя, це головна страва якого свята?
  • А чи багато творів про традиції святкування Різдва ви можете назвати? (очікувані відповіді)
  1. Оголошення теми і мети уроку (до 2 хвилини)

Слово вчителя:

Сьогодні на уроці ми з вами познайомимось з письменником, якого хоч і не вважають українським, та всі його повісті сповнені любов’ю до України, до традицій українського народу. Це - Микола Васильович Гоголь.

Отже, тема нашого уроку: «Микола Васильович Гоголь . Гоголь та Україна. «Ніч перед Різдвом». Народні традиції і звичаї у творі. Головні персонажі повісті. (Робота в зошитах. Запис числа та  теми уроку )(Слайд 3).

  1. Робота над темою уроку
  • Повідомлення про життя та творчість Миколи Гоголя. Встановлення  його зв’язків з Україною. (Слайд 4) (до 3 хвилин)

1 квітня 1809 року у селі Великі Сорочинці, на Полтавщині, у сім’ї, що походить з давнього дворянського роду, народився хлопчик. Якого назвали Миколою, на честь Святого Миколая Чудотворця.

Дитинство, хлопчик провів у родовому маєтку, що знаходиться у селі Василівка.

Змалечку, Миколу оточували талановиті на освічені родичі: дід, Опанас Дем’янович, закінчив Київську духовну академію, володів шістьма мовами; бабуся Тетяна Семенівна, гарно малювала. Батько Василь Опанасович, любив театр, писав п’єси.

Навчався Микола Васильович спочатку у Полтавському повітовому училищі, а пізніше у місті Ніжин, у гімназії вищих наук. Саме тут, у гімназії, вперше спробував себе як актор та режисер постановник.

У життя Миколи Васильовича є період, коли він прагне полишити життя у Петербурзі і переїхати до Києва. Та мрія письменника не справдилася. У 1835 році він лише проїздом відвідує столицю.

Ще один цікавий епізод у біографії письменника – його проживання в Одесі. Він двічі відвідував це місто. Прогулювався по вуличкам, відвідував театри та найголовніше покращував своє здоров’я.

У 1851 році, Микола Васильович востаннє відвідує Василівку – край свого дитинства. А уже 21 лютого Гоголя не стало.

Як бачимо, усе життя Миколи Гоголя тісно пов’язане з Україною. Його любов до Батьківщини та рідного народу знайшла відлуння і у творах Гоголя.

Робота з карткою уроку (додаток2) (2 хвилини)

Методичний коментар: учитель пропонує учням переглянути короткий відеоролик про життя М. Гоголя з за допомогою додатку 2 з використанням Qr коду.

Зараз за допомогою картки уроку, перегляньте відео про Миколу Гоголя.

  • Бесіда:
  • Що нового ви дізнались про Миколу Гоголя?
  • Як письменник провів своє дитинство?
  • Чому усе життя Микола Васильович прагне відвідати Україну?

(Прогнозовані відповіді учнів.)

  • Слово вчителя:

А зараз, вашій увазі виступ учнів – бібліографів, які коротко розкажуть нам про збірку «Вечори на хуторі біля Диканьки» (Слайд 5)

  • Виступ підготованих учнів: (3 хвилини)

Учень1. «Вечори на хуторі біля Диканьки» - перша книга Миколи Гоголя. Над збіркою письменник працював у 1829—1832. Перша частина вийшла друком у вересня 1831 року. Пізніше у березні – друга частина збірки.

Двутомник включає в себе дві передмови та 8 повістей:

  •  «Сорочинський ярмарок»;
  •  «Вечір проти Івана Купала»;
  •  «Майська ніч або утоплена»;
  •  «Втрачена грамота»;
  •  « Ніч перед Різдвом»;
  •  «Страшна помста»;
  •  «Іван Федорович Шпонька та його тітонька»;
  •  «Зачароване місце».

Учень 2.

Саме видання збірки зробило Миколу Гоголя відомим.

До речі, цікаво знати що перше видання книги Миколи Гоголя "Вечори на хуторі біля Диканьки" було виставлено на аукціон у Лондоні. Двотомник творів українського письменника, який був виданий ще за життя автора в Санкт-Петербурзі в 1831-32 роках, став найдорожчим лотом аукціону - унікальне видання пішло з молотка на аукціоні у Лондоні за 224 тисяч доларів.

  • Слово вчителя:

На уроках, ми з вами розглянемо одну з повістей збірки - «Ніч перед Різдвом», яка входить до другої частини видання.

Цей твір був багаторазово екранізовано та поставлено на театральній сцені.

  • Робота з карткою уроку (слайд 5) (3 хвилин)

Методичний коментар: учням пропонується по черзі прочитати визначення з картки та записати їх у зошит.

Діти, а тепер за допомогою картки уроку, ми більш детально розглянемо факти про повість « Ніч перед Різдвом»

Слово вчителя

  • Давайте згадаємо, що таке повість. (слайд 6)
  • Коротко сформулюємо сюжет повісті.
  • Робота з підручником (3 хвилини)

Виразне читання першого абзацу повісті.(ст. 107)

Робота з карткою уроку (2 хвилини)

Методичний коментар: учням пропонується переглянути фрагмент екранізації з 3 хвилини 30 секунд.

Перегляньте на картці фрагмент екранізації твору.

  • Бесіда за змістом (3 хвилин)
  • Скажіть, чи так ви уявляли українське село?
  • А як ви гадаєте, автор та режисер однаково описали красу хутора?
  • Чия бачення вам ближче, Миколи Гоголя чи режисера?
  • Творче завдання (3 хвилини)

Методичний коментар: учні переглядають репродукцію картини з додатку 1.

А тепер погляньте на репродукцію  відомого художника Михайла Беркоса.(слайд 9)

На ній зображено хутір Диканьку весною.

Під час читання тексту, чи так ви уявляли хутір? Змалюйте словесно, як саме ви уявляли Диканьку.

  • Робота з текстом (до 3 хвилин)

Знайдіть у повісті епізод, де колядники перебувають у домі Оксани. Виразно прочитайте його.(ст. 113)

  • Бесіда (1 хвилина)
  • Чи є у вашій сім’ї традиція колядування чи щедрування?
  • Які колядки чи щедрівки вам відомі?
  • Як ви гадаєте чи збереглися традиції святкування Різдві у наш час? Які саме?
  • Групова робота. Складання літературного пазла (додаток3) (до 5 хвилин)

( слайд 10)

Методичний коментар: вчитель пояснює алгоритм роботи з додатком 3.

Давайте пригадаємо, які герої зустрічаються у повісті «Ніч перед Різдвом»

Перед вами літературні пазли. Ваше завдання встановити відповідність між персонажем та його характеристикою.

Парі, яка виконає завдання, необхідно знайти характеристику обраного героя у тексті та зачитати.

  • Робота над змістом повісті (слайд 11)

Бесіда (до 3 хвилин)

  • Які народні вірування та традиції зображено у творі?
  • До якої збірки увійшла повість « Ніч перед Різдвом»?
  • У якому році було опубліковано збірку «Вечори на хуторі біля Диканьки»?
  • Як ви гадаєте, Чому Микола Гоголь назвав свою повість сам так?
  • Які незвичайних персонажів ви зустріли читаючи твір?
  • Хто з персонажів вам подобається найбільше. Обґрунтуйте свою відповідь.

5.Підсумок уроку (3 хвилини)

  • Рефлексія (слайд 12)

Погляньте на екран. Перед вами чарівний сосуд, я пропоную наповнити її вашими враженнями від уроку, відповівши на три питання:

  • На уроці мені сподобалось…
  • На уроці я дізнався…
  • Мій настрій після уроку…
  • Слово вчителя: (1 хвилина)

Ніч перед Різдвом – час чарівний та казковий. Час – коли втілюються мрії, а добрі сили перемагають зло.

Гумор та лірика переплелись у повісті «Ніч перед Різдвом» Миколи Гоголя. Змальовані народні традиції, люди, пейзажі – кожне слово наповнене любов’ю до рідного краю.

То ж і ми з вами повинні пам’ятати традиції, зберігати їх та нести любов до рідного народу у своїх серцях.

6. Оцінювання роботи учнів(2 хвилини)

7. Оголошення домашнього завдання (до 1 хвилини)

Дочитати повість «Ніч перед Різдвом». Намалювати ілюстрацію до обраного епізоду.

 

Список використаної літератури

1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (2011)

2. Зарубіжна література. 5–9 класи (2012 р. зі змінами 2015 р.). Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К. : Вид. дім «Освіта», 2013.

3. Волощук Є.  Світова література: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Генеза, 2014. – 254 с.

4. Голодюк Л. Як навчити учнів спілкуватися на уроці // Рідна школа. – 2001. - №9.

5. Жорник О. Формування пізнавальної активності учнів у процесі спільної ігрової діяльності./ О. Жорник// Рідна школа. – 2000. - №2.- с.26-28.

6. Інтерактивні технології навчання: теорія, досвід: Методичний посібник. / Авт.-уклад. О. Пометун, Л. Пироженко. – 2007.

7. Літературознавчий словник-довідник / За ред. Р.Т.Гром’яка, Ю.І.Коваліва, В.І.Теремка. – К.: ВЦ «Академія», - 2007, - С.546, 592, 651.

8. Методичні засади формування читацької компетенції// Українська література в загальноосвітній школі. – 2006. – №7. – С.10 – 14.

 

1

 

docx
Додано
14 березня
Переглядів
95
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку