Українська література
Клас: 5
Урок літератури рідного краю
Автор: учитель української мови та літератури
Ботіївської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Приазовської селищної ради Запорізької області
Арабаджи Лілія Федорівна
Тема: Вікторія Забава. Поезії «Лісова зграйка»
«Годівничка», «Дбайлива білочка»
Мета: познайомити учнів з біографією поетеси, проаналізувати зміст її поезій, визначити художні особливості віршів, розвивати увагу, пам’ять, навички виразного читання, сприяти виявленню творчих здібностей учнів, виховувати любов до літератури, поетичного слова.
Ключові компетентності:
Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовою: формування вмінь розуміти україномовні тексти різних жанрів і стилів, толерантно дискутувати, відстоювати власну думку; цінувати красу і багатство української мови; інформаційно-цифрова компетентність: формування вміння працювати в різних пошукових системах для отримання потрібної інформації; уміння вчитися: формування вміння читати, використовуючи різні види читання: ознайомлювальне, вибіркове, навчальне тощо; формування вмінь аналізувати життєву ситуацію з певної позиції; готовність брати відповідальність за себе та інших; соціальна та громадянська компетентності: розвиток здатності співчувати, довіряти й викликати довіру; поцінування людської гідності; повага до закону та правових норм; утвердження права кожного на власну думку; екологічна грамотність і здорове життя: формування вмінь бережливо ставитися до природи , дбайливо ставитися до тварин.
Предметні компетентності:
літературознавча: ознайомити учнів із життєписом запорізької поетеси , її поетичним доробком, розвивати навички виразного й осмисленого читання віршованих творів, визначати художні особливості поезій.
Наскрізні змістові лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Здоров’я і безпека», «Громадянська відповідальність».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Форма проведення: урок-подорож ( поетичними творами поетеси)
Обладнання: Портрет письменниці, тексти поезій, ноутбук, інтерактивна дошка.
«Хмара слів https://wordart.com/
Перебіг уроку
I.Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
1.Метод спостерігання.
Бесіда
1.Діти, на дошці бачимо малюнок, про що він повідомляє?
2. А про що говорить форма малюнка?
Колективна робота
Скласти сенкан до слова Читання
(Пояснення учням, що таке сенкан)
Сенкан – це форма вільного вірша з п’яти рядків, що синтезує отриману інформацію. Сенкан складається за такими правилами:
1. I рядок повинен містити слово, яке відображає тему (іменник);
2. II рядок – опис теми, який складається з двох слів (частіше прикметників).
3. III рядок – дія, пов’язана з темою, складається з трьох слів.
4. рядок є фразою, що складається з чотирьох слів і виражає ставлення до теми.
5. рядок. Одне слово, синонім до слова (теми), ніби висновок вірша.
III. Повідомлення теми, мети, уроку
Слово вчителя
Сьогодні на уроці будемо знайомитися з цікавою постаттю запорізького краю – Вікторією Забавою. Це дуже відома перекладачка, поетеса, яка більшість своїх творів присвятила дітям, зображує у віршах їх почуття, переживання, хвилювання.
IV. Cприйняття та засвоєння нового матеріалу
Учениця читає заздалегідь підготовлену доповідь
Вікторія Володимирівна ЗАБАВА (Забава Віта Володимирівна) народилася 4 грудня 1976 року, — українська письменниця, поетеса, членкиня Національної спілки письменників України. Учасниця багатьох творчих проектів Запорізького краю, основна направленість – дитяча тематика. Вікторія Забава народилася в простій робітничій сім'ї, в махновському краї, а саме, в містечку Гуляйполе. Її дитинство й шкільні роки пройшли в цім степовім краю.
Успішно закінчивши школу, Вікторія відчула творчий потяг до літератури, друкувалася в місцевих періодичних виданнях. А ось першу свою збірку поезій «Слово на лавровому листі» вона видала в 2005 році. Зарекомендувавши себе цією збірочкою, пані Вікторія ввійшла до Національної спілки письменників України та стала учасником Всеукраїнської наради молодих літераторів в 2006 році. Цього ж таки року вона отримала звання лауреата обласного конкурсу обдарованої молоді. А вірші Вікторії Забави продовжують друкувати в: колективному збірнику "Зорі над морем", всеукраїнському літературному альманасі «Хортиця», в обласній та загальнодержавній періодиці.
Гра «Так чи ні» за біографією поетеси (письмово в робочих зошитах)
Робота з текстом поезій
Виразне читання учнями поезій «Лісова зграйка»
«Годівничка», «Дбайлива білочка»
Слово вчителя.
Любов до природи – це основний лейтмотив , який червоною ниткою проходить через усю поезію Вікторії Забави . Ще з дитинства діти повинні навчитися бережливо ставитись до неї, захищати її.
Повторне виразне читання з елементами бесіди.
(дивимось на екран)
Самостійна робота
Визначити художні особливості поезій. Заповнити таблицю.
Епітети |
Метафора |
Звертання |
Пестливі слова |
|
|
|
|
V. Підсумок.
Інтерактивний прийом
Закінчи речення
VI. Домашнє завдання.
Намалювати малюнок до поезії, яка найбільше сподобалася.
Додаток до уроку
Вікторія Забава
Лісова зграйка
Це мороз малює синім
Гілочкам колючий іній.
На вербі рожеві сливи –
Справжнє диво уродило!
Подивіться, гей, малята!
То ж маленькі снігурята!
Їм насиплемо пшонця –
Хай ласує зграйка ця!
Дбайлива білочка
У дуплі у білочки
Є запас в тарілочці:
Ягоди, горішки,
Грибочки та шишки.
Ковдра є тепленька!
Коли спить руденька,
Їй тепленько в спину
У морозну днину.
Годівничка
Є в садочку годівничка.
Там обідає синичка.
Звуть її красиво – Цінька,
Вона пісеньку цвірінька.
Виніс їй Андрійко сала.
Цвірінчить синичка: "Мало!
Жменьку зернят і пшонця.
Ой, смачна пожива ця!"